Gå til innhold

Nytt hus og nytt «smart system»


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Flytter inn i nytt hus ca. 1 februar og trenger da å utvide lyd-nettverket litt.

 

Har per i dag kun en Arvani soundbar med sub. Denne har vært grei nok mtp på at jeg betalte 1500 for den for 7 år siden..

 

Selvom jeg er langt ifra audiofil må jeg ha et anlegg som spiller greit på en flate på 80 kvadrat. Stua er delt inn i flere soner, men er likevel ett rom sammens med kjøkken. Ser for meg at jeg vil ha ‘hovedlyden’ Foran/under tv’en.

 

Kona har noen krav som selvfølgelig ikke kan endres:

 

1. Ingen store høyttalere stående ved siden av tv’en.

2. Vil ha et ‘smart system’ som jeg kan styre fra app, med flere brukere (Kona, kidsa osv)

3. Kan spille høyt den ene dagen i året jeg er hjemme alene.

4. Gjerne en serie med produkter som kan høre til i et nettverket på app. (Stua, kjøkken osv)

 

Budsjett inntil 50000,- (stue 70% kjøkken 15% bad 15%)

 

 

Har svært begrenset kjennskap utenom at jeg har et sett Sonos play:5 og er igrunn fornøyd med både design og lyd.

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er "store" når det gjelder høyttalere?

 

Om du bor i Oslo, stikk innom Norsk AudioTeknikk og hør på PMC Twenty5.21. Småtasser med naturstridig god lyd og dyp bass. Finn en bra forsterker på brukten med litt ekstra futt i. Spander 35 av lappene her. Pluss på en Bluesound Node 2 (streamer, radio osv).

Bruk de siste 10 på Play 3/5 eller tilsvarende for kjøkken og bad.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjør det enkelt. Gå for Sonos, ønsker du bedre lyd gå for Bluesound.

 

Sonos har nettopp kommet med en mindre og billigere lydplanke med HDMI inngang, som funker bra. Trenger man mer bass, så har de sub, og kommer snart med en billigere enn den ene de har hatt. Disse funker god nok for de aller fleste til TV bruk og litt film. De kan også bygges ut til surround, og Sonos kommer også snart med løsning for Atmos.

 

Bygges lett ut i resten av huset til lyd der.

 

Lånte bort min Sonos Connect til en kompis, litt i håp om at han kjøpte den, da jeg har gått for Bluesound selv. Han hadde nettopp fått en forsterker og høyttalere av en annen kompis (min gamle forsterker :D, her går ting på rund gang). Han testet den noen timer og fikk se hva den kunne, og så hvor enkelt det var for fruen hans å kunne hente radiokanaler fra hjemlandet osv. Så han kjøpte for mer Sonos.

 

Det finnes andre alternativer som nok ca. like billig eller billigere, men det er ikke like enkelt og brukervennelig.

Bluesound er likt, bare bedre lyd, men koster litt mer. (Ikke testet de nyeste Sonos høyttalerne, men originale Play 1 og 3, og Mini og Flex fra Bluesound er bedre og mer kraftfullt), men jeg valgte å gå for Bluesound pga 24bit støtte, og jeg liker appen bedre etter å ha testet begge deler over lang tid.

 

Det viktigste er å holde seg til ett system i hele huset, så er ting mye enklere.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...