Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav: Uønskede saksdok. ligger på "min side"


Anbefalte innlegg

Har for noen år siden vært gjennom en sak som endet med uførhet.

På "min side" hos NAV, ligger flere sider av dette tilgjengelig, lenge etter at alt er over.
Må det gjøre det? Brever med temmlig personlige/sensitive ting som ble sendt fram og tilbake osv.

Kan ikke se vitsen i at det skal ligge der ute. Vet jo at det kun skal være tilgjengelig for meg og de fra Nav som skulle være involvert (Kanskje for hvem som helst i Nav?)

Men føler meg liksom ikke helt trygg når sånt ligger ute på en nettserver.
Det blir jo på en måte samme som pasientjournal med sensitive ting. Der kan du velge selv.

Har lurt på å spørre om de kan fjerne det derfra, men vegrer meg litt så lenge jeg ikke er sikker. For slik jeg kjenner mange Nav folk, henger de seg på deg og blir skeptiske eller vrange hvis du spør litt om sånne ting.
Så hvis noen her vet at det ikke går å fjerne dem derfra, så ser jeg mest fordel å ikke kontakte dem.



Anonymous poster hash: 7a7fd...d15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

 

Har for noen år siden vært gjennom en sak som endet med uførhet.

 

På "min side" hos NAV, ligger flere sider av dette tilgjengelig, lenge etter at alt er over.

Må det gjøre det? Brever med temmlig personlige/sensitive ting som ble sendt fram og tilbake osv.

 

Kan ikke se vitsen i at det skal ligge der ute. Vet jo at det kun skal være tilgjengelig for meg og de fra Nav som skulle være involvert (Kanskje for hvem som helst i Nav?)

 

Men føler meg liksom ikke helt trygg når sånt ligger ute på en nettserver.

Det blir jo på en måte samme som pasientjournal med sensitive ting. Der kan du velge selv.

 

Har lurt på å spørre om de kan fjerne det derfra, men vegrer meg litt så lenge jeg ikke er sikker. For slik jeg kjenner mange Nav folk, henger de seg på deg og blir skeptiske eller vrange hvis du spør litt om sånne ting.

Så hvis noen her vet at det ikke går å fjerne dem derfra, så ser jeg mest fordel å ikke kontakte dem.

 

Anonymous poster hash: 7a7fd...d15

 

Du må jo bruke tofaktorautentisering for å logge deg inn der, hvordan skal noen andre enn deg klare å logge seg inn og hva skjal de kunne bruke dokumentene til?

Lenke til kommentar

Hvem som helst i NAV kan ikke slå deg opp. Man må stort sett tilhøre samme NAV-kontor eller ha spesielle roller/rettigheter (f. eks. enkelte kontorer som jobber/jobbet med dagpengesøknader for store deler av landet).

 

En del krav til hva som skal lagres og hvor lenge (uten at jeg kjenner dem i detalj), så usikker på om du kan få dem slettet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Merkelig det der med nav... hver jævla gang jeg dro noe sted i landet så ble dagpengene ikke utbetalt før jeg hadde ringt dem og klaget og de fikk vridd ut av meg hvor jeg var. Er det rart man blir paranoid?

Lenke til kommentar

NAV bruker ikke "Min side" for å få tilgang, de bruker sitt eget saksbehandlingsverktøy.

 

Du har i praksis ingen mulighet til å "skru av" denne tilgangen.

 

Er ikke sikker på om jeg skjønte dette helt.

 

Tolker det du skriver slik:

 

1. NAV(bruker ikke "min side") ..går inn gjennom en annen (egen) kanal (nettside? fysisk arkiv?) når de skal gå inn i/lese dine dokumenter?

 

2. Med du kan ikke "skru av" menes: du kan ikke få de omtalte dokumentene fjernet fra nettsiden "min side"? under noen omstendighet..noengang?

 

Er dette riktig oppfattet, eller misforstår jeg?

 

Anonymous poster hash: 1a895...d25

Lenke til kommentar

Litt tillegg: Jeg er klar over at NAV selvsagt alltid vil ha tilgang til alt sammen.

Mitt opprinnelige spørsmål var helt uavhengig av det. Det er jo egentlig av nettopp den grunn, jeg ikke ser helt vitsen med at de greiene må ligge på "min side", når du selv ikke har bruk for det/ønsker ha det liggende der.
 



Anonymous poster hash: 1a895...d25
Lenke til kommentar

 

Litt tillegg: Jeg er klar over at NAV selvsagt alltid vil ha tilgang til alt sammen.

 

Mitt opprinnelige spørsmål var helt uavhengig av det. Det er jo egentlig av nettopp den grunn, jeg ikke ser helt vitsen med at de greiene må ligge på "min side", når du selv ikke har bruk for det/ønsker ha det liggende der.

 

 

Anonymous poster hash: 1a895...d25

 

 

 

Det er mulig din bekymring skyldes en misforståelse av det tekniske. Det er ikke slik at det ligger filer "ute på en nettserver".

