Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 17 år og er meget interessert i å skaffe meg jobb. Foreløpig har jeg levert mange søknader og CV-er, men uten hell enten fordi jeg er under 18 eller fordi det allerede er fullt ifølge flere av stedene jeg har søkt. På grunn av min utdanningsmessige og økonomiske situasjon så er jeg ute etter en jobb hvor jeg ikke trenger å jobbe mer enn maks tre ganger i uka og med forhåpentligvis høy lønn (skjønner at man ikke kan forvente mye når man er min alder, men en jobb som tilbyr forholdvis grei lønn). Mine spørsmål er da:

 

1. Hva jobber du som, og hva gjør du i den jobben? Noen jobbanbefalinger for en 17-åring? 

 

2. Hva er lønna (både time -og månedslønn)? Har du frikort, altså slipper du skatt?

 

3. Hvor ofte jobber du, og når du jobber: hvor lenge jobber du? 

 

4. Har du fast jobb eller er det en midlertidig stilling som f. eks sommerjobb? 

 

5. Er det best å levere søknad + CV fysisk til en av de ansatte/sjefen eller bare sende en mail til bedriften? (Har foreløpig bare gjort førstnevnte). 

 

6. Hvor mye har en jobb man har som 17-åring å si for videre jobbsøkning i fremtiden? Gir det et ekstra godt inntrykk eller noen fordeler?

 

7. Hvis du selv er arbeidsgiver, hva ser du etter i en håpefull 17-åring som kommer for å søke jobb? Noe spesielt som fanger interesse og gjør at denne personen skiller seg fra andre søkere? 

 

8. Er det generelt lett eller vanskelig å få jobb når man er min alder? Foreløpig har jeg inntrykk at det er sistnevnte:/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å komme med tips når jeg ikke vet om du bor midt i Oslo-sørpen eller langt ute på landet. Husker det var en del bekjente som jobbet som avløsere på gård når jeg var på den alderen der, og sett bort ifra butikker hvor det selges alkohol og tobakk så burde det ikke være et problem å skaffe seg butikkjobb, jeg vet om mange (inkludert meg selv) som har jobbet i butikk før 18 fylte år.

Ferjebilettør (der de faktisk jobber på kaien), oppvask på restaurant, støttekontakt osv, mange muligheter, men det spørs jo litt hvor i landet du bor. 

 

 

Og møte opp i person er uten tvil det beste. 

Det er forresten lurt å være aktiv de neste månedene nå som sommeren kommer, folk flytter grunnet studier, noen ønsker kanskje lavere stilling grunnet studier osv, da blir det fort et behov for folk enkelte plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å komme med tips når jeg ikke vet om du bor midt i Oslo-sørpen eller langt ute på landet. Husker det var en del bekjente som jobbet som avløsere på gård når jeg var på den alderen der, og sett bort ifra butikker hvor det selges alkohol og tobakk så burde det ikke være et problem å skaffe seg butikkjobb, jeg vet om mange (inkludert meg selv) som har jobbet i butikk før 18 fylte år.

Ferjebilettør (der de faktisk jobber på kaien), oppvask på restaurant, støttekontakt osv, mange muligheter, men det spørs jo litt hvor i landet du bor. 

 

 

Og møte opp i person er uten tvil det beste. 

Det er forresten lurt å være aktiv de neste månedene nå som sommeren kommer, folk flytter grunnet studier, noen ønsker kanskje lavere stilling grunnet studier osv, da blir det fort et behov for folk enkelte plasser.

 

Jeg kjøpte lunch på Rema 1000 her endag, i kassa stod det en på maks 13 år (håper på att det var utplassering eller noe)

Lenke til kommentar

Har du vurdert McDonalds? De har tross alt noen av de yngste arbeidstakerne i Norge, så du havner i et ungdommelig miljø. Der har du også muligheten til å få veldig fleksible arbeidstider og kun jobbe 3 dager i uken hvis det er dette du ønsker. Lønna er nok en av de bedre du kan få i den alderen, og når du fyller 18 vil du uansett få lønnsøkning.

 

De satser også på videreutdanning av ansatte, og tilbyr både kurs og fagbrev innenfor salgsfaget. Opplæringsplanene dems er utrolig gode. Her har du absolutt karrieremuligheter og også muligheten til å få nyttig erfaring du kan ta med deg videre. 

 

Og ikke minst, de ble tross alt kåret til Norges mest inkluderende arbeidsplass :-)

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...