Gå til innhold

Gabe Newell advarer mot Apple (Mac)


Anbefalte innlegg

Jeg digger Steam. Er jo genialt når man kan putte alle spill inn i et bibliotek der man har tilgang til spillene hvor som helst når som helst. For meg har det blitt et krav at spillet er tilgjengelig på Steam. Gidder ikke kjøpe en DVD i butikken som jeg garantert mister om noen år, eller gå inn på en eller annen random side og laste ned. Et par klikk i Steam og vips så er spillet på plass.

 

Tror også det er en stor fordel for spillselskapene at vi har Steam, da dette garantert motvirker piratvirksomhet (jeg kjøper i hvertfall langt flere spill nå enn tidligere).

 

Når det gjelder å sammenligne Steam med Apple sin modell, så mener jeg det blir helt latterlig. Apple sin modell er påtvunget, i tillegg til at spillselskapene må betale dyrt for å bruke den. Valve sin modell er valgfri, men samtidig mer inntektsbringende for spillselskapene enn om man skulle valgt en annen modell.

 

Til dere som ikke liker Steam, hva synes dere er bedre? Hvis det finnes et bedre konsept, så vil jeg gjerne høre om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steam er helt klart pc spillenes frelser. jeg mistenker at det er folk som liker å piratkopiere som ikke liker at spilla må bli aktivisert på steam. Og hvilken enorm betydning Steam har for indie-utviklere.Hvis dere er en kameratgjeng som gjerne vil gi ut et spill feks ? Steam kan være et springbrett til videre berømmelse :)

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan denne nyheten blir fremstilt som at Gabe er negativ til Apple i noen medier, mens andre medier fremstilles det som at han tror Apple er fremtiden for spill på konsoll osv. For alt jeg vet kan han ha sagt begge deler, men uansett interessant hvordan ulike medier vinkler det ulikt :)

Lenke til kommentar

Han har tidligere klaget på automatisk oppdatering av spill (selv om man jo kan slå den av), så akkurat det liker han vel ikke.

 

Jeg er drittlei denne diskusjonen, men kan ta det en gang til så selv du forstår det.

 

1. Jeg liker Steam. Det jeg hater er at Steam er tvang. Kjøper jeg et spill fysisk i en butikk og det ikke engang støtter online på noe som helst vis, hvorfor må jeg da registrere det på Steam og være koblet til nettet for å spille det? Ja, jeg sier må. Offline-mode funker svært sjeldent i Steam. Grunner er så enkelt at om du kan være offline trenger du jo ikke Steam annet enn for å registrere spillet, så da er poenget borte. Valve vil mer enn gjerne ha monopol på PC-spill i første omgang, og monopol på -alle- spill etterhvert. Det er direkte idiotisk at folk godtar det helt uten videre. Hva tror du skjer når de får monopol? Hint: Nintendo hadde monopol på konsoller en stund, og det var ikke akkurat hyggelig for oss kunder... Vi snakker veldig dyre spill og elendig service, for å nevne noe. Hvorfor tror du så få Nintendo-spill er på andre konsoller, eller hvorfor Nintendo ofte har dårlig utvalg av tredjeparts-titler?

 

2. Jeg har ingenting imot auto-patcher som funker og lastes ned raskt. Steam gjør ofte ingen av delene, noe som igjen gjør at jeg flere fysiske spill jeg aldri har fått spilt. Og drit i den "Don't keep my gmae updated"-greia. Det er bullshit. Steam oppdaterer når det selv vil.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Det meste har andre allerede svart på tidligere her i tråden.

 

Nintendo er forresten diverse konsoller, og ting der er ikke noe verre enn med PS360, men maskinvaren i f.eks Wii er såpass annerledes at det nok er billigere å utvikle spillet for PS360 enn for Wii, og eksklusiver er jo eksklusiver.

 

Og patchinga funker da knall. Raskt, enkelt. Jeg merker aldri at det skjer, det bare er oppdatert når jeg skal spille.

Lenke til kommentar

Han har tidligere klaget på automatisk oppdatering av spill (selv om man jo kan slå den av), så akkurat det liker han vel ikke.

 

Jeg er drittlei denne diskusjonen, men kan ta det en gang til så selv du forstår det.

