Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kanskje. Det er to muligheter for skader - overspenning på strømnettet, og indusert spenning i signalkabler. Bor du i enebolig langt ute i skogen med strømnett i lange luftstrekk er du nok mer utsatt. 

En blokk har gjerne mye armert betong i vegger og gulv, jernet kan antagelig skjerme noe for elektriske felt. Treverk skjermer ikke.

Merk at lynet ikke trenger slå ned for at skade skal oppstå. Et lyn mellom skyene er også farlig hvis det er nærme nok.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en by er det ofte flere trafoer mellom nedslag og skadested. Disse demper lynet ganske effektivt.

 

På landet er det større sjanse for nedslag med færre trafoer mellom hus og nedslag.

 

Det er forøvrig ikke direkte nedslag som er problemet. Sjeldent det slår ned i huset. Da har man stort sett andre problemer enn det elektriske i huset.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det fordi lynet kan ta flere veier i ei blokk og dermed mindre sjans for at den rammer akkurat di lelighet direkte. Bor du i ei avlang blokk kan du være "heldig" om det slår ned i andre enden av blokka. Du kan likevel få ødelagt utstyr, men litt mindre omfattende. Selv ting som ikke står koblet til kan bli skadet på grunn av induksjon.

Lenke til kommentar

Nå har de fleste blokker av litt høyde lynavleder. Så....

 

I tillegg så er som sagt ikke elektronikken mest utsatt pga nedslag i boligen din, det være seg blokker eller hus eller villaer. Men pga nedslag og overspenninger fra elnettet.

 

Og en slik overspenning sprer seg nok parallelt gitt.

 

Disse overspenningene dempes mye av en trafostasjon. Derfor er det mindre sjanse i byene.

Lenke til kommentar

"Det høres kanskje utrolig ut, men det er sant: Denne sparkebilen fra Kayoba trenger du ikke å sparke for å kjøre. Ved å vri rattet mot høyre og venstre kjører du bilen forover eller bakover"

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/spill-og-lek/innendorslek/kjoretoyer/sparkebil-007746/

 

Fungerer dette i praksis? Kan vel umulig forflytte seg mange millimeter av gangen, og hvordan velger man mellom forover eller bakover?

Lenke til kommentar

For 3,5 år siden fikk vi ny asfalt, og uunngåelig nok slår den nå sprekker etter en tøff vinter. Det er et påfallende overtall av sprekkene som skjer i plastmalingen for kantlinjestripene, og ikke mellom stripene. Se bilde.

 

post-91287-0-34339700-1560072517_thumb.jpg

 

Noen som vet hva dette skyldes? Mine teorier:

  1. Malingen er stivere enn asfalten og gjør at det heller sprekker opp enn å naturlig utvide/trekke seg sammen
  2. Malingen gjør at områdene får en annen temperatur enn områdene rundt og dermed utvider seg mer (i utgangspunktet ville jeg tenkt at de hvite områdene har lavere temperatur og dermed mindre utvidelse enn områdene mellom)
  3. Tilfeldigheter + confirmaiton bias fra meg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mixy: Det virker som det har en sammenheng med malinga. Mulig malinga bare gjør det mye mer synlig enn de sprekkene som er andre plasser? Ellers så vil jeg lansere en fjerde teori:

 

4. Malinga har fungert som fuktsperre i høst og holdt på/sperret inne fukt som frøs til og presset asfalten fra hverandre.

Lenke til kommentar

"Det høres kanskje utrolig ut, men det er sant: Denne sparkebilen fra Kayoba trenger du ikke å sparke for å kjøre. Ved å vri rattet mot høyre og venstre kjører du bilen forover eller bakover"

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/spill-og-lek/innendorslek/kjoretoyer/sparkebil-007746/

 

Fungerer dette i praksis? Kan vel umulig forflytte seg mange millimeter av gangen, og hvordan velger man mellom forover eller bakover?

Jeg foreslår at du tar en tur innom Jula og tester det i praksis. ;) Fortell gjerne om testresultatet.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du tar en tur innom Jula og tester det i praksis. ;) Fortell gjerne om testresultatet.

 

dessverre over vektgrensa på 100 kg.

 

noen som vet det engelske betegnelsen/navnet på disse doningene? I så fall kunne man kanskje sett den "live" på youtube eller noe

Lenke til kommentar

Er kanskje noe tilsvarende tic-tac på skateboard? Tipper styringen ikke er 'flat', sparkebilen vil løftes og senkes når du vrir rattet? Da legger du inn energi.

 

det høres plausibelt ut.

 

må være en "kraft" som hjelper den i bevegelse. Hvis man vrir rattet til høyre, så burde det "ideelt sett" da være noe som holdt igjen det venstre hjulet i det øyeblikket man vrir rattet til venstre, slik at det svinger rundt sin egen akse. Hvis ikke, vil man vel bare stå på stedet hvil å grave ned i gulvet? Så det er vel et samspill da mellom kroppen/bevegelse (tyngde) og rattingen som på en måte gjør at dette konseptet fungerer. Småtassene finner evt. rytmen raskt slik de utforsker ting.

Lenke til kommentar

 

For 3,5 år siden fikk vi ny asfalt, og uunngåelig nok slår den nå sprekker etter en tøff vinter. Det er et påfallende overtall av sprekkene som skjer i plastmalingen for kantlinjestripene, og ikke mellom stripene. Se bilde.

