Gå til innhold

HTC taper første runde mot Apple


Anbefalte innlegg

Som sagt, hvem eide en touchmobil før Apple lanserte sin iPhone? Svært få.

Var det mulig å bruke internett på telefonen på en fornuftig måte? Nei, man måtte bruke en spesialtilpasset broswer på wap sider. Noe som igjen førte til at ingen orket å bruke nettet til annet en e-mail, for proffesjonelle.

Opera Mobile (en full nettleser) eksisterte lenge før iPhone kom ut.

 

iPhone ga markedet en ny retning da den kom ut, men det bygger fortsatt på mange års innovasjon og utvikling fra andre som har drevet med mobiltelefoner lenge i forhold til Apple. Andre har revolusjonert mobilmarkedet før Apple, og andre vil gjøre det etter Apple. Apple har ingen spesiell rett til å ta seg til rette og saksøke andre bare fordi de ikke klarer å konkurrere skikkelig.

 

Hva har feks HTC og google bidratt med i touchteledon verdnen? Fint lite...

Eh. Fail.

 

Det er jo ingen tvil om at Apple blir ufortjent hatet av veldig mange i mine øyne. Så klart saksøker de i øst og vest, men det samme gjør Google, HTC, Nokia og alle andre.

Ingen er som Apple. Apple bruker til og med patenter for å sabotere W3C. Da er man pokker meg ond! Og husk at i de sakene vi diskuterer er det Apple som alltid har saksøkt først. Så jo, Apple er verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektiviteten og sakligheten når nye høyder ser jeg. Det er som jeg sa, man kan umulig like Apple og produktene deres uten å enten være fanboy, blind Steve Jobs elsker eller dum. Hvordan da noen tror at det er mulig å få til en normal diskusjon på dette forumet det forstår ikke jeg. Hva mener du Newnick, mener du virkelig det du sier? Eller er det bare for å provosere?

Noe av det første du begynte med da du kom inn i tråden var å slenge rundt deg med fanboy-anklager. Og så reagerer du på at andre svarer tilbake med samme mynt?

Lenke til kommentar
Objektiviteten og sakligheten når nye høyder ser jeg. Det er som jeg sa, man kan umulig like Apple og produktene deres uten å enten være fanboy, blind Steve Jobs elsker eller dum. Hvordan da noen tror at det er mulig å få til en normal diskusjon på dette forumet det forstår ikke jeg. Hva mener du Newnick, mener du virkelig det du sier? Eller er det bare for å provosere?

Noe av det første du begynte med da du kom inn i tråden var å slenge rundt deg med fanboy-anklager. Og så reagerer du på at andre svarer tilbake med samme mynt?

 

Skyldig. Jeg kom og ødela en tråd full av god diskusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Over tid er det ikke noe system som har livets rett dersom det ikke tilpasser seg rammebetingelsene og de til enhver tid stadige endringer i rammebetingelsene. Profitt, innovasjon og utvikling er ikke motsetninger. I Android-galaksen er de kanskje det, men i den moderne verden ikke.

 

Et hvert selskaps motivasjon i den økonomiske tesen vi i dag lever i, er å tjene så mye penger som overhodet mulig så lenge de klarer. Denne økonomiske doktrinen ligger til grunn for alt som er børsnotert og/eller omfattet av et slikt system. Det gjelder Apple. Det gjelder Google. Den som tror noe annet har misforstått.

 

La oss nå ikke være fargeblinde i en diskusjon som handler om en verden full av farger.

 

Her trodde jeg min virkelighetsmodell var kynisk nok hva selskaper angår. Selv ikke den mest røde raddis-akademiker jeg kjenner (det er ikke få av dem) har slikt et ensidig og unyansert fremstilling hva gjelder grunnprinsipper innen forretning. Dette er ikke en Michael Bay-film, verden er litt mer kompleks. Profittmaksimering er ikke eneste regel som eksisterer innen et selskaps motivasjon. Noe heldigvis vi kan støtte oss til empirisk kunnskap for å berolige oss med. Etikk eksisterer også blant bedriftsledere.

 

Den lærer du (til og med) på BI. Den praktiseres også i "den moderne verden", en verden som nok er litt mer nyansert enn den man forsøker lære 8-åringer - hvor alt skal være svart/hvitt.

 

Det er ikke noe misbruk av et system i dette tilfellet, slik du skriver i innlegget ditt, og i alle fall ikke av Apple, for selskapet har gjort de nødvendige tiltak for å beskytte sine teknologier og prosesser.

