Gå til innhold

Har du vært i Auschwitz ?


En Gedi

Anbefalte innlegg

Planlegger en tur dit nå, har lest ekstremt mye angående plassen og historien. Det jeg lurer på var du på en guidet tur? Er alltid skeptisk til slike guider, de er ofte veldig opphengt i de helt spesielle tingene man har lest 100 ganger før. Jeg bruker to dager på denne plassen, planlegger å utforske alt sammen selv, i Auschwitz 1 vil jeg kanskje bruke en guide, det er et begrenset område som fungerte som en fangeleir helt i begynnelsen av 2 verdenskrig, selve utryddelsesleiren ligger et par km lenger vest/nord, og het Auschwitz 2, Birkenau. Et vanvittig industrikompleks egentlig laget for å utrydde Europas jøder.

 

Hvilken erfaringer har dere fra en slik tur, ser at A2 er et enormt område, så det vil iallefall gå en dag for å se alt der. Blir skeptisk når jeg hører at guider ikke vet hva  "the withe house" var for noe. Da klarer jeg å finne ut mer med bruk av egne notater og nettet en de kan gi meg. Reiser først og fremst dit for å se dette med egne øyne, og har gjort grundige undersøkelser selv, og satt sammen en oversikt jeg tar med meg over alt som finnes på nettet fra seriøse kilder angående dette.

Er det mulig å finne helt dedikerte guider som bare tar med et par stykker, som vet mye om dette ?

Endret av Gunners68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange år siden jeg var der, men jeg gikk der uten guide. Jeg tror ikke vi fikk tilbud om guide heller, men det er lenge siden. 

 

Jeg ville ikke brukt to dager på det. Det er deprimerende nok å tilbringe en dag der. 

Jeg bruker to dager :) Fordi jeg ikke bare er der fordi jeg vil se hva som skjedde, for det vet jeg, og det er mildt sagt deprimerende ja, er mer der for å se plassen og alt som skjedde med egne øyne, og kanskje på sikt kan opptre som guide selv, da som norsktalende.

Har selv laget oversiktskart fra googlemaps opp mot flyfoto fra de allierte fra 1944, slik at jeg kan kryssjekke stedene flere ganger.

 

Har bare alltid hatt dette som et ønske, og vil sette det ut i livet nå! Takk og pris at vi har internet som gir mange svar, spesielt på nettsteder fra utlandet som har dedikerte brukere som forteller om dette, og så har vi utallige vitneskildringer som bekrefter dette.

Det jeg er mest ute etter faktisk er om det er personer i Oswiecim som kan mye om dette, og som kan guide noen timer iallefall ?

Lenke til kommentar

Jeg var der på guidet tur med "Hvite busser". Vi hadde med oss 1 guide og 1 tidligere fange på turen. Dette er 20 år siden og var en klassetur på ungdomsskolen.

 

Viste han dere hva/ hvor "hvite house" var? Red house?  Hva Canada var for noe, historiene rundt dette? Jeg spør ikke for å virke arrogant eller bedrevitende, bare hvor nivået ligger, håper dere forstår dette.

De vite bussene viser frem flere av utryddelsesleirene, og da er det mindre tid til å gå dypt i materien, det forstår jeg.

Auschwitz er den best bevarte leiren, fordi her fikk ikke nazistene nok tid til å utslette leiren før den røde arme overrasket de, de andre leirene er langt ifra like godt bevart, en del av de ble totalt utslettet og de plantet skog over de for å skjule forbrytelsene. Slik sett er Auschwitz helt spesiell. Alle krematoriene her ble sprengt og revet, men flyfoto fra de allierte viser hvordan de så ut, og de stemmer 100% overens med ruinene som vi ser i google maps, faktisk matematisk når man legger de over på hverandre på millimeteren. 

Endret av Gunners68
Lenke til kommentar
Har vært der et par ganger. Desom du ikke ønsker å bruke en gudie (noe jeg både anbefaler og ikke anbefaler, men er klar tillhenger av d når man KAN sin historie) har du ikke noe valg i dag: Gå alene får du bare i absolutt lavsesong (januar-februar, for øvrig også tiden da du opplever leieren på det “beste” i forhold hva den faktisk skal minne oss om). Også da må du komme før busslastene,kommer kl 9-10, altså oppmøte straks portene åpner kl 8 . Det betyr at du ikke kan bo i Krakow, men må bo i selve Auschwits by like ved leirene. Med mindre man er ute etter businesstndard og priser som overgår det meste i Oslo på enhverdag er det ikke mange muligheter til det, men Kominkly finnes (dobbeltrom ca 140 PLN /tresengsrom ca 180 PLN i lavsesong). Et rombiltde vedlagt  - som man ser fullt beboelig - og e-post noclegibzezinka(at)interria.pl. Ca 1,5 km fra Birkenau og litt lengre fra selve Auchwitz hovedleir, sykkel kan i lavsensong leies for 30 PLN/dag. 

