Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røde, såre øyne


poetsotf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært plaget med røde øyne i 2 år nå. Jeg blir spesielt rød etter jeg har syklet ute (spesielt når d e minusgrader), etter jeg har dusjet, når jeg drikker alkohol, når jeg sitter forran pc og når jeg er i hard fysisk aktivitet.

 

Jeg har vært hos fastlege mange ganger og fått flere typer antibiotika salve/dråper, uten noen virkning. Så begynte jeg på Spersadex med Kloramfenikol i en periode på 10 dager, jeg ble nesten helt hvit på øynene da, men ble rød med en gang jeg var ferdig med denne kuren. Gikk på samme kur en måned senere, men ble rød når jeg var ferdig. Dro så til øyelege, hvor hun fastslo at jeg har tørre øyne. Begynte med kunstig tåreveske (både med og uten konserveringsmidler). Brukte dette så mye som mulig (hver time). Jeg ble litt bedre (40 % bedre), men sliter fortsatt med røde øyne!! Jeg dro til legen igjen, han hadde fått beskjed fra øyelegen at jeg skulle begynne på en ny kur med Spersadex med Kloramfenikol i først en måned, så 2 ukers pause, deretter en ny måned. Jeg har nå brukt det i 2 dager, og har så og si kritthvite øyne, noe som er deilig i den forstand at jeg slipper og tenke på disse øynene (begynner og påvirke meg negativt psykisk!) Så jeg er meget spent om jeg blir bedre når disse 2 månedene har gått. Men tviler på dette, siden Spersadex med Kloramfenikol bare "roer" ned øynene, slik at de ikke reagerer så mye på hva jeg enn reagerer på.

 

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen (allergiprøve), hvor jeg fikk vite at jeg reagerer på katt, hund, hest, kanin og noe midd. Men legen sa at det var så lave utslag på midden, at det ikke kunne være det. Jeg er aldri i nærheten av noen dyr, så kan ikke være det jeg reagere på!

 

Jeg holder leiligheten meget ren og bruker støvsuger med hepa filter. Eneste er at jeg på badet, på siden av dusjen og i taket over dusjen, har en aller annen form for sopp. Det er brune flekker på taket over dusjen, og svarte/gråe flekker ved siden. Kan dette gi røde øyne? Jeg har bodd en annen plass i 4 dager, hvor det både er rent og ikke noen form for sopp. Men var ennå plaget med røde øyne.

 

Når jeg sier røde øyne, vil det si at etter jeg begynte på kunstig tåreveske (3 uker siden), så er øynene ca. 30 % røde. vanskelig og forklare.

 

Nå som jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, er jeg meget hvit på øynene, men har fremdeles 3-4 røde striper på høyre øyet. Virker som det aldri går bort. De stripene er der alltid!

 

Jeg skal kjøpe meg skjermbrille, i tilfelle jeg reagerer av pc skjermen. Jeg har prøvd og gå 1 uke hvor jeg ikke bruker PC, og ser på TV. Ble litt bedre, men ikke noe spesielt.

 

Ellers har jeg vært på kostholdbutikk for ett år siden og fått kjøpt meg Euphrasia pollendråper. Jeg brukte det noen ganger i måneden for ett år siden, men sytes effekten ble dårligere etter hvert. I tillegg ble jeg ekstra rød dagen etter jeg hadde brukt det. Jeg ble like hvit som jeg er nå, når jeg går på Spersadex med Kloramfenikol, men bled rød igjen etter 2-3 timer. Euphrasia pollendråper inneholder psykiologisk saltvannoppløsning og vann ekstrakt fra øyentrøst. Dette ble kun brukt i ekstreme tilfeller.

 

Hvis ikke jeg blir bedre etter denne kuren på Spersadex med Kloramfenikol, skal jeg selvklart til øyelege på nytt.

 

Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken. Har ikke prøblemer med tett nese eller noe slikt. Det eneste er at øynene er røde og at det svir litt av og til på morgenen og kvelden.