 

attachicon.gifIMG_20190609_101044.jpg

 

Noen som vet hva dette skyldes? Mine teorier:

  1. Malingen er stivere enn asfalten og gjør at det heller sprekker opp enn å naturlig utvide/trekke seg sammen
  2. Malingen gjør at områdene får en annen temperatur enn områdene rundt og dermed utvider seg mer (i utgangspunktet ville jeg tenkt at de hvite områdene har lavere temperatur og dermed mindre utvidelse enn områdene mellom)
  3. Tilfeldigheter + confirmaiton bias fra meg

 

 

Ser ut som om det ikke er nummer 3 iallefall.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Road_surface_marking#Negative_impacts_to_road_surface

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det høres kanskje utrolig ut, men det er sant: Denne sparkebilen fra Kayoba trenger du ikke å sparke for å kjøre. Ved å vri rattet mot høyre og venstre kjører du bilen forover eller bakover"

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/spill-og-lek/innendorslek/kjoretoyer/sparkebil-007746/

 

Fungerer dette i praksis? Kan vel umulig forflytte seg mange millimeter av gangen, og hvordan velger man mellom forover eller bakover?

 

 

Ja. Vi hadde en sånn når vi var barn. (Rundt 1960). I metall da, ikke plast.

 

Dersom den funker som den vi hadde: Prinsippet er at hjulene bare kan rotere én vei (fremover). Så når du vrir rattet mot venstre, rulles høyrehjulet frem. Venstrehjulet kan ikke rulle bakover, så det blir stående på samme sted. Så vrir du ratter andre veien, og det motsatte skjer. Dermed "drar" du bilen framover etter det forreste hjulet.

 

Skal du kjøre bakover, så er det bare å vri rattet 180 grader, så blir alt snudd.

 

Og nei, toppfarten er ikke mye å skryte av. Men for småbarnsforeldre er det kanskje bare et pluss.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fleste lager te ved å legge en tepose nedi en tom kopp og helle kokende vann over. Det som skjer da er jo at luften inne i posen ekspanderer, og den blir liggende og duppe i overflaten en stund (man sitter da gjerne og napper i snoren for å speede opp trekkingen). Jeg pleier å ha i vannet først og så senke posen nedi, da synker den rett til bunns. Jeg ser for meg at dette gir bedre trekkeforhold, men har jeg rett? På emballasjen er jo ofte førstnevnte fremgangsmåte illustrert.

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på teområdet, men det å senke teposen nedi kokande vatn slår meg som den beste framgangsmåten uansett.

 

I teorien skal ein heller ikkje nappe i snora eller vri tørr posen før du kaster den, dette fordi oljen i teen er bitter på smak, så ved å forstyrre papirposen så vil ein frigjer bittre oljer som ellers hadde satt seg fast i papirposen.

 

Så ved å helle kokande vatn opp-på teposen så vil du også presse ut bittersmak.

Lenke til kommentar

De fleste lager te ved å legge en tepose nedi en tom kopp og helle kokende vann over. Det som skjer da er jo at luften inne i posen ekspanderer, og den blir liggende og duppe i overflaten en stund (man sitter da gjerne og napper i snoren for å speede opp trekkingen). Jeg pleier å ha i vannet først og så senke posen nedi, da synker den rett til bunns. Jeg ser for meg at dette gir bedre trekkeforhold, men har jeg rett? På emballasjen er jo ofte førstnevnte fremgangsmåte illustrert.

Vel, jeg heller vannet over posen, men har prøvd begge deler. Merker ikke noen vesentlig stor forskjell på smak. Trekketiden har mer å si på smaken, vil jeg si.

 

Men om du vil følge "gullstandarden" så har Tom Scott tatt for seg det her:

 

https://youtu.be/nAsrsMPftOI

 

Dog, dette gjelder britisk te. Men de fleste drikker vel Earl Gray Tea uansett.

Lenke til kommentar

Klippet fra NJFF:

Nå er torsken fredet

Fra og med 15. juni 2019 er det forbudt å fiske torsk innenfor grunnlinjen fra og med Telemark og til grensen mot Sverige. Forbudet gjelder hele året, for både yrkesfiskere og fritidsfiskere.

 

 

 

Hva gjør man hvis man fisker sei og får en torsk på kroken? Hvis torsken bare har fått en leppepiercing kan man jo hekte den av igjen men hvis kroken har havnet langt ned i magesekken er det verre.

 

Så, hva gjør man når man huker en torsk på innsiden av magesekken?

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på teområdet, men det å senke teposen nedi kokande vatn slår meg som den beste framgangsmåten uansett.

 

I teorien skal ein heller ikkje nappe i snora eller vri tørr posen før du kaster den, dette fordi oljen i teen er bitter på smak, så ved å forstyrre papirposen så vil ein frigjer bittre oljer som ellers hadde satt seg fast i papirposen.

 

Så ved å helle kokande vatn opp-på teposen så vil du også presse ut bittersmak.

Te blir bittert hvis du lar posen ligge i for lenge og da kan du få i deg for mye av ett eller annet stoff som er heller uheldig å få i seg, og som du lett spyr av på tom mage fant jeg ut av the hard way. Teposen burde ligge i koppen i ca 3-5 min for best resultat.

Lenke til kommentar

Klippet fra NJFF:

Nå er torsken fredet

Fra og med 15. juni 2019 er det forbudt å fiske torsk innenfor grunnlinjen fra og med Telemark og til grensen mot Sverige. Forbudet gjelder hele året, for både yrkesfiskere og fritidsfiskere.

 

 

 

Hva gjør man hvis man fisker sei og får en torsk på kroken? Hvis torsken bare har fått en leppepiercing kan man jo hekte den av igjen men hvis kroken har havnet langt ned i magesekken er det verre.

 

Så, hva gjør man når man huker en torsk på innsiden av magesekken?

Gir den til katta.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...