Gå til innhold

Tips ved kjøp av forsterker


Anbefalte innlegg

Skyter inn et kjapt spørsmål her, jeg og :D

Skal fikse meg mitt første skikkelige surround-anlegg og vurderer denne høytalerpakken.

Hvor mange watt og ohm må jeg ha i en receiver for å drive disse?

Har kikket litt på en Yamaha med 7x90 watt (8 ohm), men aner ikke hva det egentlig vil si med tanke på å drive høytalerene.

Ser det står 150W, 200W, 350W, 400W og 550W oppgitt som effek i beskrivelsen av høytalerene.

Motstanden er på 2-4 ohm i bassen, mens høytalerene er på 4-8 / 4-9 ohm.

 

Vil denne receiveren kunne drive disse høytalerene, eller må jeg gå opp noen hakk og finne en bedre/kraftigere?

 

(Spørsmål fra person hvis forige "surround" var en 5.1-pakke fra Logitech ment for PC :p )

Nei tror ikke det går. De høytalerne er veldig strømkrevende. Har et par sånne selv Xtz.

 

Du vil kunne spille til nød med musikk på lavt volum og kan bruke det til nød med film. Med noen mer lettdrevne Dynavoice F6 feks eller Klipsch kan det gå bedre, men da må du samtidig ned i utseende og eller kvalitet.

 

Jeg mener du trenger en forsterker med PreOut og effekt til frontene, du trenger helst litt sterkere hjemmekino også for å drive Surroundhøytalerne ordentlig også..

 

Selv bruker jeg Xtz Ap100 effekt til å drive mine Xtz stativhøytalere. Det er akkurat nok... Kunne sikkert også vært tjent med enda mer kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gouldfan speaks the truth.

 

Før i verden så var alltid tommelregelen at man burde legge ca like mye i forsterkere som høyttalere.

Men tidene har gått fremover og elektronikk er billigere, men det ligger fortsatt noe i det. Du kjøper ikke en ferrari med en 1.6l toyota corolla motor.

 

I tillegg så er XTZ et av de merkene som er veldig tungdrevne og krever mye av forsterkeren.

 

Noen spesiell grunn til at du har valgt XTZ? Deres lydsignatur er veldig spesiell, og har en tendens til å bli veldig analytisk og kald, og mangler litt i nedre mellomtone/øvre bass. (spesielt sammen med xtz's egen forsterker) I tillegg til at de trenger massive mengder effekt.

RX-V2067 er det absolutt minste jeg skulle brukt på et fullt høytalersystem med fullsize fronter uansett merke.

 

Har du derimot dedikert forsterker for frontene blir det noe bedre, men centeren skal også gjerne ha litt kjærlighet.

Lenke til kommentar

Litt som med rifle altså: du bør helst legge like like mye penger i optikk som våpen, gjerne litt mer.

 

Nope, ingen spesiell grunn annen enn at jeg har forstått det slik at de leverer kvalitetshøytalere.

Men i bunn og grunn så må jeg altså heftig opp i kvalitet på receiver for å drifte de greierne der altså. Eller helst ta det helt ut med forsterker og full pupp?

Fant en pakke med de høytalerene og en Yamaha-receiver til ca. 30 000 kr, men siden jeg tviler på at jeg blir å merke stor forskjell på den og Dynavoice M-65 sammen med en XTZ-sub tror jeg at jeg går for økonomiløningen i denne omgang. Selv om XTZ-pakken var umåtelig sexy :D

 

Dynavoice Challenger M-65 EX V.3

XTZ 99 W12.16

Yamaha RX-V675

 

Noen tips / innvendinger til dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Litt som med rifle altså: du bør helst legge like like mye penger i optikk som våpen, gjerne litt mer.

 

Nope, ingen spesiell grunn annen enn at jeg har forstått det slik at de leverer kvalitetshøytalere.

Men i bunn og grunn så må jeg altså heftig opp i kvalitet på receiver for å drifte de greierne der altså. Eller helst ta det helt ut med forsterker og full pupp?

Fant en pakke med de høytalerene og en Yamaha-receiver til ca. 30 000 kr, men siden jeg tviler på at jeg blir å merke stor forskjell på den og Dynavoice M-65 sammen med en XTZ-sub tror jeg at jeg går for økonomiløningen i denne omgang. Selv om XTZ-pakken var umåtelig sexy :D

 

Dynavoice Challenger M-65 EX V.3

XTZ 99 W12.16

Yamaha RX-V675

 

Noen tips / innvendinger til dette oppsettet?

