Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Solgt bil - ny eier har ikke betalt årsavgift


TMB

Anbefalte innlegg

Han har jo ikke "med viten og vilje" latt det påløpe ekstra kostnader. Han legger til grunn at kjøper oppfyller forpliktelsen sin. Det er da kjøper som pådrar selger ekstrakostnader ved å misligholde. Ved å betale tar han jo fra staten sikkerheten som ligger i å kunne avskilte. 

 

Det sagt så øker jo selger eksponeringen sin ved å unnlate å betale. Hvis kjøper ikke er søkegod, er jo det litt uheldig. 

 

 

 

Så det finnes ikke noe konsept med tapsbegrensningsplikt her, slik det ofte gjør i andre sammenhenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt det tapet det er å ta de kostnadene som påløper ved å ikke betale avgifta helt til bilen blir avskiltet for så å betale den. Eventuelt la den bli avskilta for å vente på reaksjon fra kjøper.

På den måten "tvinger" man kjøper til å betale i etterkant selv om der har påløpt merkostnader.

Avgift for påskilting er vel på tett oppunder 2000 kroner nå? Det er ikke selgers plikt å betale dette for kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt det tapet det er å ta de kostnadene som påløper ved å ikke betale avgifta helt til bilen blir avskiltet for så å betale den. Eventuelt la den bli avskilta for å vente på reaksjon fra kjøper.

 

På den måten "tvinger" man kjøper til å betale i etterkant selv om der har påløpt merkostnader.

Avgift for påskilting er vel på tett oppunder 2000 kroner nå? Det er ikke selgers plikt å betale dette for kjøper.

Du glemmer at det kan ta mange mange måneder før bilen blir avskiltet, den blir ikke begjært avskiltet før i Juli en gang, og han kan kjøre i flere år uten å bli stoppet i kontroll - før dette skjer har antagelig selger blitt trukket i lønn inkl alle tillegsgebyrer for lenge siden.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han har jo ikke "med viten og vilje" latt det påløpe ekstra kostnader. Han legger til grunn at kjøper oppfyller forpliktelsen sin. Det er da kjøper som pådrar selger ekstrakostnader ved å misligholde. Ved å betale tar han jo fra staten sikkerheten som ligger i å kunne avskilte. 

 

Det sagt så øker jo selger eksponeringen sin ved å unnlate å betale. Hvis kjøper ikke er søkegod, er jo det litt uheldig. 

 

 

 

Så det finnes ikke noe konsept med tapsbegrensningsplikt her, slik det ofte gjør i andre sammenhenger?

 

Jo, men tapsbegrensningsplikten er ikke ubegrenset. For det første har TS enda ikke noen grunn til å tro at kjøper ikke vil betale. For det andre gir som sagt TS fra seg et pressmiddel ved å betale. Tapsbegrensningsplikten gir deg ingen plikt til å gi fra deg sidesikkerhet for kravet, for det ville kreve at du setter motpartens interesser over dine egne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ville tatt det tapet det er å ta de kostnadene som påløper ved å ikke betale avgifta helt til bilen blir avskiltet for så å betale den. Eventuelt la den bli avskilta for å vente på reaksjon fra kjøper.

 

På den måten "tvinger" man kjøper til å betale i etterkant selv om der har påløpt merkostnader.

Avgift for påskilting er vel på tett oppunder 2000 kroner nå? Det er ikke selgers plikt å betale dette for kjøper.

Du glemmer at det kan ta mange mange måneder før bilen blir avskiltet, den blir ikke begjært avskiltet før i Juli en gang, og han kan kjøre i flere år uten å bli stoppet i kontroll - før dette skjer har antagelig selger blitt trukket i lønn inkl alle tillegsgebyrer for lenge siden.

 

Det er forsåvidt et godt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får la det gå en stund til. Kom på en idé. Jeg har jo adressen til kjøper. Kanskje jeg kan ta en tur en natt og ta skiltene av bilen og levere de i "sprekken" på nærmeste trafikkstasjon? Da har han ikke noe valg for å få ut skiltene igjen :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg får la det gå en stund til. Kom på en idé. Jeg har jo adressen til kjøper. Kanskje jeg kan ta en tur en natt og ta skiltene av bilen og levere de i "sprekken" på nærmeste trafikkstasjon? Da har han ikke noe valg for å få ut skiltene igjen :p

 

En stund til? Er ikke fristen i dag? Gebyret på 200 kr ekstra havner til syvende og sist på deg. 

 

Tror ikke det er noe som stopper deg for å gjøre det. Er dog litt usikker på lovligheten rundt det, ettersom bilen har ny eier.

Lenke til kommentar

Jeg får la det gå en stund til. Kom på en idé. Jeg har jo adressen til kjøper. Kanskje jeg kan ta en tur en natt og ta skiltene av bilen og levere de i "sprekken" på nærmeste trafikkstasjon? Da har han ikke noe valg for å få ut skiltene igjen :p

 

Selvtekt, men skjønner at det er fristende :-D

Lenke til kommentar

Sendte for moro skyld en SMS for å få vite eier av bilen og det virker som at han som kjøpte den av meg har solgt den videre.

 

Jeg tenker at jeg får betale årsavgiften + gebyr når neste faktura kommer, men hvem av personene er det riktig av meg å kreve inn pengene fra? Antar han første siden det er han jeg har kontrakt med?

Lenke til kommentar

Ja jeg blir nesten overrasket om den blir betalt da gitt, lukter litt "kjøp billig, selg fort og tjen noen kroner" av hele saken, uten at jeg vet om det er tilfelle så klart. 

Det er jo han du solgte den til du må forholde deg til, men om det ikke blir betalt kan du jo snakke med den nye eieren også å høre hva han fikk beskjed om ang årsavgiften.

Lenke til kommentar

Skjønner. Hvordan går jeg frem for å kreve pengene tilbake? Vi har som sagt kontrakt på at årsavgift ikke er inkludert i kjøpesum. Bilen ble betalt kontant og jeg har kontoutskrift på at samme summen ble satt inn på konto dagen etter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...