 

1. Jeg liker Steam. Det jeg hater er at Steam er tvang. Kjøper jeg et spill fysisk i en butikk og det ikke engang støtter online på noe som helst vis, hvorfor må jeg da registrere det på Steam og være koblet til nettet for å spille det? Ja, jeg sier må. Offline-mode funker svært sjeldent i Steam. Grunner er så enkelt at om du kan være offline trenger du jo ikke Steam annet enn for å registrere spillet, så da er poenget borte. Valve vil mer enn gjerne ha monopol på PC-spill i første omgang, og monopol på -alle- spill etterhvert. Det er direkte idiotisk at folk godtar det helt uten videre. Hva tror du skjer når de får monopol? Hint: Nintendo hadde monopol på konsoller en stund, og det var ikke akkurat hyggelig for oss kunder... Vi snakker veldig dyre spill og elendig service, for å nevne noe. Hvorfor tror du så få Nintendo-spill er på andre konsoller, eller hvorfor Nintendo ofte har dårlig utvalg av tredjeparts-titler?

 

2. Jeg har ingenting imot auto-patcher som funker og lastes ned raskt. Steam gjør ofte ingen av delene, noe som igjen gjør at jeg flere fysiske spill jeg aldri har fått spilt. Og drit i den "Don't keep my gmae updated"-greia. Det er bullshit. Steam oppdaterer når det selv vil.

 

Jaggu er du tvunget til å bruke windows også , jeg foreslår du skaffe deg en konsoll :)

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

Å si at Steam er tvang er som å si at Windows er tvang. Eller at alle spill som ikke støtter samtlige plattformer er tvang.

 

Han blander også kortene med hva Spillutvikler faktisk ønsker samt faktiske krav til Steam (etter min oppfatning). Om man videre ikke liker Steam tjenesten kan man kjøpe tjenesten fra flere lignendendet kanaler samt butikk, derfor blir det feil å blande inn Monopol også.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at Steam ikke er en nøytral plattform, det er en butikk. Jeg kan kjøpe en vare i butikk A og likevel bli "presset" inn i butikk B. Hadde det bare vært DRM og en spill butikk så ok. Men det er ikke det, du får pop-ups med tilbud, store side som viser hva de selger osv osv.

 

La oss si det slik, i de fleste bransjer hvor det er "monopol" på en av plattformene er den slags ulovlig. Blandt annet i kraft bransjen.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at Steam ikke er en nøytral plattform, det er en butikk. Jeg kan kjøpe en vare i butikk A og likevel bli "presset" inn i butikk B. Hadde det bare vært DRM og en spill butikk så ok. Men det er ikke det, du får pop-ups med tilbud, store side som viser hva de selger osv osv.

 

La oss si det slik, i de fleste bransjer hvor det er "monopol" på en av plattformene er den slags ulovlig. Blandt annet i kraft bransjen.

 

Jeg forstår ikke hva du mener (Spesielt med tanke på det siste du skriver), fint om du kan forklare mer?.

 

På hvilken måte er Steam Monopol?, sist jeg spiilte Steam behøvdet jeg da ikke innom butikken i det hele tatt, men man må være online slik at login blir sjekket ja. Det er først når man skal i Steam biblioteket i butikken at man får Månends tilbud etc, men det er faktisk et at de få reklamene jeg faktisk ønsker da det er Mange gode pakketilbud etc.

 

edit:

Først være enig om utrykket monopol, monopol er å ha enrett på å selge et produkt (feks funksjonen til VinMonopolet). Det er ytterst få som har et Monopol på salg av varer og tjenester i dag. Når du kan kjøpe et produkt flere steder er det ikke monopol, at et sted blir så populært at det ukonkurerer andre er en helt annen sak, tror forkjellen her er litt u-klar i denne diskusjonen.

 

Om Steam nå blir så populært at det danker ut all konkuranse for alle synes Steam fungerer flott (men det er fortsatt åpen konkurannse og alle har mulighet til å gjøre det samme), så blir dette noe helt annet.