Veldig bra til film, men litt skarp i toppen/diskant (iaf med Yamaha) til musikk. Hadde et lignende oppsett selv.

 

Jeg hadde en nydelig match med Pioneer stereoforsterker og M65.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei

Stiller et lite spørsmål siden det er så mye kompetente folk her inne, pluss at jeg selv ikke har så mye peiling.

Skal kjøpe en forsterker og høytalere, så jeg lurer på om disse to går godt sammen:

 

http://www.surround.no/Produkter/Surroundpakker/5-1-med-sub/Proson-Reality-Sat-31-SA---Rumble-8-51-Pakke-Black-High-Glossy-100683-p0000000690.aspx

http://www.lydogbilde.no/test/onkyo-tx-nr626

 

Anlegget kommer til å bli brukt mest til film og noe musikk. Det jeg ønsker et et anlegg jeg kan ha en god stund fremover og som kan oppgradere senere med nye eller flere høytalere.

 

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg er på jakt etter en forsterker til et par med Acoustic Research
AR-93 høytalere. (specs)

Jeg arvet disse høytalerene fra en venn av familien. Etter å ha brukt relativt
mye tid på å erstatte morkne kantoppheng trenger jeg en forsterker.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp, men jeg har fått inntrykk av at disse
høytalerene har hatt et visst rykte på seg for å ødelegge forsterkere.
Derfor håper jeg noen her kan gi meg noen tall jeg burde se etter, eller
enda bedre anbefale en forsterker som passer inn i et studentbudsjett.
 

Lenke til kommentar

Hei, jeg er på jakt etter en forsterker til et par med Acoustic Research

AR-93 høytalere. (specs)

 

Jeg arvet disse høytalerene fra en venn av familien. Etter å ha brukt relativt

mye tid på å erstatte morkne kantoppheng trenger jeg en forsterker.

 

Jeg har prøvd å lese meg litt opp, men jeg har fått inntrykk av at disse

høytalerene har hatt et visst rykte på seg for å ødelegge forsterkere.

Derfor håper jeg noen her kan gi meg noen tall jeg burde se etter, eller

enda bedre anbefale en forsterker som passer inn i et studentbudsjett.

 

Det avhenger av lydtrykket du ønsker å oppnå og hvor langt unna ht dette trykket skal oppleves. Sitter du 1m fra ht (sens. på 87dB) klarer ht 105dB med ca 63+watt, flytter du deg 3m unna øker effektkravet til 568W, hvilket vil si at du kun klarer 105dB ved korte øyeblikk uten at ht ryker.

 

For å svare deg noe mer eksakt; skal du spille høyt bør du ha en kraftig forsterker som klarer å ta seg av toppene uten å klippe, jeg vil tro min. 150W i 6ohm pr. kanal, skal du koselytte og sjelden guffe på klarer du deg fint med en god del mindre forsterker.

 

Nå gjelder dette PA, men jeg tror det er en god indikasjon på hva som kreves av en forsterker.

 

"When you’re matching a power amp to a PA speaker setup, a good rule of thumb is to pick an amplifier that can deliver power equal to twice the speaker’s program rating. This means a speaker with a “nominal impedance” of 8 ohms and a program power rating of 350 watts will require an amplifier that can produce 700 watts into an 8-ohm load. For a stereo pair of speakers, the amplifier should be rated at 700 watts per channel into 8 ohms. A quality professional loudspeaker can handle transient peaks above its power rating if they occur."

http://www.sweetwater.com/insync/power-amp-buying-guide/

Lenke til kommentar

Hva angår effekt så er slike effektmål kun hensiktmessig om effekten er målt RMS, dvs fra 20-20000 Hz. En del forsterkerprodusenter måler effekt ved en gitt frekvens (eks. Pioneer, som målte effekten DIN, ved 1 kHz). Det er bare tull. En annen ting er at nominell effekt bør oppgis ved 8 ohm impendans, men samtidig bør man se hva effekten yter på 4 ohm, og videre på 2 ohm. Regelen er at effekten ved 4 ohm bør være ca det dobbelte som ved 8 ohm, og enda mer (x3) ved 2 ohm. En annen ting, da jeg fikk meg et fullbalansert forsterkersett og brukte balansert signal (fra lydkilde til forforsterker, samt interconnect mellom forforsterker og effektforsterker) fikk jeg en real aha-opplevelse. Forskjellen mellom balansert og singel-ended drift var så stor at jeg måtte ha vært sterkt hørselshemmet for ikke å høre forskjellen. Etter det har jeg stort sett bare kjørt balansert drift, for på anlegget jeg har låter det så mye bedre, dvs både mer lyd og bedre lyd.

