Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Har vært borti en del problemer etter windows update ja, skjønt akkurat det med blåskjerm (spesifikt den der) har jeg ikke vært borti før. Søker en på google så er det jo stort sett det du har nevnt som har vært løsningen, skjønt en løsning på http://bsods.com/content/windows-vista-and...f5-linux-anyone nevner en alternativ rute. Virker som en problematisk SP1-oppdatering, er en del av de ute å går for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kraftigere kort?

hmm... det er kraftig nok for de fleste spill(i alle fall de jeg spiller)

 

Men jeg veit ikke om det klarer det eneste spillet jeg faktisk spiller og det er The sims 2. ?

 

Hmm... Sims 2 skal funke på GeForce 4 i følge ei nettside jeg leste på.

Side M1330 har en varsjon av GeForce 8, så tror jeg det skal gå bra :D

 

Minimumkrav til The Sims 2 fra Thesims2.no:

 

Hvis du har et T&L-kompatibelt grafikkort med minst 32 MB video-RAM (som nvidia GeForce 2 eller bedre

eller ATI Radeon 7000 eller bedre) trenger du minst:

#

 

 

800 MHz P3 prosessor eller bedre

#

 

 

256 MB RAM med Windows XP, Windows ME, Windows 98 eller Windows 2000

#

 

 

Minst 3.5 GB ledig plass på harddisken

 

Hvis du har et grafikkort som ikke støtter T&L (som TNT2 eller Intel Integrated) trenger du minst:

#

 

 

2.0 GHz prosessor eller bedre

#

 

 

256 MB RAM med Windows XP, Windows ME, Windows 98, eller Windows 2000

#

 

 

Minst 3.5 GB ledig plass på harddisken

 

Anbefalte grafikkort (jo mer RAM, desto bedre):

#

 

 

ATI Radeon 9800 Pro

#

 

 

Nvidia Geforce 4 eller FX

 

 

Grunen til at jeg spør er fordi jeg har en stasjoner pc nå - vel og merke så er jo den tre år gammel nå.

 

På den har jeg intel pentium 4 prossessor med 3gHz, og 1024 minne, og Geforce8600 GT kort med 254 minne. (Husker ikke helt det nøyaktige tallet, er det 254?)

 

Men uansett, denne takler ikke dette spillet så bra, det lagger veldig.

 

Det er derfor jeg spør, er det noen som har noen tru på at dell xps M1330 vil klare det bedre? Jeg tenker på å kjøpe toppmodellen vel og merke.

Lenke til kommentar

Sims er vel ikke akkurat av de mest krevende spillene, så har den maskinen problemer med å kjøre det så tror jeg nok det er noe annet som ligger og lurer der og. Ikke for det, en P4 er ikke så allverdens tøff heller for den del, men burde allikevel holde. 1330'en skal i alle fall klare det helt fint.

Lenke til kommentar

Huh, jeg trodde det var om det skulle VISES som en eller flere....

 

Edit: står jo i BIOS:

This field specifies whether or not the CPU will appear as two logical CPUs. The performance of some applications will improve with two logical CPUs installed.
Endret av Atzz
Lenke til kommentar

Jeg har hatt byttet to hovedkort, og ingen av gangene harr roger byttet kjølepasta på kjølesystemet, og jeg merker at viften går mye mer enn før. Dell XPS mener det ikke er noen problem, siden diagnostics testen viste at alt var ok (den sjekker jo i teorien bare at viften går?), og de vil ikke komme å bytte kjølepasta.

 

Har de maskinene en funksjon som klookker ned CPU og GPU? Jeg føler at den blir tregere når den har gått en stund, og jeg så også at cpu bare kjærte på 1600mhz etter en time stressing. Er dette en beskyttelse som hindrer overoppheting, og har dell et ansvar for å få byttet ølepasta viss det gjør at systemet blir tregere når den ikke blir kjølt nok?

 

Og til slutt, hvordan kan jeg gå frem viss jeg vil legge inn en reklamasjon på maskinen? Det er ikke så lett, siden norsk support vil at jeg skal snakke med XPS support, som vil at jeg skal snakke med norsk support...

Lenke til kommentar
Jeg har hatt byttet to hovedkort, og ingen av gangene harr roger byttet kjølepasta på kjølesystemet, og jeg merker at viften går mye mer enn før. Dell XPS mener det ikke er noen problem, siden diagnostics testen viste at alt var ok (den sjekker jo i teorien bare at viften går?), og de vil ikke komme å bytte kjølepasta.

