Gå til innhold

Ny TM3 eller gammel TMS 85?


The_Kid

Anbefalte innlegg

Ok, opprinnelig stod det mellom Kia e-Niro eller gammel Tesla S 85. Nå har jeg bestemt meg for Tesla, da jeg jo er en techie og Apple-fan – og egentlig ikke burde fornekte meg selv :-P


Spørsmålet blir dermed: Ny Model 3 (LR med autopilot) eller gammel S til samme pris (ca 530.000)?
 

TMS er sikkert det mest fornuftige mtp bagasjerom, men TM3 frister mer pga lenger garanti og nyere tech. Pluss at jeg elsker det minimalistiske interiøret. Tror kanskje også at det er lettere å selge 3’ern om et par år når idealbilen for oss, Tesla Y/Byton, kommer. Fram til da kommer det også en del biler med rundt 450 km i rekkevidde, så da er kanskje 100 km ekstra med firehjulstrekk mer tiltalende for flere? På toppen av det hele lukter det vel også en stor oppgradering av S’en om ikke så lenge slik at en 2015-modell kanskje blir vanskelig å selge? Spesielt når den er utenfor garanti (tenkte å kjøpe utvidet garanti hvis jeg kjøper en gammel S nå), går mot slutten av batteri- og DU-garanti og i tillegg kan være vel utdatert.

Hva mener dere?
Kjøper tross alt min første bil, så jeg er fersk på området.

Noen stikkord mtp behov:

  • Første bil.
  • Familiebil for 4.
  • Plass til en barnevogn.
  • Mest by og nærområde (Oslo) til hverdag.
  • I snitt månedlige turer til hytta (Kragerø, 370 km tur/retur).
  • Samme gjelder til Tønsberg (220 km tur/retur).
  • Vet at turer med småbarn vanligvis innebærer stopp underveis, men hadde vært fint om dette ikke var et must.
  • Sikker og bekymringsfritt bildrift hadde også vært ok :-D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fått med deg mange av de viktigste momentene, men jeg vil gjerne føye på et par til:

- TMS er en betydelig større bil, på godt og vondt. Svingradius, bagasjeplass etc. Vær også obs på forskjellig størrelse på frunken. De bakhjulsdrevne har størst frunk. De med firehjulsdrift har mindre. De som har "bioweapon defence mode" (= stort HEPA luftfilter) har ennå mindre frunk, men selv den har mer bagasjeplass totalt enn TM3. Dra gjerne til forhandleren med barnevogn, barnesete og prøvesitt begge, fullt oppakket.

- TM3 har en del fancy ting som TMS ikke har, men TMS har også en del fancy ting som TM3 ikke har.

- Skjermkonfigurasjonene er en smakksak. Nå har jeg ikke prøvekjørt TM3 ennå, men det er en ting ved TM3 som ikke tiltaler meg.

- Ladenettverket. Det er en kjempegrunn til å velge Tesla generelt, hvis du har planer om langkjøring ut over det du nevner. (Europaferie, Lofoten etc?). TM3 er ennå mer fleksibel enn TMS på det punktet siden den støtter CCS i tillegg til superladerne.

- Har du lademulighet på hytta? Hvis ikke kan du bli nød til å legge inn et stopp på hjemveien på vinterstid, delvis på grunn av normal hastighet på E18. Det holder sikkert med et kvarter, men erfaringsmessig trenger ungene mer tid enn det, så du blir fort stående 20-30 minutter selv om det er helt unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 5 år i Model S må jeg si følgende som pluss:

- Fantatisk bil for barnefamilier, masse plass til barnevogn, bilstoler etc. I vår 2013 får vi ei barnevogn frammi og et hav med bagasje baki.

- Reel rekkevidde i 70-90-sone sommerstid for S85 er uten problemer 45 mil, jeg greier 35-40 mil i min S60 under samme forhold. Vinterstid skal det være kjipt vær før rekkevidda går under 30 mil med S85. Gratis superladere overalt hjelper og på :)

- Får du en bil som vi har med omtrent ingen problemer er Model S en drøm, mye mer driftsikker enn de andre bilene jeg har hatt (nyere Honda, Kia etc)

- Få tak i en som har ekstrasetene i bagasjerommet, de har vi brukt mye

 

Minus:

- Stor utenpå, ikke noen god bybil med tanke på parkering, parkeringshus, svingradius etc.

