Gå til innhold

Priser på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Om du tenker på XT6f... du får lyd i dem, og greit høyt i tillegg. Men det vil være et potensiale i tillegg du ikke får oppleve. Høyttalerne er 8ohm, så forsterkeren vil da gi ca 2x40W et sted. Høyttalernes følsomhet på 90db er greit, ganske enkle å drive. Så joda.... lyd blir det.

 

Men jeg ville nok anbefalt noe sterkere. 2x80w f.eks. Om du klarer å gå opp til 6-7000 er du i området Hegel H80 med litt pruting på finn. Samme med Primare i22dac. Og Rotel har en bra sak med ca 2x100w til ca samme pris. Men den er mer sjelden på brukten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i22 låter helt knall den. Testet den hjemme for en del år siden. Ser den ligger ute for 4500, som er en bra pris (ny pris i sin tid var ca 13000). Klasse D var bare kjipt for 15-20 år siden. Ikke vær redd for de nye.

 

Nei, jeg er ikke 100% upartisk da jeg har en kombi-utgave nå, såkalt ADH, Analog-Digital-hybrid (Devialet). Men moderne klasse D er altså i en helt annen liga enn de tidlige utgavene.

Skulle du ikke klare å vri om til dagens løsninger, finnes det fortsatt en del AB-forsterkere å bla i. Om du ikke sverger til ren A da. 

Lenke til kommentar

Ser at Stereofil som tidligere solgte XT6F/XT8F nå har tatt inn Fyne Audio istedet - disse går for å være hakket hvassere iflg div tester, men de er nok ikke å finne som brukt ennå.  Hhv 14K og 17K ny pris.  Konstruktører med bakgrunn fra Tannoy som står bak.

 

PMC er utvilsomt bedre - men 24K for brukt Twenty5.22 blir en helt annen prisklasse https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136358993

 

I budsjettklassen: Elac Debut B6 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137312876

 

Selv har jeg amerikanske Polk Audio LSi9 stativhøyttalere som har nok av presis bass med et par 5.25" membraner og "power port".  Finnes av og til brukt til ca 3K  (Nypris tilbake i 2005 var 10K)

 

Men alt kommer an på romstørrelse da.  For stuer noe særlig over 25kvm så blir nok stativhøyttalere for små uansett... da trengs det løsninger som flytter mer luft (større membran og/eller transmisjonslinje og/eller subwoofer)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

XT 6F og Onkyo A-9150 er i hus. Onkyoen ble litt for liten for Tannoyene. De spiller helt okay med Abrahamsen V2.0 UP, men føler ikke bassen er så stram som den burde være med så mye power og så små elementer.

 

Det som derimot overrasket meg stort var min Sony TA-F570ES fra tidlig 90-tall. Synes den, i kombinasjon med XT 6F, spiller bedre enn Abrahamsen.

 

Jaja... Jeg blir ikke klok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...