Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Jeg fant ikke en tråd om VR (finnes det?), og siden dette kommer for fullt om ikke så lenge, så tenkte jeg det kanskje kunne være greit å ha en plass hvor vi snakket om anbefalinger og generelt snakk om VR!?

 

 

 

Så vidt jeg vet, så har vi nå følgende produkter som kommer ut / har kommet ut:

 

Oculus Rift (som er Facebook sin)

https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift

 

 

HTC Vive (som er Steam sin)

https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Vive

 

 

Playstation VR / Project Morpheus (som er Sony sin)

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_VR

 

 

Samsung Gear VR (som er Samsung sin)

https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Gear_VR

 

 

 

Selv har jeg forhåndsbestilt Playstation VR, men litt usikker på om det er den jeg vil ha. Det er litt for dyrt til å "eie en av hver", liksom. Jeg har en relativt greit PC akkurat nå, men det som er digg med den til PS4, er jo at alt vil bli tilpasset den. Hvis jeg skulle ha valgt mellom Oculus Rift og HTC Vive, så vet jeg ikke.. De skal vel være relativt like på papiret, bortsett fra at OC sin trenger/har anbefalt (?) 8 GB RAM, og trenger en del flere frie porter enn Vive (eller bommer jeg her?). (Edit: byttet om på OC og Vive)

 

 

 

Uansett er Virtual Reality noe jeg personlig har gledet meg veldig lenge til! Jeg synes det å "tre inn i" selve spillverdenen må bli ufattelig spennende og kult etter hvert, og jeg vil bli med fra starten! :D

 

Eneste jeg har prøvd til nå var VR-briller på Game of Thrones exhibition. Litt blandede følelser etter den opplevelsen, men for det meste bra! Jeg har hørt at opplevelsen fra DA til NÅ skal være betraktelig annerledes pga oppløsning og oppdateringsfrekvens på skjermen. Jeg syntes det gikk helt greit, men det hele var veldig uvant det lille jeg prøvde, så jeg ble kanskje litt skeptisk etterpå til hvordan det skal gå hvis man skal sitte litt lengre. Håper dette er noe som da er bedre nå ved release.

 

 

Hva tenker dere? Skal dere ha? :)

Endret av Bone
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Bone: Trur du bytta om OR og Vive når det kommer til ram og usb krav. Ville uannsett helst hatt litt meir futt i PC'n enn det begge setter opp som anbefalt.

 

 

Elles:

Har grei nok PC til VR, men prisen på PC-VR er forsatt litt for dyr til at eg vurderer di i første omgang. Fint med litt tester og elles kva spill og opplevelser man kan få med PC-VR. PC-VR burde bli den beste VR-opplevelsen å få viss 90fps holder kvalmen unna.

 

PSVR blir kanskje første VR-brilla mi om pris er under 400 dollar for brilla. Så kommer det ann på tester og spill. Mykje som skal stemme for at eg bruker penger på dette. Samtidig er det ein billig inngang til VR som vil få skreddarsydde opplevelser i lang tid. Mykje for pengane viss alt fungerer som det skal.

 

GVR har eg ikkje satt meg inn i. Spiller ikkje på mobil og ser difor ikkje nytten for min del. Det kan forandre seg sjølvsagt.

 

 

For min egen del er det spill med første person synsvinkel som blir aktuelle til VR. Andre typer spill vil eg heller spille på vanlig skjerm. Utover det blir det moro å sjå om VR slår ann. :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes oppløsningen fortsatt er for dårlig. Jeg har selv Gear VR, og spesifikasjonene på f.eks Rift tilsier ikke en voldsom økning i piksler per tomme. En skal dekke hele synsfeltet med piksler, det holder bare ikke med de oppløsningene de har i dag. Og selv om de hadde klart å lage noe med høyere oppløsning så hadde det vært vanskelig å drive spille i den oppløsningen. Det er jo ikke på gøy at kinoer bruker 4k oppløsning, når en strekker bildet utover et stort lerret trenger en høyre oppløsning, blir samme prinsipp med vr. 

