Gå til innhold

Oppgradering kjernekomponenter


Anbefalte innlegg

Har kjøpt et RTX2080 og ser at cpu nå jobber livet av seg for å levere nok til skjermkortet. Den lykkes heller ikke, selv på 4,4ghz. Tok nå en rask gjennomgang av alternativer og kom frem til dette:

 

post-5376-0-62290800-1551865874_thumb.jpg

 

Hadde det holdt å heller velge i5 9600k?

Ram er vel grei?

Hvorfor er dette hovedkortet en del billigere enn andre? Bytte til noe bedre, og hva er i så fall bedre?

 

Merker jeg har fulgt lite med på komponenter de siste 7-8 årene nå, familie tar litt tid. Men folket her virker å være rette å spørre. :)

 

Edit:

Oppgraderer fra i5 4690k. Beholder kabinett (Define R5), psu (Corsair rmx750) og disker (Evo 850 ssder til alt fra os, spill og andre program).

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut det der, personlig ville jeg beholdt det du har nå til sommeren og AMD kommer med neste Ryzen, eventuelt vente på Intel's svar på det igjen, tror fort du blir å få en god del mer for de samme pengene.

Ja, kikket litt etter Intels neste lansering, gen 10, men det blir stort sett synsing på nett ser det ut som for når det skjer.

Tror ikke jeg går for AMD nå, selv om jeg har hatt en del av dem også siden Athlon 1800+ og oppover.

 

Tenker du at det vil lønne seg mer å vente på generasjon 10, enn det lønte seg å vente fra 8 til 9? Det har vel ikke vært noen veldig store hopp på prosessorfronten de siste 7-8 årene.

Lenke til kommentar

Ja, kikket litt etter Intels neste lansering, gen 10, men det blir stort sett synsing på nett ser det ut som for når det skjer.

Tror ikke jeg går for AMD nå, selv om jeg har hatt en del av dem også siden Athlon 1800+ og oppover.

 

Tenker du at det vil lønne seg mer å vente på generasjon 10, enn det lønte seg å vente fra 8 til 9? Det har vel ikke vært noen veldig store hopp på prosessorfronten de siste 7-8 årene.

De siste 2-3 generasjonene har ting og prising endret seg en del, det spørs litt hva AMD lanserer, men jeg tror i det minste de kommer til å presse Intel på prisene, og det har skjedd før at intel senker prisene en god del.

 

Nå får du jo i5 som 6 core og i7 som 8 core på consumer plattformen, det er jo relativt nytt.

Lenke til kommentar

Ja, kikket litt etter Intels neste lansering, gen 10, men det blir stort sett synsing på nett ser det ut som for når det skjer.

Tror ikke jeg går for AMD nå, selv om jeg har hatt en del av dem også siden Athlon 1800+ og oppover.

 

Tenker du at det vil lønne seg mer å vente på generasjon 10, enn det lønte seg å vente fra 8 til 9? Det har vel ikke vært noen veldig store hopp på prosessorfronten de siste 7-8 årene.

 

Det har ikke "lønnet" seg å vente på 9. generasjon. De slapp en nesten dobbelt så dyr i9 8 kjerners med HT som var bare marginalt bedre til gaming enn sin foregående 6 kjerners HT CPU: i7 8700K. Så bestemte de seg for å nerfe alt under 9900K. "i7" 9700K er i praksis en i5..

 

Faktum er at det har aldri vært smartere å vente på AMD's neste CPU'er, enn det er nå. Det som kommer er revolusjonerende, og vil vare lenge lenge. Du kan for eksempel mest sannsynlig få deg en 16 kjerners med SMT til omtrent samme pris som 9900K. Men litt viktigere enn det; den og X570 hovedkortene kommer til å støtte PCIe 4.0. Og dermed er du sikret en god maskin de neste 5 årene...

 

Ironisk nok gjør det 9900K til den eneste Intel CPU'en som er verdt å ha, med mindre du finner en greit priset 8700K da...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass. Bare PCIe 4.0 er det vel verdt å vente på. Men blir det i år det dukker opp?

 

Offisielt fra AMD er at de sikter på "midten" av 2019. PCIe 4.0 er ikke noe de fleste vil få bruk for med det første. Så det er egentlig bare et argument for noen ganske få umiddelbart. Og selv da må man nesten vente på PCIe 4.0 skjermkort også før man egentlig kan bruke det til noe fornuftig. Men om man skal beholde PC'en så lenge som mulig, altså årevis, med bare oppgraderinger i form av nye skjermkort, eller andre "Add In Boards". Så kan det fort tenkes at det er svært kjekt å ikke sitte med PCIe 3.0 om 3-4 års tid. Umiddelbart blir det nok i hovedsak på denne platformen kun det at man kan la skjermkortet klare seg med 8 PCIe baner uten å måtte bekymre seg for båndbredden overhodet, selv med et 2080Ti skjermkort (vel et fremtidig kort med tilsvarende hastighet, ettersom 2080Ti ikke har PCIe 4.0). Da sitter man til overs med 4 baner direkte til CPU (om de fortsetter som i dag), beregnet på NVMe SSD. Men kan altså kjøre 8 baner til rett i CPU med enten NVMe SSD'er, eller hva man enn måtte finne på å trenge båndbredden til. I dag trenger et 2080Ti akkurat så vidt over 8 baner, og blir dermed litt strupet om det ikke får 16, ettersom ingen av produsentene har benyttet seg av muligheten til å bruke bare 12. Det er enten 8, eller 16...

