Gå til innhold

Hjemløs da NAV ikke betalte uføretrygd


Anbefalte innlegg

Hva i alle dager.

 

Ivar ble hjemløs da NAV ikke betalte uføretrygden

 

MOSS (Dagbladet): Ivar H. Larsen klarte ikke å betale husleie og andre utgifter da uføretrygden fra NAV uteble i januar 2007.

 

Først halvannet år seinere kom utbetalingene i gang igjen, og Ivar fikk etter hvert etterbetalt alt som NAV skyldte ham.

 

Hvordan i alle dager er dette mulig, jeg syns virkelig synd i mennesker som må bruke mye tid på det forbanna styret som ligger rundt NAV om dagen. Hvordan kan det ha seg at Norge, et av verdens rikeste land (sikkert den mest brukte setningen i dette landet når vi omtaler situasjonsproblemer med velferden) lar slikt skje ? Vi hører støtt å stadig om lovnader fra politikerene når det gjelder hjemløse, de skal få det bedre osv. Alikevel så klarer vi altså å la en selvstedig oppegående person bli hjemløs.

 

Denne artikkelen setter ting virkelig på spissen, se bare her:

 

 

- Situasjonen var grusom. Det verste var at jeg ikke hadde råd til livsviktige medisiner.

 

Likevel ba han ikke om penger fra sosialkontoret mens han ventet på NAV-utbetalingene.

 

- Jeg nekter å be på mine knær om sosialpenger når jeg rettmessig har krav på trygd fra NAV.

Her støtter jeg han så til de grader, hvorfor skal man be om sosialtrygd når NAV uten tvil er på ville veier, han burde fått pengene sine, så fikk alternativet bli at han skal tilbakebetale OM det skulle være noe å utsette på han. Ikke ta vekk eneste måten han har til å tjene til livets opphold. Hva tenker de på egentlig ? Er det virkelig noen som kan overleve uten penger når de ikke har mulighet til å tjene penger ?

 

 

Whiplashforbundet

Han var med på å starte Norges Whiplash Forbund i 1989, og var leder fram til 2003. Det er denne virksomheten som fikk NAV til å anmelde Ivar for trygdesvindel.

 

NAV mente Ivar ikke var hundre prosent ufør, og at han hadde fått betalt for jobben.

 

Ivar hevder han ikke fikk noe betalt. Den samme konklusjonen kom Oslo politikammer til, og henla saken i juni 2008. Det tok imidlertid ytterligere fire måneder før NAV utbetalte penger til Ivar, og det var først etter at hans advokat skrev direkte til NAV-direktør Tor Saglie.

Jada, et menneske som bidrar i samfunnet ved å starte Whiplashforbundet, nei fy skamme seg. Appåtil det går til retten for å vinne frem med sin sak er helt hinnsides.

 

Fortsatt hjemløs

Selv om Ivar vant kampen mot NAV, er han likevel i et økonomisk uføre. Han får ikke leie leiligheter, fornyet bankkortene sine, tegnet mobilabonnement eller forsikringer.

 

Derfor vil saken sannsynligvis ende i retten med stevning før sommeren. Ivar krever at NAV betaler gjelden han sliter med, samt at de skriver et brev hvor det går klart fram at Ivar ikke er skyld i det økonomiske kaoset han er i.

 

- Alt jeg ønsker er å kunne leve et normalt liv igjen. NAV har fratatt meg den muligheten, sier Ivar H. Larsen.

 

Håper virkelig denne mannen får livet på kjøl igjen etter å blitt utsatt for noe ingen bør gjennomgå. Det skal og neves at han ble uføretrygdet etter å ha knekt nakken etter påkjørsel bakfra.

Altså etter alt å dømme ikke noe han selv er skyld i en gang, uten at det skal ha noe å si.

 

Hva syns dere ? NAV er etter min mening noe av det største dritet som noen gang er fjertet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mtp. hvor mye pes får fra en del forskjellige hold, er det vel på tide med

 

- En gjennom gang av systemet.

- Bedre opplæring til de ansatte.

- Noen rullende hoder.

 

Med forskjellige hold, er blant annet "helse", tråden på forumet og div. poster i tråder der inkludert. En del brukere som har uttrykt sin frustrasjon over NAV der.

Lenke til kommentar

Når det blir gjort grove feil gang på gang, manglende utbetalinger, forsinkelser i utbetalinger, så bør noe gjøres.

 

Hele NAV stinker møkk fra ende til annen.

Personlig har jeg heldgivis ikke trengt noe fra Nav og håper jeg slipper unna.

 

Kjenner selv flere som bl. annet får sykepenger fra NAV som ikke kommer i tide, bor de alene vil dette si at regninger må utsettes o.l. De som virkelig er syk, altså kommer nyoperert osv. og ligger hjemme med smerter, så er dette en kamp de ofte får problemer med å klare. Lange ringerunder, først til NAV for å høre hva som skjer, så til alle selskaper som har regninger ventende på betaling.

 

Er alternativet virkelig sosialkontoret ?

Ikke at det er noe galt, men antar at meningen med NAV reformen ikke var at sosialkontorene skulle få økt sine arbeidsmengder. Vi har nok folk i dette landet som virkelig trenger hjelp fra sosialkontoret og øvrige tjenester.

 

Jeg kan vel egentlig si meg imponert over NAV, det faktum at de klarer å gå mot sin viktigste funksjon, å hjelpe mennesker, å faktisk heller ødlegge mennesker.

 

Jeg skal vel også legge til at menneskene som jobber hos nav ikke er de som skal skyldes alt rotet. Det sitter høgere oppe i systemet, til og med NAV ansatte får oppleve "NAV syken" når de selv blir sykmeldt pga det elendige systemet.

Lenke til kommentar

NAV ser jo ut til å ha skjerpet seg, det var uheldig at omstillingen skjedde midt i finanskrisen. Nå skal det sies at jeg ikke har fått mye hjelp til å skaffe meg jobb, så skulle ønske det var mer av det. Ellers kommer det vel en evaluering om et år eller to, som ser på om sammenslåingen har lønt seg eller ikke. Man kan vel neppe dømme en så stor organisasjon utifra en enkeltsak. At gubben heller vil bli husløs enn å gå på sosialen, er jo litt hans eget valg også.

 

 

 

En ting trådstarter kanskje ikke har fått med seg er at det gamle sosialkontoret i dag er en del av NAV.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...