 

Jeg vil, basert på den lille innsikt jeg har i denne bestemte saken, si meg uenig. 8 av 10 tilfeller i denne saken ble avvist, det blir spennende å se om de 2 siste tilfellene også forsvinner ut i ankesaken - med mindre man løser det utenfor rettsalen (slik det ofte gjør).

 

Skal vi følge din logikk så bør vi ikke kjøpe noe av selskaper som bryter fundamentet for innovasjon og utvikling. Ergo bør vi m.a.o. ikke kjøpe noe av HTC da selskapet har forbrutt seg mot Apple sine patenter, og slik det nå ser ut, med viten og vilje.

 

Min logikk har du misforstått, så dette ble en stråmann jeg ikke helt ser poenget med å kommentere videre. Jeg forblir håpefull at du har interesse av å gjøre et forsøk på å forstå logikken, men det kreves nok en annen tilnærming.

 

Hvor var du og Android forkjemperne[...]

 

Om du går vekk fra å forsøke å henge folk på knagger, for å tilfredsstille eget "fiendebilde", så kanskje du makter å bevege deg vekk fra retorikk og over i noe som ligner på dialektikk. Ad hominem er våpenet til den uten farbare argumenter, la nå det våpenet forbli uberørt. Inntil det, tror jeg ikke dialog vil gi særlig økt innsikt eller kontroll av egen overbevisning. Ser man seg blind på budbringerne tåkelegger det budskapet, hvor inntrykket man sitter igjen med blir forvrengt og uriktig. Som i tilfellet her. Spør deg selv om du diskuterer for å "vinne" eller om du diskuterer for å kontrollere hva du selv mener. Stilen din indikerer førstnevnte, jeg håper det ikke medfører riktighet for da kaster du bare bort din egen og andres tid.

 

For all del, fordommer om hva du tror jeg er, eller hva jeg er forkjemper for, kan du gjerne få ha. Ikke at det gjør dem mer korrekt av den grunn, skal vi måtte bruke tid på å forsvare meninger vi ikke har og ansikt vi ikke besitter? Jeg sier nei, og velger heller dialog og diskusjon med de som er interessert i det. Om du virkelig er så opptatt av hva jeg er forkjemper for, inviter på kaffe fremfor å benytte dogmer og forutinntatthet om personer du ikke kjenner. ;)

 

For de som er interessert i problemstillingene, så berøres de i verk som Kampen om Internett, The Future of the Internet - And How to Stop it og Code and Other Laws in Cyberspace. Det er god lesing. Jeg tror de som bruker timesvis på å være lekmenn innen området man brenner for vil ha stor glede av bøkene, enten de provoserer eller man nikker samtykkende.

 

Et meget godt innlegg som flere deltakere i tråden bør ta til seg. Har også tidligere vært innom materialet du linker til.

 

Diskusjonen var på et saklig nivå, før "noen" kom inn i tråden for å forsvare apple med nebb og klør.

Jeg så virkelig ikke denne såkalte sakligheten på de første sidene og hoppet da over mange sider før jeg deltok.

Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at Apple blir ufortjent hatet av veldig mange i mine øyne. Så klart saksøker de i øst og vest, men det samme gjør Google, HTC, Nokia og alle andre.

Ingen er som Apple. Apple bruker til og med patenter for å sabotere W3C. Da er man pokker meg ond! Og husk at i de sakene vi diskuterer er det Apple som alltid har saksøkt først. Så jo, Apple er verre.

Jeg kan komme på et tilfelle hvor Apple ba W3C undersøke om deler av en eller annen spesifikasjon kunne være i konflikt med et par patenter Apple satt med. AFAIK så var resultatet at nei, det var ikke noe stress. Vet ikke om jeg vil kalle det sabotasje, særlig ikke all den tid Apple ellers deltar aktivt i både W3C og WHATWG og utvikler webkit som brukes av bl.a. snille onkel Google i både Chrome og Android.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at Apple blir ufortjent hatet av veldig mange i mine øyne. Så klart saksøker de i øst og vest, men det samme gjør Google, HTC, Nokia og alle andre.

Ingen er som Apple. Apple bruker til og med patenter for å sabotere W3C. Da er man pokker meg ond! Og husk at i de sakene vi diskuterer er det Apple som alltid har saksøkt først. Så jo, Apple er verre.