- Batteriene har dårlig ytelse i kulde, noe som medfører at du bør bruke batterivarmeren (ikke range mode) samtidig som dette medfører sykt høyt forbruk på småkjøring. Jeg forvarmer med range mode av og kjører med det på, litt fiklete, men funker greit. Model 3 sine batterier tåler kulde bedre og mister ikke evnen til å regenerere selv om det er noen få minusgrader i likhet med Leaf og Soul som også har mer kuldebestandige batterier. Model 3 bruker motoren til å varme batteriene ved behov, mer holdbar og mindre komplisert løsning.

- Du kan være uheldig å få en mandagsbil slik naboen min fikk, han har vært mye på verksted de siste årene.

 

Verdt å tenke på:

- Jeg ville enten kjøpt en brukt TMS gjennom Tesla eller kjøpt en som er under 5 år og har gått under 100k km slik at jeg kan velge utvida garanti 60k km\3 år. Dørhåndtak, touchskjerm, klimaanlegg, luftfjæring etc er svært dyre ting som kan svi bra om de ryker. Touchskjerm og klima har det vært lite trøbbel med, men de få jeg har hørt om som måtte bytte måtte ut med MYE. Dørhåndtakene må du regne med det blir trøbbel med, elendig patent fra Tesla og koster en del å fikse utenom garantiperioden.

- Model 3 er mindre barnevognvennlig, du må kjøpe ei lita og snerten vogn, innvendig er plassen nesten like bra som TMS.

- TM3 har service annenhvert år som anbefalt, mindre deler som kan gå i stykker etc. Billigere forsikring, billigere reparasjoner, fysisk mindre og bedre å kjøre i by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Få tak i en som har ekstrasetene i bagasjerommet, de har vi brukt mye

Jeg også, men jeg unnlot å si noe siden han bare ville ha plass til 4. Hos meg har det vært en del brukt i forbindelse med fotballturneringer, svømmestemner og samkjøring til barneaktiviteter.

 

- Batteriene har dårlig ytelse i kulde, noe som medfører at du bør bruke batterivarmeren (ikke range mode) samtidig som dette medfører sykt høyt forbruk på småkjøring. Jeg forvarmer med range mode av og kjører med det på, litt fiklete, men funker greit. Model 3 sine batterier tåler kulde bedre og mister ikke evnen til å regenerere selv om det er noen få minusgrader i likhet med Leaf og Soul som også har mer kuldebestandige batterier. Model 3 bruker motoren til å varme batteriene ved behov, mer holdbar og mindre komplisert løsning.

Til småkjøring ser jeg ikke poenget med å varme batteriet. Jeg kjører med range-mode på stort sett hele vinteren da det er sjeldent jeg skal på langtur om vinteren. Men jeg passer på å lade (11kW) slik at bilen er ferdig ladet rett før en kjøretur. Da er batteriet passe varmt til at man får regenerering og lavere forbruk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke kjøpt en eldre model S til fordel for en 3. Kun om plassen er kritisk. Ellers får du bare kjipe ting med en S. Til den prisen får du vell ikke autopilot engang, iallefall ikke AP2. 

 

Jeg bytter inn min S fra 2016 til en 3 nå i Mars. Kommer til å savne takluken og kanskje rattvarme en gang i blandt når jeg glemmer å forvarme. Ellers ser jeg bare positive ting. Og kanskje luft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også, men jeg unnlot å si noe siden han bare ville ha plass til 4. Hos meg har det vært en del brukt i forbindelse med fotballturneringer, svømmestemner og samkjøring til barneaktiviteter.

 

Til småkjøring ser jeg ikke poenget med å varme batteriet. Jeg kjører med range-mode på stort sett hele vinteren da det er sjeldent jeg skal på langtur om vinteren. Men jeg passer på å lade (11kW) slik at bilen er ferdig ladet rett før en kjøretur. Da er batteriet passe varmt til at man får regenerering og lavere forbruk.

