Gå til innhold

Hvilke land har du vært i?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

klipp

 

Angola er spennende? Hva var anledningen? :)

 

Definér hva du syns er spennende? :p

 

Jeg har jobbet der i noen år nå, jobber offshore og på land noen ganger. Angola er ekstremt korrupt, fattig og ellers veldig møkkete med søppel overalt. Infrastrukturen er forferdelig. Det er vel også et av landene i verden som er vanskeligst å få visum til, og den lokale valutaen er ødelagt og er best å kjøpe på svartebørsen.

 

Men jeg har bare vært i Luanda, som er hovedstaden, og jeg hører rykter om at om man bare kommer seg ut derfra så blir det straks mye bedre. De har veldig fin natur, og masse å se på i typisk afrika-stil, de har alt i fra jungel til høye fjell og furuskog, og de har alle de kjente dyrene, som løver og elefanter, så man kan fint ha safari der om man ønsker det. En annen bra ting i Angola er folket, som er utrolig enkle å komme i kontakt med, de smiler og er glade, de er veldig hyggelige :)

 

Men skulle jeg valgt ferie i Afrika, så tror jeg kanskje jeg hadde reist et sted som er litt enklere, Kenya eller noe :)

Lenke til kommentar

 

 

klipp

 

Angola er spennende? Hva var anledningen? :)

 

Definér hva du syns er spennende? :p

 

Jeg har jobbet der i noen år nå, jobber offshore og på land noen ganger. Angola er ekstremt korrupt, fattig og ellers veldig møkkete med søppel overalt. Infrastrukturen er forferdelig. Det er vel også et av landene i verden som er vanskeligst å få visum til, og den lokale valutaen er ødelagt og er best å kjøpe på svartebørsen.

 

Men jeg har bare vært i Luanda, som er hovedstaden, og jeg hører rykter om at om man bare kommer seg ut derfra så blir det straks mye bedre. De har veldig fin natur, og masse å se på i typisk afrika-stil, de har alt i fra jungel til høye fjell og furuskog, og de har alle de kjente dyrene, som løver og elefanter, så man kan fint ha safari der om man ønsker det. En annen bra ting i Angola er folket, som er utrolig enkle å komme i kontakt med, de smiler og er glade, de er veldig hyggelige :)

 

Men skulle jeg valgt ferie i Afrika, så tror jeg kanskje jeg hadde reist et sted som er litt enklere, Kenya eller noe :)

 

 

Jeg synes et hvert nytt reisemål er spennende, og hvert fall når det er snakk om Afrika. Har besøkt både Kenya, Uganda, Rwanda og Tanzania og nøt hvert sekund av turen.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enige i. Derimot så er det litt annerledes når man reiser for å jobbe, enn det å være på ferie, man ser landene man besøker fra to forskjellige perspektiv. Jeg tviler ikke på at det kunne vært moro å ha en oppdagelsesreise i Angola, men slik jeg ser det så ville jeg heller valgt en av de landene du har besøkt. Namibia også sier de er bra, kunne gjerne tatt en tur dit.

Likevel, om du vil, så gjør gjerne litt research om Angola og ta en tur. Det kan sikkert være moro det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Albania
2. Andorra
3. Belgia
4. Bosnia-Hercegovina
5. Bulgaria
6. Kypros
7. Danmark
8. Egypt
9. Estland
10. Finland
11. Forente Arabiske Emirater
12. Frankrike
13. Gibraltar
14. Hellas
15. Italia
16. Island
17. Israel
18. Kroatia
19. Latvia
20. Liechtenstein
21. Marokko
22. Mexico
23. Monaco
24. Montenegro
25. Myanmar
26. Nederland
27. Norge
28. Oman
29. Palestina
30. Polen
31. Portugal
32. Romania
33. Serbia
34. Slovakia
35. Spania
36. Storbritannia (riktig navn er vell United Kingdom)
37. Sveits
38. Sverige
39. Thailand
40. Tjekkia
41. Tyrkia
42. Tyskland
43. Ungarn
44. Vatikanstaten
45. Østerrike

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enige i. Derimot så er det litt annerledes når man reiser for å jobbe, enn det å være på ferie, man ser landene man besøker fra to forskjellige perspektiv. Jeg tviler ikke på at det kunne vært moro å ha en oppdagelsesreise i Angola, men slik jeg ser det så ville jeg heller valgt en av de landene du har besøkt. Namibia også sier de er bra, kunne gjerne tatt en tur dit.

 

Likevel, om du vil, så gjør gjerne litt research om Angola og ta en tur. Det kan sikkert være moro det :)

 

Mulig mulig :)

 

Hvis jeg får gi deg et reisetips, så vil jeg anbefale eventyrlandet Rwanda. 