 

Jeg er hvitest på øynene på morgenen og formiddagen, etter det blir øynene mer og mer røde, uansett hvor jeg er, hva jeg gjør, hva jeg spiser. Men alt i alt, har jeg merket en viss forbedring når jeg er ute og går eller er på besøk hos andre. Ett godt eksempel på dette er: Dette var før jeg begynte med kunstig tåreveske. Jeg våknet om morgenen med meget røde øyne, sviing. Gikk på jobb (barneskole), hvor jeg bare ble bedre og bedre etter hvert. Kom hjem sliten, men ganske bra på øynene. Men etter ca. 30 min i leiligheten min, begynte jeg og bli rød igjen. Jeg synes luftfuktigheten er høyere hos meg, enn hva den er på skolen. Så skjønner ikke at det kan ha med tørre øyne og gjøre.

 

Så jeg er meget usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Det ble mye informasjon, men håper du kan gi meg noen råd uansett Smile Takk på forhånd.

 

MVH En meget lei mann på 20 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røde øyner får man som regel av at øyet lar seg irritere ovenfor et allergen. Det er jo åpenbart noe som dine øyne reagerer på. Det er da om å gjøre å finne ut av hva det kan være. I din situasjon er flere som har vært med på å diagnostisere ditt problem uten å lykkes.

 

En må huske på at medisin som vitenskap ikke er en eksakt vitenskap som f.eks matematikk. Det vi vet idag om menneskekroppen og medisinering er kunnskaper som vi har fått gjennom prøving og feiling, slik er det fortsatt...

 

Du virker å ha evnen til å analysere, konkretisere og syntesere hva som er de felles årsakene til at du får røde øyne. Fortsett med det, til slutt vil du finne ut av hva som kan være årsaken. Mange leger idag som finner årsaker til sykdommer der andre har feilet, er de som tenker utradisjonellt logisk, hvis du skjønner. Alle symptomer kan peke i en retting, men ved å bruke sundt fornuft kan samme allergen virke forskjellig på forskjellige mennesker.

 

Du nevnte mugg. Mugg kan definitivt gi de symptomene du beskriver, det er et godt utgangspunkt. Mugg er noe som finnes i stort sett i alle miljøer, bare i forskjellig mengde. Når man har vært utsatt for et allergen over tid, skal det veldig lite til for at man skal reagere også på allergener som man ellers tåler. Også ikke-allergikere kan reagere dersom en utsettes for store nok mengder over lang nok tid.

Lenke til kommentar
Hvis ikke jeg blir bedre etter denne kuren på Spersadex med Kloramfenikol, skal jeg selvklart til øyelege på nytt.

 

Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken. Har ikke prøblemer med tett nese eller noe slikt. Det eneste er at øynene er røde og at det svir litt av og til på morgenen og kvelden.

 

Jeg er hvitest på øynene på morgenen og formiddagen, etter det blir øynene mer og mer røde, uansett hvor jeg er, hva jeg gjør, hva jeg spiser. Men alt i alt, har jeg merket en viss forbedring når jeg er ute og går eller er på besøk hos andre. Ett godt eksempel på dette er: Dette var før jeg begynte med kunstig tåreveske. Jeg våknet om morgenen med meget røde øyne, sviing. Gikk på jobb (barneskole), hvor jeg bare ble bedre og bedre etter hvert. Kom hjem sliten, men ganske bra på øynene. Men etter ca. 30 min i leiligheten min, begynte jeg og bli rød igjen. Jeg synes luftfuktigheten er høyere hos meg, enn hva den er på skolen. Så skjønner ikke at det kan ha med tørre øyne og gjøre.

 

Så jeg er meget usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Det ble mye informasjon, men håper du kan gi meg noen råd uansett Smile Takk på forhånd.

 

MVH En meget lei mann på 20 år.

Hei.

 

Har du blitt utredet for sjøgren syndrom?

Har du tør munn?

Har du familiehistorie for leddgikk? Andre revmatiske sykdommer?

Har du tatt Shrimers test? (tåretesten)

 

Kan du ta et bilde av øyet ditt?