 

Har de maskinene en funksjon som klookker ned CPU og GPU? Jeg føler at den blir tregere når den har gått en stund, og jeg så også at cpu bare kjærte på 1600mhz etter en time stressing. Er dette en beskyttelse som hindrer overoppheting, og har dell et ansvar for å få byttet ølepasta viss det gjør at systemet blir tregere når den ikke blir kjølt nok?

 

Og til slutt, hvordan kan jeg gå frem viss jeg vil legge inn en reklamasjon på maskinen? Det er ikke så lett, siden norsk support vil at jeg skal snakke med XPS support, som vil at jeg skal snakke med norsk support...

At en tekniker skulle ha byttet hovedkort (eller CPU) uten å lagt på ny kjølepasta er usannsynlig til grensen av umulig. Har aldri hørt om en tekniker som gjør det. Kjølepasta skal *alltid* legges på ny når den brytes, så fremst maskinen har vært i bruk overhode etter at delen var byttet. Hvis han virkelig ikke har gjort det så har han i alle fall ikke gjort jobben sin. Å få det bevist kan være mer kinkig dog (tviler på at han ville være så veldig interessert i å innrømme dette).

 

Problemer med ytelse er problematiske å få igjennom til support ettersom de nødvendigvis er veldig subjektive og feilsøkingsverktøy har vanskelig for å detektere slike problemer. Du er veldig prisgitt hvor ettergivende supporten (teknikeren og mer spesifikt hans mentor som i tilfelle må godkjenne slike ting) er, og hvor bra du klarer å konkretisere problemet (maskinen blir varm her og her, etter så og så lang tid, raskere når du gjør x, og så videre og så videre). Å si at maskinen er treig på grunn av varme er synsing, og uansett hvor sannsynlig det er så er det noe de fleste support-teknikere vil være veldig nølende med å gi etter for.

 

Hva angår at du blir referert, så har norsk support rett, supporten for XPS er på engelsk, det er det som står i leveringsbetingelsene og det at mange ikke får den delen med seg er synd for dem, men da burde de ha lest nærmere. Kan vel si halvveis alvorlig at norske kunder er uvanlig uoppmerksomme med kjøp de gjør, man har ikke tilnærmelsesvis samme uvitenhet (eller i alle fall virker de ikke like overrasket over det) om slike ting i nabolandene våre, tross at man sitter med samme betingelser og ofte samme selgere. Men men.

 

Når det er sagt så klarer ikke Dell helt å bestemme seg hvilket ansvar annen support skal ha for XPS-maskinene. Det har variert fra flat "nei, pell deg til h****** bort herfra" til "javisst, det skal vi løse vet du". Er nok slik det blir. Men i utgangspunktet er det XPS supporten du skal til, og fram til at Dell eventuelt flytter XPS supporten så skal i *alle* tilfelle ikke akkurat de si noe som helst annet. Det er det de er ansatt for å gjøre, så da har de ingen ting med å sette deg over noe annet sted.

 

For ordens skyld; jeg har jobbet på Dell supporten en stund (ikke XPS), gjør ikke det lenger dog ettersom Dell nylig flyttet stort sett alt av norsk support til et sted jeg ikke gadd flytte :p

Endret av B0P
Lenke til kommentar

Har ett lite problem med Windows Live Messenger og Webcam på min 1330.

 

Er det noen andre som opplever at når man bruker webcamen så ca hvert 30 sekund så fryser videobilde i 10 - 15 sekunder...for så å fortsette normalt før det etter ca 30 sek fryser igjen.

 

Det skjer både med det innebygget kamera og hvis jeg plugger i ett eksternt kamera.

 

Noen som vet noe om dette?

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Siden jeg fikk igjen langt flere lapper på skatten enn jeg hadde regnet med skal jeg handle inn en slik neste måned, og det bir toppmodellen.

Men jeg lurer på om jeg skal ta med slik Accidental Damage på 2 år.

Maskinen kommer til å bli med mye på farten, så det er sikkert fint og ha.

Men er det noen bakdeler med den forsikringen?

Egenandeler?, vanskelige å få Dell til å reparere noe om man har vært uheldig?

Noen som har fått bruk for forsikringen noengang?

 

Sånn som jeg har forstått den fikser Dell eller gir deg helt ny maskin om du skulle være så uheldig å miste den fra toppen på SAS hotellet? Og for kun 1100kr på 2 år virker det nesten litt for godt til å være sant..

 

BOP skrev over her at du har jobbet hos Dell support, kan du fortelle litt om denne forsikringen?

