Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min oldefar på farsiden ble utsatt for tvangsarbeid av tyskerene, han måtte sette opp noen barrikader av noe slag mener jeg å huske. Min oldefar på morssiden var kirurg og måtte opere tyske offiserer med pistolmunninger rettet mot seg, han ble lovet at dersom noe gikk galt ville han bli skutt. Min mormor smuglet forøvrig mat til polske krigsfanger, noe som er litt merkverdig med tanke på at hun bare var et barn under krigen. De tyske soldatene som holdt vakt skal visstnok ha latt som om de ikke så henne. Min bestefar på farsiden fortalte forøvrig at han fikk sitte på ryggen til de tyske soldatene samtidig som han fikk godteri av dem, kanskje ingen krigshelt men ha utrettet i allefall noe under krigen :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mine besteforeldre har alle nevnt veldig lite fra krigen. Enten er det av en velforstående sympati for oss unge som synes slike historier ofte er dørgende kjedelig, eller så har de ikke gjort så veldig mye da de var svært unge. Jeg skulle gjerne likt å høre litt uansett. Det hadde vært interessant.

 

Er det noen som har lest boka "Rotters' Club" av Jonathan Coe? Et kapittel i den boka handler om en svært gripende og sann historie om to familier som rømmer fra Danmark til Sverige.

Lenke til kommentar

Min Farfar's bror stjal bensin fra tyskerne, til sin bil. Dette fant tyskerne ut av. Men da han skulle gifte seg, sa Farfaren min at det var han som hadde gjort det, slik at broren kunne være hjemme hos sin fremtidige kone. Dermed ble min Farfar sendt til en konsentrasjonsleir utenfor Lübeck, hvor han måtte reparere flymotorer. Der var han i 3 år. Muselmann når han kom tilbake....

Lenke til kommentar

Bestefar var med i motstandsbevegelsen i Oslo. Han hadde spesielt ansvar for flydropp av forsyninger i Nordmarka. Han har vært fanget av tyskerne to ganger som jeg har blitt fortalt om. Han har fortalt en masse spennende historier.

 

I årene etter krigen har han samlet kameratene hvert eneste år på frigjøringsdagen. I år er den gjengen kraftig redusert i forhold til på 40-tallet.

Lenke til kommentar

Bestefar var for ung da krigen startet, men var akkurat gammel nok til å bli innkalt umiddelbart etter krigen. Han ble da sendt i til Tyskland i "Tysklandsbrigaden" som skulle okkupere Tyskland og passe på ro og orden. Der hadde de visstnok ikke vann til soldatene, så alle gikk med øl på vannflaskene gjennom hele perioden. Bestemor bodde på en gård nær en konsentrasjonsleir for øst-europeiske krigsfanger i Nord-Norge. Hun pleide å smugle mat til dem, og som en takk lagde de små trefigurer som hun ennå har stående på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Ene bestefaren min var bare seks år da krigen traff Rotterdam, men han var med de andre ungane i nabolaget og hjalp motstandsfolket der de kunne. Sa ifra om tyskerne var i nærheten, osv. Smiska til seg dagsgammal, sur ertestuing fra tyskerne, blei nekta å bli med andre barn til Sverige pga blemmer og hjalp Oma holde oldefar skjult i krypkjelleren under størstedelen av krigen.

 

Oldefar var en av de menna som ikke møtte på torget for å bli sendt til Konsentrasjonsleir eller satt i tjeneste for tyskerne, men blei heller hjemme og monterte jernplater i "taket" på krypkjelleren så kulene fra tyskerne ikke skulle bryte igjennom da de kom for å hente han.

 

 

Oldemor fortalte mest om krigen da jeg var liten og ikke fikk med meg så mye. Så det jeg kan fortelle derifra er tyskerne som var noen "jævler" som kom og tok alle potetene og gårdsdyra dems, og nesten skøyt oldefar fordi han nekta å gi det fra seg.

 

Bestemor blei født under krigen og er vissnok tyskerbarn, og jeg veit da ikke noe om de egentlige foreldra hennes anna enn at faren var tysk soldat og morra var "tyskertøs".

 

Oldefar i Nord-Norge var vissnok med i motstandsbevegelsen der oppe.

Lenke til kommentar
Moffa, også kalt morfar, var grenselos på Hvaler. Han førte mange norske flyktninger over til Sverige, spesielt til Strømstad. Tyskerne visste om dette og ruta var tett patrulert. Med en liten snekke er det ikke mye du kan stille opp med mot tyske cruisere. Noen andre som har forfedre som opererte i dette området?

 

Jeg har, og hadde, mye slekt der ute, men jeg vet ikke om de gjorde noe under krigen.

Besteforeldrene mine var for unge til å bidra og oldeforeldrene mine var enten for gamle eller handikapede(alle oldefedrene var 50+ da de startet ungelaginga)...

Lenke til kommentar

Morfaren min var krigsseiler under krigen. Han var veldig glad i å fortelle om det, hørte mangen historier da eg var mindre men husker ikke alt nå. Men han var ivertfall med på å redde noen engelske soldater fra Frankrike da nazistene tok over landet.

Farfaren min ble tatt til fange og var vel 3 eller 4 år i konsetrasjonsleirer tror eg.

Er også i slekt med en av tungtsvann sabotørene, er ikke helt sikker på hvor nært vi er i slekt men.. :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...