 

vaio ;)

 

edit: Fine symptombeskrivelser. ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvis ikke jeg blir bedre etter denne kuren på Spersadex med Kloramfenikol, skal jeg selvklart til øyelege på nytt.

 

Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken. Har ikke prøblemer med tett nese eller noe slikt. Det eneste er at øynene er røde og at det svir litt av og til på morgenen og kvelden.

 

Jeg er hvitest på øynene på morgenen og formiddagen, etter det blir øynene mer og mer røde, uansett hvor jeg er, hva jeg gjør, hva jeg spiser. Men alt i alt, har jeg merket en viss forbedring når jeg er ute og går eller er på besøk hos andre. Ett godt eksempel på dette er: Dette var før jeg begynte med kunstig tåreveske. Jeg våknet om morgenen med meget røde øyne, sviing. Gikk på jobb (barneskole), hvor jeg bare ble bedre og bedre etter hvert. Kom hjem sliten, men ganske bra på øynene. Men etter ca. 30 min i leiligheten min, begynte jeg og bli rød igjen. Jeg synes luftfuktigheten er høyere hos meg, enn hva den er på skolen. Så skjønner ikke at det kan ha med tørre øyne og gjøre.

 

Så jeg er meget usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Det ble mye informasjon, men håper du kan gi meg noen råd uansett Smile Takk på forhånd.

 

MVH En meget lei mann på 20 år.

Hei.

 

Har du blitt utredet for sjøgren syndrom?

Har du tør munn?

Har du familiehistorie for leddgikk? Andre revmatiske sykdommer?

Har du tatt Shrimers test? (tåretesten)

 

Kan du ta et bilde av øyet ditt?

 

vaio ;)

 

edit: Fine symptombeskrivelser. ;)

 

 

 

Hei vaio:)

 

Jeg har ikke blitt utredet for sjøgren syndrom, men tviler på dette.

Jeg har ikke tør munn. Ingen i familien har leddgikt eller andre revmatiske sykdommer.

 

Jeg har tatt Shrimers test, hvor øyelegen sa at jeg ga bra utslag på testen. Altså resultatet var som det skulle.

 

Har ikke kamera nå, men skal prøve og få tak i ett..

 

Våkna i ste med meget fine øyne. gikk til speilet, og mens jeg stod der, så jeg at øynene ble mer og mer rød (jeg blunket normalt mye). Huff, hvorfor skjer dette meg? jaja, har du noen ide på hva det kan være? Jeg er 100 % frisk på alle måter. Har tatt alt fra kjønnsykdomstest til og måle stoffskiftet, nyre og lever nivåer. alt er som det skal. Skulle jo tro at det ga utslag på allergiprøven, hvis jeg er allergisk mot støv, etc.

Lenke til kommentar
Røde øyner får man som regel av at øyet lar seg irritere ovenfor et allergen. Det er jo åpenbart noe som dine øyne reagerer på. Det er da om å gjøre å finne ut av hva det kan være. I din situasjon er flere som har vært med på å diagnostisere ditt problem uten å lykkes.

 

En må huske på at medisin som vitenskap ikke er en eksakt vitenskap som f.eks matematikk. Det vi vet idag om menneskekroppen og medisinering er kunnskaper som vi har fått gjennom prøving og feiling, slik er det fortsatt...

 

Du virker å ha evnen til å analysere, konkretisere og syntesere hva som er de felles årsakene til at du får røde øyne. Fortsett med det, til slutt vil du finne ut av hva som kan være årsaken. Mange leger idag som finner årsaker til sykdommer der andre har feilet, er de som tenker utradisjonellt logisk, hvis du skjønner. Alle symptomer kan peke i en retting, men ved å bruke sundt fornuft kan samme allergen virke forskjellig på forskjellige mennesker.