 

post-487997-0-78341200-1533235152_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planlegger en tur dit nå, har lest ekstremt mye angående plassen og historien. Det jeg lurer på var du på en guidet tur? Er alltid skeptisk til slike guider, de er ofte veldig opphengt i de helt spesielle tingene man har lest 100 ganger før. 

Har selv vært der med guide + en som var forsøkskanin i fengselet.

 

Det var naturlig nok mye mer spennende å høre på han som hadde vært der som fange enn han andre pjokken.

Tror ikke det er så veldig mange gjenlevende derfra som er med på slike turer, så alternativene er kanskje noe vanskeligere nå.

Lenke til kommentar

 

Har vært der et par ganger. Desom du ikke ønsker å bruke en gudie (noe jeg både anbefaler og ikke anbefaler, men er klar tillhenger av d når man KAN sin historie) har du ikke noe valg i dag: Gå alene får du bare i absolutt lavsesong (januar-februar, for øvrig også tiden da du opplever leieren på det “beste” i forhold hva den faktisk skal minne oss om). Også da må du komme før busslastene,kommer kl 9-10, altså oppmøte straks portene åpner kl 8 . Det betyr at du ikke kan bo i Krakow, men må bo i selve Auschwits by like ved leirene. Med mindre man er ute etter businesstndard og priser som overgår det meste i Oslo på enhverdag er det ikke mange muligheter til det, men Kominkly finnes (dobbeltrom ca 140 PLN /tresengsrom ca 180 PLN i lavsesong). Et rombiltde vedlagt  - som man ser fullt beboelig - og e-post noclegibzezinka(at)interria.pl. Ca 1,5 km fra Birkenau og litt lengre fra selve Auchwitz hovedleir, sykkel kan i lavsensong leies for 30 PLN/dag. 

 

 Har fikset overnatting for 2 dager, men takk for at du fikk meg til å se på inngangen til leirene her! Der er det noe helt nytt som gjelder fra januar 2018. Du kan velge å gå alene, men du må reservere plass/få billett. Uten guide er det gratis, med guide koster det rundt 200 kr. Puuh bra at jeg så dette nå, for man kan tydeligvis ikke bare komme dit og gå rett inn lenger. Ser ut at tidlig slipper de "grupper" på 25 uten guide hver halve time. Skal vist være fordi det er så mange som vil se disse leirene at de er nødt til å organisere det bedre.

Pengene betyr ikke en dritt, men hva får man ut av det å gå alene eller guide. Jeg tror jeg går alene, første dagen, og så  tar jeg en guidet tur dag 2.

Lenke til kommentar

Iflg polske kontakter sllipper man i dag inn et begrenset antall uten å følge guide. Disse må også ha pass, da til 0 PLN og slike pass deles ut ON-SITE fra kl 0730 til dagens kvote er full, men ikke lengre enn til kl 0845. Altså: Viktig å være ON-SITE om man vil ha en dag alene, kommer man etter 0845 (reelt 0800 når det er mer "trøkk" blir det ingen tur utenfor gruppe. Skal man gå med guide bør man absolutt få den lange omvisningen ("studietur") kl 9 og ikke dem som er halvparten så lange senere på dagen. Morgenturen finnes imidlertid bare på tysk og polsk. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått billetter, valgte uten guide. Første dagen kommer jeg litt sent, velger da å se A1, står tidlig opp neste morgen og velger A2 og bruker hele dagen der. Grunnen er at jeg vil bruke tid, alt jeg kan om dette vil jeg se i praksis, og A2 er et enormt område. Jeg er også interessert i området utenfor "the white house" og the litle Red house som var forløperen til de enorme gasskamrene som ble bygget mye senere.

Også "the ramp" som ligger et godt stykke utenfor området i A2 nede ved jernbanen der sidesporet som går opp til A2 vil jeg besøke. Dette får man bare ikke se med guider.