 

Edit: min forsterker har følgende effekt oppgitt:

2x120W ved 8 ohm

2x200W ved 4 ohm

2x350W ved 2 ohm

 

Til overmål har produsenten også oppgitt hvilke måleinstrumenter som er brukt til å måle effekten, slik at det kan etterprøves. Også hva forsterkeren leverer av strøm, THD (forvrening) osv er oppgitt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hva angår effekt så er slike effektmål kun hensiktmessig om effekten er målt RMS, dvs fra 20-20000 Hz. En del forsterkerprodusenter måler effekt ved en gitt frekvens (eks. Pioneer, som målte effekten DIN, ved 1 kHz). Det er bare tull. En annen ting er at nominell effekt bør oppgis ved 8 ohm impendans, men samtidig bør man se hva effekten yter på 4 ohm, og videre på 2 ohm. Regelen er at effekten ved 4 ohm bør være ca det dobbelte som ved 8 ohm, og enda mer (x3) ved 2 ohm. En annen ting, da jeg fikk meg et fullbalansert forsterkersett og brukte balansert signal (fra lydkilde til forforsterker, samt interconnect mellom forforsterker og effektforsterker) fikk jeg en real aha-opplevelse. Forskjellen mellom balansert og singel-ended drift var så stor at jeg måtte ha vært sterkt hørselshemmet for ikke å høre forskjellen. Etter det har jeg stort sett bare kjørt balansert drift, for på anlegget jeg har låter det så mye bedre, dvs både mer lyd og bedre lyd.

 

Edit: min forsterker har følgende effekt oppgitt:

2x120W ved 8 ohm

2x200W ved 4 ohm

2x350W ved 2 ohm

 

Til overmål har produsenten også oppgitt hvilke måleinstrumenter som er brukt til å måle effekten, slik at det kan etterprøves. Også hva forsterkeren leverer av strøm, THD (forvrening) osv er oppgitt.

Og noen hevder RMS bare er bullshit. Likeså XLR, som jeg har gjort med EC 4.7 og 2 AW60 bi-ampet med balansert CD-spiller uten å høre noen som helst forskjell på mitt annlegg. XLR benyttes i hovedsak i PA-bransjen pga. lange kabelstrekk. Med noen meter mellom kilder er RCA vel så godt i mine øyne. Forøvrig er effekt på forsterker helt avhengig av hva HT klarer å levere long term og peak, dvs at forsterker ikke klipper ved topper i signalet. Helt håpløst med Porsche om du kjører i 2. gir hele veien...

Lenke til kommentar

Og noen hevder RMS bare er bullshit. Likeså XLR, som jeg har gjort med EC 4.7 og 2 AW60 bi-ampet med balansert CD-spiller uten å høre noen som helst forskjell på mitt annlegg. XLR benyttes i hovedsak i PA-bransjen pga. lange kabelstrekk. Med noen meter mellom kilder er RCA vel så godt i mine øyne. Forøvrig er effekt på forsterker helt avhengig av hva HT klarer å levere long term og peak, dvs at forsterker ikke klipper ved topper i signalet. Helt håpløst med Porsche om du kjører i 2. gir hele veien...

Jeg gjorde ganske enkelt en lyttetest. DACen jeg bruker har både XLR og RCA-utganger, og jeg veklset ganske enkelt mellom disse to. Forskjellen var som natt og dag på mitt system. Med XLR hørtes lydbildet mer åpent ut enn med RCA. En annen faktor er at forsterkersettet rett og slett gir 6db høyere gain over XLR enn over RCA, så man får rett og slett mer lyd over balansert drift. Dessuten, balansert drift halverer THD ift. ubalansert. Igjen, forskjellen var så stor at man skal være nokså tunghørt for ikke å høre det.

 

Settet jeg bruker er en EC4.6 og EC AW120DMB.

Lenke til kommentar

 

Og noen hevder RMS bare er bullshit. Likeså XLR, som jeg har gjort med EC 4.7 og 2 AW60 bi-ampet med balansert CD-spiller uten å høre noen som helst forskjell på mitt annlegg. XLR benyttes i hovedsak i PA-bransjen pga. lange kabelstrekk. Med noen meter mellom kilder er RCA vel så godt i mine øyne. Forøvrig er effekt på forsterker helt avhengig av hva HT klarer å levere long term og peak, dvs at forsterker ikke klipper ved topper i signalet. Helt håpløst med Porsche om du kjører i 2. gir hele veien...

