Gå til innhold

[Løst] Hvordan installere Windows (7/10) på PC-en uten å ha lagd Windows-bruker?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på hvordan man får installert Windows på PC-en uten å måtte opprette en bruker?

 

Var borti dette når jeg fikk skole-PC på videregående (måtte bare opprette bruker så var alt klart) og har lyst til å gjøre noe lignende hvis jeg skulle få solgt PC-en min. :)

 

Beklager noe misvisende tittel, men jeg vet ikke helt hva dette heter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kjøpt en ny SSD, satt den i og installert Windows på den ved hjelp av MediaCreationTool fra Microsoft.

MediaCreationTool laster ned og installerer Windows lekende lett.

 

Så blir det opp til den som kjøper maskinen å ha gyldig Windows-lisens (om maskinen ikke allerede har Windows 10, da).

 

 

Jeg sier bytt SSD ettersom det er det enkleste for å være sikker på at ingen kan kjøre recovery på disken og hente ut dine data.

Alternativet er å full formatering en 5-7 ganger.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om TheHaugom? Det finnes massevis av gratis programvare som gjør at ikke engang IBAS klarer å få ut noe vettugt fra SSD/ HDD.

 

Etter min erfaring så går det ikke an å legge inn Win uten å lage en bruker under install (så sant det ikke er gjennom "spesialinstallasjon" ved bruk i et servermiljø, dvs at brukerne ligger på en server). Du kan dog slette brukeren etterpå så du logger på med admin, var det jeg pleide å gjøre i XP-dagene for å slippe mas.

 

Skal du selge PC'en så bare reinstaller og lag en bruker som heter "duharblittlurt" så får kjøper fikse resten ;)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om at min tolkning av TS var at han ikke var så teknisk anlagt, og at jeg derfor ikke ville foreslå "killdisks" eller lignende for å slette disken.

For å gjøre dette må han laste ned programvaren, lage en bootable usb og boote fra denne.

For øvrig er det jo nettopp formatering 1-10 ganger disse programmene gjør. Det amerikanske forsvaret bruker vel 7 ganger formatering, der hele disken overskrives med 0-er.

 

Jeg så på det som enklest for TS å bare kjøpe en ny SSD til 5-700 kr.

 

 

Jeg ser ikke helt hvorfor du absolutt skal lage en bruker før du sender PCen? Når du installerer Windows på nytt, så trenger du ikke gå gjennom OOBE-prosessen (Out-Of-Box-Experience). Da kan jo ny eier gå gjennom denne selv...

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Jeg formaterer HDD 7 ganger når jeg kaster de.

 

Ved SSD-er har jeg bare gjort secure erase via programvaren til produsent eller anbefalt programvare av produsent.

 

Kan jo eventuelt bare selge den secure erase'd, så får kjøper bestemme sjøl I guess.

 

Takk for innspill. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...