Gå til innhold

Hjelp til valg av lydplanke - Sony CT790 eller Samsung MS660


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken lydplanke jeg skal gå for. Jeg har Samsung QLED TV og heller litt mot Samsung sin lydplanke da den jeg har fra LG ikke fungerer optimalt (lyden faller ut i tide og utide).

 

Noen som har erfaring med noe av modellene? Samsungen har ikke subwoofer, men har fått gode reviews til tross for det. Får begge for rundt kr. 3.000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare husk at i ett 5.1 oppsett så er det ikke bakhøyttalere, men sidehøyttalere :)

 

Og ja, det er verdt det.

 

Nja, det er vel først når du får et 7.1 system at et par havner på hver side av lytteplass. Man pleier å kalle høytalerene bak i et 5.1 oppsett for bakhøytalere - eventuelt surround.

 

Edit: Og jeg er veldig enig i at det hjelper veldig mye med surroundhøytalere.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Nja, det er vel først når du får et 7.1 system at et par havner på hver side av lytteplass. Man pleier å kalle høytalerene bak i et 5.1 oppsett for bakhøytalere - eventuelt surround.

 

Edit: Og jeg er veldig enig i at det hjelper veldig mye med surroundhøytalere.

Nope. Er når man får ett 7.1-system at man får bakhøyttalere. Med 5.1 skal de strengt tatt på siden, litt bak lytteposisjon. Men det funker å ha de bak om man får satt det opp riktig.

Lenke til kommentar

Nope. Er når man får ett 7.1-system at man får bakhøyttalere. Med 5.1 skal de strengt tatt på siden, litt bak lytteposisjon. Men det funker å ha de bak om man får satt det opp riktig.

 

Hehe, artig  :rofl:

 

Uansett surroundhøytalerene (  :xmas:  ) må plasseres litt bak lytteren - ellers vil lytteren ikke oppleve lyder fra innspilling som er ment å komme bakfra.

 

Jeg har hatt surroundreveivere siden 90 tallet og har et par gamle kun 5.1 igjen enda (idag har jeg 7.1.4 Atmos). Jeg kan fortelle at bak på disse receiverene står det "REAR" over tilkopling til surroundhøytalerene.

 

Først når man introduserte 7.1 endret de navn fra rear til surround - og de nye kanalene ble hetende surround back. Jeg har også et par gamle satelitter+sub 5.1 anlegg i kjelleren - på surroundhøytalerene står det "Rear Speaker".

 

Så ja, det går helt klart fint å kalle de 2 surroundhøytalerene for bakhøytalerene.

 

Men jeg skal prøve å holde meg til surroundhøytalere siden du sliter så mye - men jeg vil ikke kalle de sidehøytalere - det finnes grenser  :D

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Min erfaring er unngå trådløse.

Bluetooth er en veldig dårlig overføringsteknologi.

 

Eneste lydplanken jeg har testet var Bluetooth mellom planken og sub. Subben haddde en ørliten delay som var nok til å være plagsom samt bluetooth signalet falt ut flere ganger iløpet av en film til tross for at det ikke var noen forstyrrende kilder i nærheten av enhetene og avstanden var ikke mer enn ca en halvmeter.

 

Butikken påstod at det må ha vært noe galt med produktet og mente i tillegg at det var å forvente dårlig kvalitet med på bt med mindre man gikk opp i en høyere prisklasse (omg - innrømmer i såfall at de selger søppel), men jeg har hatt svindyre bt produkter som allikevel har dårlig connection så min erfaring er å styre unna trådløst. Uheldigvis ser det ut til at nesten alle slike produkter er trådløse nå, så da ble det heller penga tilbake så kan de kaste planken selv.

Lenke til kommentar

Hehe, artig :rofl:

 

Uansett surroundhøytalerene ( :xmas: ) må plasseres litt bak lytteren - ellers vil lytteren ikke oppleve lyder fra innspilling som er ment å komme bakfra.

 

Jeg har hatt surroundreveivere siden 90 tallet og har et par gamle kun 5.1 igjen enda (idag har jeg 7.1.4 Atmos). Jeg kan fortelle at bak på disse receiverene står det "REAR" over tilkopling til surroundhøytalerene.

 

Først når man introduserte 7.1 endret de navn fra rear til surround - og de nye kanalene ble hetende surround back. Jeg har også et par gamle satelitter+sub 5.1 anlegg i kjelleren - på surroundhøytalerene står det "Rear Speaker".

 

Så ja, det går helt klart fint å kalle de 2 surroundhøytalerene for bakhøytalerene.

 

Men jeg skal prøve å holde meg til surroundhøytalere siden du sliter så mye - men jeg vil ikke kalle de sidehøytalere - det finnes grenser :D

Uansett hva terminalene på forsterkeren måtte hete, så skal de etter Dolbys standard være mer på siden enn bak i 5.1 oppsett. Terminalene het surround på 5.1 forsterkeren jeg hadde.

Bakhøyttalerne er som du sier med 7.1 eller god gammel 6.1 med center bak.

 

Surroundhøyttalere er rett. Bakhøyttalerne er ikke rett.

 

Og sånne her stusselige hersketeknikker kan du bare legge bort, de funker dårlig...

Lenke til kommentar

Uansett hva terminalene på forsterkeren måtte hete, så skal de etter Dolbys standard være mer på siden enn bak i 5.1 oppsett. Terminalene het surround på 5.1 forsterkeren jeg hadde.

Bakhøyttalerne er som du sier med 7.1 eller god gammel 6.1 med center bak.

 

Surroundhøyttalere er rett. Bakhøyttalerne er ikke rett.

 

Og sånne her stusselige hersketeknikker kan du bare legge bort, de funker dårlig...

 

Du får unnskylde meg, jeg trodde ikke du var seriøs med dette.

 

Når det på mitt gamle 5.1 system (Sony) står rear speakers på både receiver og høytalere kan man selvsagt kalle det for bakhøytalere hvis man ønsker det.

 

Vi får heller være enige om å være uenige.

 

Edit: Legger ved bruksanvisning til både receiver (Sony STR-DB840) og høytalerpakke (Sony SA-VE705):

 

pLzFb3T.jpg

 

 

 

 

lNdjRVM.jpg

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke de beste erfaringene med trådløs subwoofer og BT selv. Men disse høyttalerne fra Samsung er tilkoblet en forsterker som er tilkoblet strøm. Signalet overføres via WIFI.

 

Vi får se hvordan lyden blir, uansett så skal planken levere bra nok lyd til vår bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...