 

Du nevnte mugg. Mugg kan definitivt gi de symptomene du beskriver, det er et godt utgangspunkt. Mugg er noe som finnes i stort sett i alle miljøer, bare i forskjellig mengde. Når man har vært utsatt for et allergen over tid, skal det veldig lite til for at man skal reagere også på allergener som man ellers tåler. Også ikke-allergikere kan reagere dersom en utsettes for store nok mengder over lang nok tid.

 

 

ja, prøver og tenke alle mulige grunner til disse røde øynene. Er bare så rart at alt ellers på kroppen er som det skal. Bare røde øyne, that's it! Kan ikke huske sist jeg hadde helt kritthvite øyne..

 

Ska prøve og vaske bort muggsoppen med klorin senere i dag. Får håpe det hjelper. Hvor lenge må jeg vente før jeg ser resultatet etter jeg har fått bort muggen? :)

 

Takk for svar!

Endret av birken700
Lenke til kommentar
Har tatt alt fra kjønnsykdomstest til og måle stoffskiftet, nyre og lever nivåer. alt er som det skal. Skulle jo tro at det ga utslag på allergiprøven, hvis jeg er allergisk mot støv, etc.

Hei.

 

Hehe... må si at legen(e) har vært "meget" mistenksomt :wee: (Klamydia, Gonore Konjunktivitis)

 

Røde øyner(konjunktivitis) trengs ikke nødvendigvis være "et sykdom i øyene", men :closedeyes: som oftes er det, det.

 

Samme kan jeg si om Sjøgren Syndrom: Et tidlig stadiet SS, gir shirmres test, ikke noe utslag. Og derfor er testen ikke diagoniserende for Syndromen seg selv. (Selv om det er meget sannsynlig du ikke har det mtp. familiebakgrunn og kjønn)

 

Ut fra det du skrev, så lindre symptomene seg(???), etter bruken av Spersadex og kunstige tårer.

(Spersadex er forresten "glukokortison steoride" med antibiotika.)

Dette tyder på at problemet kommer ifra noe allergisk eller revmatisk.

 

Det du kan prøve, og noe som jeg ikke kan lese fra skrivene dine, er å ta anti-histaminer.

F.eks Zyrtec. (Kan kjøpes reseptfritt i apoteket.) Følg bruksanvisningen!

 

Jeg følger opp med flere spørsmål:

1, Har du blitt utredet for "sopp"?!?!? (sopp i konjunktiva)

2, Tatt blodprøver for revmatiske sykdommer?

3, Utredet for sinusitis (Bihullbetennelse og andre "hull" i skalen :wee: )

4, Diabetes?!?!?! (Du kan nok ler, men dette har skjedd!) :lol:

 

Og ikke minst: Et bilde forteller mer enn tusen ord! ;)

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Har tatt alt fra kjønnsykdomstest til og måle stoffskiftet, nyre og lever nivåer. alt er som det skal. Skulle jo tro at det ga utslag på allergiprøven, hvis jeg er allergisk mot støv, etc.

Hei.

 

Hehe... må si at legen(e) har vært "meget" mistenksomt :wee: (Klamydia, Gonore Konjunktivitis)

 

Røde øyner(konjunktivitis) trengs ikke nødvendigvis være "et sykdom i øyene", men :closedeyes: som oftes er det, det.

 

Samme kan jeg si om Sjøgren Syndrom: Et tidlig stadiet SS, gir shirmres test, ikke noe utslag. Og derfor er testen ikke diagoniserende for Syndromen seg selv. (Selv om det er meget sannsynlig du ikke har det mtp. familiebakgrunn og kjønn)

 

Ut fra det du skrev, så lindre symptomene seg(???), etter bruken av Spersadex og kunstige tårer.

(Spersadex er forresten "glukokortison steoride" med antibiotika.)

Dette tyder på at problemet kommer ifra noe allergisk eller revmatisk.

 

Det du kan prøve, og noe som jeg ikke kan lese fra skrivene dine, er å ta anti-histaminer.

F.eks Zyrtec. (Kan kjøpes reseptfritt i apoteket.) Følg bruksanvisningen!

 

Jeg følger opp med flere spørsmål:

1, Har du blitt utredet for "sopp"?!?!? (sopp i konjunktiva)

2, Tatt blodprøver for revmatiske sykdommer?

