Gå til innhold

[Løst] Bærbar pc til jobb - bl.a Lightroom, Photoshop, After Effects og Premier


orjanl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter en bærbar pc i jobbsammenheng. Den skal blant annet brukes til vanlige kontoroppgaver, foto og videoredigering og gjerne generell multitasking. Lightroom, Photoshop, After Effects og Premier kan nevnes. Skjermkvalitet og ytelse i forhold til disse oppgavene er viktigst, men jeg vil nok være en del på farten med den, så vekt er også av betydning. Da annet utstyr kjører Windows er dette å foretrekke (?). Prisen er i utgangspunktet satt til ca 14000-17000 eks. mva. Tar i mot alle tips med takk, og det er bare å spørre hvis utdypning er nødvendig. 

 

Mvh 

Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du foretrekke en 17" skjerm kontra 15" skjerm siden du skal drive med bildebehandling?

 

Premier foretrekker jo mange kjerner med høy klokkefrekrevns. Men programmet kan også utnytte grafikkort.

Av andre som driver med slikt har jeg hørt at en rask harddisk er en fordel, så en pc med M.2 Pcie SSD disk av litt størrelse.

RAM er også viktig for bildebehandling.

 

Denne slår meg som en pc som har mye av det meste, en god skjerm, dog kun M.2 SATA SSD, likevel en rask disk, men det finnes raskere.

https://www.komplett.no/product/898655/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-rog-gl702vm-173-fhd-matt-g-sync# veier rett under 3 KG.

En 15" vil jo veie mindre selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil du foretrekke en 17" skjerm kontra 15" skjerm siden du skal drive med bildebehandling?

 

Premier foretrekker jo mange kjerner med høy klokkefrekrevns. Men programmet kan også utnytte grafikkort.

Av andre som driver med slikt har jeg hørt at en rask harddisk er en fordel, så en pc med M.2 Pcie SSD disk av litt størrelse.

RAM er også viktig for bildebehandling.

 

Denne slår meg som en pc som har mye av det meste, en god skjerm, dog kun M.2 SATA SSD, likevel en rask disk, men det finnes raskere.

https://www.komplett.no/product/898655/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-rog-gl702vm-173-fhd-matt-g-sync# veier rett under 3 KG.

En 15" vil jo veie mindre selvsagt.

 

Hei

 

Takk så langt. Jeg har mulighet for å koble den til god ekstern skjerm både på jobb og hjemme, så jeg ser vel kanskje helst at den er mindre enn 17 tommer. 

Lenke til kommentar

Da har du jo ev denne her: https://www.komplett.no/product/907980/gaming/gaming-pc/baerbar/msi-gs63vr-156-uhd-matt# 1.8 KG, 4K skjerm.

 

Nå banner jeg litt i kirken, men siden du driver med så mye Adobe programmer, har du vurdert Mac? Jeg er anti anti Apple fyr, men kjenner folk innenfor grafisk design, som sverger til Mac til slikt.

 

Nå vet jeg ikke hva slikt koster, men har du vurdert det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg, så akkurat på prisene, og de er jo sinnssyke. Jeg kommer til å endre tittelen din litt, så får vi se om andre også veier inn her. Men pcen jeg linket til er jo innenfor budsjettet ditt. Det som er synd med bærbare er jo at du ofte ikke bare kan betale for god CPU, RAM og disk, men at du også må betale ekstra mye for skjermkortet. I prinsippet trenger du jo ikke så bra skjermkort, men for å få en god skjerm, god kvalitet, M.2 Pcie disk og god CPU må du fort opp i denne prisen.

Lenke til kommentar

Du vil ha en 15,6" laptop men har spesifisert pris som til det 17+" ligger på. Det merkes at du vant til Apple.

 

https://www.mpx.no/product/908570/pc-nettbrett/pc-baerbar/pc-er/lenovo-p50-156-full-hd#

 

Denne burde dekke det meste. IPS skjerm og business-maskin. Skal du fysisk ha med kunder å gjøre bør du vel vurdere noe annet enn WASD-design som roper gamer, ellers er maskinen du har plukket ut helt grei.

 

Denne er et godt alternativ hvis du vil ha både i pose og sekk. En gaming-maskin privat og en business-maskin på jobb.

http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651h-156-4k/cat-p/c1000042/p10636144

Byggekvaliteten er ikke all verden, men du tar vel godt vare på tingene ?

