Gå til innhold

4K tv'er, HDR og konsoller


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper det kommer adaptive sync (som G-Sync og FreeSync benytter seg av) i HDMI 2.1 spec'en og at PS4 Pro og Scorpio får støtte for dette. Fremfor da at PS4 Pro kjører et spill i vsync'ed 30FPS kan heller spillet kjøre i f.eks async'ed 40-50FPS i 1080p (hvis det er hva spillet hadde kjørt i uten å bli begrenset av vsync). 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Har i ikke noen UHD avspiller eller XBOS enda. Men prøvde uten å ha den i SpillModus nå og bilde instillingene forble dem samme i HDR. Dvs jeg måtte justere bakgrunn lyset til fult. Akkurat lasta ned en HDR film test nå..se hva som skjer når TV får informasjon ifra den. 

 

 

Til Larzen - jeg har nå skjekket med The Last Of Us remastered. Lastet ned spillet på nytt fordi det er lenge siden jeg spilte det ferdig. Da jeg startet det for første gang kom det opp midt på skjermen noe sånt som "Vi har oppdaget at du har en HDR kapabel skjerm. Ønsker du å bruke spillets HDR funksjon? Ja/Nei".  Eller sånn circa det. Så jeg valgte da "Ja", selvfølgelig. Og Piddipoff så blanket bildet ut et sekund, og da det kom tilbake var det bra trøkk, skarpt lys rundt dette vinduet og gardinene, og bra sortnivå fortsatt. Gikk inn og sjekket, jog joda Samsung TV'n hadde skrudd på HDR modus automatisk da den fikk dette signalet fra PS4 - Contrast var satt automatisk til 100 og Back light automatisk til 20.   

 

Spilte litt og ting så selvfølgelig fantatisk ut. Jeg gikk deretter ut i menyene til spillet og skrudde av HDR funksjonen, og piddipoff, TV'n oppdaget det, blanket ut et kvart sekund, og da bildet kom tilbake så hadde TV'n automatisk skrudd av HDR, contrast var også automatisk på 85, og baklys automatisk til 12 slik det var før HDR ble aktivert.  Jeg spilte litt og ting så fortsatt bra ut, men det var noe mindre trøkk i farger og kontrast. Men det ser jo jævla bra ut uansett da, oppskalert til 4K av TV'n. Det er ingen Natt og Dag forskjell. Men jeg spilte bare den mørke scenen i starten der hun jenta går rundt og leter etter faren sin, så mulig det ville blitt større forskjeller i andre typer scener, lysere scener osv..

 

Noe er fishy i Samsungs implementering av HDR i Game Mode på KS 7000 modellene. Den burde gjøre disse switchingene selv. 

 

Og bare for å teste, jeg skrudde av HDR i spillet. Satte TV'n manuelt til contrast 100 og baklys 20, justerte lyset litt i spillet, og det ble noe mer smell. Men sortnivået ble lidende noe. Så det er ikke som når HDR er på. Men jeg innbillet meg at for de uinnvidde som av en eller annen grunn ikke får ekte HDR tror at de har HDR når gjør dette manuelt.

 

Jeg mener IKKE at det er det som skjer hos deg, det har jeg ingen beviser for. Snarere motsatt, i og med at jeg nå har lest review av modellen din fra en side jeg "stoler" på som sier at Game Mode nå støtter HDR på KS 7000. Samsung bør oppdatere firmware på KS7000 slik at den switcher disse innstillingene automatisk slik at folk får det som er ønsket slik som på fjorårets modeller. 

 

Larzen, er det det første Infamous spillet som kom til PS4 som har HDR? Jeg kan laste ned det også og teste hva som skjer der.

Har du Last of Us remastered og testet det?

Lenke til kommentar

Da HDR faktisk ser ut til å funke i 1080p ut fra Playstation 4, og at TV'n min støtter HDR i 1080p så irriterer det meg litt at Microsoft ikke kan tillate HDR i 1080p de også på sin Xbox One S. Xbox One S må skalere opp til 4K selv for å aktivere HDR i spill som Gears of War og Forza Horizon 3. Men Xbox One S gjør en dårlig oppskaleringsjobb, så det er bedre å la TV'n gjøre dette. Men da mister jeg altså HDR, må la konsollen skalere for å få det. Dumt. Så enten mer blurry detaljenivå men bedre farger og kontrast (4k + HDR ut fra Xbox One S, eller skarpere bilde, men med noe blassere farger og kontrast (1080p ut fra Xbox One S, TV'n skalerer selv til 4K).

 

Hurra for Sonys versjon! :D

Lenke til kommentar

*snip*

 

Samme som skjer her det da. Alt skifter automatisk men som nevnt så går ikke baklyset opp til maks. Men det er ikke et problem egentlig. Er bare å justere det manuelt 1 gang og så husker TV det. Ser at TV ikke skrur på maks baklys i noen HDR signal jeg leverer. Den justerer seg ifra 14 til 18 i HDR og tilbake når et SDR signal kommer. 

