Gå til innhold

Ebay er mye lureri, kjøpte brikker fikk annen RAM enn fra annonsefoto


Anbefalte innlegg

Som annonsert på Ebay:

 

post-323302-0-09695000-1483034096_thumb.jpg

 

Som levert fra kinesisk leverandør:

 

post-323302-0-56005800-1483034120_thumb.jpg

 

Og selvsagt trodde jeg at jeg hadde bestillet riktig, når brikkelayout var på 8 Integrerte kretser på annonsefoto og på min gamle RAM-brikke. Jommen ble jeg lurt gitt. Min gamle RAM:

 

post-323302-0-02742100-1483034111_thumb.jpg

 

Hva er det på etikettene som forteller om det er 8 eller 16 brikker påmontert kretskortet? Skal ikke være en enkel øvelse. Selvsagt så ville ikke de RAM-kortene med 16 brikker fungere.

 

Har forsøkt tidligere med Corsair eller Crucial fra norsk butikk som hadde påmontert 16 brikker uten at det virket. Så dette var en stor skuffelse med Ebay, at de ikke klarer å levere som på foto, men leverer 16 brikker de også.

 

Det hører selvsagt til historien at de kinesiskleverte brikkene ikke fungerte på min maskin.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første. Du er ikke lurt av ebay. Det er ikke de som ikke har levert som på foto, men selgeren på ebay.

 

RAM er noe av det man kanskje gambler mest på å kjøpe på ebay. Dette gjelder også USB flash minne og SD-kort minne. Her er det mange Kina-kopi-feller å gå i.

 

Anbefaler å bruke selgere med gode anbefalinger og se etter OEM/genuine/ekte minne og ikke se seg blindt på pris.

 

Forøvrig, om du betalte med PayPal så kan du kanskje få igjen pengene dine der dersom du har blitt lurt, men det krever at du forsøker først å lande avtale med selger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er nettopp det, frakt fra Norge er jo uaktuellt for noe til under kr 400 i verdi. Blir jo katta-i-sekken kjøp utav sånne opplevelser. Helt klart selgers feil og ikke Ebay.

 

Kan godt hende brikkene er fungerende, men det er vanskelig å vite når jeg ikke har den rette typen bærbar til å teste det ut med. Siden min krever annen type RAM enn det leverte. RAM er selvsagt en av fellene også med tanke på at det passer i sammen. Men, jeg forventet å få levert brikker med chip layout som på foto fra annonsen.

 

Jeg hadde jo en del faktorer riktig på etikett om ikke annet, men forventet ikke at selger bare skulle ta noe med samme antall Gigabytes og sende avgårde. Trodde rett og slett jeg hadde vært nøye nok med utvelgelse av selger, men nei. Har selvsagt lagt igjen en nøytral klage, hvor jeg uttrykker at jeg er svært svært misfornøyd med feilleveransen.

 

Feilleveranser kan naturligvis skje den beste selger, men jeg synes det er svakt at selger ikke har RAM-kunnskap nok til å vite at det finnes forskjellige konfigurasjoner. Bilde og vare bør stemme overens når det gjelder RAM. Det burde være en egen QA for hvert vareparti selger får inn opp i mot foto på annonsene. Og gjerne partnumre også.

Lenke til kommentar

Svært så kritisk dere er da.

 

Ja hvorfor ikke så billig som mulig om en kan få det til? Det er to faktorer jeg ser for meg. Enten så er RAM-brikkene defekte, noe jeg ikke så enkelt får til å test uten en annen PC som tar den typen RAM. Eller så er det bare feil variant RAM til akkurat denne PC-modellen. Jeg klarer fint å tolke bilde som er på nett til ikke å likne min gamle type RAM. Å tolke etiketter har jeg nevnt at jeg ikke kan så mye om. Tok en sjanse. Kr 400 synes jeg var verdt forsøket. Jeg kan selvsagt ha blitt svindlet, men jeg tror ikke det før RAM-brikkene hadde blitt testet i en rekke forskjellige 204-pin RAM-slots først. Jeg tenker at det først og fremst er feil konfigurasjon i forhold til det designet.

 

Jeg kjøpte Ramaxel fordi det var det som stod i PC'en i fra før. Jeg har ikke kunnet finne Ramaxel i Norge med liknende nummerering utenpå. Det er mulig jeg like gjerne kunne kjøpt en hvilken som helst RAM-brikke som har det der 8 brikkers layout. F.eks. Samsung eller noe annet. Jeg tror nesten det er svaret at ting er såpass standardisert. Hvorfor det er så mye proprietær RAM er vel kanskje mer en sikkerhet enn en nødvendighet? Kanskje jeg like gjerne kunne fått noe proprietært med lik layout til å fungere i denne PC'en.

 

Men, jeg vet for lite.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

Mener ikke å høres ekkel ut nå, men ebay er veldig  veldig kjøper vennlig, nesten på grensen til det absurde. Om du ikke klarer å få tilbake pengene så er det veldig rart.

Bare kjør saken som en NAD(not as described og argumenter til kundeservicen) og dermed må selgeren betale retur frakt før du eventuelt må faktisk postlegge gjenstanden for retur.

