Gå til innhold

– Lønner seg ikke å satse på Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Har et poeng der, dei fleste pc-spillene selger ikkje godt nok i forhold til konsoll alternativet. Fins unntak som Blizzard og Valve tho.

 

Bør nok sjekke statistikken din. PC markedet for spill har alltid og vil alltid være der. Consoller og PC har eksistert om hverandre i "alle" tider. Dessuten er pc markedet på vei opp nå. Mange kjøpte bare en PC pga. at BF3 kom ut f.eks.

Og det brennes 360 og PS3 spill i milliontall hver uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett lite hypotetisk scenario basert på bundling:

 

Sony har tjent mye penger på å selge konsoller sammen med nye flotte spill. Mye salg.

 

Scenario er da som følgende:

 

Valve lanserer SteamBox, med Linux som standard operativsystem. Half-Life 3 bundles sammen med denne boksen, og Windows/Mac versjon av spillet blir forsinket cirka 6, 7 uker for å få folk over på Linux......

 

Hvor mange vil da sitte og vente på Windows versjonen av HL3, hvis dette scenarioet spiller seg ut ? ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152
Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.
Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt.

 

Android =/= Linux!! Det du ser når du bruker en android-telefon har fint lite med Linux å gjøre. I en android kjører linux-delen i bakgrunnen, og kjører et java-VM, som er det brukerne ser, og interakterer med.

 

Jeg er heller ingen stor android-fan, bruker det kun fordi jeg ser det som bedre enn alternativene.

 

Men å påstå at alle linux-os er "kronglete" og "lite intuitive" er rett og slett feil, hvis du installerer en av de mer brukervennlige distroene, som f.eks. LinuxMint, vil du se at det tvert imot er ekstremt enkelt både å bruke og forstå.

Lenke til kommentar

100 % riktig. Dessuten er Linux så kronglete og bakoverkompatibelt at jeg får mark. Husker en venn av meg prøvde å se på en film her med linux maskinen sin. Var jo bare krøll med codecer osv... endte opp med å bruke windows maskinen min.

 

Hvis du vil påstå at Linux preges av bakoverkompabilitet, så synes jeg du skal studere Windows litt nærmere.. Du vil finne krongete gammel kildekode i Windowskjernen fra 1995 som ingen i Microsoft tør å røre fordi det fåtallet mennesker som vet hvordan koden fungerer har sluttet i selskapet for 10 år siden.

 

Mange liker å hevde at Windows "bare fungerer", men disse har en tendens til å glemme at å ta i bruk en maskin hvor Windows allerede er installert og satt opp med riktige drivere osv er noe helt annet enn å sette det opp fra scratch. Hvor intuitivt er det å måtte søke internettet opp og ned for å finne riktig installsjonsfil for diverse drivere? I Linux ligger det aller meste av drivere ferdig og klart i kjernen uten at man trenger å tenke over stort annet enn hvilket skjermkort man har. Samtidig handler det også om hva man er vant med. De som har vært vant til å bruke Windows i 10 år, vil naturligvis trenge tilvenningtid før de hopper over på noe annet, og visa versa. Det er nok av eksperimenter der ute som viser at mennesker uten særlig erfaring vel så ofte hevder at Linux-distroen de har brukt har vært enklere å bruke enn Windows. Min tante er en av disse forøvrig.

 

For meg tar det 30 min å installere Arch Linux fra scratch og få opp alt slik jeg vil ha det på Vaio'en min.. Windows tar timesvis takket være oppimot 20 driverpakker som må installeres i riktig rekkfølge fra Sony. *Grøss og gru*.

 

Men nok om det, beklager off-topic rant.

 

Som nevnt over her kan vi takke Linux for at internett i det hele tatt fungerer, og det er ingen grunn til at Linux ikke kan bli en ledende spillplatform heller hvis MIcrosoft begynner å miste monopolgrepet på konsumermarkedet. Nvidia og Steam har vist at det er ingen ytelsesmessige hindringer, snarere tvært imot, noe som endelig har tvunget AMD/ATi til å legge ned litt innsats opp mot plattformen også. I tillegg er OSX blitt viktigere og viktigere for spillmarkedet, noe som senker terskelen for Linuxstøtte ytterligere.

 

Jeg tipper at om ikke alt for lang tid vil det være et tafatt prosjekt å kun utvikle stortitler for Windows..

 

Og uansett om Windows ikke mister sin dominans så bør man applaudere de som gjør en innsats for frie alternativ til et dyrt og kommersielt operativsystem. Så kan man velge å foretrekke den ene eller andre plattformen.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ett lite hypotetisk scenario basert på bundling:

 

Sony har tjent mye penger på å selge konsoller sammen med nye flotte spill. Mye salg.

 

Scenario er da som følgende:

 

Valve lanserer SteamBox, med Linux som standard operativsystem. Half-Life 3 bundles sammen med denne boksen, og Windows/Mac versjon av spillet blir forsinket cirka 6, 7 uker for å få folk over på Linux......

 

Hvor mange vil da sitte og vente på Windows versjonen av HL3, hvis dette scenarioet spiller seg ut ? ;)

 

Jeg er også spent på dette! Ved å bruke Steam til å friste brukere over til Linux kan man virkelig flytte på markedskreftene!

 

Hvorfor er dette en nyhet? At en fjasete twitter kommentar fra en bitter Carmack blir lagt ut som nyhet, mens nyheten om at CS:Source er tilgjengelig på Linux nå ikke blir lagt ut? Sendte til og med en e-post til skribenten om Source i dag morges.

 

Jeg frykter at det har litt med Linux-kompetansen til redaksjonen å gjøre, men håper det bare er en liten glipp at Gamer.no ikke har skrevet om det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Carmack... :nei2:

 

futten har gått ut av den karen. Bare triste uttalelser fra ham i det siste... F.eks uttalelsene om at det ikke var noe poeng å satse på PC etter Rage viste seg som et totalt udugelig PC-spill... karen eier ikke ambisjoner lengre. Quake III - dynastiet trekker nå sine siste åndedrag 13 år etter at spillet kom ut for første gang (i form av QuakeLive). En hærskare av tilbedere som år etter år bare har gått og lengtet etter en verdig oppfølger (Q4 var ikke verdig, QLive er i bunn og grunn samme spillet), og hva gjør Carmack? Jo, han satser på konsollspill... Bah...

 

 

Og. Skal man først gå for en emuleringsløsning, er det vel heller et poeng å gjøre dette uavhengig av platform, å lage et generelt spill-rammeverk som alle operativsystemer kan støtte... hvorfor basere en spill-platform på et selskap som offentlig uttaler at PC'en er død og satser på fullscreen tablet-OS...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.
Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt.

 

Nå skal ikke jeg legge meg opp i hvor du har gjort it-support, men så lenge jeg har vært borti datamaskiner så er det ikke noe som er så stabilt som Linux når det er gjort rett.

Det er en gru å reboote til Windows etter man har brukt linux rett og slett fordi du merker at Windows er tregere og mindre funksjonibelt (da mener ikke jeg spill).

 

Om du faktisk har viljen og entusiasmen for datasystemer så må da det å lære seg linux være et must.

 

Og fyi... Det siste synonymet du skal bruke om andre når du selv er i IT bransjen er "nerd", da du helt klart bruker det som et skjellsord... Isåfall... Gå tilbake til 1980 der du hører hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...