Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har en pc hjemme som ungene bruker, den har fått et skikkelig virus tror jeg.

 

Når jeg starter pc kommer det opp en masse meldinger om at diverse filer mangler (bla. unsintall windows xp) samt en skokk fler. Og da etter pc'n har startet seg får jeg en melding som sier at pc'n vil skru seg av om 60sec (den kommer hver gang, også i sikker modus)

 

Jeg får ikke rukket å gjøre noe som helst før den skrur seg av. Noen som har tips hva jeg bør gjøre?

PS. jeg har ikke windows cd'er til å ta en boot fra CD under oppstart.

Endret av Jabben75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekker ikke gjøre noe som helst på den andre pc'n før den skrur seg av.

Når alle programmer og ting er startet opp så er tiden på cirka 30-40 sekunder igjen. Kommer opp en slags windows varsel som sier noe at et problem har oppstått og du må lagre arbeidet ditt ellers vil du miste det og pc'n vil skru seg av innen 60sekunder (noe i den duren)

 

Jeg ser ikke noe grunn til å kjøpe dyrt windows, dette er en ganske gammel pc (ble kjøpt i 2007) derfor har jeg latt ungene bruke den uten å bry meg veldig.

 

Det står en prdukt nøkkel klistret på kabinettet er det mulig å bruke den til å laste ned windows xp lovlig? eller få cd'er sendt til meg, skal vel være mulig å laste ned windows så brenne det på en dvd plate med den pc'n jeg bruker nå? eller er jeg ute på tur nå.

Lenke til kommentar

Unnskyld for å være så ignorant, men hvordan skal jeg formatere? jeg prøvde å kjappe meg inn på C disken og klikke formatere, det lar den meg ikke gjøre.

 

Får bare opp at det er noe annet som jobber jeg må slå av, eller mener du at jeg skal skaffe windows cd'er og installere alt da jeg boter opp? Som jeg har prøvd å presisere, det er ikke mulig å få noe lastet ned eller over på pc'n før den blir tvunget til å restarte, jeg har MAX 40 sekunder jeg rekker å trykke på noe som helst før den reboter .

Lenke til kommentar

Kjapp deg å start kommandolinje vinduet. Skriv inn "shutdown -a" for å avlyse nedtellingen. Dette gir deg tid til å installere virusprogram.

Om du ikke vet hva kommandolinjevinduet er så trykk "start" ->"kjør"-> skriv "cmd" og trykk enter. Et sort vindu med en blinkende cursor viser at den er klar for å motta tekst. Skriv så inn overnevnte tekst og trykk enter.

Dette fikser du ;-)

Lenke til kommentar

Kan gjerne reformatere og installere på nytt, men kjære meg, det er ett enkelt virus som forårsaker rebooten. Vedkommende har sikkert viktig informasjon som er ønskelig å ta vare på. Derfor var mitt forslag først å fjerne rebootviruset slik at det kan taes sikkerhetskopier av viktige filer. Deretter er det jo kanskje lurt å re-installere OS. Om dette er en ferdigkonfigurert maskin så er det jo kanskje mulig at det faktisk ligger en re-installpartisjon på HDD også. Om du kjenner noen som er god på slikt så kan dette fikses ganske kjapt uten for mye tull...

Lenke til kommentar

Hvis du laster ned ny windows må du sørge for at dette er en versjon som er forenelig med din pc-leverandør. Jeg mistenker at det er en butikkmontert ferdigpc og slike er som oftest låst til spesifikke versjoner av operativsystemet. Altså sørg for å skaff riktig OS før re-installasjon....

Lenke til kommentar

Hai,

 

blant mye rart av anbefalinger er denne anbefalingen om en life-cd meningsfullt. Denne CDen brenner du med en annen clean PC:

http://www.avira.com...downloads#tools

 

Hei! Jeg har ikke fått tid til å sjekke alle svarene her, ettersom det har vært en travel uke.

Jeg har vært på pc'n med viruset, brukt shutdown -a, for så å prøve å få lastet ned et anti virus. Jeg prøvde først å laste ned gratis greier, men jeg ser jo fort at viruset sørger for at det ikke er mulig. Og jeg må bruke din metode her.

 

Hvilken av downloadene fra siden der skal jeg velge? Bare så jeg er sikker. Og hva slags Cd kan jeg brenne programmet på? Jeg hadde en CD-R80 liggende i skapet hjemme. Det funker tydeligvis ikke.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Rekker ikke gjøre noe som helst på den andre pc'n før den skrur seg av.

Når alle programmer og ting er startet opp så er tiden på cirka 30-40 sekunder igjen. Kommer opp en slags windows varsel som sier noe at et problem har oppstått og du må lagre arbeidet ditt ellers vil du miste det og pc'n vil skru seg av innen 60sekunder (noe i den duren)

 

Flere enn meg som synes dette høres ut som... msblast?

 

Sørg for å alltid ha oppdatert Windows. Dette viruset herjet i 2003, og automatiske oppdateringer tar knekken på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...