Jeg kan komme på et tilfelle hvor Apple ba W3C undersøke om deler av en eller annen spesifikasjon kunne være i konflikt med et par patenter Apple satt med. AFAIK så var resultatet at nei, det var ikke noe stress. Vet ikke om jeg vil kalle det sabotasje, særlig ikke all den tid Apple ellers deltar aktivt i både W3C og WHATWG og utvikler webkit som brukes av bl.a. snille onkel Google i både Chrome og Android.

Du tar feil.

 

Apple la inn en offisiell varsling om at en W3C-spesifikasjon brøt med ett eller flere patenter eid av Apple, og at Apple ikke kom til å gi fra seg rettighetene til patentene. Dette gjorde at W3C måtte opprette en arbeidsgruppe for å granske patentene og se om de faktisk var relevante, og hvis de var det, måtte de finne en måte å jobbe seg rundt det på.

 

Så ko, Apple saboterte for W3C. De brukte patenter mot en spesifikasjon, og tvang W3C til å bruke flere måneder på å granske det.

Lenke til kommentar
Diskusjonen var på et saklig nivå, før "noen" kom inn i tråden for å forsvare apple med nebb og klør.

Jeg så virkelig ikke denne såkalte sakligheten på de første sidene og hoppet da over mange sider før jeg deltok.

Debatten var faktisk helt grei frem til flere som forsvarte Apple begynte å desperat prøve på å endre tema, og flere Apple-forsvarere begynte å kalle andre "fanboys" (det var forsvarere av Apple som skrev de første innleggende der noen ble kalt fanboys i denne tråden).

Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at Apple blir ufortjent hatet av veldig mange i mine øyne. Så klart saksøker de i øst og vest, men det samme gjør Google, HTC, Nokia og alle andre.

Ingen er som Apple. Apple bruker til og med patenter for å sabotere W3C. Da er man pokker meg ond! Og husk at i de sakene vi diskuterer er det Apple som alltid har saksøkt først. Så jo, Apple er verre.

Jeg kan komme på et tilfelle hvor Apple ba W3C undersøke om deler av en eller annen spesifikasjon kunne være i konflikt med et par patenter Apple satt med. AFAIK så var resultatet at nei, det var ikke noe stress. Vet ikke om jeg vil kalle det sabotasje, særlig ikke all den tid Apple ellers deltar aktivt i både W3C og WHATWG og utvikler webkit som brukes av bl.a. snille onkel Google i både Chrome og Android.

Du tar feil.

 

Apple la inn en offisiell varsling om at en W3C-spesifikasjon brøt med ett eller flere patenter eid av Apple, og at Apple ikke kom til å gi fra seg rettighetene til patentene. Dette gjorde at W3C måtte opprette en arbeidsgruppe for å granske patentene og se om de faktisk var relevante, og hvis de var det, måtte de finne en måte å jobbe seg rundt det på.

 

Så ko, Apple saboterte for W3C. De brukte patenter mot en spesifikasjon, og tvang W3C til å bruke flere måneder på å granske det.

Det Apple gjorde er vel ledd i en normal prosess i W3C, der deltagerne i en arbeidsgruppe skal deklarere eventuelle patentkrav og hvordan disse skal håndteres. Derfor har W3C selvsagt beskrevet prosedyrer for slike tilfeller, som beskrevet her: http://www.w3.org/Consortium/Patent-Policy-20040205/#sec-Exclusion

 

Når det gjelder f.eks CSS og HTML 5 har Apple deklarert en rekke patenter, men uten å fremme krav som ekskluderer disse fra standardene.

 

I akkurat det tilfellet du sikter til har Apple hatt reservasjoner pga patentkrav de mener å ha ifb. med widgets. Hvilke grunner Apple har for å ville ekskludere/beskytte akkurat disse patentene vites ikke - men vi vet at widgets en en relativt viktig funksjon i OS X - så å kalle det sabotasje blir litt drøyt.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at Apple blir ufortjent hatet av veldig mange i mine øyne. Så klart saksøker de i øst og vest, men det samme gjør Google, HTC, Nokia og alle andre.

Ingen er som Apple. Apple bruker til og med patenter for å sabotere W3C. Da er man pokker meg ond! Og husk at i de sakene vi diskuterer er det Apple som alltid har saksøkt først. Så jo, Apple er verre.

Jeg kan komme på et tilfelle hvor Apple ba W3C undersøke om deler av en eller annen spesifikasjon kunne være i konflikt med et par patenter Apple satt med. AFAIK så var resultatet at nei, det var ikke noe stress. Vet ikke om jeg vil kalle det sabotasje, særlig ikke all den tid Apple ellers deltar aktivt i både W3C og WHATWG og utvikler webkit som brukes av bl.a. snille onkel Google i både Chrome og Android.