3, Utredet for sinusitis (Bihullbetennelse og andre "hull" i skalen :wee: )

4, Diabetes?!?!?! (Du kan nok ler, men dette har skjedd!) :lol:

 

Og ikke minst: Et bilde forteller mer enn tusen ord! ;)

 

vaio ;)

 

 

Takk for godt svar!:D

 

Jeg skal be øyelegen sjekke om jeg har Sjøgren Syndrom neste gang jeg evt. er der! Tar ingen sjanser..

 

Ja, symtomene lindrer seg meget meget mye (nesten helt) når jeg går på både Spersadex med Kloramfenikol og kunstig tåreveske. Dryppet meg i ste, og føler ett stort velbehag i øynene nå :D

 

Jeg prøvde ut noen allergi tabl. for noen måneder siden. Husker ikke hva det heter, var noe som legen anbefalte at jeg skulle prøve. Men var noen form for allergi tabl. jeg ble ikke bedre overhodet når jeg gikk på disse. Men kan være at det ikke var anti-histaminer. Men skal på apoteket senere i dag og få kjøpt meg Zyrtec som du anbefaler.

 

Videre skal jeg fløtte/bytte leilighet om 2 måneder, i tilfelle jeg reagerer på noe her inne..?!

 

 

Spørsmål:

1, Har du blitt utredet for "sopp"?!?!? (sopp i konjunktiva)

2, Tatt blodprøver for revmatiske sykdommer?

3, Utredet for sinusitis (Bihullbetennelse og andre "hull" i skalen :wee: )

4, Diabetes?!?!?! (Du kan nok ler, men dette har skjedd!) :lol:

 

Svar:

 

Har ikke blitt utredet for noe av dette. Skal ringe legen nå og få meg time, så han kan

ta og teste meg på dette. Det tar jo dog 1 måned før jeg får time, menmen..

 

Kan ikke tenke meg at jeg har diabetes. Har i alle fall ikke noe symtomer på dette, utenom røde øyne.

 

Bilde kommer i løpet av dagen/i morgen.

 

Anbefaler du Zyrtec som øyedråper eller i tabl. form? Tar jo allerede kunstig tåreveske og Spersadex som øyedråper. Blir det ikke for mye og ta Zyrtec i øyedråpe form også da?

 

Som sagt, takk for svar vaio! Betyr mye! :D

 

Birken700

Endret av birken700
Lenke til kommentar
Jeg skal be øyelegen sjekke om jeg har Sjøgren Syndrom neste gang jeg evt. er der! Tar ingen sjanser..

Det er viktig at du ber legen din å ta en immunologisk test, dvs blodtest som påviser ANCA, ANA og ANMA. (Anti "et eller annet" antibody)

Det finnes andre revmatiske sykdommer som likner Sjøgren S., som f.eks tør-MDR (eller hvordan det staves)

Ja, symtomene lindrer seg meget meget mye (nesten helt) når jeg går på både Spersadex med Kloramfenikol og kunstig tåreveske. Dryppet meg i ste, og føler ett stort velbehag i øynene nå :D

 

Jeg prøvde ut noen allergi tabl. for noen måneder siden. Husker ikke hva det heter, var noe som legen anbefalte at jeg skulle prøve. Men var noen form for allergi tabl. jeg ble ikke bedre overhodet når jeg gikk på disse. Men kan være at det ikke var anti-histaminer. Men skal på apoteket senere i dag og få kjøpt meg Zyrtec som du anbefaler.

 

Videre skal jeg fløtte/bytte leilighet om 2 måneder, i tilfelle jeg reagerer på noe her inne..?!

Allergi og infeksjon gir "som oftes" enorme væskeutskillelser, dvs du griner som et barn.

At øyene dine er "tørre", kan dette tyde på noe autoimmun. (Her må du ta mine meninger med et klype salt).

