Gå til innhold

Hva må en gi for en forsterker som passer mine høytallere.


Anbefalte innlegg

Tipset om å skaffe noen andre høytalere, nevnt over - er ikke så dumt.

 

Les gjerne denne artikkelen:

 

https://www.hifiklubben.no/hifimagasinet/eksperthjelp/2016/02/hoyttaleren-2--effekt-og-lydstyrke/

 

Dine høytalere er så tungdrevne at det blir vrient å finne noe egnet forsterkeri som gir deg det du vil ha.

 

Kan hende at for eksempel et par gulvstående Klipsch vil gi deg mer party faktor alene på den Yamahaen du har nå - enn med ny forsterker på de bokhøytalerene og suben du har.

 

Følsomheten på de høytalerene du har nå er på 86 dB, mens Klipsch gjerne ligger på rundt 100 dB - det krever faktisk hundrevis av Watt mer for de små høytalerene å spille like høyt som for et par med Klipsch.

 

Kanskje noe du burde vurdere? Kan hende du kommer billigere ut totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipset om å skaffe noen andre høytalere, nevnt over - er ikke så dumt.

 

Les gjerne denne artikkelen:

 

https://www.hifiklubben.no/hifimagasinet/eksperthjelp/2016/02/hoyttaleren-2--effekt-og-lydstyrke/

 

Dine høytalere er så tungdrevne at det blir vrient å finne noe egnet forsterkeri som gir deg det du vil ha.

 

Kan hende at for eksempel et par gulvstående Klipsch vil gi deg mer party faktor alene på den Yamahaen du har nå - enn med ny forsterker på de bokhøytalerene og suben du har.

 

Følsomheten på de høytalerene du har nå er på 86 dB, mens Klipsch gjerne ligger på rundt 100 dB - det krever faktisk hundrevis av Watt mer for de små høytalerene å spille like høyt som for et par med Klipsch.

 

Kanskje noe du burde vurdere? Kan hende du kommer billigere ut totalt.

Skal ikke ha noe andre høuttalere. Det må da finnes en forsterker  som passe mine høyttallee. Fikk tips av en foretning på en Rotel  A12.

Lenke til kommentar

 

Tipset om å skaffe noen andre høytalere, nevnt over - er ikke så dumt.

 

Les gjerne denne artikkelen:

 

https://www.hifiklubben.no/hifimagasinet/eksperthjelp/2016/02/hoyttaleren-2--effekt-og-lydstyrke/

 

Dine høytalere er så tungdrevne at det blir vrient å finne noe egnet forsterkeri som gir deg det du vil ha.

 

Kan hende at for eksempel et par gulvstående Klipsch vil gi deg mer party faktor alene på den Yamahaen du har nå - enn med ny forsterker på de bokhøytalerene og suben du har.

 

Følsomheten på de høytalerene du har nå er på 86 dB, mens Klipsch gjerne ligger på rundt 100 dB - det krever faktisk hundrevis av Watt mer for de små høytalerene å spille like høyt som for et par med Klipsch.

 

Kanskje noe du burde vurdere? Kan hende du kommer billigere ut totalt.

Skal ikke ha noe andre høuttalere. Det må da finnes en forsterker  som passe mine høyttallee. Fikk tips av en foretning på en Rotel  A12.

 

Skal ikke ha noe andre høyttalere. Det må da finnes en forsterker  som passe mine høyttallee. Fikk tips av en foretning på en Rotel  A12.

Endret av vesletun
Lenke til kommentar

Altså.

 

Du har masse penger å brenne? Prøv en Nad C388. Jeg har ingen tro på en Rotel A12.

 

...eller hør på fornuft og skaff deg f.eks et par Klipch RB61 og selg (eller kast) de Dynaudio høyttalerne.

 Dynaudio  høytallerne skal jeg ikke kaste. Har også tenkt på en Nad Forsterker., Fikk også tips på  Marantz PM 7006, Onkyo TX-8270,Vincent SV500 eller SV227, Advance Acoustics X-i75 eller x-i125

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med høyttalerne dine, men med en følsomhet på 86dB og en impedanse på 4 Ohm så er de svært tungdrevne.  Ikke bare trenger de en forsterker med mye krefter (som i en kraftig strømforsyning, heller enn masser av papirwatt) for å yte som de kan, men nesten uansett hvilken forsterker du spenner foran dem vil de aldri spille spesielt dynamisk og engasjerende på lavt volum.

 

Av forsterkerne som er nevnt har jeg kun tro på at Hegel H90 kan gjøre en grei jobb.  De andre tror jeg helt enkelt ikke har strømreserver nok til å drive høyttalerne på en overbevisende måte.  Hegelen er imidlertid stabil ned i 2 Ohm og er kjent for å levere god kontroll.  Rent lydmessig er den også helt ypperlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med høyttalerne dine, men med en følsomhet på 86dB og en impedanse på 4 Ohm så er de svært tungdrevne.  Ikke bare trenger de en forsterker med mye krefter (som i en kraftig strømforsyning, heller enn masser av papirwatt) for å yte som de kan, men nesten uansett hvilken forsterker du spenner foran dem vil de aldri spille spesielt dynamisk og engasjerende på lavt volum.