 

Prøvde som du nevner å ha samme bilde justeringer i SDR men forskjellen er vesentlig bedre med dem samme i HDR. Så det er uten tvil HDR som blir levert. Det er som dag å natt. TV sier jo også ifra hver gang jeg aktiverer et HDR signal...

 

Har prøvd The Last of Us og Infamous Second Son. 

 

Her er en test som tar for seg bla HDR i GameMode på KS7000 serien

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue49ks7000-201610234374.htm

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

*snip*

Samme som skjer her det da. Alt skifter automatisk men som nevnt så går ikke baklyset opp til maks. Men det er ikke et problem egentlig. Er bare å justere det manuelt 1 gang og så husker TV det. Ser at TV ikke skrur på maks baklys i noen HDR signal jeg leverer. Den justerer seg ifra 14 til 18 i HDR og tilbake når et SDR signal kommer.

 

Prøvde som du nevner å ha samme bilde justeringer i SDR men forskjellen er vesentlig bedre med dem samme i HDR. Så det er uten tvil HDR som blir levert. Det er som dag å natt. TV sier jo også ifra hver gang jeg aktiverer et HDR signal...

 

Har prøvd The Last of Us og Infamous Second Son.

 

Her er en test som tar for seg bla HDR i GameMode på KS7000 serien

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue49ks7000-201610234374.htm

Okay, ikke noe stort problem da :) Vurderer herved en ks7000 som Gaming tv til meg selv :)

Lenke til kommentar

Da HDR faktisk ser ut til å funke i 1080p ut fra Playstation 4, og at TV'n min støtter HDR i 1080p så irriterer det meg litt at Microsoft ikke kan tillate HDR i 1080p de også på sin Xbox One S. Xbox One S må skalere opp til 4K selv for å aktivere HDR i spill som Gears of War og Forza Horizon 3. Men Xbox One S gjør en dårlig oppskaleringsjobb, så det er bedre å la TV'n gjøre dette. Men da mister jeg altså HDR, må la konsollen skalere for å få det. Dumt. Så enten mer blurry detaljenivå men bedre farger og kontrast (4k + HDR ut fra Xbox One S, eller skarpere bilde, men med noe blassere farger og kontrast (1080p ut fra Xbox One S, TV'n skalerer selv til 4K).

 

Hurra for Sonys versjon! :D

Enig.

Da Xbox One S kom med HDR annonsert, tenkte jeg, nå "seiler de fra" Sony for min del.

Men den "elendige" HDR-modusen som tvinger meg til et bløtt bilde, gjør at jeg velger HDR bort.

Når jeg så hører at PS4 klarer å gi HDR i 1080p, er det ikke tvil om at jeg foretrekker det.

Så for min del var Xbox One S "på tronen" i en liten måned, og nå blir det PS4 som skal få stå for HDR-gamingen her hjemme.

Lenke til kommentar

Okay, ikke noe stort problem da :) Vurderer herved en ks7000 som Gaming tv til meg selv :)

 

 

Ja nei det er ikke det altså. Men er rart at den ikke stiller baklyset til fult... For det er jo mer pang i bildet når en går ifra 14 til 20. Men er en ting til jeg har lagt merke til nå. 

 

Har et billig Samsung 1080p TV med samme greia.

 

Jeg lurer litt på om det er en anti aliasing effekt som gjør det og ikke et problem i selve TV. For er jo litt rart at et vesentlig dyrere TV har akkurat samme greia. Er spesielt i områder med mye busker osv en kan se det. Skal ta og få filmet det å legge ut her. I mellomtiden så kan du/dere se på lignende effekt på det 1080p TV jeg har...men det er ikke like ille på dette nye TV.

 

I første bit er TV i spill modus og slik du skal spille. I siste bit i Natural hvor alt er stilt til maks og effekten synes mye mer.

 

 

Men skal ordne et par ting og så skal jeg filme og laste opp.

 

EDIT: Skriver som jeg skulle vært på fylla...bare å beklage.. hehe

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

Okay, ikke noe stort problem da :) Vurderer herved en ks7000 som Gaming tv til meg selv :)

 

 

Ja nei det er ikke det altså. Men er rart at den ikke stiller baklyset til fult... For det er jo mer pang i bildet når en går ifra 14 til 20. Men er en ting til jeg har lagt merke til nå. 

 

Har et billig Samsung 1080p TV med samme greia.

 

Jeg lurer litt på om det er en anti aliasing effekt som gjør det og ikke et problem i selve TV. For er jo litt rart at et vesentlig dyrere TV har akkurat samme greia. Er spesielt i områder med mye busker osv en kan se det. Skal ta og få filmet det å legge ut her. I mellomtiden så kan du/dere se på lignende effekt på det 1080p TV jeg har...men det er ikke like ille på dette nye TV.

 

I første bit er TV i spill modus og slik du skal spille. I siste bit i Natural hvor alt er stilt til maks og effekten synes mye mer.

 

 

Men skal ordne et par ting og så skal jeg filme og laste opp.

 

EDIT: Skriver som jeg skulle vært på fylla...bare å beklage.. hehe

 

Noe lignende problemet du hadde i Farcry Primal pga. lav FPS?