Skal legge inn litt mer informasjon om turen når den er ferdig :)  Flyr ned, tar toget til Oswichim og sjekker inn på hotellet der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. 88 bibel oversettelsen. Med tanke til Adolf og Judas. Store syndere. Merkeligt til større djevel du er til mer blir du husket, mens de som gjorde godt ikke vil bli husket. Lenge leve djevelen og ironien.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært der, og anbefaler å kle seg godt, det kan blåse ganske kald vind som gjør at 3-4 grader føles helt for jævlig ut... Bare ett lite tips om man skal gå rundt på området der på høsten... Det er også manko på toaletttilbud mye av området, så man man bør være litt tømt i forkant...

 

Bare for å gi noen praktiske tips...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Mange Kristne tar turen til Israel for oppleve Gud næmere som er bare tull. Ordet er deg nær Inn din munn derfor sier jeg at en kommer ikke nærmere holocausten. Se heller dokumentarer om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange Kristne tar turen til Israel for oppleve Gud næmere som er bare tull. Ordet er deg nær Inn din munn derfor sier jeg at en kommer ikke nærmere holocausten. Se heller dokumentarer om det.

Dette er jo bare tull, de fleste som reiser til Israel og Jerusalem gjør jo dette fordi det er et enormt spennende område rent historisk.

Det samme med Auschwitz, har nå vært der og det var meget interessant. Har lest mye om dette, og det å ta turen uten guide var det beste for min del. De som kom med guider? De nærmest løp igjennom hele greia. Jeg brukte 4 timer i A1, da kunne jeg få med meg alt sammen, gikk for meg selv og reflekterte over hva dette var for noe. Når man ser opplegget, og den makten nazistene besatte dette med, forstår man hvor vanskelig det var å gjøre opprør

A2? Dette får man ikke med seg med å se det bare på dokumentarer! Et enormt område  ca 2 kvadratkilometer med ren dødsleir.

Brukte 10 timer på dette 2 dagen jeg var der. Det er et enormt område, det er ikke bare et elektrisk gjerde rundt leieren, det er mange innad i leiren også, som delte opp de forskjellige sektorene, og gjorde det nærmest umulig å kommunisere med hverandre fra sektor til sektor, gikk man opp mot gjerdet, ville man straks bli skutt.

Tett i tett med vakttårn som dekker hver krok av leiren. Da jeg var nede ved "the White house" like bak saunaen, var jeg helt alene, ingen viste noe om dette tydeligvis.

 

Leiren var så enorm, at med alle du ovnene som var der i de 4 gasskamrene og med brenning av lik ute i åpne grøfter, ja så var praktisk talt antallet man kunne utrydde ekstremt stort hvert år! De som har fornektet dette, burde reise og se selv, man vil aldri fornekte noe som helst om man har vært der, lest seg opp på dette og forstått hvordan dette fungerte. Trist var det, men en opplevelse for livet. Dette har skjedd en gang, det kan derfor skje flere ganger. Grensen for menneskelig ondskap er bunnløs.

Få dette med seg på en dag er ikke lett, da blir det bare rett inn og se litt, så rett videre, for de som er genuint interessert, få med seg det meste, ja så sett av to hele dager til en slik tur. 

Endret av Gunners68
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iflg polske kontakter sllipper man i dag inn et begrenset antall uten å følge guide. Disse må også ha pass, da til 0 PLN og slike pass deles ut ON-SITE fra kl 0730 til dagens kvote er full, men ikke lengre enn til kl 0845. Altså: Viktig å være ON-SITE om man vil ha en dag alene, kommer man etter 0845 (reelt 0800 når det er mer "trøkk" blir det ingen tur utenfor gruppe. Skal man gå med guide bør man absolutt få den lange omvisningen ("studietur") kl 9 og ikke dem som er halvparten så lange senere på dagen. Morgenturen finnes imidlertid bare på tysk og polsk. 

Dette stemmer ikke, de slipper inn et begrenset antall uansett om det er meg guide eller ikke. Du må inn på nettsiden til de som driver dette museet, hente ut billetter. Uten guide er det gratis, med guide koster det noen kroner, men langt ifra dyrt. Tror det var 60 kroner for en omvisning.

