Gå til innhold

Spørsmål til godt voksne: hvordan er det å bli eldre?


Krig og fred

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

- jeg må ha mere lys for å fungere på jobb og hjemme, og bilkjøring i mørket blir vanskeligere.

- tenner slites

- mer magesyre

- øynene bruker lengre tid på å fokusere

- selvtilliten øker

- yngre kollegaer ser opp til meg (vel...) og behandler meg med respekt

- alderen gir et slags sosialt fortrinn

- du merker at du blir mer og mer lik dine foreldre

- du leter mye mer etter ting

- hvis du har klart å holde deg unna idrett og trening merker du at du blir fort sliten, mens ledd og muskler fungerer helt prima

- du får tilbud om «vi over seksti»

- banker og forsikringsselskap gir rådgivning om «generasjonsskiftet», som betyr at snart skal du dø, unngå at arvingene begynner å slåss

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

- jeg må ha mere lys for å fungere på jobb og hjemme, og bilkjøring i mørket blir vanskeligere.

- tenner slites

- mer magesyre

- øynene bruker lengre tid på å fokusere

- selvtilliten øker

- yngre kollegaer ser opp til meg (vel...) og behandler meg med respekt

- alderen gir et slags sosialt fortrinn

- du merker at du blir mer og mer lik dine foreldre

- du leter mye mer etter ting

 

Jeg håper VIRKELIG ikke det skjer med meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- jeg må ha mere lys for å fungere på jobb og hjemme, og bilkjøring i mørket blir vanskeligere.

- tenner slites

- mer magesyre

- øynene bruker lengre tid på å fokusere

- selvtilliten øker

- yngre kollegaer ser opp til meg (vel...) og behandler meg med respekt

- alderen gir et slags sosialt fortrinn

- du merker at du blir mer og mer lik dine foreldre

- du leter mye mer etter ting

 

Jeg håper VIRKELIG ikke det skjer med meg

 

Hva tror du at du er laget av?

Lenke til kommentar

- jeg må ha mere lys for å fungere på jobb og hjemme, og bilkjøring i mørket blir vanskeligere.

- tenner slites

- mer magesyre

- øynene bruker lengre tid på å fokusere

- selvtilliten øker

- yngre kollegaer ser opp til meg (vel...) og behandler meg med respekt

- alderen gir et slags sosialt fortrinn

- du merker at du blir mer og mer lik dine foreldre

- du leter mye mer etter ting

- hvis du har klart å holde deg unna idrett og trening merker du at du blir fort sliten, mens ledd og muskler fungerer helt prima

- du får tilbud om «vi over seksti»

- banker og forsikringsselskap gir rådgivning om «generasjonsskiftet», som betyr at snart skal du dø, unngå at arvingene begynner å slåss

Hvor gammel er du?

 

Lenke til kommentar

Jeg er ca. 10 år eldre enn deg, nærmer meg 50.

 

Merker at jeg trenger mer lys.  Mine foreldre pleide å påpeke at jeg hadde det så mørkt når jeg leste. "Klarer du å se noe i dette mørket?" mens jeg syntes det var lyst nok.  Nå er det jeg som sier det samme til mine barn.

 

Har vondt litt her og der. Det går i perioder, men jeg har alltid vært veldig frisk og i fin form, så det er uvant å kjenne at det verker i siden eller i hoftene etter å ha vært i ro en stund f.eks. 

 

Jeg tenker på at jeg skal dø. Tenker at om jeg skulle rammes av noe dødelig nå, ville det ikke være katastrofe. Barna er nesten voksne og jeg ser at de vil klare seg fint. Jeg har levd et rikt og godt liv så langt.  Samtidig vet jeg at det ikke er usannsynlig at jeg skal leve i 40 år til. 

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

- jeg må ha mere lys for å fungere på jobb og hjemme, og bilkjøring i mørket blir vanskeligere.