 

Før min rundreise gjennom Øst-Afrika var Rwanda landet jeg visste aller minst om. Og i etterkant er det det landet jeg savner aller mest av de fire. Folkene og naturen der er trolig noe av det beste jeg kommer til å ta med meg videre i livet.

 

1*B5KcLuw_P54VtQ_y_s_bQQ.jpeg

Lenke til kommentar

Sverige, Danmark, Finland, Sovjetunionen, Estland, Latvia, Litauen, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, Thailand, Kypros, Tyrkia, Romania, England, Skottland*, Israel, Syria, Jordan, Egypt, Libya, Algerie, Libanon, Bulgaria, Ukraina, Armenia, Georgia, Azerbajdsjan, Usbekistan, Tadsjikistan, Kirgisistan, Moldova, India.

 

*TS må gjerne mene at det ikke er et eget land, men Skottland har sitt eget parlament, egne lover, eget helsevesen, eget utdanningssystem, etc, etc.

Lenke til kommentar

 

Sverige

Danmark

Finland

Tyskland

Belgia

Nederland

Frankrike

Portugal

Ungarn

England

Skottland

Australia

Singapore

Angola

USA

Canada

 

Mellomlandinger som ikke teller:

Thailand

Sveits

 

Angola er spennende? Hva var anledningen? :)

 

Angola er også det landet i verden som er vanskeligst å komme inn i ifølge han norske fyren som besøkte alle verdens land. Spent på hva du gjorde der og hvordan du kom inn.

Lenke til kommentar

Det har jeg hørt rykter om også, og ikke umulig at det stemmer faktisk - for det virker som et veldig tungrodd system og man må ha spesielle grunner for å reise dit. 

Jeg er på arbeidsvisum, og har en slik grunn siden jeg er i oljebransjen, og da går det ganske greit, siden jobben min kjenner til prosessen. Vi har en egen avdelig i Angola, så alt dette blir ordnet mellom de for det formelle. Men litt sånn generelt så er det Invitation letter, passbilder, bakgrunnssjekk/politiattest, CV, bevis på bosted, HIV-test og helseattest, vaksinekort osv osv. Alt dette skal oversettes til Portugisisk av en offisiell godkjent oversetter. Tok ca 8 måneder å få visumet, og reiste nedover på korttidsvisum i denne perioden. 

Forøvrig, her er kravene de stiller:
http://www.angola.org/index.php?page=english
 

Vi har ikke Angoliansk ambassade i Norge, så dette sendes til Stockholm. Jeg har hørt at de har ryddet opp i prosessen sin en del nå, og at det ikke tar like lang tid lenger i dag, men man må nok påberegne litt tid likevel.

Hovedgrunnen til at det er vanskelig å ha "god nok grunn" for å jobbe i Angola bunner ut i at de egentlig ønsker at sine egne statsborgere skal ha mulighetene til å ha alle jobbene i landet. Dette er noe jeg forstår veldig godt, mange land gjør det slik. Men Angola er et ungt land i forhold til olje og har vært preget av borgerkrig i mange tiår (frem til begynnelsen av 2000-tallet) og de har ikke rukket å få opp kompetansen i samtlige typer stillinger enda. Men de er på vei, så tipper at om 15-20 år så vil det være omtrent umulig å skaffe seg en jobb som jeg har f.eks. Jeg er litt heldig nå, siden jeg har en litt "nisje-stilling", men tipper de kommer til å sette flere folk i arbeid med slike ting fremover. De har i alle fall mulighetene til det.

Jeg har i de årene jeg har vært i Angola møtt masse flotte folk, de smiler og er veldig hyggelige. De har en attitude der familie er det aller viktigste og jobber mest for å brøfø sine egne, bygge bolig og familie. Luanda har også en haug av gode restauranter, det er null problem å finne seg god mat om man vil ut å spise. Alt mulig i fra biff og fiske-restauranter, til Pizza og sushi, skikkelig godt. Jeg er heller ikke noe redd for maten i Luanda. Har blitt matforgiftet en gang, men det var litt min egen feil, vi grilla og jeg stekte ikke burgeren min skikkelig. Ellers vil jeg påstå at maten man får på de vanlige restaurantene er trygt og greit å spise :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Norge

Sverige

Danmark

Tyskland

Sveits

Frankrike

Spania

Egypt

England

Filippinene

 

 

Skammer meg over å bare ha besøkt 10 land, i en alder av 31 år.

 

Jeg flyttet til Filippinene i 2014, og planen var å bruke dette som et springbrett for å besøke store deler av Sørøst-Asia. Men nå har det gått fire år, og alle ferier har blitt brukt innenlands eller i Norge. Alt for dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...