Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fremleie av leilighet i borettslag.. Hvor lenge?


Anbefalte innlegg

Jeg er eier av andel i et borettslag, og da med tilhørende leieplikt som det vel faktisk er..

 

Nå kan det se ut som jeg ender opp med jobb langt unna der jeg har leilighet, men dette kun for en periode på noen år.

 

Slik jeg har forstått det kan man leie ut borettslagsleiligheter inntil 3 år, men hos leieboerforeningen kan jeg lese at det også finnes egne regler for utleie med særlig grunn, dette omhandles i burettslagslova §5-6

For meg vil jo dette med særlig grunn være relevant da det er snakk om å bo langt borte i noen år før man setter nesen hjemover igjen.

 

Hvor lenge kan man i et slikt tilfelle leie ut leiligheten? Det er gull verdt for meg å kunne leie ut for 10-11k i mnd når jeg har under 3k i månedlige utgifter på samme leilighet..

 

Vil 5 år kunne kalles midlertidig? Hva med 10 år?

 

Ja, det er en grunn til bruk av anonymisering her. Anonymous poster hash: 28e9b...5b1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borettslagsloven § 5-6:

 

§ 5-6.Overlating av bruken med særleg grunn

(1) Andelseigaren kan elles med godkjenning frå styret overlate bruken av heile bustaden dersom

1. andelseigaren er ein juridisk person, eller

2. andelseigaren skal vere borte mellombels som følgje av arbeid, utdanning, militærteneste, sjukdom eller andre tungtvegande grunnar, eller

3. ein medlem av brukarhusstanden er andelseigarens ektemake eller slektning i rett opp- eller nedstigande linje eller fosterbarn av andelseigaren eller ektemaken, eller

4. det gjeld bruksrett som nokon har krav på etter ekteskapsloven § 68 eller husstandsfellesskapsloven § 3 andre ledd.

(2) Godkjenning kan berre nektast dersom brukarens forhold gir sakleg grunn til det. I tilfelle som nemnt i første ledd, kan godkjenning nektast dersom brukaren ikkje kunne blitt andelseigar, jf. § 4-4.

 

https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§5-6

 

Noten på Rettsdata (260) av Kåre Lilleholt sier blant annet: 

 

Det avgjerande her er at andelseigaren har tenkt å koma attende til bustaden (fråvera skal vera mellombels). Normalt må laget leggje til grunn andelseigarens opplysningar om planane, men dei nærare omstenda kan vise at andelseigaren ikkje har tenkt å koma attende. Endrar planane seg undervegs slik at fråvera blir varig, skal bruksoverlatinga avviklast, men her òg kan bevisvanskane bli store.

Forarbeidene, i Ot.prp.nr.30 (2002-2003) s. 273 sier omtrent det samme:

 

Retten til å overlate bruken etter dette alternativet gjeld berre der andelseigaren skal vere borte mellombels, det vil seie at det er meininga å kome att. Blir planane endra seinare, skal andelseigaren avvikle bruksoverlatinga og eventuelt selje andelen, men det er i praksis ikkje lett å fastslå når planane definitivt er endra.

 

 

Kort oppsummert, hvis du sier at du flytter bort noen år på grunn av jobb så må borettslaget i utgangspunktet akseptere det. Så lenge fraværet er "midlertidig" kan du leie ut. Det er ingen fast tidsfrist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kontakt styret i borettslaget.

 

Generelt ønsker en i størst mulig grad å unngå boende som selv ikke er andelseier da disse gjerne er mindre pliktoppfyllende (husordensregler, delta i dugnader etc.).

Lenke til kommentar

Borettslag løser som regel dette problemet ved å gjøre godkjenningen tidsbestemt (kreve at du søker for en bestemt periode) og kreve kopi av leieavtalene du inngår med brukerne.

 

Det følger nemlig av husleieloven § 11-5 at hvis man ønsker å bruke seg av særrettighetene husleieloven gir utleier av egen bolig kan det midlertidige fraværet ikke vare lenger enn fem år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...