Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router + USB-hub?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dette går an:

 

En trådløs nettverksrouter med USB (F.eks. Netgear WNR3500L) og en USB-hub (f.eks: Sunsway / ST Lab USB 2.0 hub 7P)

 

Kan jeg da koble til flere eksterne harddisker direkte til nettverket, som jeg kan få tilgang til i hjemmenettverket (evt. fra andre steder dersom det settes opp?). Dersom jeg da kobler TV med nettverk til routeren så kan den spille av filmer fra de ulike harddiskene (så sant tv'n mediespiller takler det)?

 

Dersom det over ikke skulle være mulig, men det kan være mulig på andre måter, hvordan kan jeg på en enkel og billig måte få det til?

 

<- Lite oppdatert på muligheter ved nettverk for tida... (n00b) :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vet om det vil funke? :)

 

Jada, dette vil fungere fint, så lenge ruteren støtter det. Langt fra alle rutere med USB støtter NAS funksjonalitet så det er noe du må sjekke på forhånd.

 

Skal du kjøpe noe nytt ville jeg sterkt annbefalt å kjøpe en ruter med støtte for DD-WRT eller tomato eller open-WRT. I DD-WRT som jeg personig har mest erfaring med er det veldig god støtte for slikt. DD-WRT vil som regel også gi støtte for NAS på USB harddisker på rutere som ikke har den støtten i sin standard firmware, så du kan få mye funksjonalitet fra en ellers billig ruter (men ruteren må jo nødvendigvis ha USB kontakten for at det skal være mulig til å begynne med).

 

Noen rutere har noe slik funksjonalitet innebygget i sin standard firmware også, men det er skjeldent like bra som implementasjonen i de åpne firmwarene som nevnes over.

 

Med riktig ruter og custom firmware på så fungerer det ihvertfall helt udmerket slik som du beskriver at du ønsker det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette går an:

 

En trådløs nettverksrouter med USB (F.eks. Netgear WNR3500L) og en USB-hub (f.eks: Sunsway / ST Lab USB 2.0 hub 7P)

 

Kan jeg da koble til flere eksterne harddisker direkte til nettverket, som jeg kan få tilgang til i hjemmenettverket (evt. fra andre steder dersom det settes opp?). Dersom jeg da kobler TV med nettverk til routeren så kan den spille av filmer fra de ulike harddiskene (så sant tv'n mediespiller takler det)?

 

Dersom det over ikke skulle være mulig, men det kan være mulig på andre måter, hvordan kan jeg på en enkel og billig måte få det til?

 

<- Lite oppdatert på muligheter ved nettverk for tida... (n00b) :blush:

 

Kjøp en trådløs USB nettverkshub? :)http://www.elkjop.no/product/data/harddisk/IOMEGAICON/iomega-iconnect-tradlos-medieserver

Lenke til kommentar

Ok. Du vet ikke tilfeldigvis hvilke routere det vil fungere på? (Har ikke kjøpt enda, men må få gjort det i nærmeste fremtid).

 

For DD-WRT ihvertfall så bre sjekk kompatabilitetslisten:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

 

For de andre (tomato og open-wrt) må du sjekke deres lignende lister (dog det er ofte mye overlapp i hvilke rutere som støttes siden det er rutere bygget på en spesiell standard som i det hele tatt har potensialet for å kunne bruke slik custom firmware). Det varierer dog litt i hvilke spesifikke modeller som har fått ferdigstilt støtten for de forskjellige.

 

Jeg kan annbefale DD-WRT ihvertfall. Det er veldig clean og enkelt og bruke og har utrolig mye funksjonalitet - sansynigvis mye mer enn du noen gang vil ha behov for. DD-WRT er ikke fullt så godt som tomato på heavy QoS bruk, men utenom det så har jeg aldri følt at noe magler i DD-WRT egentlig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Du kan få veldig god ruter for en slik prislapp og dermed få i pose og sekk mye mer funksjonalitet - men joda - om du bare vil plug&play så er det jo så enkel løsning som du får det.

 

-Stigma

 

Ja, men man må jo ha en USB hub uansett, rundt 300 kroner. SOm man kobler til routeren, og en ruter med USB inngang fra 600-1000 kroner. Så det er jo ikke sånn fryktelig ugunstig :p

Lenke til kommentar

Ja, men man må jo ha en USB hub uansett, rundt 300 kroner. SOm man kobler til routeren, og en ruter med USB inngang fra 600-1000 kroner. Så det er jo ikke sånn fryktelig ugunstig :p

 

Nja, 300kr for en USB hub er vel i overkant. Du får helt anstendige USB huber på ebay/dealextreme nesten gratis. Den jeg bruker nå kostet meg vel knappe 25kr inkl frakt (gratis) og duger faktisk helt fint. Det er også mange rutere som har flere USB kontakter dersom det er ønskelig - dersom man ikke har tenkt å koble op med enn et par harddisker uansett. Om man ikke brydde seg så mye om andre specs på ruteren (avhenger jo litt av hva annet man gjerne vil kunne bruke den til også) så kan du fint få fatt i en god DD-WRT ruter med slike kontakter for bare 2-300kr eller enda mindre. Det trenger ikke være noen dyr affære. Ruteren jeg selv bruker nå (en DIR615) kostet meg 150kr inkl frakt (denne har ikke USB vel og merke, men jeg hadde ikke behov for det personlig).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...