Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Først skriver hun

- For det er ikke ordfører Marianne Borgen fra SV, byrådsleder Raymond Johansen fra Ap eller vår egen partileder Bjørnar Moxnes fra Rødt som blir hetset på det aller groveste. Nei, for ingen av disse er en ung kvinne med utenlandsk utseende.

 

Og så skriver hun

- Vi har sett det før: Kommentarfeltet, bestående av en større brøkdel av menn som pusher 50, har gått løs på Venstre-leder Trine Skei Grande, Senterpartiet-politiker Sandra Borch, forfatter Sumaya Jirde Ali, statsminister Erna Solberg, SV-byråd Inga Marte Thorkildsen – lista er lang.

 

Er de også unge kvinner av utenlandsk opprinnelse? Alle kjente og kontroversielle politikere opplever hets. Det er helt normalt, og er noe man bør forvente som politiker. Ingen slo ring rundt Listhaug når hun fikk drapstrusler.

 

Hvorfor får jeg følelsen av at du reagerer forskjellig i forhold til hvilket politisk ståsted politikeren som blir utsatt for hets har? 

 

Siden du prøver vel ikke å dysse ned politikerforakt som undergraver demokratiet vårt sånn generelt?

 

Det er lov å bruke hue som dem sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor får jeg følelsen av at du reagerer forskjellig i forhold til hvilket politisk ståsted politikeren som blir utsatt for hets har? 

 

Fordi du er fordomsfull?

 

Siden du prøver vel ikke å dysse ned politikerforakt som undergraver demokratiet vårt sånn generelt?

 

Politikerforakt undergraver ikke demokratiet.

 

Det som faktisk undergraver demokratiet, er at man begynner med sensur, arrestasjoner og statlig finansiert propaganda for å forhindre politikerforakt. Det er nettopp hva som ville skjedd om de som skrev artikkelen fikk makten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er riktig. Jeg brydde meg ikke når Listhaug ble hetset og jeg bryr meg ikke om Lan Berg heller.

 

Det er en konsekvens av å være en kjent person. Hvis det er trusler så er det en jobb for politet, ikke media.

 

Samme med mobbing eller? Om man har stukket hodet litt fram utover eget reir her så må man forvente hets?

 

Den verden du forespeiler er en verden de færreste av oss vil ha og derfor prøver man å endre det til noe bedre. Fatter ikke at du ikke ser verdien i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme med mobbing eller? Om man har stukket hodet litt fram utover eget reir her så må man forvente hets?

 

Den verden du forespeiler er en verden de færreste av oss vil ha og derfor prøver man å endre det til noe bedre. Fatter ikke at du ikke ser verdien i det.

 

Om jeg eller du går på Facebook og skriver en kontroversiell kommentar, og folk kommer og kaller oss idiot, stygg og hjerneskadet så er det ingen medier som forsvarer oss. Er vi heldige så sletter Facebook noen av kommentarene. Hvorfor skal politikere ha ekstra privilegier?

 

Det handler også om demokrati, hvor går grensen mellom hets og kritiske ytringer. Jeg vil ikke at politikerene eller mediene skal bestemme det. De er ikke uavhengige og vil alltid behandle sine egne bedre. Derfor setter jeg grensen ved trusler og ikke hets.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Politikere SKAL man kunne mobbe, latterliggjøre og hetse.... så får det være opp til politikerne selv å velge hvor nære de vil ta seg av nevnte mobbing/latterliggjøring/hets. Men grensen går selvsagt ved fysiske trussler og vold.

Lenke til kommentar

Politikere SKAL man kunne mobbe, latterliggjøre og hetse.... så får det være opp til politikerne selv å velge hvor nære de vil ta seg av nevnte mobbing/latterliggjøring/hets. Men grensen går selvsagt ved fysiske trussler og vold.

 

Manglende sjelsevner kalles dette. Eller liberalisme om du vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Manglende sjelsevner kalles dette. Eller liberalisme om du vil.

Litt ad hominem må man jo selvsagt ha, ingen tråd er komplett uten... så bra du tar ansvar.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg synes Marie Lan Nguyen Berg er veldig søt og i realiteten kan jeg egentlig tenke meg å gifte meg med henne.

På den andre siden så er hun en gal og grønn kommunist så da er bare å holde seg unna henne.

Med andre ord altfor radikalt og ekstremt for meg, men søt og vakker er hun.

Endret av Dofus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg synes Marie Lan Nguyen Berg er veldig søt og i realiteten kan jeg egentlig tenke meg å gifte meg med henne.

På den andre siden så er hun en gal og grønn kommunist så da er bare å holde seg unna henne.

Med andre ord altfor radikalt og ekstremt for meg, men søt og vakker er hun.

Hun er flink til å prate tull og stå og glise foran kamera, men ofte når hun får et vanskelig spørsmål av en journalist så skjer en av følgende:

  1. Hun ikke å svare.
  2. Hun gulper opp noe som er et svar til noe helt annet.
  3. Hun spørsmålet videre til en assistent (som ofte også svarer på noe helt annet).

