Gå til innhold

Kjøpe brukt eldre imac til redigering av bilde og video


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge hatt lyst på en stasjonær pc til redigering av bilder og video. Pc´en skal hovedsakelig bli brukt til redigering av bilder i ps og lr  og videoredigering en gang i blant, så den må også kunne takle  videoredigering bra.

 

Ønsker ikke annet en mac, da jeg for noen år siden kjøpte redigeringsprogrammet final cut pro, og får da ikke brukt dette på en windows pc.

 

Mitt spørsmål er da: Er det da lurt å kjøpe en litt eldre imac på Finn.no (tenker late 2014-15 eller nyere)?

 

 

Budsjettet mitt ligger på sånn ca 10-15 000 maks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel hva du trenger til det arbeidet du skal utføre?

Kan du klare deg uten 4K er det mye billige 27 tommere å få kjøpt som er noen år eldre.

Kan du hoste opp 16 390,- får du nå en utgående 2017 modell, 5K Retina 27-tommer 3,4 GHz i5 med 1 TB Fusion Drive, som er en bra deal.
 
https://eplehuset.no/mac/imac/imac-5k-retina-27-tommer-3-4-ghz-i5-med-1-tb-fusion-drive

Personlig kjøpte jeg en 27" late 2012 billig på Finn i fjor, men jeg bruker den kun ved siden av PC, til XCode, så grafikk og ytelse er ikke så veldig viktig for meg.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva du trenger til det arbeidet du skal utføre?

 

Kan du klare deg uten 4K er det mye billige 27 tommere å få kjøpt som er noen år eldre.

 

Kan du hoste opp 16 390,- får du nå en utgående 2017 modell, 5K Retina 27-tommer 3,4 GHz i5 med 1 TB Fusion Drive, som er en bra deal.

 

https://eplehuset.no/mac/imac/imac-5k-retina-27-tommer-3-4-ghz-i5-med-1-tb-fusion-drive

 

Personlig kjøpte jeg en 27" late 2012 billig på Finn i fjor, men jeg bruker den kun ved siden av PC, til XCode, så grafikk og ytelse er ikke så veldig viktig for meg.

 

Nå er ikke jeg en veldig teknisk person, men utifra hva jeg har lest så er minimum krav til en god pc å redigere på ca 16gb ram, 256 gb lagring og helst i7 prosessor. Men jeg har tenkt til å ha de ferdige bildene mine på en ekstern harddisk og bare de nåværende prosjektene på maskinen. Så kan evt gå ned på lagring hvis det er nødvendig.

 

Er det stor forskjell på 4k og 5k?

 

Hvordan opplevde du å kjøpe brukt pc fra Finn.no? Var den som du forventet deg i forhold til det selger opplyste osv?

 

jeg vill anbefale en pc du kan bruke dine favoritt spill på :)

er du student så er en brukt pc like god som en ny, sånn er det

er du rik så er det litt status med en apple pro 13.

 

en er ikke rik, :) bil ferie

 

Det eneste som jeg bekymrer meg litt for ved å kjøpe en eldre modell er hvor lenge den holder før jeg må kjøpe meg ny? Tenker da spesielt på at Apple ikke støtter eldre maskiner o.l. Jeg pleier å ha pc`er i rundt 4 år før jeg bytter de ut, mest pga at de begynner å bli slitne.

Lenke til kommentar

jeg kikket på en dell 9350 13" med dual core på elkjop

den er nå ikke lengre til salgs, mulig fra usa på ebay

til 1500$ men sånn er litt morro å se etter.

 

laptop tåler ikke spill da , belastnings graden på

cpu går over 60 prosent, tåler vell governor of poker

men 3D spill er heavy :) lykke til med ny eller brukt pc

 

https://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9350-InfinityEdge-Ultrabook-Review.153376.0.html

 

ser dell xps 9370 ligger på ebay i england , så kan du bytte ut cpu med dual core

istedenfor 6 core , det er vell grafikk korte du er opptatt av, sånt har ikke

jeg satt meg inni på noen år , fra 128mb -> 2gb for foto redigering grafikk :)

Endret av Freedom CG
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en veldig teknisk person, men utifra hva jeg har lest så er minimum krav til en god pc å redigere på ca 16gb ram, 256 gb lagring og helst i7 prosessor.

Jeg har ingen inngående kunnskap om bilde- og videoredigering, jeg gjør det nå og da til hobbybruk på min vanlige PC, men det er det hele.

 

Prosessor kan være litt vanskelig, når det for eksempel hevdes at man bør ha i7, så er det som oftest diskutabelt. Man kan sammenligne CPU'er på PassMark.

 

i5 kan være raskere enn i7, det kommer jo an på modell, og ofte er også nyere i5 raskere enn eldre i7, men så må man kanskje se på kjerner og tråder også når det kommer til den type bruk, å det har jeg liten kunnskap om.

 

Er det stor forskjell på 4k og 5k?

Aner ikke, har aldri prøvd 5K, men har prøvd 4K, og det er selvfølgelig en stor forskjell fra min iMac uten 4K, og en med 4K, men det er altså ikke veldig viktig for meg i og med at jeg ikke bruker min til annet enn koding.

 

Hvordan opplevde du å kjøpe brukt pc fra Finn.no? Var den som du forventet deg i forhold til det selger opplyste osv?

Det gikk helt smertefritt for meg, men jeg forventet heller ikke all verden, annet enn at maskinen fungerte, og det gjorde den.

 

Det eneste som jeg bekymrer meg litt for ved å kjøpe en eldre modell er hvor lenge den holder før jeg må kjøpe meg ny?

Ja, Apple er jo litt sære på stort sett alt, og egentlig ikke noe jeg ville anbefalt min verste fiende, ettersom de har en tendens til å koste mer enn de er verdt, å ikke holde særlig lenge, hverken teknisk eller på grunn av at de ikke støtter nyere programvare.

 

Per i dag er vel den eldste iMac'en som støtter Mojave "late 2012", så generelt må man belage seg på å kjøre eldre operativsystemer, uten mulighet til å oppgradere, på maskiner som er eldre enn rundt seks år.

Lenke til kommentar

Denne karen som har spesialisert seg på å reparere Macbook har laget en oversikt over de mest stabile maskinene til dem som må bruke en Macbook. Det er relativt mange du bør unngå hvis du vil ha en stabil maskin.

 

Tviler på du finner særlig bedre råd til hvilke modeller som lønner seg.

 

Lenke til kommentar

Skal du ha en iMac bør du holde deg til maskiner med gode i-prosessorer (ca 2009 og utover), og gå så høyt du kommer på CPU med klokke for effektiv video-redigering. i7 > i5 > i3. Du bør unngå Core 2 Duo modellene før disse som blir ekstremt varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...