Jeg gjorde ganske enkelt en lyttetest. DACen jeg bruker har både XLR og RCA-utganger, og jeg veklset ganske enkelt mellom disse to. Forskjellen var som natt og dag på mitt system. Med XLR hørtes lydbildet mer åpent ut enn med RCA. En annen faktor er at forsterkersettet rett og slett gir 6db høyere gain over XLR enn over RCA, så man får rett og slett mer lyd over balansert drift. Dessuten, balansert drift halverer THD ift. ubalansert. Igjen, forskjellen var så stor at man skal være nokså tunghørt for ikke å høre det.

 

Settet jeg bruker er en EC4.6 og EC AW120DMB.

 

 

For domestic HiFi installations, there is absolutely no point in using balanced interconnects.  The whole point of a balanced topology is to minimise signal damage in situations where long cable runs may be subject to crosstalk, signal loss and EM interference -  a studio or on stage for example. Most domestic equipment will be 'unbalanced' internally, so balanced connections will require further steps to implement, and may be worse overall than the unbalanced connections.

http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/xlr-vs-rca-vs-optical-balanced-vs-unbalanced-interconnects

 

Dette stemmer bra med det flere lydteknikere har fortalt meg. Du får heller ikke mer lyd med balansert (+6dB) men høyere signal, som jeg på 4.7 kan switche med bryter bak enten 0dB eller +6dB. Jeg testa med RCA og bryter på +6dB og XLR på 0dB og hørte ikke det grann til forskjell.

Lenke til kommentar

Dette stemmer bra med det flere lydteknikere har fortalt meg. Du får heller ikke mer lyd med balansert (+6dB) men høyere signal, som jeg på 4.7 kan switche med bryter bak enten 0dB eller +6dB. Jeg testa med RCA og bryter på +6dB og XLR på 0dB og hørte ikke det grann til forskjell.

Vel, på EC4.6 er det ikke en slik bryter. Sjekk forøvrig ut spesifikasjonene på EC4.6, der ser du at det ER forskjell på balansert og ubalansert drift.

Lenke til kommentar

 

Dette stemmer bra med det flere lydteknikere har fortalt meg. Du får heller ikke mer lyd med balansert (+6dB) men høyere signal, som jeg på 4.7 kan switche med bryter bak enten 0dB eller +6dB. Jeg testa med RCA og bryter på +6dB og XLR på 0dB og hørte ikke det grann til forskjell.

Vel, på EC4.6 er det ikke en slik bryter. Sjekk forøvrig ut spesifikasjonene på EC4.6, der ser du at det ER forskjell på balansert og ubalansert drift.

 

 

Det er forskjell, +6dB på gain hvilket bare vil si at du må skru litt mer på volumknappen, og hører du forskjell på THD på 0.0007 kontra 0.0013 så har du jaggu gode ører.

 

Dog er lyd SÆRS individuelt, så oppfatter du det som bedre kjør på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke lagt mest penger i forsterkeren, hva med når 4k kommer? Trenger du effekten forsterkeren gir? Om nei, så hadde jeg brukt mindre på den.

 

AtW

En god forsterker er alfa omega. Like greit å kjøpe noe ordentlig. Kjøpte min for 6.5 år siden og det var 3 høyttalerpar siden. Først noen B&W DM603 S3. Låt bra. Deretter noen B&W 804S. Låt bedre, forsterkeren hang helt fint med. I dag fikk jeg de nye, som er en del større enn de forrige. Likevel, forsterkeren min klarer fint å drive de også, enda de regnes som en del mer krevende enn de forrige.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96542679&fks=96542679

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91399135&fks=91399135 


Noen mening om disse?  Jeg er relativ blank men følte begge var en okey pris og man får okey vare. Trenger ikke det beste men noe som funker i den prisklassen. Takk for alle svar.  :) 


(Mobilstyring og internett osv er ikke viktig for meg. Trenger den til musikk og film og vrir gjerne på knapper og brytere. (Samler på CDer så står opp og bytter manuelt en del uansett Xp) Blu-Ray osv ser jeg på PS4 :b 

så 5.1 fungerer nok men vil gjerne ha mulighet for 7.1 eller 7.2 når jeg flytter alt ut i stua. 

Lenke til kommentar

Jeg har storebroren til den NAD'n (T754) og den er helt grei. Har ikke HDMI-innganger og ganske laber bildekvalitet på analoge videoinnganger. En del av innstillingene foregår i OSD så du er da avhengig av å koble en videoutgang til TV. Har også problemer med å få signal på sub-utgangene i stereo-modus ved bruk av digitale lydinnganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...