 

Av forsterkerne som er nevnt har jeg kun tro på at Hegel H90 kan gjøre en grei jobb.  De andre tror jeg helt enkelt ikke har strømreserver nok til å drive høyttalerne på en overbevisende måte.  Hegelen er imidlertid stabil ned i 2 Ohm og er kjent for å levere god kontroll.  Rent lydmessig er den også helt ypperlig.

Takker for svaret. Skal se om det blir noe brukt på finn.

Lenke til kommentar

Ikke bare trenger de en forsterker med mye krefter (som i en kraftig strømforsyning, heller enn masser av papirwatt) for å yte som de kan, men nesten uansett hvilken forsterker du spenner foran dem vil de aldri spille spesielt dynamisk og engasjerende på lavt volum.

 

 

De andre tror jeg helt enkelt ikke har strømreserver nok til å drive høyttalerne på en overbevisende måte.  Hegelen er imidlertid stabil ned i 2 Ohm og er kjent for å levere god kontroll.  Rent lydmessig er den også helt ypperlig.

Mange har hevdet at Nad har "overdimensjonerte" treafoer / strømforsyning så hvorfor tar du ikke med det merke i anbefalingen?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med høyttalerne dine, men med en følsomhet på 86dB og en impedanse på 4 Ohm så er de svært tungdrevne.  Ikke bare trenger de en forsterker med mye krefter (som i en kraftig strømforsyning, heller enn masser av papirwatt) for å yte som de kan, men nesten uansett hvilken forsterker du spenner foran dem vil de aldri spille spesielt dynamisk og engasjerende på lavt volum.

 

Av forsterkerne som er nevnt har jeg kun tro på at Hegel H90 kan gjøre en grei jobb.  De andre tror jeg helt enkelt ikke har strømreserver nok til å drive høyttalerne på en overbevisende måte.  Hegelen er imidlertid stabil ned i 2 Ohm og er kjent for å levere god kontroll.  Rent lydmessig er den også helt

Har en Nad  PP 2e riaa forsterker som jeg kan bruke

Endret av vesletun
Lenke til kommentar

 

Om du kun skal spille i Stereo så hadde jeg skjært unna Surround forsterkere.

De er rett og slett ikke like gode på Stereo som en ren Stereo forsterker.

Jeg anbefaler Nad om du kun skal koble til 2 høyttalere og sub.

Nad C356BEE er en meget god stereo forsterker.

 

 

Hvis man skal ha med en subwoofer, har en surroundreceiver en del fordeler - fremfor en ren stereoforsterker uten justering av delefrekvens, romkorreksjon osv. Selv om man kun spiller i stereo.

Lenke til kommentar

Har en Onkyo TX-NR626  surroundreceiver er den bedre en den jeg bruker nå Yamaha R-N602

 

Ja, det kan den lett være. Den har rundt 2x100W i 8 Ohm med lav forvrengning. Kjør automatisk romkorreksjon med mikrofon, sjekk senere at stereohøytalerene er satt til "small" og prøv å del på rundt 100 Hz.

 

Burde kunne dra på en del med dette. Tror ikke din sub kan følge noe særlig mer.

Lenke til kommentar

Krell KAV

Bladelius / SAT Amplifix

Rotel RB1090 ell.

 

Små høytalere krever mye forsterkeri. Slet selv lenge med å finne noe som pustet liv i tilsvarende høytalere i sin tid. Men jeg tok til slutt til vettet og skaffet meg større høytalere med mindre "komplekse" delefiltre.

 

Ser det ligger en KAV 400XI på finn. Jeg testet en slik med mine høytalere i sin tid, og den pustet endel liv i de, men jeg valgte den bort da jeg fikk en god deal på en Adyton 1.8 (heeelt annen klasse btw).

 

Det jeg vil si er at som endel er inne på her vil det nok være mye å hente på å dele i forsterkeren, noe som er uvanlig å finne i 2 kanals systemer. Men de fleste surround amper har muligheter for dette. Det letter mye på behovet for ekstrem-amping, men du må være obs på tross av dette da 4ohm nominell impedanse kan bli i grenseland for normale Class D baserte amper (noe de aller fleste surround recievere i disse dager er bygget opp rundt).

 

Edit: moderne rotel ville jeg styrt unna med mindre du har mulighet til å teste, de er ofte Class D og vil kunne få trøbbel med 86db / 4Ohm

Jeg har selv knelet de største icepower modulene på mine 84db 4ohm monitorer i sin tid. Det ble for lav impedanse for de gitt.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Yamahaen du allerede har skal gi 2x150w i 4ohm. Det burde holde til de høyttalerne. 

Evt kan du kanskje få testet med Cambridge 851A, som gir 2x200w (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144507454). Kanskje det vil bli bedre, men ingen garanti da matching også har litt å si.

 

Evt får du litt mindre kjente Anthem, men hakket bedre vil mange si https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143603356

Med 2x225w i 8ohm burde denne gi noe over 2x300w i 4ohm, nok til å flytte Emitene dine sidelengs.

 

Så rundt 6000 er kanskje svaret?

 

Ikke selg høyttalerne, de er glimrende. Bare finn rette forsterker. Og vær forberedt på at den ikke er i billigsjiktet, men det var du antakelig allerede. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...