Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

DNB ville plutselig ha mere egenkaptial på boliglån


Kremen1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og min samboer fikk innvilget bolig lån med finansieringsbevis i DNB tilbake i februar. 

I mars kjøpte vi leiligheten, og vi fikk beskjed om at vi godt kunne ha strekt oss 100.000kr ekstra om vi trengte det, men budrunden gikk greit så vi slapp.

 

Rådgiveren får fikk tilsendt kjøpekontrakt, og vi fikk bekreftet hva vi skulle sette av på kontoen av EK og at lånepapirene ville komme i løpet av noen uker. Dette var i midten av april.

 

Ettersom vi ikke hørte noe mer kontaktet vi banken i dag ettersom overtagelse er onsdag neste uke. 

 

Rådgiveren vår var på ferie, så måtte bare ringe inn. Da fikk vi plutselig beskjed om at, nei dette holder ikke og at vi måtte utbetale 35.000kr ekstra i EK for at de skulle sende oss lånepapirene.

 

Videresendte da all dokumentasjon både på innvilget finansieringsbevis fra rådgiver, samt mail der hun bekrefter hva vi skal overføre av EK og at lånepapirene ville bli tilsendt straks. ( EK var på kontoen som avtalt )

 

Men i følge saksbehandleren på telefon var dette feil informasjon fra rådgiver, og at hun hadde snakket med sin sjef og eneste mulighet var at vi overførte 35.000kr ekstra. Vi var nemlig over 5 gangen på lån, og det kunne vi ikke være. ( Vi hadde fått innvilget å gå litt over pga høy EK og fordi min samboer jobber i DNB)

Men dette var i følge ny saksbehandler ikke tilfelle, og at det måtte ha blitt en misforståelse. ( Til tross for tilsendt dokumentasjon på mail ) Hun hadde også ringt den opprinnelige rådgiveren som var på ferie og hun mente hun hadde sagt at vi ikke kunne låne over 5 gangeren til tross for hva hun har skrevet til oss skriftlig. 

 

Eventuelt kunne vi vente til mandag når vår opprinnelige rådgiver var tilbake så hun fikk sett på saken, men da var det ikke sikkert de rakk å fikse papirene innen overtagelse.... 

 

Er ikke dette svært dårlig? Vi hadde pengene, så fikk overført det i dag. Men tenk om vi hadde gitt 100.000kr over opprinnelig pris, da skulle de plutselig hatt 135.000kr på konto i dag til tross for dokumentasjon og finanseringsbeviset vi har. 

 

Jeg trodde da virkelig de ikke sendte ut finanseringsbevis uten at de hadde kontroll på sakene. Vi er i tillegg blitt SAGA medlemmer der og skal visstnok få ekstra bra service??? Værste av alt var at vår opprinnelige rådgiver hadde bedt oss søke om SAGA Mastercard med 20.000kr i kreditt, med tilbudene DNB har i butikker samt reiseforsikring tenkte vi det var greit.

 

Men dette kunne vi brått ikke ha lenger, så de kontoene stengte den nye rådgiveren. ( Vi hadde ikke benyttet oss av kreditten og ikke fått kortene engang) Årsaken var at vi da hadde 40.000kr ekstra i "lån" eller "kreditt" fra de, og dermed gikk over 5 gangeren i lån pga det + At jeg hadde kjøpt en Mac gjennom  Cresco nylig med 6 måneders gebyrfri og rentefri avbetaling, dette virket det som var helt katastrofe.. Selv om jeg forklarte at årsaken var pga det var gebyrfritt og at jeg ikke hadde noe problem med å betale det med engang. ( Sendte bilde av disponibelt beløp på min konto )

 

 

Vi fikk veldig god rente, men føles ikke helt som de har kontroll? Så om samboer slutter der bytter vi bank med engang. 

 

Spørsmålet er om de virkelig hadde rett til å gjøre dette når vi hadde skriflig bevis på hva som var avtalt med vår opprinnelige rådgiver.. I såfall må jeg dobbelt sjekke alt ved neste bolig kjøp om man ikke kan stole på finanseringsgsbeviset eller hva rådgiveren sier. 

