Gå til innhold

Bytte RAM fra Macbook Pro til en Acer 5820TG? [pics]


Requi

Anbefalte innlegg

Min Acer (Acer Aspire TimeLineX 5820TG) har for øyeblikket 2x 2GB RAM brikker (4GB totalt).

Vil oppgradere til 2x 4GB (8GB totalt).

 

Ville spørre om dette her da jeg har hørt at bytting av RAM kan være skadelig for systemet om man ikke bruker riktige brikker for systemet sitt?

Her er Speccy skjermdump av RAM seksjonen min:

m3foAcI.png

 

sdqFsNA.png

 

Bilde av den (de, 2-stk.) originale RAM-brikken i laptopen:

 

dSWk03S.jpg

 

Dette er kortet (har 2 stk) fra en Macbook Pro (~2009 modell?) (2x 4GB):

(4gb 2rx8 pc3-12800s-11-11-f3)

 

YeAm9yQ.jpg

 

Legger også ved skjermbilde av Motherboard samt CPU.

Motherboard:

 

eKdU92U.png

 

LNQhRAN.png

 

CPU:

 

t58CjxG.png

 

AppNThn.png

 

Er disse to nye RAM brikkene fra Macbook PROen kompatible med min Acer laptop?
Er det trygt å bytte, eller kan det skade systemet mitt?

 

Takker for svar!

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tommelfingerregel: hvis brikkene passer (fysisk) og maskina di booter med dem i, så kan du ikke skade / ødelegge noe.

Mulige scenarioer: brikkene blir gjenkjent av maskin og operativsystem - alt virker

- maskinen har en begrensning i chipsettet som gjør at selv om du har store nok brikker så får du ikke mer minne enn det som er begrensningen i chipsettet

- minnebrikkene er tregere enn de som satt i maskinen din, du fpr ikke optimal hastighet, men minnet virker

- minnebrikkene er inkompatible, maskinen booter ikke opp, og / eller du får en feilmelding

Lenke til kommentar

Det er vel enklere å få Apple-RAM til å virke i en PC enn motsatt, siden Apple definerer egen spec, mens PC er mer generell og tilpasset ulike standarder som RAM-timing etc i BIOS. PC3-10700 (667 MHz) er så vidt jeg kan se det som brukes i 5820TG. Hadde ikke vært redd for å teste. Det verste som kan skje er at maskinen ikke booter og at du kan flytte brikkene tilbake.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

PC3-RAM som kjører raskere med dårligere timing kan valigvis kjøre tregere med bedre timing i tillegg til at BIOS leser JEDEC-data om brikken og tilpasser dette og andre justerbare innstillinger i maskinen til chipset. Tror nok det er stor sannsynlighet til at brikkene vil virke. Hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å teste.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...