 

Apple prøver i utgangspunktet å lukke seg så mye inn i et Monopol som overhodet mulig, før de får konkuranse. Det er en Stor forskjell (i mine øyne).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

De får, via ett steam urelatert kjøp monopol på en fantastisk reklame kanal direkte til meg, uten å ha lest brukeravtalen kan det faktisk diskuteres om det er lovlig i norge med tanke på lovene om reklame. Det er ikke og kan heller ikke kreves at jeg skal opprette ett kundeforhold med en tredjepart med mindre dette er spesifisert ved kjøp. De får dermed muligheten til å fylle skjermen min med reklame, men kun de steam tillater og setter opp. Sådan er det en lukket distribusjonskanal.

 

Men for all del, jeg ser ikke noen grunn til å fortsette "diskusjonen" når vi ikke kommer noen vei. Er enig i at apple er søppel med tanke på monopolet, men der har jeg ihvertfall ett enkelt valg: jeg kan kjøpe en annen mobil og slipper absolutt alt som har med Apple å gjøre.

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT, produsenten tvinger meg til å bruke steam. Steam presser på meg reklame, jeg kan ikke akkurat se hvordan steam er uskyldig i dette. Gi meg spillbiblioteket og alt slikt uten store om det er DRM som er så viktig.

 

Jeg må kjøpe spillene på Steam av fritt valg først, hvordan i alle dager får du det til å bli tvunget?. Det er spillutviklerne som trolig ønsker online login sjekk mer en Steam selv.

 

Om du ikke kunne kjøpt spillet et annet sted haddet dere blitt tvunget (samt monopl på produktet), men dere blir ikke det.

Lenke til kommentar

Han har tidligere klaget på automatisk oppdatering av spill (selv om man jo kan slå den av), så akkurat det liker han vel ikke.

 

Jeg er drittlei denne diskusjonen, men kan ta det en gang til så selv du forstår det.

 

1. Jeg liker Steam. Det jeg hater er at Steam er tvang. Kjøper jeg et spill fysisk i en butikk og det ikke engang støtter online på noe som helst vis, hvorfor må jeg da registrere det på Steam og være koblet til nettet for å spille det? Ja, jeg sier må. Offline-mode funker svært sjeldent i Steam. Grunner er så enkelt at om du kan være offline trenger du jo ikke Steam annet enn for å registrere spillet, så da er poenget borte. Valve vil mer enn gjerne ha monopol på PC-spill i første omgang, og monopol på -alle- spill etterhvert. Det er direkte idiotisk at folk godtar det helt uten videre. Hva tror du skjer når de får monopol? Hint: Nintendo hadde monopol på konsoller en stund, og det var ikke akkurat hyggelig for oss kunder... Vi snakker veldig dyre spill og elendig service, for å nevne noe. Hvorfor tror du så få Nintendo-spill er på andre konsoller, eller hvorfor Nintendo ofte har dårlig utvalg av tredjeparts-titler?

 

2. Jeg har ingenting imot auto-patcher som funker og lastes ned raskt. Steam gjør ofte ingen av delene, noe som igjen gjør at jeg flere fysiske spill jeg aldri har fått spilt. Og drit i den "Don't keep my gmae updated"-greia. Det er bullshit. Steam oppdaterer når det selv vil.

 

Jaggu er du tvunget til å bruke windows også , jeg foreslår du skaffe deg en konsoll :)

 

Mac? Linux?

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT, produsenten tvinger meg til å bruke steam. Steam presser på meg reklame, jeg kan ikke akkurat se hvordan steam er uskyldig i dette. Gi meg spillbiblioteket og alt slikt uten store om det er DRM som er så viktig.

 

Jeg må kjøpe spillene på Steam av fritt valg først, hvordan i alle dager får du det til å bli tvunget?. Det er spillutviklerne som trolig ønsker online login sjekk mer en Steam selv.

 

Om du ikke kunne kjøpt spillet et annet sted haddet dere blitt tvunget (samt monopl på produktet), men dere blir ikke det.

 

Nei, det må du da sannelig ikke? Kjøpte Napoleon Total War på elkjøp fordi steam skulle ha 50 euro mens elkjøp ville ha 250 kroner. Hva skjedde når jeg kom hjem? Vennligst logg inn på steam.

 

Det virket merkelig at jeg skulle bli tvunget inn i en annen digital butikk på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...