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 ganger lønn er vel loven, og banken kan ikke gå ut over hva lovverket sier. Uryddig av banken, men dem har faktisk ikke lov til det.

 

 

Takk for svar, men jo de kan fortsatt gå over 5 gangeren. Bare ikke til like mange som før. 

Hun prøvde å bortforklare med at de kun kan gå over til førstegangskjøpere eller alene forsørgere,  og at det derfor hadde skjedd en feil. 

Fortalte da at vi var førstegangskjøpere og da ble hun stille 5 sek før hun sa, meeen det går ikke likevel.

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar

Nå har jo finanstilsynet forandret retningslinjene/krav en del i siste tiden, spesielt i Oslo-området så. Ikke så lett for bankfolk heller slik som jeg ser på saken.

 

 

Det er sant, men lånet ble både søkt og innvilget etter de nye kravene kom på plass. Men hun måtte få det innvilget via sin sjef pga de nye reglene, dette har vi også skriftlig. I tillegg til at vi har skriftlig mail om hvilket EK beløp som måtte være tilgjengelig etter kjøpekontrakten på den nye leiligheten ble sendt inn, der det også står at det kun gjenstår at vi får tilsendt låne papirene. Alt dette ble tilsendt uten at de hjalp.

 

Jaja, ordnet seg uansett men det var vi som måtte lide for det.

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar

Finansieringsbeviset er et bindende tilsagn fra banken. Det kommer altså an på hva som står i finansieringsbeviset.

 

 

Beviset var på 50.000kr mer enn det vi ga, i tillegg sa rådgiveren at vi sikkert kunne gått opp 50.000kr til.

Jeg sendte også finansierings beviset til de, men det mente de måtte være feil + alle mailene på at rådgiveren sa alt var OK. 

 

Spurte om å få snakke med hennes sjef da det var de som bestemte, men de brydde seg ikke.

Endret av Kremen1
Lenke til kommentar

5 ganger lønn er vel loven, og banken kan ikke gå ut over hva lovverket sier. Uryddig av banken, men dem har faktisk ikke lov til det.

Joda. Fra forskriften: 

§ 8. Fleksibilitet

Finansforetaket kan innvilge lån som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 10 prosent av verdien av innvilgede lån hvert kvartal.

Første ledd gjelder ikke lån med pant i bolig i Oslo kommune. Finansforetaket kan hvert kvartal innvilge lån med pant i bolig i Oslo kommune som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 8 prosent av verdien av innvilgede lån med pant i bolig i Oslo kommune, eller for inntil 10 millioner kroner.

Innvilgelse av lån som angitt i første og annet ledd, skal være innenfor rammer og retningslinjer som er fastsatt av foretakets styre, eller av ledelsen for utenlandske filialer.

Finansforetaket skal hvert kvartal rapportere til styret eller ledelsen for utenlandske filialer om hvor stor andel av verdien av innvilgede lån som er innvilget etter denne paragraf.

Lenke til kommentar

 

Da har banken brutt tilsagnet. Det kan du klage inn til Finansklagenemnda og ta opp med Finanstilsynet.

Takk for svar. Får man noe ut av det nå som vi har overført pengene og sendt inn låne papirene?

 

Dere får sikkert ikke noe gratis, det har ikke skjedd noen skade. Ville vert verre om dere hadde gitt bindende bud som dere ikke kunne oppfylle og blitt krevd for voldgift. Men det er jo generelt greit å klage slik at rutinene til banken blir litt bedre.

 

Er det noe forbehold om sikkerhet? Jeg har fikk et finansieringsbevis en gang med en ramme, men det betydde ikke at jeg kunne handle uhemmet i forhold til takst/verdivurdering på boligen jeg skulle kjøpe.

Lenke til kommentar

 

 

Da har banken brutt tilsagnet. Det kan du klage inn til Finansklagenemnda og ta opp med Finanstilsynet.

Takk for svar. Får man noe ut av det nå som vi har overført pengene og sendt inn låne papirene?
Dere får sikkert ikke noe gratis, det har ikke skjedd noen skade. Ville vert verre om dere hadde gitt bindende bud som dere ikke kunne oppfylle og blitt krevd for voldgift. Men det er jo generelt greit å klage slik at rutinene til banken blir litt bedre.Er det noe forbehold om sikkerhet? Jeg har fikk et finansieringsbevis en gang med en ramme, men det betydde ikke at jeg kunne handle uhemmet i forhold til takst/verdivurdering på boligen jeg skulle kjøpe.