 

Om frakten er dyrere enn selve gjenstanden så pleier ebay å rule casen i din favør med engang uten det frakt styret, men om det er tvil så får selgeren en uke på seg til å overføre nok penger til å dekke portoen din.

Om selger ikke gjør dette innen tidsfristen får du automatisk alle penga dine tilbake.

Endret av Blåbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er min feedback på siden i grå og nøytral innpakning og to the point:

Very disappointed with the fact that the product doesn't resemble photo

 

Men har du gitt feedback først, eller istedenfor å kontakte selger? Hvis man får noe som er feil eller det er problemer er det vanlig å kontakte selger før man gir feedback. Seriøse selgere på Ebay vil prøve å finne en løsning. Hvis det ikke hjelper kan du åpne en "dispute" hvor Ebay hjelper deg mot selger og du vil sansynligvis få pengene igjen.
Lenke til kommentar

Svært så kritisk dere er da.

 

Ja hvorfor ikke så billig som mulig om en kan få det til? Det er to faktorer jeg ser for meg. Enten så er RAM-brikkene defekte, noe jeg ikke så enkelt får til å test uten en annen PC som tar den typen RAM. Eller så er det bare feil variant RAM til akkurat denne PC-modellen. Jeg klarer fint å tolke bilde som er på nett til ikke å likne min gamle type RAM. Å tolke etiketter har jeg nevnt at jeg ikke kan så mye om. Tok en sjanse. Kr 400 synes jeg var verdt forsøket. Jeg kan selvsagt ha blitt svindlet, men jeg tror ikke det før RAM-brikkene hadde blitt testet i en rekke forskjellige 204-pin RAM-slots først. Jeg tenker at det først og fremst er feil konfigurasjon i forhold til det designet.

 

Jeg kjøpte Ramaxel fordi det var det som stod i PC'en i fra før. Jeg har ikke kunnet finne Ramaxel i Norge med liknende nummerering utenpå. Det er mulig jeg like gjerne kunne kjøpt en hvilken som helst RAM-brikke som har det der 8 brikkers layout. F.eks. Samsung eller noe annet. Jeg tror nesten det er svaret at ting er såpass standardisert. Hvorfor det er så mye proprietær RAM er vel kanskje mer en sikkerhet enn en nødvendighet? Kanskje jeg like gjerne kunne fått noe proprietært med lik layout til å fungere i denne PC'en.

 

Men, jeg vet for lite.

 

Var ikke meningen å være for kritisk, men hvilken type maskin er det du forsøker å kjøpe RAM til? Det kan nemlig være slik at modellen krever minne som er registrert for den maskinen.

Lenke til kommentar

Så jeg bør ikke åpne en Return Request selv Blåbjørn? Kan du utdype hvordan de forskjellige requestene vil oppfattes av motparten og hvordan det mest sannsynligvis vil reageres på hver enkelt request-variant?

 

CaZpeR det er en Lenovo bærbar i det rimelige prisleie (Pentium)

 

Det ble gitt feedback før jeg åpnet request. Jeg syntes det var på sin plass. For det er bare ærlighet jeg har meddelt, som jeg synes andre må få vite om. Jeg synes nesten det ikke går an å sende noe som ikke stemmer med bildet ustraffet. Fordi det lager bare masse frustrasjon for kjøper. Så her er det nulltoleranse i fra min side.

 

Å rette opp i feil skal jeg være med på. Men, en av partene altså selger eller Ebay må komme på banen med en dialog. Jeg gidder ikke å starte en voldsom fram- og tilbakediskusjon med kinesere. Det var vanskelig nok å få plassert ordren synes jeg. Men de var medgjørlige på den siden av handelen. Så det kan godt hende de ordner opp seriøst nok. Ellers skal det nok bli oppvask på en eller annen måte :)

 

Fra mitt ståsted så er saken slik at det er en soleklar feil i fra leverandør. Jeg klarer ikke med ekstra vinkling å se kritisk nok på det til at dette er noe som kan være en ålreit salgspraksis. Er varen feil så er varen feil, ganske enkelt. Her snakker vi om funksjonen til elektroniske kretser. Folk klager på betydelig mindre ting. F.eks. om de mottar en rosa gjenstand istedetfor en rød. Er det noen RAM-kyndige som kan tolke etikett for meg? Bare for å få en vurdering på om det kan være en counterfeit vare som de har klistret et Ramaxel klistremerke på. Ramaxel er sikkert fint det, men det er jo ikke blant de mest kjente merker her på berget.

 

Jeg tenker litt i baner at det sikkert finnes skurker som får tak i defekte brikker og selger det til intetanende folk. Men, jeg vil la den tvilen komme selger tilgode foreløpig selvsagt.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

Så jeg bør ikke åpne en Return Request selv Blåbjørn? Kan du utdype hvordan de forskjellige requestene vil oppfattes av motparten og hvordan det mest sannsynligvis vil reageres på hver enkelt request-variant?

