Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min maxtor 250 gb s-ata knatrer bra fra seg på høy load men synes det er hyggelig. Skal høre at det lyder litt fra maskinen. Har vifter som bråker værre.

Jeg hater lyder fra hardisker og vifter så her jeg Seagate, Veldig lydløse og kjører Vifte kontrollere på alle viftene mine ;)

Lenke til kommentar

Takker først for fin guide.

 

Jeg syns det er på tide å bytte ut min systemdisk (40GB WD, 5200 rpm, 2MB cache) som er 4-5 år gammel.

 

Har tenk meg en stillegående (både ved jobbing og "stand-by") og stor disk som jeg kan partisjonere opp i flere mindre "disker".

 

Den bør være IDE for jeg mener at begge SATA-pluggene på hovedkortet er opptatt.

 

 

Forslag tas imot med stor takk :)

Mvh shilseth

Lenke til kommentar
...og heller kjøpe en stor stillegående disk ved siden

 

Har du noen anbefalinger her da? Har en 80 GB WD fra før som også begynner å dra på årene, kanskje jeg bytter ut denne med en større...

Hva er det du helst vil ha?

 

En stillegående disk og stor plass ville jeg ha gått for en Seagate Barrcuda 250 GB.

 

Vil du ha en stillegående og ikke er så kresen på plasen gå for en Samsung Spinpoint 160 GB, Meget stille disker...

 

Vil du bare ha stor plass og ikke bryr deg så mye om støyen er WD (western Digital) et meget godt valg...

Tipser deg her om at WD er kjent for og ha problemer med diskene..

 

Noen erfaringer fra de nye seriene fra WD ?

 

Du må ta med at Maxtor er kjent for å være problemdisker. Spesielt med tanke på de eksterne OneTouch-serien deres. Du har heller ikke tatt med WD RAID Edition og du slenger bare dritt om vanlige WD disker. RAID Edition er jo enterprise disker.

:hmm: Har ikke det, men skal se om jeg tar meg tid til og gjøre noe med dette, hva med og fortelle oss mer om de? Hvorfor er de enterprise disker i forhold til andre raid serier?

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Fikk igjen min gammle 40gb IBM "deathstar" som jeg har lånt vekk til kompiser siden jeg ikke har hatt bruk for den, den ble kjøpt i 2001 og var da någenlunde stillegående, når vill jeg tro den runder 40 db idle... :p men fungere gjør den. (med en knukke pin og en del riper :p )

Lenke til kommentar

Finner ikke Raptor-disker med IDE-tilkobling, bare S-ATA. Har en ledig S-ATA plugg på hovedkortet, men er redd det kan bli kluss i oppstarten/installasjon av OS når jeg kjører OS på S-ATA disk. Må nemlig ha drivere installert i XP for å "detektere" den ene Maxtor-disken jeg har som er S-ATA. Dessuten hadde jeg tenkt å bruke den ledige S-ATA pluggen til en ny og stor lagrings-disk.

 

Noen som vet hvor jeg finner Raptor med IDE-tilkobling, evt. har en pent brukt tilsalgs??? *sjekker bruktmarkedet*

 

Mvh shilseth

 

Edit: Fant ingen på bruktmarkedet :hmm:

Endret av shilseth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg skal ha en enorrrm disk til videoredigering og nå har vel den 400gb hitachien vært ute en stund, noen som har erfaringer med denne evt andre disker i denne størrelseorden?

 

(Ble ikke særlig klokere av testen det var linket til på s.1...testeren synes hitachi og seagate var like bra og klarte visst ikke komme over hvor utrolig store de var)

 

Jeg har blitt mer følsom for støy etter jeg fikk installert vannkjøling, så det teller også en del. En ny følelse å kunne ha det relativt stille under pc bruk..

Lenke til kommentar
Hei, jeg skal ha en enorrrm disk til videoredigering og nå har vel den 400gb hitachien vært ute en stund, noen som har erfaringer med denne evt andre disker i denne størrelseorden?

 

(Ble ikke særlig klokere av testen det var linket til på s.1...testeren synes hitachi og seagate var like bra og klarte visst ikke komme over hvor utrolig store de var)

 

Jeg har blitt mer følsom for støy etter jeg fikk installert vannkjøling, så det teller også en del. En ny følelse å kunne ha det relativt stille under pc bruk..

Per i dag er det kun Hitachi og Seagate som har 400 GB disker.

 

Seagate har bedre teknologi på nåværende 400 GB disker enn Hitachi. Seagate har 133 GB med data per plate, og dermed kun 3 plater, i forhold til Hitachi som har 5 plater. Seagate sin disk utvikler dermed mindre varme og støy, og har i tillegg andre fordeler pga høyere datatetthet. Hitachi sin 400 GB SATA disk er ikke nativ SATA, er ikke SATA-II og har ikke NCQ. Den har forøvrig også molex strømtilkobling pga IDE/SATA bridge.

 

Hitachi kommer snart med en 500 GB disk som både IDE og SATA. Sistnevnte vil være SATA-II og ha NCQ støtte.

 

Har selv en Seagate 400 GB SATA disk, ikke hatt noe å klage på den.

 

Trond

 

Edit: skrivefeil

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Ser de 400 GB diskene og er ikke så mye og klage på der tror jeg, ville ha gått for seagate sin type da denne er et hakk bedre sies det ;)

 

 

Vil benytte anledningen til og si at jeg har gjort noen endringer i 1 post og lagt til noen tester, men og gi Am3k en takk for hjelpen han har gitt meg.

Lenke til kommentar
Var på vei ut døra for å kjøpe en hitachi til 2500, men husket på å sjekke tråden her og sitter nå med en seagate til 2000! :thumbup:

Får jeg din erfaring av disken? siden tråden min var så snill og hjalp deg med disk kjøpet ditt :p

 

Godt og høre at du fikk nytte av tråden, det er en grunn til at den er her så ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...