Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsulykke og livsopphold/boligutifter


mix122

Anbefalte innlegg

Hatt en arbeidsulykke falt ned fra stilaset 4-5 meter. Ingen alvorlig skader ligger på et opptreningssenter i flere uker nå framover.

 

- sykemelding fått på 3-4uker men NAV sier jeg kan få kun penger for tilltaket/praksis jeg har vært i (gjennom nav kontrakt som skulle føre til læringplass etter en mnd) (( i 16dager )) 

 

- NAV sier jeg må søke da etterpå sosial hjelp som er på trynnet med regelverket man må bruke opp først ALLE SPARE PENGER! etter man har vært i en arbeidsulykke som arbeidsgiver / forsikringsselspaket må ta ansvert for nå og alle utgifter?!

 

- Advokat jeg har nå er ikke en som har hatt personskadet og lurer på om kanskje jeg skal si opp og gå til en annen som kan hjelpe meg bedre?

 

- Bør ikke arbeidsgiver dekke sykepenger etter arbeidsulykken / forsikringsselskapet etter de 16 dager NAV mener jeg kan få maksimal.  (( a konto ))

 

NOE TIPS ? HJELP I DENNE SITUASJON? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ettersom det var en arbeidsulykke,så var vel både arbeidstilsyn og politi der,så da er det vel opprettet en sak?,og om firmaet har brutt noen lover/regler,så vil de få en bot,og du får sikkert dekket det du taper med tanke på jobb.

har de ikke brutt noen lover/regler,så det var en ulykke,eller at du har forårsaket ulykken selv,så får du nok ikke så mye igjen.

 

ettersom dette var igjennom nav,så får du nok ikke sykepenger fra firmaet,da er det nok nav som gjelder,og de betaler vel ikke ut sykepenger før etter 2 uker i sykeperioden(i hvert fall sånn det er når man er ansatt i et firma),de første 2 ukene betaler firmaet man er ansatt i,noe du ikke er

Lenke til kommentar

Du har vel akkurat startet i jobben? Da er der vel en grense på hva arbeidsgiver betaler av sykepenger.

Du fikk så vidt jeg har lest sparken fra en jobb for en måneds tid siden er det ikke 3 måneder an må jobbe ett sted før må får sykepenger fra arbeidsgiver da?

Lenke til kommentar

Hvis det er en yrkesskade gjelder ikke regler om opptjeningstid, jf. folketrygdloven § 8-55. Du får sykepenger fra første dag på jobb. Men det forutsetter at du er arbeidstaker i et arbeidsforhold, og slik jeg forsto det var du i arbeidspraksis. Praktikanter har ikke krav på sykepenger.

 

Hvis du er syk og ikke har krav på sykepenger er alternativene i praksis arbeidsavklaringspenger, eller sosialstønad.

 

Er det opprettet skadesak hos arbeidsgivers yrkesskadeforsikringsselskap? I så fall kan du kontakte dem og spørre om at de forskutterer. Utfordringen vil bli å dokumentere hva slags inntektstap du har lidt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...