Du tar feil.

 

Apple la inn en offisiell varsling om at en W3C-spesifikasjon brøt med ett eller flere patenter eid av Apple, og at Apple ikke kom til å gi fra seg rettighetene til patentene. Dette gjorde at W3C måtte opprette en arbeidsgruppe for å granske patentene og se om de faktisk var relevante, og hvis de var det, måtte de finne en måte å jobbe seg rundt det på.

 

Så ko, Apple saboterte for W3C. De brukte patenter mot en spesifikasjon, og tvang W3C til å bruke flere måneder på å granske det.

Det Apple gjorde er vel ledd i en normal prosess i W3C, der deltagerne i en arbeidsgruppe skal deklarere eventuelle patentkrav og hvordan disse skal håndteres. Derfor har W3C selvsagt beskrevet prosedyrer for slike tilfeller, som beskrevet her: http://www.w3.org/Consortium/Patent-Policy-20040205/#sec-Exclusion

 

Når det gjelder f.eks CSS og HTML 5 har Apple deklarert en rekke patenter, men uten å fremme krav som ekskluderer disse fra standardene.

 

I akkurat det tilfellet du sikter til har Apple hatt reservasjoner pga patentkrav de mener å ha ifb. med widgets. Hvilke grunner Apple har for å ville ekskludere/beskytte akkurat disse patentene vites ikke - men vi vet at widgets en en relativt viktig funksjon i OS X - så å kalle det sabotasje blir litt drøyt.

Det Apple gjorde var at de kom med patentkrav dagen før tidsfristen for dette gikk ut. Etter dette kommuniserte de med patentgruppen EN gang. Etter dette ble det umulig for W3C å få svar fra Apple angående patentkravet.

 

Jeg kaller det sabotasje fordi Apple har over 100 dager på seg, og venter helt til den siste dagen. Når man så prøver å kommunisere med Apple om patentkravet, nekter Apple å svare. I det hele tatt har Apple oppført seg ekstremt svinsk gjennom hele saken.

Lenke til kommentar

Tror ikke Apple var så samarbeidsvillige med HTC alikvel. Er bare å se her.

 

 

 

 

Og den konklusjonen fikk du av hva?

Du fikk tydligvis ikke med deg at HTC ville gå inn for å finne en løsning på dette utenfor rettsalen i går?

 

Og dette kommer da en dag etter at dem sa det. Noe sier meg da at Apple har nektet HTC i å gå inn for noen avtale fra første stund etter at dem snakket med Apple i går.

 

Kanskje du burde tenke litt lengere enn det du gjør nå og holde deg mere up-to-date?

Lenke til kommentar

Noe sier meg da at Apple har nektet HTC i å gå inn for noen avtale fra første stund etter at dem snakket med Apple i går.

Noe sier meg da at HTC kom med et latterlig forslag som Apple ikke kunne godta, eller at HTC ikke ville akseptere Apples vilkår.

Apples villkår er å stoppe salget av HTC Android telefoner i USA, og det er ikke noe bra villkår. Derfor ville HTC gå en annen og bedre vei og prøve å forhandle seg frem sånn at dem slipper å gå i retten.

 

Men som sagt, så er Apples eneste mål nå å stoppe salget at HTC og Samsung Android telefoner før iPhone 5 kommer ut, og derfor anker HTC dommen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Noe sier meg da at Apple har nektet HTC i å gå inn for noen avtale fra første stund etter at dem snakket med Apple i går.

Noe sier meg da at HTC kom med et latterlig forslag som Apple ikke kunne godta, eller at HTC ikke ville akseptere Apples vilkår.

Apples villkår er å stoppe salget av HTC Android telefoner i USA, og det er ikke noe bra villkår. Derfor ville HTC gå en annen og bedre vei og prøve å forhandle seg frem sånn at dem slipper å gå i retten.

 

Men som sagt, så er Apples eneste mål nå å stoppe salget at HTC og Samsung Android telefoner før iPhone 5 kommer ut, og derfor anker HTC dommen.

Det er utrolig hva du vet. Jeg er utrolig heldig som får lov å ta del i all kunnskapen din.

 

 

Hva vet du vel om hvilke vilkår Apple har satt, om det i det hele tatt er kommet så langt at de har forhandlet. HTC kunne jo f.eks. ha kommet med ett forslag om 2 dollar per enhet mens Apple vil ha 4 dollar per enhet. Men jeg aner ikke, men det gjør tydeligvis du.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...