Anbefaler du Zyrtec som øyedråper eller i tabl. form? Tar jo allerede kunstig tåreveske og Spersadex som øyedråper. Blir det ikke for mye og ta Zyrtec i øyedråpe form også da?

Du kan ta tabletter, spør en apoteker om råd.

Hvis det er snakk om allergi, burde "cetrizine" (Zyrtec) lindre noe av problemene.

 

Vaio ;)

Lenke til kommentar
Jeg skal be øyelegen sjekke om jeg har Sjøgren Syndrom neste gang jeg evt. er der! Tar ingen sjanser..

Det er viktig at du ber legen din å ta en immunologisk test, dvs blodtest som påviser ANCA, ANA og ANMA. (Anti "et eller annet" antibody)

Det finnes andre revmatiske sykdommer som likner Sjøgren S., som f.eks tør-MDR (eller hvordan det staves)

Ja, symtomene lindrer seg meget meget mye (nesten helt) når jeg går på både Spersadex med Kloramfenikol og kunstig tåreveske. Dryppet meg i ste, og føler ett stort velbehag i øynene nå :D

 

Jeg prøvde ut noen allergi tabl. for noen måneder siden. Husker ikke hva det heter, var noe som legen anbefalte at jeg skulle prøve. Men var noen form for allergi tabl. jeg ble ikke bedre overhodet når jeg gikk på disse. Men kan være at det ikke var anti-histaminer. Men skal på apoteket senere i dag og få kjøpt meg Zyrtec som du anbefaler.

 

Videre skal jeg fløtte/bytte leilighet om 2 måneder, i tilfelle jeg reagerer på noe her inne..?!

Allergi og infeksjon gir "som oftes" enorme væskeutskillelser, dvs du griner som et barn.

At øyene dine er "tørre", kan dette tyde på noe autoimmun. (Her må du ta mine meninger med et klype salt).

Anbefaler du Zyrtec som øyedråper eller i tabl. form? Tar jo allerede kunstig tåreveske og Spersadex som øyedråper. Blir det ikke for mye og ta Zyrtec i øyedråpe form også da?

Du kan ta tabletter, spør en apoteker om råd.

Hvis det er snakk om allergi, burde "cetrizine" (Zyrtec) lindre noe av problemene.

 

Vaio ;)

 

 

Det er viktig at du ber legen din å ta en immunologisk test, dvs blodtest som påviser ANCA, ANA og ANMA.

 

-ok, da skal jeg be om testing av dette. Blir jeg testet for tør-MDR igjennom blodtest som påviser ANCA, ANA og ANMA?

 

Allergi og infeksjon gir "som oftes" enorme væskeutskillelser, dvs du griner som et barn.

At øyene dine er "tørre", kan dette tyde på noe autoimmun.

 

-Har ingen væskeutskillelser, eneste er at det kan renne en tåre plutselig når jeg skal sove, eller ligger i sofa og ser på tv (4-5 slike tårer pr. dag).

Hva mener du med autoimmun?

 

Du kan ta tabletter, spør en apoteker om råd.

Hvis det er snakk om allergi, burde "cetrizine" (Zyrtec) lindre noe av problemene.

 

-Det var cetrizine jeg tok for noen måneder siden. Noe som ikke hjalp meg i det hele tatt. Er det andre anti-histaminer/allergitabl. jeg kan ta?

 

Takk igjen. for svar Vaio! :D

Endret av birken700
Lenke til kommentar
-ok, da skal jeg be om testing av dette. Blir jeg testet for tør-MDR igjennom blodtest som påviser ANCA, ANA og ANMA?

Neida. Bare ber legen din å ta en blodtest for revamtiske sykdommer. Han vet hva du mener.

-Har ingen væskeutskillelser, eneste er at det kan renne en tåre plutselig når jeg skal sove, eller ligger i sofa og ser på tv (4-5 slike tårer pr. dag).

Hva mener du med autoimmun?

Så, er øyene dine tørre? Føles de tørt?

-Det var cetrizine jeg tok for noen måneder siden. Noe som ikke hjalp meg i det hele tatt. Er det andre anti-histaminer/allergitabl. jeg kan ta?

ikke reseptfritt. Dessverre..

