Gå til innhold

Parkeringsplass - Automatisk tidtaking


Luske_Ludvig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde gå å bruke samme system som benyttes for automatisk spyling av urinaler.

Innendørs parkering: man plasserer en lysgiver/leser i taket og en refleksbrikke (kattøye-typen) i gulvet. Når lysstrålen brytes står det noe på plassen og man kan telle tid.

 

Utendørs parkering: lysgiver/leser og refleks plasseres på stolper mellom plassene, plassert slik at de ikke står i veien for åpning av dører.

Lenke til kommentar

Sikkert fordi det er begrenset med ladeplasser og man er avhengig av en viss rulering for at så mange som mulig skal få mulighet til å lade bilen i løpet av en arbeidsdag? De som har stått lengst/over tillatt tid må flytte på seg.

 

Som allerede nevnt, reflektiv optisk sensor er mye brukt, bl.a for å identifisere om plasser er ledig eller ikke (det røde/grønne lyset som er i mange parkeringshus). Bare å implementere ei klokke i dette konseptet.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Nå pleier vel ikke sensorene i parkeringshusene å være avhengig av refleksbrikke på bakken?

Da ville det fungert ganske dårlig i perioder med snø/slaps.

I de parkeringshusene jeg har vært med slike system virker det som om de reagerer enten på høyde på bilen eller at det er metall under. Jeg har ved flere tilfeller kjørt mot "grønn" plass for å se at det står en tilhenger der.

 

Problemet til trådstarter kan vel løses ved at jobben kjøper inn elektroniske p-skiver til de med elbil og krever at disse brukes hvis de skal få stå parkert ved ladestasjonen, i tillegg til at de får klar beskjed om maks parkeringstid og eventuelle konsekvenser ved at denne brytes.

Elektroniske p-skiver koster fra 129kr.

Grunnen til at jeg nevner elektroniske p-skiver (fremfor vanlig p-skive) er at de kan ikke eier gå ut og stille på for å få det til å se om de har stått der kortere tid, man må faktisk flytte bilen for at det skal registreres ny tid. Ihvertfall på den modellen jeg har til 129kr.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei, finnes det en sak man kan henge over en parkeringsplass som teller tid bil har stått parkert?

 

 

Vi har x antall ladeplasser på jobben og vi ønsker noe som viser hvilke biler som har stått lengst. For eksempel en klokke med sensor over hver parkerinsplass som teller hvor lenge en bil har stått parkert.

Jeg ville sjekket dette med datatilsynet. Sikkert OK, men det kan tenkes at det er begrensinger ved kopling mot registreringsnummer o.l. Jeg ville definetivt syntest det var noe klamt med en klokke som henger over hver parkeringsplass, så jeg ville unngått synlig tidsvisning. (Så du kom litt sent på jobb i dag?...)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...