Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemstilling til Historieoppgave VG3


Anbefalte innlegg

Jeg har en prøve muntlig eksamen neste uke hvor jeg trenger hjelp til problemstilling og hva som kan trekkes inn i oppgaven.

 

Oppgaven dreier seg om den kalde krigen og det er viktig å drøfte.

 

Du skal ta utgangspunkt i ei av konfliktene der den kalde krigen blei konkret. Lag ei problemstilling til denne konflikten. Hugs på dei sentrale omgrepa i faget: Årsak, verknad, SPØK. Drøft/svar på problemstillinga. Hugs å understreke korleis konflikta du vel er ein del av den kalde krigen.

 

Du skal presentere temaet på ein måte som gjør at du får trekt inn relevante historiefaglige omgrep - som for eksempel SPØK og årsak/konsekvensar. Du skal balansere breidde og djupn, og vise forståing for det store biletet og detaljkunnskap på nokon område.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg har tolket oppgaven skal du velge en av de viktige hendelsene under den kalde krigen. Nå husker ikke jeg så mye fra historie i vg3, men noen du kan velge mellom er vel Cubakrisen, Vietnamkrigen og våren i Praha?

 

En problemstilling knyttet til en av disse hendelsene, kan være at du skal prøve å forklare årsaken til hendelsen, eller denne hendelsens betydning for den kalde krigen videre. 

 

Vet ikke om dette svarte så mye på spørsmålet ditt, men håper det hjalp litt! ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en prøve muntlig eksamen neste uke hvor jeg trenger hjelp til problemstilling og hva som kan trekkes inn i oppgaven.

 

Oppgaven dreier seg om den kalde krigen og det er viktig å drøfte.

 

Du skal ta utgangspunkt i ei av konfliktene der den kalde krigen blei konkret. Lag ei problemstilling til denne konflikten. Hugs på dei sentrale omgrepa i faget: Årsak, verknad, SPØK. Drøft/svar på problemstillinga. Hugs å understreke korleis konflikta du vel er ein del av den kalde krigen.

 

Du skal presentere temaet på ein måte som gjør at du får trekt inn relevante historiefaglige omgrep - som for eksempel SPØK og årsak/konsekvensar. Du skal balansere breidde og djupn, og vise forståing for det store biletet og detaljkunnskap på nokon område.

 

Du kan feks fordype deg i Vietnamkrigen. For å være enda mer konkret, diskuter og drøft USA´s innblanding i Vietnamkrigen.

 

da kan du feks stille seg følgende spørsmål for å jobbe med stoffet:

Hvordan preget den konflikten? Hva slags konsekvenser fikk det for folket i landet, hva slags konsekvenser fikk amerikanske soldater etter at de hadde deltatt i krigen (Veldig mange led av PCD og var avhengig av rusmidler etc. hvis jeg husker rett). Hva slags innvirkning hadde det på det politiske systemet. Etter at krigen var slutt, hvilken ideologi vant kampen? Hva slags land er Vietnam i dag og hvordan kan vi se preg fra den kalde krigen i dag?

 

 

Hvis du tar for deg Cubakrisen? 

-Basic historie bak den. Hva hadde skjedd hvis det hadde utløst en tredje verdenskrig i 1962?

 

- som det står i oppgaven, HUSK SPØK skjema, virkelig det beste som vil gi deg bredden i emnet, også er det om å gjøre å lese detaljert på de tingene du snakker om. 

 

Lykke til!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...