Gå til innhold

Oppsett av ny maskin


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny maskin og har bestemt meg for Threadripper. Såvidt jeg har skjønt er den bedre på Lightroom, Photoshop og rendring av videoer enn i9 mens i9 er bedre på spill. Jeg spiller såpass lite spill at det går greit. 

 

Jeg har to 27" skjermen (en med 4K og en med 2K) og strømforsyning som skal gjenbrukens. Strømforskyningen er cirka et år gammel. Kabinettet jeg har (Fractal Design Define R4) er for lite så kjøper et som har plass til E-ATX.

 

Komplett har en pakkeløsning med vannkjøling men den fikk jeg litt bob-bob inntrykk av så går for luftkjøling. selve kabinettet står i boden så jeg er ikke avhengig av at den er så stille som mulig. 

 

Ser greit ut, ikke sant?

 

post-1713-0-19832100-1549459118_thumb.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er ny generasjon Ryzen som kommer  til sommeren? Jeg holder på å bestille Threadripper men har sittet litt på gjerdet ettersom 12 core-versjonen jeg hadde sett for meg har vært utsolgt hos Komplett en god stund. 

Kan se ut som det for en gangs skyld er klart anbefalt å vente til sommeren ja. Ikke at det er enormt mye å hente helt i starten, som gabriel sier, men at 4.0 vil tilby en del flere muligheter etter hvert er sannsynlig. 

 

Normalt vil jeg si at å vente på neste generasjon produkt er bortkastet, for det kommer alltid noe nytt, og det er relativt lang tid i forveien at det informeres om. Så man risikerer jo å sitte på gjerdet inn i evigheten, uten ny moro til maskina.  :p

Lenke til kommentar

Normalt vil jeg si at å vente på neste generasjon produkt er bortkastet, for det kommer alltid noe nytt, og det er relativt lang tid i forveien at det informeres om. Så man risikerer jo å sitte på gjerdet inn i evigheten, uten ny moro til maskina.

 

Akkurat det samme pleier jeg å si; det er vanligvis ikke noen grunn ti lå vente inn i evigheten. Pt sitter jeg med en i5 2500K som begynner å bli treg til bruk av bla PS og LR.

Lenke til kommentar

Ryzen 3000 serien kommer i sommer ja, og ThreadRipper 3000 serien til høsten/vinteren igjen. TR 3000 er ihvertfall på planen for 2H i år i følge en roadmap AMD har delt med investorer. Så det er offisielt fra AMD. Men med mindre du trenger alle PCIe banene man får med TR, så er nok Ryzen 3000 det beste valget for de fleste. Sannsynligvis kommer det 16c/32t i Ryzen 3000 serien som slår alle dagens TR 2000 CPU'er. Spørsmålet er om AMD kan gjøre det samtidig som de ikke gir TR mer enn 24c/48t? 32c/64t blir en like hvass TR som de største Epyc CPU'ene. Og det er det jo ikke sikkert AMD har så lyst til å gjøre mindre verdt... Så vi risikerer riktignok en 12c/24t toppmodell for Ryzen, og at man må over på TR for å få 16c og 24c, og at de sparer 32c til kun Epyc...

 

Mye av grunnen til at jeg har valgt å gå for TR er flest mulig kjerner og tråder samt en prosessor som passer bra til multithreading til Photoshop, Lightroom og videoredigering. Så langt jeg har skjønt er TR bedre enn 9. generasjon til nettopp dette. 9. generasjon Intel skal visstnok være bedre enn TR til spill men jeg spiller såpas lite moderne spill at ikke det er særlig tungtveiende. 

 

edit: så nå TR som jeg hadde sett meg ut var 1. generasjon mens de andre TR som Komplett har er 2. generasjon. Tilsvarende Ryzen med 8 kjerner er 2. generasjon og litt høyere turbo-hastighet så da er vel den bedre?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at jeg har valgt å gå for TR er flest mulig kjerner og tråder samt en prosessor som passer bra til multithreading til Photoshop, Lightroom og videoredigering. Så langt jeg har skjønt er TR bedre enn 9. generasjon til nettopp dette. 9. generasjon Intel skal visstnok være bedre enn TR til spill men jeg spiller såpas lite moderne spill at ikke det er særlig tungtveiende. 

 

edit: så nå TR som jeg hadde sett meg ut var 1. generasjon mens de andre TR som Komplett har er 2. generasjon. Tilsvarende Ryzen med 8 kjerner er 2. generasjon og litt høyere turbo-hastighet så da er vel den bedre?

 

Jeg postet nettopp 2 videoer angående videoredigering i denne posten/tråden som kan være verdt en titt. Som Wendell forklarer; når det kommer til videoredigering, så snakker man egentlig om mange forskjellige programmer under en paraply. Der effektiviteten til maskinen din vil variere med arbeidsoppgavene, så å utrope en vinner blir litt vanskelig. Om du skal redigere video fra gopro kameraet i 1440p er kanskje 9900K best, mens 4K materiale fra en DJI drone kan det være TR som er best, eller omvendt.

 

Personlig tror jeg ikke det finnes en bedre CPU til disse oppgavene per i dag enn 9900K, men om man skal hamre den med slike oppgaver blir det plutselig ikke så langt unna et X299 oppsett i pris likevel, da man bør ha et godt hovedkort. Og av de rimeligste der som er brukendes er vi likevel oppe i godt over 2000 Kr.

 

Så i ytelse per krone tenker jeg Ryzen allerede er et svært bra alternativ, som man nå gjør lurt i å vente med til sommeren. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...