Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Muskelstrekk - hva nå?


Vitis

Anbefalte innlegg

Jogger noen ganger i uken, jogget sist i går. Merket ingen smerter eller ubehag da. Når jeg våknet i morges kjente jeg litt smerter på baksiden av låret, men ikke uutholdende. Var og bowlet istad og ved første kast brukte jeg tydeligvis baksiden av låret og det kom en hinsides smerte. Har nå mye vondere enn i morges, det går greit å gå rett frem, men med en gang jeg vrir benet ut eller i en spesiell stilling, er det akkurat som kniver som skjærer. Har lest litt på nettet og har vel diagnostisert meg selv med strekk i hamstringen.

Hva bør jeg gjøre videre? De dagene jeg ikke jogger pleier jeg å gå en lang tur, kan jeg fremdeles gjøre dette? Og hvor lenge bør jeg vente før jeg kan tøye/strekke muskelen? Vil ikke gjøre vondt verre, men heller ikke stivne helt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring fastlegekontoret i morgen. Eller legevakt i kveld om det blir til hinder for jobb og viktige aktiviteter.

 

Jeg tror det er strekk. Hvis det hadde vært rupsjon, tror jeg ikke du ville klart å stå oppreist med det første.

 

Tror det beste er hvile og avlastning. Og det tar lang tid. Kanskje å være i vann er bra. Ring til profesjonell.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror og det er strekk. Prøvde å gå en liten tur istad, dette var uproblematisk så bruker tydeligvis ikke denne muskelen ved gange. Men bortsett fra det gjør det vondt når jeg reiser meg fra sittende stilling, og særlig når jeg vrir benet utover. 

Lenke til kommentar

Ligg i ro, ikke strekk ut, gå med noe elastisk f.eks stilongs under, gå varsomt første uka, ingen belastning.

Foam roller skal være gunstig, kan kjøpes rimelig på aliexpress.com

Les litt på google om hamstring stretch og youtube, hamstring tears... Mitt inntrykk er at du har fått lett grad 1 hva enn det kalles.

Evt etter flere dager kjenn om du kjenner smerten går over til ryggen, til kneet ligamenter.

Det å masere lett og stryke over gir blodsirkulasjon, samme med foam roller. Dette skal være gunstig for raskere heling, musklrer gror fort, dette tar mer tid.

Se for deg en strikk med masse små hakk i, la strikken ligge i ro så micro tears ikke blir større tears.

Evt 1-2 uker kan du begynne veldig lett trening og super lett tøyning, så ser du hvor du ligger hen. kjenn på det dagen etter. Når du våkner, når du legger deg. Kansje det er bare en veldig lett forbigående, noe jeg tipper de fleste har hatt. Men gi det plenty med tid. Tren bryst, biceps, rygg, alt annet, i mellomtid. Gi gjerne 2 ukers pusterom. Start med  lange gåturer ulent terreng.

Hvis du ligger i ro, og slapper av. Ingen hopp opp av senga ,brå bevegelser. Bruk armer for løfte deg opp hvis du bøyer deg ned, armene til å løfte bena til posisjon for oppreisning av stol/seng. Da underlårsmusklene, 3 stk, er rotasjonsmuskler, det er ikke dem andre... Den er halvparten så sterk så fram muskelen på låret. Så all rotering til armene av den, løft i vei.

Last ned tv serie sesong 1-2.3 "Fortitude", ligg i ro 3 dager.

Dette ville jeg gjort for meg selv.

 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

En strekk som gir smerter er i utgangspunktet småskader på muskulaturen, det tar bare tid for å la det gro, er ikke noe du kan gjøre for dette, annet enn å ta tiden til hjelp og ikke overbelaste slik at man senker tilhelingen.

 

Dersom foten din hovner opp, det er veldig ømt når du tar på det, så ville jeg ha kontaktet legevakten. Dersom benet ditt er helt likt som det andre, overhode ingen forskjell, bortsett fra smerter, så hadde jeg ikke vært veldig bekymret. 

Lenke til kommentar

TS her, takker for gode svar!

Når jeg våknet i dag var jeg betraktelig bedre. Gikk en lang tur uten antydning til smerter. Føles mer stiv og sår i dag fremfor smerter, i går tenkte jeg at jeg kom til å bli sengeliggende noen dager. Kanskje ikke så stor strekk likevel som jeg fryktet? Men kjenner at det "hugger" til når jeg tar beinet i enkelte stillinger, f.eks utover til siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er på bedringens vei, tipper jeg du bare fortsetter å ta det litt med ro og lar det heale seg selv. Som skrevet, hadde det vært noe alvorlig, så hadde du omtrent ikke klart å gå bortover i det hele tatt. Hadde ei venninne som fikk rupsjon i sene øverst bak låret og ho klarte ikke gå på mange dager og sterk redusert bevegelighet i ukesvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...