Men du må bestille på forhånd til definerte klokkeslett. Der står det når du kan velge å komme, og hvor mange restplasser det er på hver gruppe som slipper inn i A1 på hvert klokkeslett. Turer uten guide får du bare tidlig på dagen, og sent på ettermiddagen. Det guides på forskjellige språk til forskjellige tider, så man må være tidlig ute med å bestille billetter på det språket man vil følge guide på.

Dette er nytt fra i år av.

 

Men man kan faktisk slippe unna dette slik sett, ved å gå rett på gratis buss til Birkenau(A2) som er gratis  og som stanser rett på utsiden av Auschwitz, oppe i A2 er det overhodet ikke noen kontroller av billetter. Men da går man glipp av A1, og det vil jeg ikke anbefale. Være tidlig ute på nett, bestille billett som man så får på epost, skrive ut og ta med. Enkelt og greit egentlig :)   

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Dette er jo bare tull, de fleste som reiser til Israel og Jerusalem gjør jo dette fordi det er et enormt spennende område rent historisk.

Det samme med Auschwitz, har nå vært der og det var meget interessant. Har lest mye om dette, og det å ta turen uten guide var det beste for min del. De som kom med guider? De nærmest løp igjennom hele greia. Jeg brukte 4 timer i A1, da kunne jeg få med meg alt sammen, gikk for meg selv og reflekterte over hva dette var for noe. Når man ser opplegget, og den makten nazistene besatte dette med, forstår man hvor vanskelig det var å gjøre opprør

A2? Dette får man ikke med seg med å se det bare på dokumentarer! Et enormt område  ca 2 kvadratkilometer med ren dødsleir.

Brukte 10 timer på dette 2 dagen jeg var der. Det er et enormt område, det er ikke bare et elektrisk gjerde rundt leieren, det er mange innad i leiren også, som delte opp de forskjellige sektorene, og gjorde det nærmest umulig å kommunisere med hverandre fra sektor til sektor, gikk man opp mot gjerdet, ville man straks bli skutt.

Tett i tett med vakttårn som dekker hver krok av leiren. Da jeg var nede ved "the White house" like bak saunaen, var jeg helt alene, ingen viste noe om dette tydeligvis.

 

Leiren var så enorm, at med alle du ovnene som var der i de 4 gasskamrene og med brenning av lik ute i åpne grøfter, ja så var praktisk talt antallet man kunne utrydde ekstremt stort hvert år! De som har fornektet dette, burde reise og se selv, man vil aldri fornekte noe som helst om man har vært der, lest seg opp på dette og forstått hvordan dette fungerte. Trist var det, men en opplevelse for livet. Dette har skjedd en gang, det kan derfor skje flere ganger. Grensen for menneskelig ondskap er bunnløs.

Få dette med seg på en dag er ikke lett, da blir det bare rett inn og se litt, så rett videre, for de som er genuint interessert, få med seg det meste, ja så sett av to hele dager til en slik tur. 

 

Dette er jo bare tull, de fleste som reiser til Israel og Jerusalem gjør jo dette fordi det er et enormt spennende område rent historisk.

Det samme med Auschwitz, har nå vært der og det var meget interessant. Har lest mye om dette, og det å ta turen uten guide var det beste for min del. De som kom med guider? De nærmest løp igjennom hele greia. Jeg brukte 4 timer i A1, da kunne jeg få med meg alt sammen, gikk for meg selv og reflekterte over hva dette var for noe. Når man ser opplegget, og den makten nazistene besatte dette med, forstår man hvor vanskelig det var å gjøre opprør

A2? Dette får man ikke med seg med å se det bare på dokumentarer! Et enormt område  ca 2 kvadratkilometer med ren dødsleir.

Brukte 10 timer på dette 2 dagen jeg var der. Det er et enormt område, det er ikke bare et elektrisk gjerde rundt leieren, det er mange innad i leiren også, som delte opp de forskjellige sektorene, og gjorde det nærmest umulig å kommunisere med hverandre fra sektor til sektor, gikk man opp mot gjerdet, ville man straks bli skutt.

Tett i tett med vakttårn som dekker hver krok av leiren. Da jeg var nede ved "the White house" like bak saunaen, var jeg helt alene, ingen viste noe om dette tydeligvis.

