Gå til innhold

Hjelp med Dual 1225 platespiller


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fant en gammel platespiller og høyttallere når eg ryddet ut en gammel bod. Har ingen erfaringer med dette, men tenkte det hadde vert artig å prøvd å se om den fungerte. 

 

Platespilleren står det Dual 1225, på høyttallerene står det ITT 2040. 

Platespilleren har DIN 5-pin kontakt mener eg det heter. 

Ettersom eg kun har et moderne lydanlegg, så passet denne kontakten ikke inn. Spurte litt rundt, og prøvde meg på en slik som dette: 

https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/kabler-og-adaptere/din/din-til-rca/din-adapterkabel-p39589

 

Koblet til men ingen lyd dessverre. Noen som kan se for seg hva som kan være galt? 

 

Høyttalerene har disse kontaktene: https://www.clasohlson.com/no/DIN-kontakt/22-1644

 

Tenker at det muligens kan være noe eg har gjort galt med spilleren også, men den går rundt når eg starter det hvertfall.

 

Noen der ute som kanskje kan veilede meg litt, er det noe håp uten å investere masse penger?

post-294226-0-43283200-1544711330_thumb.jpg

post-294226-0-51134700-1544711341_thumb.jpg

post-294226-0-35055500-1544711381_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den overgangen fra DIN til RCA, hva har du plugget den inn i? Du sier "et moderne lydanlegg", men litt mer detaljert - det pleier å stå litt tekst ved kontaktene på anlegget.

 

Har prøvd alle mulighetene. Men trudde den skulle inn i rød og hvit input aux. Eg har eit hjemmekinoanlegg.

Lenke til kommentar

Det første problemet da er at anlegget ditt ikke har inngang for platespiller. En slik inngang er typisk merket "Phono" og er en RIAA forforsterker.

Du vil få noe lyd på en AUX inngang, men det vil bli veldig lavt og forvrengt. 

 

Ok, skjønner. Så vil det si at det ikke finnes noe adapter som kan hjelpe meg til å få lyd med det utstyret som eg har lagt ut bilder av, og med hjemmekinoanlegget. Antar det ikke er mulig å koble platespiller og høyttalerene samen, uten en forsterker?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe RIAA forsterker. Har ikke noen spesiell anbefaling, men du finner en hos Kjell til 400 kr.

Ja, du trenger en forsterker. Hvis du kjøper en brukt så var jo Phono inngang vanlig på forsterkere før i tiden.

De gamle høyttaler pluggene vile jeg bare klippet av, forsterkere har ofte skrukoblinger.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe RIAA forsterker. Har ikke noen spesiell anbefaling, men du finner en hos Kjell til 400 kr.

Ja, du trenger en forsterker. Hvis du kjøper en brukt så var jo Phono inngang vanlig på forsterkere før i tiden.

De gamle høyttaler pluggene vile jeg bare klippet av, forsterkere har ofte skrukoblinger.

 

Berre for å være helt sikkert. Viss eg kjøper en RIAA forsterker som du sier på Kjell til 400,- så kobler eg platespilleren til DIN-RCA adaptere, så kobler eg ein kabel fra forsterkeren til hjemmekinoanlegget, så får eg lyd? Eventuelt finner eg en forsterker som har Phono inngang og da trenger eg ikke denne RIAA forsterkeren, men kobler DIN-RCA adaptere rett til Phono inngangen?

Lenke til kommentar

Ja, det er riktig.

Forutsatt at platespilleren er OK. Som nevnt, du skal høre lyd på en AUX inngang, den er bare veldig svak. Hvis det overhodet ikke er lyd så er det noe som er galt.

 

Ok, kan nok være det er noe som er galt da. Hører hvertfall ingen lyd når platespilleren går med aux tilkoblingen.

Lenke til kommentar

Foreslår at du prøver litt feilsøking. Det er relativt enkelt, for hvis man tar på en en inngangskontakt skal det komme en brummelyd. Den kan være ganske sterk, så skru ned volumet først og så skru forsiktig opp.

Bruk f.eks en binders, og pirk litt etter tur på de 5 pinnene i det DIN-adapteret. Det skal du høre brummelyd i hver kanal.

Lenke til kommentar

Foreslår at du prøver litt feilsøking. Det er relativt enkelt, for hvis man tar på en en inngangskontakt skal det komme en brummelyd. Den kan være ganske sterk, så skru ned volumet først og så skru forsiktig opp.

Bruk f.eks en binders, og pirk litt etter tur på de 5 pinnene i det DIN-adapteret. Det skal du høre brummelyd i hver kanal.

 

Eg skal ta den med ut til min svigerfar, han er elektriker og har selv litt slikt utstyr, så skal få teste det ut der sammen med han. Om vi får det til så fant eg eit par forsterkere på finn. Hadde vart litt stilige med matchene forsterker. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135213402

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114674144

 

Tusen takk for råd og tips :)

Lenke til kommentar

Eg skal ta den med ut til min svigerfar, han er elektriker og har selv litt slikt utstyr, så skal få teste det ut der sammen med han. Om vi får det til så fant eg eit par forsterkere på finn. Hadde vart litt stilige med matchene forsterker. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135213402

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114674144

 

Tusen takk for råd og tips :)

 

Angående feilsøkingen, trur du ikkje det er mer sannsynleg at det er noko feil med spilleren?

Lenke til kommentar

Er svak for gamle Tandberg radioer, hadde valgt den.

Som du ser har den to Phono innganger, merket 'Magn' og 'Cer'. Det er to typer pickup for platespiller, keramisk og magnetisk. Tipper det er magnetisk du har.

Om det blir noen av disse to, så ser Tandbergen best ut tenker eg og. 

Lenke til kommentar

Angående feilsøkingen, trur du ikkje det er mer sannsynleg at det er noko feil med spilleren?

Feilsøking begynner med det enkleste. Det er en prosess med eliminering, uavhengig av tenkte sannsynligheter.

Når man finner ut at DIN adapteret gir lyd, går man videre til neste punkt som er mulig å komme til. Vil typisk være på pickup.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...