Hei,

 

Rådgiveren viste hvilken leilighet vi bydde på, og det var ingen forbehold hun nevnte. Vi kunne gå 100.000kr over det vi ga om det ble nødvendig.

 

I tillegg til dette fikk hun tilsendt kjøpekontrakt av leiligheten. Vi fikk da skriftlig mail om at alt var OK og hvilke beløp som skulle stå disponibelt som EK. Lånepapirene ville bli tilsendt i løpet av en uke sa hun.

 

Hun lovte å følge opp saken, men vi har ikke hørt noe selv om hun kom tilbake på jobb mandag.

 

Vi endte som sagt med å overføre 35.000kr så vi fikk saken ut av verden, og fikk tilsendt papirene på fredag. Dro i banken på lørdag for å forsikre oss om at alle papirene var OK. Finans rådgiveren der gikk igjennom papirene og alt var OK sa han.

 

Mandag fikk vi beskjed om at det var feil på papirene og de måtte signeres på nytt, haha.

Bare rot hos dnb. :)

 

Men lånet ble heldigvis utbetalt i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at den ene rådgiveren synes dere var kunder hun ville være fleksibel med, slik som det står over er mulig. Det er derimot ikke lov for banken å være fleksibel med alle kunder. De har en kvote for hvor mange % av kundene de kan være det med. Så regner med at når en annen rådgiver så på det så mente den rådgiveren at det ikke var tilfellet, og at det ikke skulle bli gitt noe fleksibilitet til dere og krevde dermed inn penger for å følge loven. Staten har jo overlatt litt skjønn til bankene som de kan utøve, men banken bør jo selvfølgelig ha litt bedre retningslinjer på det da. Slik at det ikke er slik at noen gir, mens noen andre ikke gjør.

 

Ellers så tror jeg det å være kunde lenge er hva som mer gir deg god kundeservice. Hvis de ser at du er flink til å betale inn, ser økonomien din er ryddig og bra osv så er sannsynligheten større for "god service". For i slutten av dagen er det jo alltid risiko for banken, derfor 5 ganger eksisterer. Lengre historie slik jeg beskrev = større sikkerhet og mindre risiko for banken. Og det vil og si du er en god kunde som banken vil ja.  Og det er da du får god service, og gode tilbud. Det er mer da du kan få ekstratjenester og slikt.

 

I forhold til akkurat de nye reglene rundt fleksibilitet vet jeg ikke helt. De vil jo nødvendigvis bruke det der de har mest å tjene. Regner med at det de sa om førstegangskjøpere og alenekjøpere er at disse vanligvis har mindre EK. Og de bruker gjerne alt de har og går til grensen av hva som er mulig første gang de kjøper. Så da vil de gjerne finne den banken som er villig til å gå 8%/10% over grensen for dem. Og det er vel bare for 15% av kundene de kan, så å gå over grensen for dere er på en måte "bortkastet" siden dere hadde mulighet til å betale likevel. Så det er vel grunnen til at hun ikke vil gi dere noe over. Når det kommer til bank så vil jeg tippe at i nesten alle tilfeller så vil motiv og grunn være økonomisk, da det er jobben til banken.

 

Samtidig jeg husker jeg leste i dn.no at rekordmange fikk utsted finansieringsbevis rett før de nye reglene trådde i kraft. Og det vil jo si at folk fikk for over 5 ganger uten unntak, og de gjaldt etter nye loven kom også. Så om DNB faktisk har gitt et bevis, men så krever mer igjen etterpå så virker det definitivt ikke riktig. Jeg kjenner ikke loven da, men det ville ikke vært første gang en bank gjør noe de egentlig ikke skal bare fordi kunden ikke kan alle lovene og ikke kan vite om de kan gjøre det eller ei. Det er jo tross alt de som er banken og skal ha kontroll. Så da blir det vanskelig for deg som kunde å si noe der og da, selv om du synes noe ikke er helt rett.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...