 

Dataene dine ligger i en safe, inni fjellet. Du har fått et kikkhull inn til dem, og dette kikkhullet er det kun du som har tilgang til - ingen andre i hele verden kan få tilgang til dette kikkhullet.

Lenke til kommentar

Så om noen hacket brukersidene til NAV, kan de lett skaffe samme tilgang.

Dessuten mistenker jeg at uvedkommende hos NAV kan gå inn dit hvis de vil, selv om det ikke er de sidene de bruker i forb m jobben.

 

I og med at NAV bruker ID-Porten, så er det relativt trygt ettersom det er særdeles vanskelig for uvedkommende å komme inn, samt at du neppe er så interessant at noen gidder å bruke alle de ressursene det ville kreve å få tilgang til nettopp din side.

 

Uvedkommende hos NAV har ikke tilgang til "Ditt NAV", det er det kun deg som har.

Noen NAV ansatte har selvfølgelig tilgang til trygdemappen din, hvor all dokumentasjon om deg som NAV har finnes.

De trenger ikke nettsiden for dette, dette er interne systemer NAV har for å kunne se informasjon om brukerne sine, noe det er åpenbart at de må ha.

 

Dette gjelder så å si hele norges befolkning, slik at det er nok vanskelig å få fjernet ting fra nettløsningen, men du kan slå deg til ro med at dette er trygt, innen alle rimelighetens grenser.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Om noen hacker NAV, så kan de høyst sansynlig hente dokumenter som ikke er synlige for deg.

Om uvedkommende på NAV vil sjekke, kan de gjøre det uavhengig av om det ligger på din nettside eller ikke.

 

For å ta den kikke-hull analogien, du har nå ett kikkehull inn til dokumentet, dette kan jo NAV tette igjen slik at du ikke kan bruke kikkehullet, men NAV og hackere bruker ikke dette hullet, de går gjennom den låste døra og ser dokumentene fra innsiden :)

Lenke til kommentar

Dere er ganske naive hvis dere tror at MIN-SIDE/NAV sine systemer er 100% trygge.

Det blir neppe tryggere av at TS sitt dokument ikke ligger der.

Dokumentet får antagelig bare en merkelapp som sier "ikke synlig på min-side" og er fortsatt like tilgjengelig som tidligere for alle som ikke logger seg på via min-side med brukernavn og passord til TS.

Lenke til kommentar

Hva med å ta en telefon? Du kan ringe NAV og spørre de om dokumentene kan fjernes. Du kan også spørre om sikkerheten.

 

Dere er ganske naive hvis dere tror at MIN-SIDE/NAV sine systemer er 100% trygge.

 

"Har lurt på å spørre om de kan fjerne det derfra, men vegrer meg litt så lenge jeg ikke er sikker. For slik jeg kjenner mange Nav folk, henger de seg på deg og blir skeptiske eller vrange hvis du spør litt om sånne ting.

Så hvis noen her vet at det ikke går å fjerne dem derfra, så ser jeg mest fordel å ikke kontakte dem."

 

Anonymous poster hash: 1a895...d25

Lenke til kommentar

 

Hva med å ta en telefon? Du kan ringe NAV og spørre de om dokumentene kan fjernes. Du kan også spørre om sikkerheten.

 

Dere er ganske naive hvis dere tror at MIN-SIDE/NAV sine systemer er 100% trygge.

 

"Har lurt på å spørre om de kan fjerne det derfra, men vegrer meg litt så lenge jeg ikke er sikker. For slik jeg kjenner mange Nav folk, henger de seg på deg og blir skeptiske eller vrange hvis du spør litt om sånne ting.

Så hvis noen her vet at det ikke går å fjerne dem derfra, så ser jeg mest fordel å ikke kontakte dem."

 

Anonymous poster hash: 1a895...d25

 

 

Joa. greit nok. Dessverre må du nok bare bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar

 

Dataene dine ligger i en safe, inni fjellet. Du har fått et kikkhull inn til dem, og dette kikkhullet er det kun du som har tilgang til - ingen andre i hele verden kan få tilgang til dette kikkhullet.

 

 

Hva med de ca 20.000 nav-ansatte? De har vel teknisk sett tilgang til samme info.

Lenke til kommentar

Seksjonssjefen for Arbeids- og velferdsdirektoratets juridiske kontor ble, skal vi si, oppfordret til å vurdere stillingen sin, etter å ha blitt tatt i å snuse i naboers dokumenter. Det ble mediesak, og hun fratrådte stillingen sin i 2016 (personalmappen hennes ble også offentliggjort).

 

Det er cirka 20 000 NAV-ansatte, men de fleste av dem jobber i en kommune/ved et NAV-kontor og har kun tilgang til sitt eget kontors dokumenter. Tilsvarende har fylkesvise oppgaveløsere kun tilgang til fylkets brukeres dokumenter. I tillegg til dette er det avgrensninger på sakstype. Jobber du med familiesaker er det den typen dokumenter du får innsyn i. Du får innsyn basert på tjenestlig behov ut fra hva du jobber med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...