 

Leiren var så enorm, at med alle du ovnene som var der i de 4 gasskamrene og med brenning av lik ute i åpne grøfter, ja så var praktisk talt antallet man kunne utrydde ekstremt stort hvert år! De som har fornektet dette, burde reise og se selv, man vil aldri fornekte noe som helst om man har vært der, lest seg opp på dette og forstått hvordan dette fungerte. Trist var det, men en opplevelse for livet. Dette har skjedd en gang, det kan derfor skje flere ganger. Grensen for menneskelig ondskap er bunnløs.

Få dette med seg på en dag er ikke lett, da blir det bare rett inn og se litt, så rett videre, for de som er genuint interessert, få med seg det meste, ja så sett av to hele dager til en slik tur. 

Heilt enig mennesket ondskap er bunnløst og jeg trengte verken å reise til konsentrasjonsleir eller å reise i jesu fotspor som bibelskuler kaller det. Har mange dokumentarer som viser ondskapen og desverre kan du ikke utrydde den pga ondskapen lever i oss alle. For the great day of his wrath is come; and who shall be able to stand? Stor nåde hvis Herren som mange søker men ikke finner. Den som ikke søker lot Herren ham finne. Poenget Ondskapen er overalt.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden her handler om man har vært i Auschwitz eller ikke, og om noen har tilbakemeldinger om det... Bibelske tilbakemeldinger som ikke har noen som helst sammenheng med spørsmålet til Trådstarter er det ikke noe behov for...

 Helt greit for min del :) Det er noen som ikke forstår at reiser ofte gjøres fordi man er historisk interessert, kan også være det religiøst selvfølgelig. For meg er det ofte begge deler spesielt når jeg reiser til Israel. Men når det gjelder 2 verdenskrig er det historie  som er viktig, studere temaet, diskutere det med andre, oppleve stedene :) 

Omtrent som Normandie! Man kan lure på hvor vanskelig var det egentlig å komme seg i land på en strand og ta kontrollen? Det var ekstremt vanskelig, når man har vært der så forstår man mer situasjonen de var oppe i den gang. Med festningsverkene som var der, det ekstremt åpne landskapet der man bare med en MG3 kunne lage ekstremt stor skade på en landgangstyrke.

 

Det samme med utryddelsesleirene! Noen fornekter dette, etter å ha besøkt Auschwitz forstår man hvor enormt stort dette området var, hvordan det var "sikret" og hvor "lett" det faktisk var å begå et industrielt folkemord helt uforstyrret.

Dette inntrykket får man ikke bare ved å se bilder og høre historier, når man er på plassen og ser dette, da forstår man mye mer. 

Lenke til kommentar

Heilt enig mennesket ondskap er bunnløst og jeg trengte verken å reise til konsentrasjonsleir eller å reise i jesu fotspor som bibelskuler kaller det. Har mange dokumentarer som viser ondskapen og desverre kan du ikke utrydde den pga ondskapen lever i oss alle. For the great day of his wrath is come; and who shall be able to stand? Stor nåde hvis Herren som mange søker men ikke finner. Den som ikke søker lot Herren ham finne. Poenget Ondskapen er overalt.

Ondskapen ligger der latent i oss alle ja, men ikke på den måten som hos SS nazistene, de var de verste psykopatene av alle, ja det gjaldt de aller fleste av de, som meldte seg frivillig og dyrket det. Det er ikke alle som har dette i seg nei!

 

Så kan man lese og studere, men å se dette i praksis hvordan det var organisert, i et kompleks som var 1,6 kvadratkilometer stort, ekstremt godt organisert, sikret og skjult! Dette kan man bare ikke forestille seg utifra vitnemål og bilder. Når man ser dette her får det faktisk et helt annet innhold! Jeg hadde med flyfoto fra leiren fra 1944, og det stemmer dønn korrekt med alle ruinene og området!

 

Dette er det enkelte fornekter idag! De sier " man kan ikke drepe så mange mennesker over så kort tid" Bare tullprat selvfølgelig, potensialet til leirene var enda større! Nesten ubegrenset faktisk, det var da snakk om metodene for å bli kvitt likene som var "problemet" Noe som nazistene lett fant løsninger på, der ofrene måtte løse det rent praktisk.

 

Se dette! Og ikke bare se dette som en museum  som man bare raser igjennom er et must , om det er kunnskap man vil ha ut av dette, og ikke "jeg har vært der". Det jeg har merket når jeg diskuterer dette med  personer som "har vært der" at de faktisk ikke har forstått et fnugg av det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...