- tenner slites

- mer magesyre

- øynene bruker lengre tid på å fokusere

- selvtilliten øker

- yngre kollegaer ser opp til meg (vel...) og behandler meg med respekt

- alderen gir et slags sosialt fortrinn

- du merker at du blir mer og mer lik dine foreldre

- du leter mye mer etter ting

 

Jeg håper VIRKELIG ikke det skjer med meg

 

Hva tror du at du er laget av?

 

 

Nøyaktig det samme som deg. Jeg kommer aldri til å oppføre meg som mine foreldre. Men dersom det er var utsende han siterte og ikke atferd - så skal jeg ikke klage.

 

Men over til topic. Så et kommentar på 9gag i dag. "Jeg er 22 år og føler meg som 80" skrev ei jente. Hvordan kan hu vite hvordan ei på 80 har det? Syns det er rart når folk i 20-åra klager over at de føler seg voksne. 

 

Personlig følte jeg deg begynte å gå litt nedover etter jeg passerte 30. Må passe litt mer på ryggen, klager ikke "døgne" som jeg gjorde før. Må ha søvn. Blir mer gretten uten mat. Bruker lengre tid på habilitering etter en lengre fjelltur, tur på byen eller lignende. Kan ikke strekke og tøye som jeg vil. Gjør jeg det for mye knekker det her og der. Også begynte jeg å få en bitteliten mage etter 30+.

 

Ironisk nok sier vel 30 åringer at man skulle ønske man var 20 igjen. Det samme vil jeg si når jeg blir 40, skulle ønske jeg var 30 igjen. :p 

 

Men jeg tror ikke det er så ille å bli eldre. Joda, kroppen svikter litt. Men rent intellektuelt blir du bare sterkere og sterkere. Tenk på alle følelsene som egentlig ikke betyr en dritt man måtte håndtere som 20 åring. Livet blir mer stabilt når man blir eldre. Deilig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er mest irriterende er at man må bruke lesebriller etter å ha passert 40 og litt til, og styrken øker gradvis. Man ser lite på nært hold, og må stadig lete etter brillene.... Det med mer lys også, og merker det er verre å kjøre i mørket. Man må som regel på do om natta etterhvert, men det er kanskje mer utbredt blant menn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

- begynner å angre på ting jeg aldri gjorde

- lurer på hvilken gjøk som har okkupert speilet mitt

- ser at klassekamerater har blitt sinnsykt gamle. De som fortsatt lever, that is.

- blir nostalgisk

Lenke til kommentar

Er født i 1968, så dette er mitt siste år i 40 årene, om ikke en kan si 40 + mva e.l. på alderen neste år da.......  ;)

Så om en vil «føle» seg litt eldre når en kommer opp i 50 årene neste år gjenstår jo å se, synes det var mest bare et tall fra 30 ----> 40 årene, i hvert fall inntil ca 47 år, men fra 47 og frem til i dag så har jeg merket mer til dette, spes. med tanke på synet og mangelen på lys....

 

Det er først og fremst synet det merkes på for min del. Trenger mer lys, og ikke minst lengre avstand til det som skal leses eller små detaljer det skal jobbes på/med (spes små skruer o.l.). Har begynt med lesebriller (+1), men merker i enkelte situasjoner at det ikke bestandig er nok......

 

Bilkjøring i mørket uten gatebelysning er også litt mer utfordrende nå enn det var tidligere, har en arb.bil med relativt svake Halogen nærlys, og merker godt at jeg savner privatbilen med Xenon lys på enkelte vegstrekninger. Det er som nevnt spes. på våte veger (som stjeler mye lys) uten gatebelysning og vegmerking med møtende trafikk jeg merker dette.

 

Har en ganske tung og fysisk krevende jobb som holder meg mye i bevegelse, så den fysiske formen er ganske bra, men merker jo at 30 år yrkeslivet også setter sine spor. Merker vel også at en blir litt fortere sliten nå enn tidligere, spes. i ugunstige arb. posisjoner.

Det tar litt lengre tid å restituere seg etter en skade nå enn når jeg var yngre for min del.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...