Gå til innhold

Språk som privatist, språkpoeng og fremmedspråk nivå III


Anbefalte innlegg

Jeg er nå ferdig med vg3, hvor jeg har gjennomført tysk II med 4 i standpunkt. Til høsten har jeg lyst til å ta språk som privatist, og da kommer jeg fram til det jeg lurer på.

 

Jeg leser på samordna opptak at man får språkpoeng hvis man tar fremmedspråk nivå III. F.eks. Tysk III. Men hvis jeg vil forbedre tysk-karakteren min, i tillegg til å få språkpoeng, holder det da å ta Tysk III (altså; erstatter Tysk III karakteren jeg har fra før av (tysk II) på vitnemålet?), eller må jeg ta både tysk II og III?

 

Og hvis jeg er interessert i å ta spansk, må jeg da begynne på spansk I for å senere kunne ta II og III, eller kan jeg begynne rett på f.eks. spansk II eller III?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare helt sikkert på det første spørsmålet ditt (om nivå III erstatter II), men jeg er rimelig sikker på at det stemmer. Ser heller ikke hvorfor du skal måtte ta nivå II når du allerede har stått i dette faget.

 

 

Og hvis jeg er interessert i å ta spansk, må jeg da begynne på spansk I for å senere kunne ta II og III, eller kan jeg begynne rett på f.eks. spansk II eller III?

 

Ut i fra nettsidene til Akademiet ser det ut som at nivå I for å starte på nivå II, og nivå II for å starte på nivå III er påkrevd. Hvis du allerede har noe/gode Spansk-kunnskaper kan du ta nivå I/II eksamen som privatist, for så å starte undervisning i nivået over.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Takk for svar. Grunnen til at jeg tenker å ta tysk nivå II, blir jo fordi jeg vil forbedre 4'eren hvis det er slik at BÅDE tysk II karakteren og tysk III karakteren kommer på vitnemålet. Men hvis tysk III karakteren erstatter tysk II karakteren jeg har fra før av, tar jeg jo selvsagt bare tysk III.

 

Og hvor lang tid kan man regne som rimelig å bruke på spansk I og II hvis man vil ha en god karakter på privatisteksamen?

 

Har enda et spørsmål: Hvis jeg f.eks. tar spansk I (som jeg ikke har på vitnemålet fra før av), og bommer på eksamen så jeg f.eks. får karakter 3, kan jeg da bestemme selv om jeg vil ha karakteren og faget på vitnemålet siden det er et nytt fag, eller MÅ den karakteren og faget komme på vitnemålet, enten jeg vil eller ei?

Lenke til kommentar

Vet at man kan erstatte et programfag (biologi, kjemi, fysikk osv) for et annet, men jeg aner dessverre ikke hvordan det fungerer med språk. Prøvde å google, men fant ikke ut noe. Kanskje du kan ringe/sende email til udir eller noe?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at man beholder karakterer i alle nivåer av samme språk. Tysk I og Tysk II er i utgangspunktet forskjellige fag. Jeg mener det er sånn fordi en i klassen hadde Tysk II i år og tok Tysk III samtidig som privatist (han er fra Tyskland). Forøvrig sa han at Tysk III var vanskelig selv for han som er fra Tyskland (kan språket flytende). Særlig på muntlig. Der ble det forventet perfekt tysk uttale. I tillegg var den muntlige eksamen fokusert på samfunn, historie, geografi osv i Tyskland, på ganske høyt nivå. Nesten som en kombinert samfunnsfag/geografi/historie-eksamen i Norge.

 

Jeg har forøvrig hatt Spansk I i to år nå og mener det vil kreve litt jobb å få en bra karakter. Du skal opp både muntlig og skriftlig. Altså må du lære deg god grammatikk og oppbygge deg et ok ordforråd (tar tid å slå opp alt) for å skrive spansk. I tillegg må du for muntlig eksamen lære deg bra uttale, øve på spontane samtaler og lære deg å lytte på autentisk spansk (lyttetest på muntlig eksamen). Nå skal det sies at spansk ikke har den verste grammatikken eller uttalen, så det er absolutt mulig om du har et godt språkøre.