 

Alternativt denne:

https://www.komplett.no/product/894527/gaming/gaming-pc/baerbar/msi-gt62vr-156-full-hd-matt-g-sync#

Det går å justere lyset på tastaturet.

 

Ellers er jo dette Mac-alternativene:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s307036758&o=produkt_pris_inkmoms

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale mac. Gått bort fra windows for snart 10 år siden. No way back.
Har ein PC hjemme som blir brukt til server... men liker ikke å jobbe med den. 


På mac kan du enten kjøre parallel desktops (då kjører du windows i virtuel mode), så du kan kjøre alle programmer du har behov for direkte på mac. Evt. instelere bootcamp og starte den opp i windows når du har behov for det.

Kjøp ein mac med 16gb ram og grei prosessor, så holder den i flere år.

Lenke til kommentar

Det spiller virkelig ingen rolle hvilket OS man har for å drive med slike ting. Jeg har brukt Mac i 15 år, utelukkende fordi tilsvarende programvare for Windows. Men det var da.. Apples prising og det de putter i maskinene er veldig skeivt i forhold til hva forbrukeren sitter igjen med.

 

Bruker du gode penger på en Windows-maskin i dag varer den minst like lenge som en MacBook, om ikke lenger, fordi de lages med heftigere skjermkort ikke minst, som jo er blitt veldig viktig for flittig jobbing og eksport.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle bidrag så langt. Det er flere interessante alternativer her. Tror ikke jeg kommer til å ha all verdens kontakt med kunder samtidig som maskinen brukes. Det blir vel mer type på kontoret, hjemme og reise. Personlig gjør det ikke noe om den har en anelse gaming preg, men jeg klarer meg fint uten også, og det må gjerne kunne dempes til et minimum. Tar godt vare på ting, men som nevnt vil den være en del på farten så den bør tåle litt. Brukte Macbook Pro mye på privaten før og var kjempe fornøyd med den. Tror ikke jeg går tilbake før jeg personlig synes prisene blir mer fornuftig igjen da. En Surface Pro 4 har overtatt det daglige behovet privat. Før Macen brukte jeg en Asus (gaming) bærbar og før det Dell Inspiron. Jeg er som dere ser åpen for gode løsninger som dekke behovet på best mulig måte. 

Lenke til kommentar

Den linken gikk ikke noe sted, men de er vel ganske like bortsett fra disk-konfigurasjon. - Jeg ville valgt en med 512 SSD ...

Snodig. Linken skulle egentlig gå til to stk hvor eneste forskjell er HD skjerm VS UHD. Kr 15960 vs Kr 18360. Alt annet er likt: 

Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core prosessor (6 MB hurtigbuffer, opptil 3,8 GHz)

16 GB, DDR4 2400 MHz

512 GB PCIe SSD-disk

NVIDIA® GeForce® GTX 1050 med 4 GB GDDR5

97 Wh

 

Lenke til kommentar

 

Den linken gikk ikke noe sted, men de er vel ganske like bortsett fra disk-konfigurasjon. - Jeg ville valgt en med 512 SSD ...

Snodig. Linken skulle egentlig gå til to stk hvor eneste forskjell er HD skjerm VS UHD. Kr 15960 vs Kr 18360. Alt annet er likt: 

Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core prosessor (6 MB hurtigbuffer, opptil 3,8 GHz)

16 GB, DDR4 2400 MHz

512 GB PCIe SSD-disk

NVIDIA® GeForce® GTX 1050 med 4 GB GDDR5

97 Wh

 

Jeg har sittet på XPS 13 et drøyt halvår, og skulle jeg valgt en gang til hadde jeg tatt HD-skjermen. - Dette fordi skaleringen ikke fungerer 100% (bla a ved inn/ut av docking) og at jeg aldri har hatt behov for QHD+ skjermen (egentlig heller det motsatte)

 

men, på 15" og til videoredigering kan det jo hende du bør vurdere annerledes?

Lenke til kommentar

Alle er gode maskiner.

 

MSI'en selger som bare rakkeren i markedet. Her har de virkelig truffet blink. Komplett har grei service.

Multicom er mye ytelse for pengene men prisen du betaler (bortsett fra prisen du betaler) er på byggekvalitet og service (håp du ikke trenger). Kommer uten OS

Dell har veldig godt supportsystem til bedrifter. Skjer det noe tull burde du være fort oppe igjen. 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...