Politikken til de gale henger ikke på greip i det hele tatt. Det er nesten så jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte hver gang noen fra det partiet der åpner munnen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Sjeldent fornuftig kronikk av Rødt i Dagbladet:

Slå ring om Lan Marie

Egentlig en veldig interessant og typisk kronikk, gitt at den fortsetter å legge særlig vekt på at kvinner utsettes for hets, og her er ekstremt selektiv i hvilke kvinner de slår ring om, samtidig som den ignorerer forskningen som viser at menn mottar minst like mye hets som kvinner.

 

Som andre nevner er det også påfallende hvor mye vekt enkelte velger å legge på at noen skriver slemme ting på internett, samtidig som en er veldig mye mer interessert i slemme internettkommentarer som rammer noen utvalgte enn andre.

 

Så skulle en kanskje tro det er hakket verre å bli hengt ut som nazifrisør enn å bli omtalt slemt av tilfeldige folk på nettet.

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg eller du går på Facebook og skriver en kontroversiell kommentar, og folk kommer og kaller oss idiot, stygg og hjerneskadet så er det ingen medier som forsvarer oss. Er vi heldige så sletter Facebook noen av kommentarene. Hvorfor skal politikere ha ekstra privilegier?

 

Det handler også om demokrati, hvor går grensen mellom hets og kritiske ytringer. Jeg vil ikke at politikerene eller mediene skal bestemme det. De er ikke uavhengige og vil alltid behandle sine egne bedre. Derfor setter jeg grensen ved trusler og ikke hets.

 

Du må da klare å skille mellom vanlige folk på nett og folkevalgt politikere.

 

Og selvfølgelig er det snakk om trusler her, det er en naturlig følge av hets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+2534

Er for å få mere penger inn, men argumentere på miljø. Skuespill :)

Selvsagt er hele miljø-argumentet kun noe politikerne bruker for å kunne innføre flere skatter og flere avgifter.

 

Når miljøkronene i kassen klinger, sjelen ut av skjærsilden springer.

Lenke til kommentar

Jeg synes kritikken er skivebom. 

 

Politikere skal leve etter de lover, regler og normene som er i samfunnet. De skal ikke behøve å leve slik de ønsker at samfunnet skal være.

 

MDG vil ha alle dieselbiler vekk, men det har de ikke fått flertall for p.t. Derfor må de, som oss, leve med at ting er som de er og benytte det tilbudet som eksisterer.

H vil inn i EU, men de kan ikke fremstille Norge som EU medlem av den grunn.

Frp vil ha flere felter på E18 inn til Oslo, men de kan ikke begynne å benytte veiskulderen som et ekstrafelt av den grunn.

MDG vil ha mindre flytrafikk, men de kan ikke la være å fly før alternativet er på plass.

 

I denne saken, så hadde det vært helt forferdelig om det ble innført et forbud mot dieselbiler som ikke gjelder politikere. Det er dog ikke tilfelle.

 

Hva da med å få på plass alternativene før man lager forbudene, restriksjonene og avgiftene som gjerne rammer andre mer enn dem selv? Jeg mener du har noen gode poenger men likevel selv bommer.

 

Jeg forstår kritikken.

Dette blir litt som når en sjef ber teknikeren kjøpe en billig PC med dårlig spec som fungere suboptimalt til ansvarsoppgavene mens de i høyere stillinger uten behovene kjøper dyre PCer med unødvendig spec.

 

Jeg tror folk stadig mer glemmer hva ordet lede faktisk betyr.  Man har mange "sjefer" men ytterst få "ledere" i dette landet.

Politikere i slike posisjoner skal i aller høyeste grad lede folket i sine forslag. Ikke bare lede dem til stemmeurnene.

 

EDIT:

Og til saken. Det er mange taxisjåfører i Oslo som kjører Tesla og jeg har en bunke med kort liggende som jeg ringer. Aldri noe problem å få tak i dem og jeg har gjort dette siden 2011/12.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig en veldig interessant og typisk kronikk, gitt at den fortsetter å legge særlig vekt på at kvinner utsettes for hets, og her er ekstremt selektiv i hvilke kvinner de slår ring om, samtidig som den ignorerer forskningen som viser at menn mottar minst like mye hets som kvinner.

 

Som andre nevner er det også påfallende hvor mye vekt enkelte velger å legge på at noen skriver slemme ting på internett, samtidig som en er veldig mye mer interessert i slemme internettkommentarer som rammer noen utvalgte enn andre.

 

Så skulle en kanskje tro det er hakket verre å bli hengt ut som nazifrisør enn å bli omtalt slemt av tilfeldige folk på nettet.

 

Nå skal ikke jeg bagatelisere at politikere kan utsettes for hets. Det er absolutt en yrkesrisiko jeg tror de fleste er klar over før de går inn i stillingene.

 

Men å dra "rase" eller "kjønnskortet" blir litt for enkelt og dumt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...