 

Men alt til side så må jeg si at det er mye artige konsepter i Oculus Storen til Gear VR. Apper som Vtime of Oculus Social, hvor en går inn i chatterom som en egen avatar, og sitter i stoler og snakker med tilfeldige folk fra rund om i verden. Der overføres hodebevegelsene dine til avataren, f.eks om du nikker eller rister på hodet, når en snakker i mikrofonen så hører de andre at det kommer fra retningen hvor avataren din er. En kan også sitte å se på f.eks Twitch streams sammen der. 

Lenke til kommentar

Har kraftig PC og er i utgangspunktet villig til å kjøpe. Men svir ikke av 7000 på et produkt som kanskje ikke vil slå an. Når produktet har vist seg å bli en suksess, og det et slått fast at VR hever spillopplevelsen, slår jeg til.

Er nok dette som bekymrer meg mest. Har hatt en Oculus DK2 over ett år, men det er da også nesten ett år siden den sist var i bruk. Grafikken er god nok for meg, og joda, det er morsomt nok den første tiden. Men skal jeg kjøpe noe til kr 7.000 må jeg vite at det er noe som kommer til å vare, og det er jeg slettes ikke sikker på at VR vil gjøre, av flere grunner.

 

For det første er det jo prisen. Man får en helt grei PC til den prisen, eller minst to PS4er eller XBone'r. Det sier jo litt hvor dyre brillene faktisk er. Hvis man da i tillegg må kjøpe egne kontrollere... geezes. Tror ikke det, du. Glem heller ikke at PS3 kostet mindre ved launch, og selv det var alt for dyrt for mange. Skal man da kreve at folk betaler mer for mindre, og regne med en suksess? Tvilsomt.

 

For det andre er det håpløst å diskutere hva som er best spillkonsoll med meg, fordi jeg alltid ender på det samme: Jeg gir blaffen i hvilken hardware som er best. Jeg bryr meg bare om hvilke spill som er best. Det samme gjelder VR. For meg har det ingenting å si hvilke briller som er best, men hvilken som har best spill. Problemet her er at sånn jeg ser det stryker alle sammen. De aller fleste spillene jeg har sett til VR (både nåværende og kommende) dreier seg om det samme: Enten sitter man helt i ro i en bil, fly osv, ellers er det on-rails. Det er for dårlig for meg. Skal VR bli en suksess, må de ikke gjøre samme tabbe som PSMove, Kinect og det Nintendo gjorde med Wii og Wii U. Alle de der endte opp som en dyr gimmick som ikke tilførte spill noe særlig, eller fungerte svært dårlig. Da Wii U kom fikk vi ZombiU, der vi kunne "scanne" skjermen med Wii U gamepaden. Men hvor mange andre spill post-launch har utnyttet gamepaden like bra? Hvor mange spill til Wii utnyttet Wiimoten og nunchucken på en måte som ikke kunne vært gjort like bra med en knapp eller to?

 

For det tredje trenger vi spill som er laget utelukkende for VR, og som utnytter det maksimalt. Det er jo alltids tøft å fly et romskip i Elite: Dangerous med VR, men ærlig talt tilfører ikke VR noe særlig der. Jeg gikk fort lei hele stresset, og gikk over til vanlig skjerm igjen uten at jeg følte jeg tapte noe særlig.

 

Alt i alt gleder jeg meg til VR kommer for fullt, men jeg er også svært skeptisk. Jeg tror rett og slett alt for få utviklere tør satse skikkelig på VR til å gjøre det til en suksess. Ta Jurassic World som et eksempel. Når dinosaurene kom var det stor jubel over hele verden, men ti år senere hadde folk begynt å gå lei. Vi gleder oss til VR nå, men hvor er vi om ti år? Er VR utnyttet for fullt og "likeverdig" med PC og vanlig konsoll, eller ligger brillene og støver ned?

Lenke til kommentar

 

Har kraftig PC og er i utgangspunktet villig til å kjøpe. Men svir ikke av 7000 på et produkt som kanskje ikke vil slå an. Når produktet har vist seg å bli en suksess, og det et slått fast at VR hever spillopplevelsen, slår jeg til.

