Gå til innhold

Kraftig bærbar til spill og hverdag


Anbefalte innlegg

 

Hvis behovet skulle komme senere, hvordan er muligheten for å oppgradere f eks CPU og hardisk osv?

 

Som regel er det bare RAM og harddisk/SSD man kan oppgradere i bærbare.

 

Obs: i de "billige" PC'ene som selges i dag er det kommet flere feller for en kjøper: RAM - loddet på, og PC'en mangler spor for å sette inn ekstra RAM-brikker (nei, jeg kødder ikke sjekk selv). Noen PC'er har også fastloddet Flash-minne istedet for et kort eller en vanlig 2.5 tommers harddisk (eller SSD). Ofte står det "kan utvides ved hjelp av minnekort" (SD / MicroSD) slik at kjøper kan se dette før det er for sent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 1 mnd gammel baby i hus er det ikke voldsomt mye tid til nøye analyse av maskinen :p men jeg har fått prøvd litt:

 

PCen er absolutt lynrask. Fra avslått til helt inne er snakk om få sekunder.

 

Fallout 4 kjøres på ultra problemfritt, med noen bitte små forstyrrelser iblant, ikke lagg, men småhakk eller hva jeg skal si.

 

Elsker bakgrunnbelyst tastatur som kan stilles i styrke!

 

Eneste så langt er at den blir forferdelig varm under gaming (har underlag under, så den er ikke rett på fanget) og vifta bråker en del. Nå har jeg på headsett, så plager meg ikke, men tenker på de rundt.

 

Kunne disse programmene nevnt tidligere hjelpe med varmen og effekten av prosessoren?

Lenke til kommentar

Takk!

 

Har hørt med komplett ang oppgradering av CPU hvis det skulle blitt mer nødvendig. Det var ikke mulig.

 

Oppgradering av SSD'en kan gå, men det vil nok bryte med garantien

 

Så hva anbefales det mtp at spillene tar en del plass? Litt tungvindt å installere spill på ekstern hdd

Endret av -Just-Me-
Lenke til kommentar

Hva trenger du?

Intel 600P 1TB (SSDPEKKW010T7X1)

Den burde gi ganske god ytelse og koster ikke alt for mye. Men skriverytelsen er vel kanskje ikke så veldig bra.

Men holder fint til gaming uten å sløse så mye penger.

 

Det burde ikke være noe problem med garanti med mindre du ødlegger sata porten i laptopen eller m.2 slotten blir skadet under oppgraderingen. F.eks hvis harddisken\SSD disken er løs i laptopen mens du flytter på den, men du skal være litt uheldig hvis det skjer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

på asus maskiner så finnes det noe som heter power4gear som kan brukes til justering av ytelsen til maskinen slik at viften bråker mindre. ellers er det vanlig at viften bråker på disse "gaming" maskinene, og etter 1-2 årsbruk når kulelageret på viften går tom for olje/glidemidel så vil viften bråke enda mer :DDD

 

angående problemet med frysing/grønn bilder, hender dette på andre nettsider også? oppstår det samme problem når du ser på video fra harddisken? eller skjer dette kun på youtube?

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg ser videoer på youtube hender det at bildet og hele siden fryser, så blir det youtube-vinduet grønt. 

 

Dette er noe som gjentar seg og er sinnsykt irriterende! Hva kan dette komme av?

 

 

på asus maskiner så finnes det noe som heter power4gear som kan brukes til justering av ytelsen til maskinen slik at viften bråker mindre. ellers er det vanlig at viften bråker på disse "gaming" maskinene, og etter 1-2 årsbruk når kulelageret på viften går tom for olje/glidemidel så vil viften bråke enda mer :DDD

 

angående problemet med frysing/grønn bilder, hender dette på andre nettsider også? oppstår det samme problem når du ser på video fra harddisken? eller skjer dette kun på youtube?

 

Merkelig, jeg kjøpte også nylig asus fx502vm og har nøyaktiv samme problem. Flere ganger mens jeg ser video på Youtube, fryser bildet noen sekunder og videobildet blir grønt. Alt annet på PCen virker, det er bare vinduet med videoen som fryser. Bare skjedd på Youtube til nå men ser riktignok ikke så mye video på andre nettsider.  

Lenke til kommentar

 

Når jeg ser videoer på youtube hender det at bildet og hele siden fryser, så blir det youtube-vinduet grønt. 

 

Dette er noe som gjentar seg og er sinnsykt irriterende! Hva kan dette komme av?

 

 

på asus maskiner så finnes det noe som heter power4gear som kan brukes til justering av ytelsen til maskinen slik at viften bråker mindre. ellers er det vanlig at viften bråker på disse "gaming" maskinene, og etter 1-2 årsbruk når kulelageret på viften går tom for olje/glidemidel så vil viften bråke enda mer :DDD

 

angående problemet med frysing/grønn bilder, hender dette på andre nettsider også? oppstår det samme problem når du ser på video fra harddisken? eller skjer dette kun på youtube?

 

Merkelig, jeg kjøpte også nylig asus fx502vm og har nøyaktiv samme problem. Flere ganger mens jeg ser video på Youtube, fryser bildet noen sekunder og videobildet blir grønt. Alt annet på PCen virker, det er bare vinduet med videoen som fryser. Bare skjedd på Youtube til nå men ser riktignok ikke så mye video på andre nettsider.  