Lenke til kommentar

Du kan sjekke vilkårene for complete care (denne accidental care greien) på support sidene til Dell, men i prinsippet er det som du sa. Den dekker alle *ulykkeshendelser*, dvs ikke om du med vitende og vilje skader maskinen, men ellers dekker den det meste. Ikke tyveri dog, det er i tilfelle en annen forsikring. Det er også en del forbehold for hvor mye av maskinen som må være i brukbar stand men er mer å regne som sovende bestemmelse. Nå kjenner jeg ikke til hvordan XPS-supporten praktiserer dette men jeg vil vel generelt si at om ikke kostnaden for accidental damage dekning er problematisk for deg og maskinen ellers skal være mye bærbar, for å si det slik, så er det absolutt sjelefreden verdt. Vet ikke hva folk gjør med maskinene sine men har vært borti mange som har spandert både en og to halvlitere på den bærbare, tatt den med på spasertur og spilt fotball med den eller slik virker det i alle fall. Skal ikke så mye til så har man en dyr klump plastikk som ligger der og i høyden egner seg som papirvekt.

Lenke til kommentar

Så jeg ikke svarte helt på den. Nå er ikke jeg selger så jeg kjenner ikke til detaljene i complete care avtalen, men såvidt jeg vet i alle fall..egenandel=nei. Vanskelig å få reparert=ikke i noen tilfeller jeg har vært borti i alle fall. Bare vær oppmerksom på at supporten nok allikevel vil forsøke å best mulig identifisere problemet selv om du har dekning for complete care, dvs at har du f.eks sølt væske i maskinen så kan det være du blir spurt om å skru opp en del deler (med supportens assistanse dog) for å finne ut hvor langt væsken har spredt seg, eller sende inn bilder av skade slik at man kan identifisere hva som skal byttes. Man ønsker alltid at maskinen skal være i "perfekt" stand når den har vært under service, utenom kosmetiske problem som ikke har betydning for hvorvidt maskinen kan brukes eller ei.

Lenke til kommentar

Siden det tok meg under 1 dag å bli lei Vista, og gå over til XP, var det en ting jeg ikke rakk å sjekke; "huskes" innstillingene for pekebrettet, etter at maskinen startes på nytt? Bruker Synaptic's driveren for å få scrollefeltene til å fungere. Men irriterer meg stort over at hastigheten på pekebevegelsen må stilles inn på nytt hver gang jeg starter maskinen på nytt. En ting til; i Vista fikk jeg aldri til å sende flere bilder på en gang fra mobil til maskin via blåtann. I XP så fungerer dette fint, bildene blir overført en etter en uten å måtte manuelt ta imot en og en om gangen. Er dette fikset i Vista, eller er det bare meg som ikke fikk stillt inn blåtannen korrekt?

Lenke til kommentar

Skal huskes i alle fall, om du er i Vista og det fortsatt ikke huskes så kan du ringe supporten og be dem om hjelp til å fikse det. Er du i XP så kan det være du blir bedt om å reinstallere Vista, man supporterer kun det operativsystemet som maskinen ble kjøpt med (og lite nok av programvare eller O/S-relaterte ting ellers, egentlig ingenting). Har ikke vært borti den problemstillingen hva angår overføring vha blåtann, men høres vel mer ut som et konfigurasjonsproblem enn noe annet.

Lenke til kommentar
Skal huskes i alle fall, om du er i Vista og det fortsatt ikke huskes så kan du ringe supporten og be dem om hjelp til å fikse det.

 

Takk for svar. Men selfølgelig s k a l det huskes. Men det gjør det altså ikke. Det jeg er ute etter er om det er noen som kan bekrefte om det faktisk huskes eller ikke. Og er det noen som kan bekrefte at de i Vista kan sette opp blåtannfunksjonen på følgende måte; hvis du markerer x antall bilder i mobilen , velger sende via blåtann, og velger xps'n slik den vises i "mine blåtannenheter" på mobilen, og så send, så er det alt du trenger å gjøre? Eller kan dere bare sende et og et bilde om gangen? Slik har jeg satt opp blåtann i XP, så lenge maskinen er på, med blåtann aktivert, så kan jeg sende filer/bilder fra mobilen uten å måtte bekrefte noen som helst på PC-en. Hadde vært fint om noen som faktisk har prøvd disse funksjonene svarer, så unngår man unødvendige innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg har bare to små spørsmål til jeg...

 

Jeg skal velge toppmodellen og jeg bare lurer på om det er noe vits i å betale de 400 kr ekstra for 1 GB minne til? Det erjo 3 i den fra før. Men jeg mener å ha hørt at man helst skal ha to like moduler der jeg? Altså 2*2? eller 1*1 liksom? Er det verdt å betale for å få 4GB minne liksom?

 

Og burde jeg velge 200GB hardisken med 7200rpm og frittfall sensor? ELler den andrE?

Hvilke av dem er best?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...