Er nok dette som bekymrer meg mest. Har hatt en Oculus DK2 over ett år, men det er da også nesten ett år siden den sist var i bruk. Grafikken er god nok for meg, og joda, det er morsomt nok den første tiden. Men skal jeg kjøpe noe til kr 7.000 må jeg vite at det er noe som kommer til å vare, og det er jeg slettes ikke sikker på at VR vil gjøre, av flere grunner.

 

 

Som du selv sier du har hatt oculus over 1 år uten bruk, gøy i starten, selv følte jeg dag en at det ikke ville slå særlig an, som sagt dyrt... og de andre grunnene du nevner, folk må lage hele, fullverdige spill noe som jeg ikke kan tenke mer skjer med det første(de som lager spill osv sliter nok med å optimalisere spill osv til vanlig gaming, skjer ikke at de gjør enda mer for en VR opplevelse)... vil aldri klare å oppnå noe særlig høyt skillbasert nivå på de, kan liksom ikke spille csgo-stil  competetivt med en pistol i hånden og sikte rundt. 

Lenke til kommentar

Som du selv sier du har hatt oculus over 1 år uten bruk, gøy i starten, selv følte jeg dag en at det ikke ville slå særlig an, som sagt dyrt... og de andre grunnene du nevner, folk må lage hele, fullverdige spill noe som jeg ikke kan tenke mer skjer med det første(de som lager spill osv sliter nok med å optimalisere spill osv til vanlig gaming, skjer ikke at de gjør enda mer for en VR opplevelse)... vil aldri klare å oppnå noe særlig høyt skillbasert nivå på de, kan liksom ikke spille csgo-stil  competetivt med en pistol i hånden og sikte rundt. 

Man får allerede kjøpt en VorpX-driver som lar oss kjøre gamle spill i VR, og noen spill er faktisk ganske bra sånn. Likte spesielt Borderlands 2 og Skyrim, men er mange jeg vurdert å prøve. Har faktisk sett en fyr på youtube spille en hacket versjon av Super Mario 64 med førsteperson i VR. Ser ganske tøft ut. :) Problemet er bare at i gamle spill snur vi oss med musen eller en gamepad, så da er jo hjelmen bare en stor skjerm. Det er headtracking, men igjen, det er meningsløst når man like greit snur seg med musen. Jeg ser Vive kommer med to håndkontroller, og dette kan i teorien fungere fint. Da kan vi snu oss med en og sikte med den andre. Men Nintendo har jo prøvd det der lenge med Wii, og resultatet ble aldri helt bra. Jeg ser ikke helt hvordan de skal få til å bruke headtracking og samtidig la oss sikte med en kontroller. For all del, får de det til blir det jo knall, men jeg tviler.

 

Dette er jo hvis man går ut ifra at man bare bruker pistol osv, men hva hvis vi blander nærkamp inn i bildet? Hvordan mener de vi skal kunne slå en fyr som står fremfor oss, og samtidig la oss se oss rundt? Det kan bli ganske vanskelig å bedømme avstanden til fyren foran oss. Og hva med folk på siden? Selv om vi kan snu hodet rimelig kjapt betyr det ikke at kroppen følger etter. Dermed vil spill som Borderlands, Skyrim og Zelda (i førsteperson) være svært vanskelige å få bra til. Resultatet blir nok fort at enten gidder ingen prøve, eller vi får et halvhjertet forsøk som skuffer de fleste. Akkurat som PSMove og Kinect, og til en viss grad Wiimote og Wii U gamepad.

 

For den saks skyld, visste dere at man kan det er en mikrofon innebygget i både DS og 3DS? Husker jeg brukte stemmen for å si et passord eller noe sånt i et Zelda-spill til DS. Det er nok eneste gangen jeg kommer på der mikrofonen har vært aktivt brukt i et spill. Det sier jo litt hvor fort en dårlig gimmick går i glemmeboken. :)

Lenke til kommentar

Da er prisen for HTC Vive i Norge kommet. €899 +moms og frakt.

 

Dvs med dagens kurs 10680kr inkludert moms. Med frakt så er vi nesten garantert over 11000kr for HTC Vive i Norge.

 

kilde

 

EDIT: Jeg så ikke * som markerte at Norge sin pris er inklusiv moms. Så da er det bare å ignorer hele dette innlegget :)

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...