Jeg kjører og med range mode hele tiden nå foruten en sjelden gang når jeg må stå parkering uten å kunne lade i lengre perioder i minusgrader, pga høyere indre motstand gir et kaldere batteri høyere forbruk enn enn varmt så på litt lengre turer spises fordelen av å ikke varme batteriet opp. Hjemme har jeg en rød industrikontakt og der står alltid bilen i range mode. Start charge og klima forvarmer til ca 15kW-regen selv i -15C på ca 30 min :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sett på 85D eller P85D, eller kanskje til og med prutet og lagt litt ekstra i det og sett etter en 90D, i stedet for 75D.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor 75D ligger såpass høyt i pris sammenlignet med ovennevnte. Faceliften er etter min mening ikke mye verdt, ei heller AP2 kontra AP1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sett på 85D eller P85D, eller kanskje til og med prutet og lagt litt ekstra i det og sett etter en 90D, i stedet for 75D.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor 75D ligger såpass høyt i pris sammenlignet med ovennevnte. Faceliften er etter min mening ikke mye verdt, ei heller AP2 kontra AP1.

 

Her er jeg totalt uenig. 75D pakken er ekstremt god, like bra som en gammel 85D(netto). I tillegg er den kjappere(uncorked) og AP2 er langt bedre og blir utviklet. AP1 er jo mer eller mindre dødt. Facelift er mer effektiv også. 

 

Men aller helst hadde jeg kjøpt en model 3(det gjør jeg også :p

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sett på 85D eller P85D, eller kanskje til og med prutet og lagt litt ekstra i det og sett etter en 90D, i stedet for 75D.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor 75D ligger såpass høyt i pris sammenlignet med ovennevnte. Faceliften er etter min mening ikke mye verdt, ei heller AP2 kontra AP1.

75 er nyere teknologi på de fleste områder, og AP2 har også stor verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fått med deg mange av de viktigste momentene, men jeg vil gjerne føye på et par til:

- TMS er en betydelig større bil, på godt og vondt. Svingradius, bagasjeplass etc. Vær også obs på forskjellig størrelse på frunken. De bakhjulsdrevne har størst frunk. De med firehjulsdrift har mindre. De som har "bioweapon defence mode" (= stort HEPA luftfilter) har ennå mindre frunk, men selv den har mer bagasjeplass totalt enn TM3. Dra gjerne til forhandleren med barnevogn, barnesete og prøvesitt begge, fullt oppakket.

- TM3 har en del fancy ting som TMS ikke har, men TMS har også en del fancy ting som TM3 ikke har.

- Skjermkonfigurasjonene er en smakksak. Nå har jeg ikke prøvekjørt TM3 ennå, men det er en ting ved TM3 som ikke tiltaler meg.

- Ladenettverket. Det er en kjempegrunn til å velge Tesla generelt, hvis du har planer om langkjøring ut over det du nevner. (Europaferie, Lofoten etc?). TM3 er ennå mer fleksibel enn TMS på det punktet siden den støtter CCS i tillegg til superladerne.

- Har du lademulighet på hytta? Hvis ikke kan du bli nød til å legge inn et stopp på hjemveien på vinterstid, delvis på grunn av normal hastighet på E18. Det holder sikkert med et kvarter, men erfaringsmessig trenger ungene mer tid enn det, så du blir fort stående 20-30 minutter selv om det er helt unødvendig.

 

Takk for gode og nyanserte innspill!

Skal teste barnevogn og et par Northface-bager straks en kompis får 3’ern sin. Det blir den endelige syretesten :-) Har SuC på Rugtvedt like ved hytta så det er et pluss.

Lenke til kommentar

Etter 5 år i Model S må jeg si følgende som pluss:

- Fantatisk bil for barnefamilier, masse plass til barnevogn, bilstoler etc. I vår 2013 får vi ei barnevogn frammi og et hav med bagasje baki.

- Reel rekkevidde i 70-90-sone sommerstid for S85 er uten problemer 45 mil, jeg greier 35-40 mil i min S60 under samme forhold. Vinterstid skal det være kjipt vær før rekkevidda går under 30 mil med S85. Gratis superladere overalt hjelper og på :)

- Får du en bil som vi har med omtrent ingen problemer er Model S en drøm, mye mer driftsikker enn de andre bilene jeg har hatt (nyere Honda, Kia etc)

- Få tak i en som har ekstrasetene i bagasjerommet, de har vi brukt mye

 

Minus:

- Stor utenpå, ikke noen god bybil med tanke på parkering, parkeringshus, svingradius etc.