Lenke til kommentar

Fant ut av det! Det var Svartnivå of HDMI som var synderen. Den står på auto og ved å slå av denne så ble det så si helt borte. Bildet ble noe tammere da sort nivået ikke ble optimalt. Så dette er nok bare noe en må leve med.

 

Men det hadde jo vært interesant å se om andre med Samsung TV eller andre merker har samme fenomenet. 

 

Og så litt HDR nytt for PC! Forza Horizon 3 demoen ligger nå ute og skal vistnok ha HDR støtte. Så last ned! Er ca 20gb tror jeg...

 

https://www.microsoft.com/en-us/store/p/forza-horizon-3-demo/9nblggh52th6

Lenke til kommentar

Fant ut av det! Det var Svartnivå of HDMI som var synderen. Den står på auto og ved å slå av denne så ble det så si helt borte. Bildet ble noe tammere da sort nivået ikke ble optimalt. Så dette er nok bare noe en må leve med.

 

Men det hadde jo vært interesant å se om andre med Samsung TV eller andre merker har samme fenomenet. 

 

Og så litt HDR nytt for PC! Forza Horizon 3 demoen ligger nå ute og skal vistnok ha HDR støtte. Så last ned! Er ca 20gb tror jeg...

 

https://www.microsoft.com/en-us/store/p/forza-horizon-3-demo/9nblggh52th6

 

Har du prøvd å kjøre HDMI full på sortnivå, samt det samme på PS4 (RGB full)? Er det limited på en av de eller begge så får du ikke utnyttet svartnivå på maksimal måte.

 

Etter du har gjort det så åpner du denne linken i browseren på konsollen og ser om du ser alle blokkene: http://www.nicolaspeople.com/ch3rokeesblog/wp-content/uploads/2008/01/fullrgb_test.jpg

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar

 

Okay, ikke noe stort problem da :) Vurderer herved en ks7000 som Gaming tv til meg selv :)

 

 

Ja nei det er ikke det altså. Men er rart at den ikke stiller baklyset til fult... For det er jo mer pang i bildet når en går ifra 14 til 20. Men er en ting til jeg har lagt merke til nå. 

 

Har et billig Samsung 1080p TV med samme greia.

 

Jeg lurer litt på om det er en anti aliasing effekt som gjør det og ikke et problem i selve TV. For er jo litt rart at et vesentlig dyrere TV har akkurat samme greia. Er spesielt i områder med mye busker osv en kan se det. Skal ta og få filmet det å legge ut her. I mellomtiden så kan du/dere se på lignende effekt på det 1080p TV jeg har...men det er ikke like ille på dette nye TV.

 

I første bit er TV i spill modus og slik du skal spille. I siste bit i Natural hvor alt er stilt til maks og effekten synes mye mer.

 

 

Men skal ordne et par ting og så skal jeg filme og laste opp.

 

EDIT: Skriver som jeg skulle vært på fylla...bare å beklage.. hehe

 

Jepp, jeg regna med du er drita full ;)

 

Men,, det der så rart ut, på den videoen. Har du noe motion blur, eller hva f... det heter for å gi mykere panoreringer innstilt på TV'n, motion judder redusering? Skru av alt sånt i hvert fall, hvis du har det på. Men de færreste gamere har vel det på. Det ser uansett ut som den slipper fine detaljer ved panoreringer. Det har jeg ikke lagt merke til på min TV. Min første flatskjerm, 720p fra 2005, hadde lignende effekt uansett hva jeg gjorde.Men det panelet er jo urgammelt.

 

EDIT: Så at du fant ut av det? Det var ikke så lett å se hva det var på skjermen min her uansett på den videoen, og da var det altså ikke det som det så ut til for meg. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Fant ut av det! Det var Svartnivå of HDMI som var synderen. Den står på auto og ved å slå av denne så ble det så si helt borte. Bildet ble noe tammere da sort nivået ikke ble optimalt. Så dette er nok bare noe en må leve med.

 

Men det hadde jo vært interesant å se om andre med Samsung TV eller andre merker har samme fenomenet. 

 

Og så litt HDR nytt for PC! Forza Horizon 3 demoen ligger nå ute og skal vistnok ha HDR støtte. Så last ned! Er ca 20gb tror jeg...

 

https://www.microsoft.com/en-us/store/p/forza-horizon-3-demo/9nblggh52th6

Jupp, testet før i dag.

 

- Fortsatt samme inputlag problematikk dessverre. Blir som å kjøre med 3 i promille.

- For å bli kvitt inputlag må du skifte fra låst 30fps til unlocket som gir ekstrem stutter, samme som før.

- Spillet er plaget med samme problemene som FM6:Apex, selv nå etter flere patcher.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg leste dessverre feil. Det er kun XBOS demoen som har fått HDR støtte. Kjørte spillet i nativ 4K på ultra med en fps på 45~60. For det meste rundt 50~60. Er nok det peneste bil spillet jeg noen gang har sett....dette i HDR må være muligens tidenes peneste bil spill....

 

Men ja det var litt inputlag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...