 

Bruker du chrome? Googla det samme dagen jeg skreiv her faktisk. Løste tilsynelatende problemet ved å gå på innstllinger (i chrome) - bla ned til Avansert - Bruk maskinvareakselerasjon når det er tilgjengelig - ta vekk huken på denne

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg ser videoer på youtube hender det at bildet og hele siden fryser, så blir det youtube-vinduet grønt. 

 

Dette er noe som gjentar seg og er sinnsykt irriterende! Hva kan dette komme av?

 

 

på asus maskiner så finnes det noe som heter power4gear som kan brukes til justering av ytelsen til maskinen slik at viften bråker mindre. ellers er det vanlig at viften bråker på disse "gaming" maskinene, og etter 1-2 årsbruk når kulelageret på viften går tom for olje/glidemidel så vil viften bråke enda mer :DDD

 

angående problemet med frysing/grønn bilder, hender dette på andre nettsider også? oppstår det samme problem når du ser på video fra harddisken? eller skjer dette kun på youtube?

 

Merkelig, jeg kjøpte også nylig asus fx502vm og har nøyaktiv samme problem. Flere ganger mens jeg ser video på Youtube, fryser bildet noen sekunder og videobildet blir grønt. Alt annet på PCen virker, det er bare vinduet med videoen som fryser. Bare skjedd på Youtube til nå men ser riktignok ikke så mye video på andre nettsider.  

 

Bruker du chrome? Googla det samme dagen jeg skreiv her faktisk. Løste tilsynelatende problemet ved å gå på innstllinger (i chrome) - bla ned til Avansert - Bruk maskinvareakselerasjon når det er tilgjengelig - ta vekk huken på denne

 

 

Bruker Chrome, ja! Håper dette fikser problemet for me også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eneste så langt er at den blir forferdelig varm under gaming (har underlag under, så den er ikke rett på fanget) og vifta bråker en del. Nå har jeg på headsett, så plager meg ikke, men tenker på de rundt.

 

Jeg kjøpte denne for noen uker siden, og sliter med akkurat det samme:

https://www.komplett.no/product/907984/gaming/gaming-pc/baerbar/msi-ge72vr-173-fhd-matt-120hz?noredirect=true#

 

Uansett om jeg spiller Ghost Recon Wildlands på heftig grafikk, eller om jeg spiller eldre spill som vanilla Wow går viftene på 100% og tilogmed hvileflaten til håndleddene blir kjempevarm.

Har tidligere hatt Asus G751, MSI GT70 og Kunshan P150/170 uten at jeg husker at de ble like varme.

Ytelsesmessig er GTX1060 kjempegod i laptoper. :)

Lenke til kommentar

Maskinene du har hatt har vært tykkere/større og dermed plass til mer stillegående kjølesystem. ;)

 

Støynivået er generelt høyt i tynne maskiner, dessverre.

Det er det jeg har konkludert med og, så nå ligger en Asus G752 på butikken og venter på meg, så får vi se om jeg blir mer fornøyd med den. :)

Lenke til kommentar

 

Maskinene du har hatt har vært tykkere/større og dermed plass til mer stillegående kjølesystem. ;)

 

Støynivået er generelt høyt i tynne maskiner, dessverre.

Det er det jeg har konkludert med og, så nå ligger en Asus G752 på butikken og venter på meg, så får vi se om jeg blir mer fornøyd med den. :)

 

Den har ifølge notebookcheck 40 dB i spill og 47 dB under maks last. De fleste bærbare med 1060 og 1070 ligger på ca 45 dB i spill og fra 50-55 dB under maks last så vil tro du "hører" forskjell. G752 har en massiv kjøleløsning som er temmelig overlegen bærbare som er 2-3 cm tykke :)

Lenke til kommentar

 

 

Maskinene du har hatt har vært tykkere/større og dermed plass til mer stillegående kjølesystem. ;)

 

Støynivået er generelt høyt i tynne maskiner, dessverre.

Det er det jeg har konkludert med og, så nå ligger en Asus G752 på butikken og venter på meg, så får vi se om jeg blir mer fornøyd med den. :)

 

Den har ifølge notebookcheck 40 dB i spill og 47 dB under maks last. De fleste bærbare med 1060 og 1070 ligger på ca 45 dB i spill og fra 50-55 dB under maks last så vil tro du "hører" forskjell. G752 har en massiv kjøleløsning som er temmelig overlegen bærbare som er 2-3 cm tykke :)

 

Lydmessig er det ikke vanskelig å høre viftene på G752 heller, de blåser greit med luft hele tiden.

Men merker utrolig stor forskjell på varmen i tastaturet og håndledd-støtten: på G752 er overflaten helt kald.

Jeg forventer lyd på en maskin av dette kalibret, men at overflaten blir varm selv på lett spilling er ikke bra.

 

Foreløpig er jeg meget godt fornøyd med G752, som nå kan kjøpes til en hyggelig pris på Komplett som demovare:

https://www.komplett.no/product/908553/demovarer/pc-nettbrett/baerbar-pc/asus-rog-g752vs-173-fhd-matt-demo?noredirect=true#

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...