Lenke til kommentar
-Har ingen væskeutskillelser, eneste er at det kan renne en tåre plutselig når jeg skal sove, eller ligger i sofa og ser på tv (4-5 slike tårer pr. dag).

Hva mener du med autoimmun?

Så, er øyene dine tørre? Føles de tørt?

 

Etter jeg begynte på kunstig tåreveske, føles øynene egentlig perfekte hele tiden.

Det eneste er at de er rød.

Lenke til kommentar
Føltes øyene dine tørt før du begynte med tårene?

 

 

Nei, de føltes kanskje litt tørre av og til, men var ikke noe spesielt ubehag. Ble meget overrasket når øyelegen sa at jeg hadde tørre øyner.

 

Finnes det øyedråper jeg kan gå på over mange år, uten at det kan skade øynene eller gjøre dem verre? Altså dråper som gjør øynene hvite?

Lenke til kommentar
Nei, de føltes kanskje litt tørre av og til, men var ikke noe spesielt ubehag. Ble meget overrasket når øyelegen sa at jeg hadde tørre øyner.

Finnes det øyedråper jeg kan gå på over mange år, uten at det kan skade øynene eller gjøre dem verre? Altså dråper som gjør øynene hvite?

Hei.

Det er best at du ta råd fra en opthalmolog (øyelege) for øyedråpe-beskymringen din.

 

Men;

Ut fra det du skrev, leses det ikke ut som allergi-"symptomer".

 

Min anbefaling er at du utrede enhver form for revmatisme (aka. autoimmun).

 

Jeg er meget overrasket at du aldri har tatt en blodprøve for revmatiske sykdomer. Ok.. No big deal.

Du kan godt prøve Cetrizine igjen, men utfra det du skrev, tro det vil være til lite hjelp.

 

Jeg håper dette kan gi en pekepinn på problemet ditt. Det er viktig å vite at dette er ikke en "diagonose".

Og, det har vært kjempe! Om du har giddet å poste svare(ene)/diagonosen til fastlegen/øyelegen din.

 

Jeg ønsker deg lykketil!

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg skal få meg undersøkt for revmatisme.

 

Men skal først prøve noe annet. Skal gjøre noe så enkelt som og dra til optikker i morgen. Merker at jeg blir rødest når jeg jobber framfor pc, så skal blandt annet sjekke om jeg trenger skjermbriller.

 

Jeg ble anbefalt behandling av allergi med Livostin dersom ikke jeg blir bedre av Spersadex.

 

Jeg sender deg en personlig post med legejournal.

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Håper du kan poste svarene til fastlegen i denne tråden. Vaio har vært dyktig til å følge deg opp med hypoteser o.l. Jeg er selv medisinstudent, men er ikke kommet på langt nær så langt som Vaio i studiet, og interesserer meg litt for slike "cases".

 

Poster ikke legejournal i offentlig forum! Men kan skrive hva legen(e) generelt sier :)

Endret av birken700
Lenke til kommentar
:wee:

Jeg må si at øyene mine er mer rødt, etter en 12timers vakt.

Du får først utrede om det er noe revmatisk bak tørrheten, først.

 

lykketil

 

vaio ;)

 

 

Det kan jeg forstå, noe som er normalt. Men og gå med slike øyne 24/7/365 i 2 år, er ikke normalt!

Skal fotsette og poste her i månedene framover. Blir nok av og til lenge mellom hver gang (tar lang tid og få time hos lege/øyelege). Skal som sagt flytte om 2 måneder, alt med tanke på at jeg kan reagere på noe i leiligheten min?! Så vi får se om det blir bedring av det. Ellers skal jeg til optikker fredag, så skal poste hva han/hun sier. Skal bruke spersadex med kloramfenikol i 2 måneder nå, og hvis problemet er der etter dette, skal jeg testes for revmatiske sykdommer, etc.

 

Hadde vært kjekt om noen med noelunde samme problem, hadde svart meg :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...