 

CaZpeR det er en Lenovo bærbar i det rimelige prisleie (Pentium)

 

Det ble gitt feedback før jeg åpnet request. Jeg syntes det var på sin plass. For det er bare ærlighet jeg har meddelt, som jeg synes andre må få vite om. Jeg synes nesten det ikke går an å sende noe som ikke stemmer med bildet ustraffet. Fordi det lager bare masse frustrasjon for kjøper. Så her er det nulltoleranse i fra min side.

 

Å rette opp i feil skal jeg være med på. Men, en av partene altså selger eller Ebay må komme på banen med en dialog. Jeg gidder ikke å starte en voldsom fram- og tilbakediskusjon med kinesere. Det var vanskelig nok å få plassert ordren synes jeg. Men de var medgjørlige på den siden av handelen. Så det kan godt hende de ordner opp seriøst nok. Ellers skal det nok bli oppvask på en eller annen måte :)

 

Fra mitt ståsted så er saken slik at det er en soleklar feil i fra leverandør. Jeg klarer ikke med ekstra vinkling å se kritisk nok på det til at dette er noe som kan være en ålreit salgspraksis. Er varen feil så er varen feil, ganske enkelt. Her snakker vi om funksjonen til elektroniske kretser. Folk klager på betydelig mindre ting. F.eks. om de mottar en rosa gjenstand istedetfor en rød. Er det noen RAM-kyndige som kan tolke etikett for meg? Bare for å få en vurdering på om det kan være en counterfeit vare som de har klistret et Ramaxel klistremerke på. Ramaxel er sikkert fint det, men det er jo ikke blant de mest kjente merker her på berget.

 

Jeg tenker litt i baner at det sikkert finnes skurker som får tak i defekte brikker og selger det til intetanende folk. Men, jeg vil la den tvilen komme selger tilgode foreløpig selvsagt.

Det var en lang post men for å svare på noe av den; nei det lønner seg ikke å gi tilbakemelding før man har prøvd å ordne opp i det. Selgeren kunne kanskje tilbydd bedre IG kjappere løsninger. I tillegg så forventer eBay at man ihvertfall prøver å Fixe ting seg i mellom før de går inn IG ser på saken. Nå har selgeren lite intensiv for å være snill da du allerede har avsagt din mening. Er han hevngjerrig og barnslig kan han i værste tilfelle bare hale ut tiden mest mulig siden du har spillt dine kort. )

 

 

Litt offtopic for Denne saken men hadde man feks etterlatt positiv anmeldelse så hadde eBay sannsynligvis "ruled" casen i selgers favør og tenkt at det var buyers remorse som var ute å gikk. Så beste er å vente og prøve å Fixe det. Feil skjer, det er ofte halvamatør selgere som selger ut av garasjen sin og postlegger flere hundre pakker om dagen.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Så for å foreslå en kortfattet og enkel løsning:

1) åpne en case i resolution centeret som item recived NOT As Described. Send en melding til kjøperen med kjøpsnummeret og forklar det kortfattet. Ikke skriv en wall of tekst da fyren sikkert har begrensede engelsk kunnskaper og brukergoogle transilate:

 

2) vent de dagene selgeren får til å svare og om dere ikke blir enig får du muligheten til å få eBay til å se på saken etter en liten timedelay på en liten uke. Forklar eBay hvorfor du er misfornøyd og hvilken gjenstand du egentlig ønsket.

Endret av Blåbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt sikkert rett Blåbjørn. Jeg prøvde også å handle noen batterier på Alibaba i august men ga opp prosessen pga. alt for mye dialog hvor selger aldri helt besvarte hva frakt kom til å koste. Så jeg har kanskje den negative opplevelsen som baggasje. Prøvde å fiske ut informasjon i forkant av et annet produkt som jeg vurderte også. Felles for disse to via Alibaba selgerne var at de absolutt ønsket betaling via Paypal og ikke gå via Shieldløsningen eller hva Alibaba kaller den (husker ikke).

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de orker å skrive så mye fram og tilbake framfor å bare få dratt i land en handel, på ordinære prinsipper der man bygger opp tillit så det kan legges til rette for at kunder har lyst til å komme tilbake å handle på ny. Alibaba er langt i fra en webshop. Ebay likner mer på en webshop, da man slipper å forhandle så mye fram og tilbake. Du har sannsynligvis rett i at det kan være garasjeforhandlere en ofte har med å gjøre :)

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

Vet en del tilfeller en del selgere på ebay sier de sender deg ny vare, du venter 30 dager på det, også finner ut det er for sent å gi feedback, har havnet i det problemet selv, så selgene kan bare lyve eller skylde på pakken ble borte i posten, men særlig flinke å løse problemer er de ikke.

 

En del tilfeller hvor man spørs teknisk om produktet, og sier man vurder å gi negativ tilbakemelding hvis man ikke får svar.

Får man ofte nedsatt pris istedenfor gode tekniske svar.

 

Slik er det med ebay billig men veldig risikofult. Veldig skjeldent jeg gir enten negativ\nøtralt tilbakemelding.

Men burde vel egentlig gjort det da det er selgeren sin feil å sørge for informasjonen er riktig.

 

Sett en del tilfeller hvor selger har byttet produktsiden med en annen så man trodde man har kjøpt noe annet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...