Gå til innhold

Yamaha rx v467 receiver går i nødmodus!


Anbefalte innlegg

Hei. Har en yamaha rx v-467 receiver som driver to stk proson HFC 1266, og en fence audio 12» sub (aktiv). Har også noen gamle surround høytalere jeg tenker å koble på etterhvert.

Høytalerne står oppgidd med max power på 180w, 4 ohm. Forsterkeren skal yte 105w per kanal, 6 ohm.

Men har problemer med at receiveren går i nødmodus ved litt høyere volum... fikk derfor lånt meg en NAD c272 som jeg tenke å bruke som et effekttrinn. Men jeg er alt for grønn når det gjelds stereo, så dette fikk jeg ikke til. Ikke sikkert det er fysisk mulig og koble disse to sammen?

 

Jeg har også vurdert å kjøpe ny surround forsterker, men må ut med mer penger enn jeg egentlig er villig til å bruke for å få det til. Så kunne heller tenkt meg å få kobla på et effekttrinn istedet.

 

Noen som kan belære meg litt om dette, evt. Linke noen brukbare alternativer som ikke koster skjorta?

 

Ny på forumet, så admin får flytte innlegget dersom dette ikke ble riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde litt i går, da jeg har en c272 på lån. Prøvde både variabel in og fix in på nad’n, og satte pluggene på surround pre-out. Brukte vanlig audiokabel. Men da ble det ingen lyd over hodet. Fant heller ingen egnet kobling for subwoofer på nad’en, men mulig den kan gå inn i yamaha’en ettersom den er aktiv?

Hvis jeg får til dette, vil det da bli slik at jeg kan justere frekvenser, lydnivå m.m via yamaha recieveren?

Lenke til kommentar

Du må ikke bruke de 2 Audio Out rca kontaktene - de er "full guffe" - de er ikke for tilkopling til effektforsterker.

 

Din receiver leverer rundt 2x70W, 8 Ohm med lav forvrengning, og rundt 40W per kanal med 5.1. Det er en av de minste Yamaha receiverne og ikke ment til å spille særlig høyt. Her er test tall fra en som er omtrent lik:

 

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-rx-v377-av-receiver-test-bench

 

For å få mer "guffe" må du skaffe en mer kraftfull receiver eller en med 5.1 pre-out. Pre-out finnes som regel på litt dyrere receivere - fra 10k. Brukt kan være en fin måte å skaffe en slik rimelig.

 

Men du kan utnytte din receiver maksimalt ved å sette delefrekvensen så høyt som mulig (hvis den har valg for dette) - ihvertfall sett alle høytalere til SMALL og la suben levere de strømkrevende lave frekvensene.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Du må ikke bruke de 2 Audio Out rca kontaktene - de er "full guffe" - de er ikke for tilkopling til effektforsterker.

 

Din receiver leverer rundt 2x70W, 8 Ohm med lav forvrengning, og rundt 40W per kanal med 5.1. Det er en av de minste Yamaha receiverne og ikke ment til å spille særlig høyt. Her er test tall fra en som er omtrent lik:

 

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-rx-v377-av-receiver-test-bench

 

For å få mer "guffe" må du skaffe en mer kraftfull receiver eller en med 5.1 pre-out. Pre-out finnes som regel på litt dyrere receivere - fra 10k. Brukt kan være en fin måte å skaffe en slik rimelig.

 

Men du kan utnytte din receiver maksimalt ved å sette delefrekvensen så høyt som mulig (hvis den har valg for dette) - ihvertfall sett alle høytalere til SMALL og la suben levere de strømkrevende lave frekvensene.

Så recieveren er for dårlig uansett om man kobler til en effektforsterker? Den har surround pre-out rca. Kanskje et bedre alternativ og kjøpe kun en stereoforsterker..?

Lenke til kommentar

Så recieveren er for dårlig uansett om man kobler til en effektforsterker? Den har surround pre-out rca. Kanskje et bedre alternativ og kjøpe kun en stereoforsterker..?

 

Din receiver har ingen mulighet for å brukes med ekstra effektforsterker.

 

Surround pre-out rca kontaktene er for å få til en 7.1 løsning - altså surround back høytalere.

 

Det beste du kan få til med Yamahaen er å koble til suben på sub out - angi alle høytalere til small i setup og sette delefrekvensen (Crossover) så høy som mulig (uten at det høres "feil" ut for eksempel 100 eller 120Hz) - på Yamahaen. Crossover på sub settes til max.

 

Er det ikke bra nok - må du skaffe annet utstyr.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Om du gjør som Spockern sier, kan det tenkes at du vil oppleve noe mer trøkk, da suben tar en større del av lydbildet og høyttalerne får litt mindre arbeidsrom. Arbeidsrom i form av mindre område den skal dekke med høy nok lyd. Som altså kan gi en økning på noen decibel.

Lenke til kommentar

Yamaha har ofre en innstilling for laveste impedans (Ohm) den skal kunne jobbe med, har du sjekket hva din er satt til?

 

Se eks. http://faq.yamaha.com/us/en/article/audio-visual/av-receivers-amps/rx/rx-v667/4722/5817/ for fremgangsmåte.

 

Hvis din receiver står til default (8 Ohm), kan det være medvirkende årsak til problemet ditt. Merk hva det står om å ha høyttalere med ulik impedans koblet til i linken over.

Lenke til kommentar

Tror dere en NAD c316v2 vil kunne kjøre disse proson høytalerne?

Den vil jo kunne drive dem. Men neppe bedre enn Yamahaen antakelig. Jeg finner 2x40W, men ikke ved hvilken resistans det er målt. Uansett i nedre del av skalaen.

Spill med det du har og oppgrader når du kan finne en betydelig oppgradering. Det gjelder for så vidt både forsterker og høyttaler.

Lenke til kommentar

Ingen av de kan brokobles men du kan bruke T762 som effektforsterker.

Ja! Høytalere inn på nad 316, og pre-out fra 316 til 762, og sub på pre-out fra 762? :-)

Forresten, når jeg har deg her.. kom over et par rimelige Dali 350 høytalere, men klarer ikke bli riktig klok på om det i det hele tatt er noen oppgradering eller ei? du virker til å ha peiling.. vet du noe om de?

Lenke til kommentar

Ja! Høytalere inn på nad 316, og pre-out fra 316 til 762, og sub på pre-out fra 762? :-)

Hæ? Hva er det du prøver på? Og så vidt jeg kan se har ikke 316 pre-out. Og hvorfor vil du ha høyttalerne på den svakeste forsterkeren? Og hva forventer du å få ut fra pre-out fra 762 og til subben?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hæ? Hva er det du prøver på? Og så vidt jeg kan se har ikke 316 pre-out. Og hvorfor vil du ha høyttalerne på den svakeste forsterkeren? Og hva forventer du å få ut fra pre-out fra 762 og til subben?

Nei det kan du si. Kan ikke en dritt. Er helt på bærtur, men er åpen for lærdom.. Jeg vil kunne mer enn jeg kan, så jeg må bare stille noen dumme åpenbare spørsmål, for her må det trøkkes inn med teskje...??‍♂️

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...