- Batteriene har dårlig ytelse i kulde, noe som medfører at du bør bruke batterivarmeren (ikke range mode) samtidig som dette medfører sykt høyt forbruk på småkjøring. Jeg forvarmer med range mode av og kjører med det på, litt fiklete, men funker greit. Model 3 sine batterier tåler kulde bedre og mister ikke evnen til å regenerere selv om det er noen få minusgrader i likhet med Leaf og Soul som også har mer kuldebestandige batterier. Model 3 bruker motoren til å varme batteriene ved behov, mer holdbar og mindre komplisert løsning.

- Du kan være uheldig å få en mandagsbil slik naboen min fikk, han har vært mye på verksted de siste årene.

 

Verdt å tenke på:

- Jeg ville enten kjøpt en brukt TMS gjennom Tesla eller kjøpt en som er under 5 år og har gått under 100k km slik at jeg kan velge utvida garanti 60k km\3 år. Dørhåndtak, touchskjerm, klimaanlegg, luftfjæring etc er svært dyre ting som kan svi bra om de ryker. Touchskjerm og klima har det vært lite trøbbel med, men de få jeg har hørt om som måtte bytte måtte ut med MYE. Dørhåndtakene må du regne med det blir trøbbel med, elendig patent fra Tesla og koster en del å fikse utenom garantiperioden.

- Model 3 er mindre barnevognvennlig, du må kjøpe ei lita og snerten vogn, innvendig er plassen nesten like bra som TMS.

- TM3 har service annenhvert år som anbefalt, mindre deler som kan gå i stykker etc. Billigere forsikring, billigere reparasjoner, fysisk mindre og bedre å kjøre i by.

 

Enig i at bagasjeplassen på S’en frister veldig, og de reelle rekkeviddene du snakker om holder for oss.

 

Det jeg er mest redd for er verditapet etter 2 år når garantien er utløpt, det samme med batteri og DU (da 8 år går mot slutten). En mandagsbil er selve skrekken, hvis jeg må beholde bilen pga vanskeligheter med å selge den igjen… Dessuten frister det ikke en mann som bytter iPhone annethvert år å sitte igjen med gammel tech lenger enn nødvendig :-P

 

Støtter kollektivtransporten så det blir kanskje ikke så mye bybruk generelt, men parkeringsplassen vår i parkeringskjelleren hjemme er ikke større enn absolutt nødvendig, så størrelsen på bilen har absolutt en del å si.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke kjøpt en eldre model S til fordel for en 3. Kun om plassen er kritisk. Ellers får du bare kjipe ting med en S. Til den prisen får du vell ikke autopilot engang, iallefall ikke AP2. 

 

Jeg bytter inn min S fra 2016 til en 3 nå i Mars. Kommer til å savne takluken og kanskje rattvarme en gang i blandt når jeg glemmer å forvarme. Ellers ser jeg bare positive ting. Og kanskje luft. 

 

Det er akkurat det med plassen som blir avgjørende. Derfor vi skal teste bilen med vogn og helgebagasje, forhåpentligvis nå i slutten av februar :-) Jeg liker absolutt S’en. Hadde nok gått for den hvis ikke 3’ern hadde kommet med det digge minimalistiske interiøret, glasstaket, awd, den lille ekstra rekkevidden og det faktum at den er litt nettere. FSD er ikke noe jeg ser behov for i overskuelig fremtid, men klart at oppdatert tech frister. Hvis verdifallet ikke overstiger 30% noe særlig på 2 år, tror jeg nok at jeg vipper mot 3’ern nå.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sett på 85D eller P85D, eller kanskje til og med prutet og lagt litt ekstra i det og sett etter en 90D, i stedet for 75D.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor 75D ligger såpass høyt i pris sammenlignet med ovennevnte. Faceliften er etter min mening ikke mye verdt, ei heller AP2 kontra AP1.

 

Har egentlig aldri brydd meg om bil (selv om jeg digger design og tech :-P). Er derfor ikke så keen på å bruke mer enn 550 på et kjøretøy. Ellers hadde dette vært gode alternativer. 

Lenke til kommentar

Her er jeg totalt uenig. 75D pakken er ekstremt god, like bra som en gammel 85D(netto). I tillegg er den kjappere(uncorked) og AP2 er langt bedre og blir utviklet. AP1 er jo mer eller mindre dødt. Facelift er mer effektiv også. 

 

Men aller helst hadde jeg kjøpt en model 3(det gjør jeg også :p

 

Facelift er også en av tingene som trekker meg mot 3'ern. Syns det ser mye bedre ut enn den gamle grillen. Ikke at dette burde være avgjørende... :-D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...