Lenke til kommentar

Såpass. Da blir det nok spansk I muligens.

 

Leser litt på nettet nå, der noen snakker om at "innføring i latin" og "innføring i italiensk" er måter å skaffe seg studiepoeng på, uten å måtte jobbe aaaltfor mye med det. Noen som har kjennskap til dette, og kan forklare litt nærmere?

Er ikke det bare et kurs du tar før du begynner på et studie i det faget? Vet man kan ta Portugisisk nivå 1 (eller noe) før man begynner å på et 1-års kurs i Portugisisk (ingen inntakskrav, men nivå 1 anbefales).

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

"Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer eller søke om å bli enkeltemnestudent.

 

Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Du må ha plass på undervisningen for å ta eksamen."

 

Det samme burde vel da gjelde for innføring i latinsk og italiensk, eller?

 

Edit: UiO har også innføring i italiensk, og du må ha plass for å ta eksamen der også.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Dersom du er ute etter poeng kan jeg fortelle at jeg tok Ledelsesstudiet nå i vår via NKS nettstudier (eksamener i regi av Markeds-Høyskolen), ved siden av jobben. Jobbet med det intenst i 2 mnd (tok én av mnd fri fra jobben), og fikk gode karakterer. Jeg synest det var en fin måte å sanke poeng på. Jeg tok 30sp (fire eksamener á 7.5sp), og tenker å ta 30 til nå med fire økonomi-fag. Ledelse er jo mer eller mindre lære om hvordan folk fungerer sammen, og relevant så og si uansett hva du driver eller har tenkt og drive med senere. (kanskje mer matnyttig enn innføring i Latin?)

 

S

Lenke til kommentar

Så det er et nettstudie med eksamener som derav gir studiepoeng? Har hatt et idrettsrelatert ledelse fag, så kunne jo bygd videre på det med dette liksom.

 

Men hvis jeg f.eks. tar innføring i italiensk-kurs ved UiO, og deretter eksamen - får jeg da dette på vitnemålet? Slik at det kan være med på å høyne konkurransepoengene jeg søker med til neste år?

Lenke til kommentar

[snip]

 

Men hvis jeg f.eks. tar innføring i italiensk-kurs ved UiO, og deretter eksamen - får jeg da dette på vitnemålet? Slik at det kan være med på å høyne konkurransepoengene jeg søker med til neste år?

Som sagt, for å få 1 karakterpoeng (0,1 når det er snakk om snitt) må du ha 30-59 studiepoeng, så om du tar innføringskurset + kurset han over deg nevnte kommer du på 40 studiepoeng = fortsatt bare 1 karakterpoeng.

 

 

Edit: Det var heller ikke mye billigt det ledelseskurset, 38.000. Da er det vel kanskje lurere å bruke disse pengene på å ta opp gamle fag som privatist?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

[snip]

 

Men hvis jeg f.eks. tar innføring i italiensk-kurs ved UiO, og deretter eksamen - får jeg da dette på vitnemålet? Slik at det kan være med på å høyne konkurransepoengene jeg søker med til neste år?

Som sagt, for å få 1 karakterpoeng (0,1 når det er snakk om snitt) må du ha 30-59 studiepoeng, så om du tar innføringskurset + kurset han over deg nevnte kommer du på 40 studiepoeng = fortsatt bare 1 karakterpoeng.

 

 

Edit: Det var heller ikke mye billigt det ledelseskurset, 38.000. Da er det vel kanskje lurere å bruke disse pengene på å ta opp gamle fag som privatist?

 

Var vel forsåvidt ikke det jeg lurte på. Det jeg lurte på var om karakteren jeg evt. får på eksamen i f.eks. "innføring i italiensk" kommer på vitnemålet, slik at den tas med i gjennomsnittskarakter-regningen. Hvis ledelsekurset koster såpass vil det nok være mye mer strategisk å forbedre gamle fag, ja.

Lenke til kommentar

Ah beklager. Rimelig sikker på at det ikke kommer på vitnemålet ettersom at det er et kurs på universitetet og ikke et fag beregnet på VGS. Hvis du tror du har lært nok italiensk fra kurset kan du jo gå opp til eksamen i iItaliensk nivå 1 som privatist.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...