Lenke til kommentar

Offisielt fra AMD er at de sikter på "midten" av 2019. PCIe 4.0 er ikke noe de fleste vil få bruk for med det første. Så det er egentlig bare et argument for noen ganske få umiddelbart. Og selv da må man nesten vente på PCIe 4.0 skjermkort også før man egentlig kan bruke det til noe fornuftig. 

Ja, leste akkurat om dette selv og skulle til å si det; tabbe å allerede ha kjøpt RTX2080, siden dette antakelig ikke vil få utnyttet 4.0 optimalt likevel. Eller, kan ikke si det var en tabbe heller. Det var uansett en knakende bra oppgradering fra gtx970, og det vil helt sikkert fungere med 4.0, bare ikke få utnyttet det max. 

 

PCIe 5.0 er jo også straks klar, så 4.0 kan bli kortvarig, særlig om man sammenligner med 3.0 som har levd i... 10 år? Mer antakelig.

Dessuten er det lite info om Intels svar på dette, om de også kommer med hovedkort for 4.0 i løpet av kort tid og hvordan dette skal løses opp mot cpu-lanseringer. Det er vel å håpe på for mye at Cannon Lake eller Ice Lake lanseres med det først, inkl støtte for PCIe 4.0/5.0...?

 

Det klør i oppgraderingsfingrene, men den som venter på noe godt....

Lenke til kommentar

Ja, leste akkurat om dette selv og skulle til å si det; tabbe å allerede ha kjøpt RTX2080, siden dette antakelig ikke vil få utnyttet 4.0 optimalt likevel. Eller, kan ikke si det var en tabbe heller. Det var uansett en knakende bra oppgradering fra gtx970, og det vil helt sikkert fungere med 4.0, bare ikke få utnyttet det max. 

 

PCIe 5.0 er jo også straks klar, så 4.0 kan bli kortvarig, særlig om man sammenligner med 3.0 som har levd i... 10 år? Mer antakelig.

Dessuten er det lite info om Intels svar på dette, om de også kommer med hovedkort for 4.0 i løpet av kort tid og hvordan dette skal løses opp mot cpu-lanseringer. Det er vel å håpe på for mye at Cannon Lake eller Ice Lake lanseres med det først, inkl støtte for PCIe 4.0/5.0...?

 

Det klør i oppgraderingsfingrene, men den som venter på noe godt....

 

Det er nok svært dyre komponenter som trengs for å drive PCIe 5.0 hastigheter, vi snakker tross alt om dobbelt av PCIe 4.0 hastighet, og 4 ganger dagens PCIe 3.0. Så PCIe 5.0 er kun tiltenkt proff bruk i utgangspunktet, og da snakker vi ikke om videoredigering en gang (vel, utenom svære Hollywood produksjoner), men servere med mange GPU'er. Så PCIe 4.0 er tenkt å eksistere parallellt med PCIe 5.0. Eneste måten PCIe 4.0 blir utkonkurrert på med det første, er om komponentene til PCIe 5.0 og byggemetode blir like billig, eller billigere enn å bygge PCIe 4.0. Om ikke det skjer, vil ikke PCIe 4.0 bli oppgradert til PCIe 5.0 i forbruker segmentet før det er et reellt behov for PCIe 5.0 hastighet... Altså "aldri". PCIe 3.0 er egentlig fremdeles mer enn nok til de aller aller fleste.

 

Det er ny generasjon Ryzen som kommer  til sommeren? Jeg holder på å bestille Threadripper men har sittet litt på gjerdet ettersom 12 core-versjonen jeg hadde sett for meg har vært utsolgt hos Komplett en god stund. 

 

Ryzen 3000 serien kommer i sommer ja, og ThreadRipper 3000 serien til høsten/vinteren igjen. TR 3000 er ihvertfall på planen for 2H i år i følge en roadmap AMD har delt med investorer. Så det er offisielt fra AMD. Men med mindre du trenger alle PCIe banene man får med TR, så er nok Ryzen 3000 det beste valget for de fleste. Sannsynligvis kommer det 16c/32t i Ryzen 3000 serien som slår alle dagens TR 2000 CPU'er. Spørsmålet er om AMD kan gjøre det samtidig som de ikke gir TR mer enn 24c/48t? 32c/64t blir en like hvass TR som de største Epyc CPU'ene. Og det er det jo ikke sikkert AMD har så lyst til å gjøre mindre verdt... Så vi risikerer riktignok en 12c/24t toppmodell for Ryzen, og at man må over på TR for å få 16c og 24c, og at de sparer 32c til kun Epyc...

Lenke til kommentar

PCIe 5.0 er jo også straks klar, så 4.0 kan bli kortvarig, særlig om man sammenligner med 3.0 som har levd i... 10 år? Mer antakelig.

Dessuten er det lite info om Intels svar på dette, om de også kommer med hovedkort for 4.0 i løpet av kort tid og hvordan dette skal løses opp mot cpu-lanseringer. Det er vel å håpe på for mye at Cannon Lake eller Ice Lake lanseres med det først, inkl støtte for PCIe 4.0/5.0...?

Første hovedkort med PCIe 3.0 kom ikke før rundt midten av 2011, og første AMD kort med 3.0 kom ikke før i 2013...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...