Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Synd du ikke vil fortsette videre - jeg tør påstå at dette har vært en av de mest nyttige trådene på diskusjon.no. Uansett - kudos for å ha holdt på så lenge som du har gjort!

 

[bilde]

 

Det kan vel tenkes at jeg kan ta over, men jeg vet ikke om jeg er så interessert i den bærbare delen.

 

Tør påstå at det er den stasjonære delen som er desidert viktigst uansett - behovet for veiledning er mye større når man skal velge ut alle delene selv, og da er det i tillegg mer nyttig å ha noe tilpassa norske priser og norsk tilgjengelighet. Og ikke minst å ha et utgangspunkt som fungerer godt som det er mulig å bygge videre på, dersom man skulle ha litt andre krav.

Endret av hlnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd du ikke vil fortsette videre - jeg tør påstå at dette har vært en av de mest nyttige trådene på diskusjon.no. Uansett - kudos for å ha holdt på så lenge som du har gjort!

 

[bilde]

 

Det kan vel tenkes at jeg kan ta over, men jeg vet ikke om jeg er så interessert i den bærbare delen.

 

Tør påstå at det er den stasjonære delen som er desidert viktigst uansett - behovet for veiledning er mye større når man skal velge ut alle delene selv, og da er det i tillegg mer nyttig å ha noe tilpassa norske priser og norsk tilgjengelighet. Og ikke minst å ha et utgangspunkt som fungerer godt som det er mulig å bygge videre på, dersom man skulle ha litt andre krav.

Njaa, vil nå si jeg har satt stor pris på å få lære om Dellmaskina og de andre valgene sine fortreffeligheter også jeg da. Føler jeg har fått mer pålitelige begreper om hvordan jeg skulle vurdere hva som er en god bærbar basert på argumentasjonen og valgene. Samtidig er det ikke fullt så vanskelig å finne gode anbefalinger for for eksempel skjermkort, strømforsyninger og kabinett på stasjonær. Men klart, det er en del argumentasjon bak balanseringen av komponenter i totalpakka som er viktig å få med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke helt situasjonen som er for komponenter til stasjonær PC.

 

Det er få hovedkortprodusenter som lager kort for privatmarkedet. Flere respekterte produsenter har lagt ned produksjonen eller er gått over til å kun produsere hovedkort for workstation/server.

 

Man må stort sett benytte flere nettbutikker for å få en god pris på komponentene i et oppsett. Dette gir økte fraktkostnader.

 

Det er en negativ og lite innovatid utvikling på kabinettfronten. Er det virkelig så vanskelig å ta eksisterende kabinettmodeller og oppdatere de med kabel-ordning, smartere montering av disker, bedre byggekvalitet, pwm-vifter, viftefilter, mer plass rundt hovedkortet og høyere kvalitet ved materialevalg? Det virker som en rekke produsenter designer kabinetter på måfå etter standardiserte mål som var aktuelle for 10 år siden og helt uten å studere egenskapene eller dimmensjonene til maskinvaren som er på markedet.

 

Tar gjerne imot tips om kabinetter og hovedkort som skiller seg ut positivt.

 

Deluze:

Det er ikke umulig at jeg kan ta for meg bærbare PCer, men jeg ønsker ikke å skryte på meg at jeg er super innenfor feltet selv om jeg har noenlunde oversikt over hva som er på markedet. Komponenter for stasjonær PC bruker jeg tid på stort sett hver dag. Jeg kan ikke si det samme om bærbar-PC.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevner i forrige post at det er bærbare og mobiler som har fått fokuset ditt for tiden. BadCat kan tenkes å ta over stasjonære, men ikke bærbare. Er det da en mulighet for at vi kan godsnakke deg til å fortsette med kun bærbare, Agentspoon?

 

-Deluze

Jeg ser nytteverdien i det, men for meg blir det viktig å poengtere at det er forskjell på å ha en ren kuriositet for nye produkter og det å sammenligne ethvert produkt opp mot hverandre. Sistnevnte er tidkrevende og et arbeid.

 

I stedet vil jeg referere til Notebookcheck og TheVerge som vurderer etter nokså samme kriterier som det jeg har gjort. Altså at de ser utenom rene ytelsestall for skjermkort og prosessor, og i tillegg vurderer saker som skjermpanel, høyttalere, TDP, batterikapasitet, tastatur, museknapper, rammestørrelse blant andre ting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@BadCat: Jeg skjønner dine frustrasjoner, men jeg tror poenget med denne tråden er å ta hva man haver å bygge det beste oppsettet man kan for en overkommelig penge. Om det er dårlig utvalg eller ikke spiller egentlig ingen rolle så lenge oppsettet yter best mulig per krone til enhver tid.

 

Det har også kommet fram at tråden også fungerer som et slags utgangspunkt for et referanseoppsett siden mange her har byttet ut noen komponenter pga tilbud, tilgjengelighet og andre obskure grunner(meg selv inkludert).

 

Ang nettbutikker, så tror jeg det er ganske enkelt; de fleste vil nok betale litt ekstra for å få bestilt gjennom en enkelt butikk. De færreste vil nok benytte seg av tre eller flere tror jeg. Jeg tror tilgjengelighet trumfer pris.

Forøvrig så ser det fortsatt ut som at Dustin er konkurransedyktig.

 

Skjermer, stasjonære og bærbære tror jeg vil nytte godt av å bli skilt ut i sine respektive tråder. Ikke bare pga større oppmerksomhet per tråd, men også at det krever stor interesse og ikke minst tid hvis en person skal ha oversikten over og oppdatere så mange produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg vurderer å komme med en egen tråd om PC-oppsett og tilbehør, men akkurat nå er jeg presset av tidsklemmen i forbindelse med prosjekter av høyere prioritet.

Har du noe tidsperspektiv på når du kan overta? Om det er lang tid, vil jeg nemlig helst kontakte en moderator og avklistre tråden. Registrerer at det fortsatt blir laget tråder som baserer seg på Black Refinery, og det er litt dumt med et utdatert oppsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Kanskje informere kort i førsteinnlegget?

 

Hardgamer: Ute etter gamingpc - se på multicom.no, dell.no sin alienware (dyre), eller kanskje asus sine G-maskiner er gode alternativ? Sistnevnte får du for rundt 10000,- og de er brukbart kraftige for spill. På allround-fronten virker Asus N56VZ som et brukbart valg i 15"-klassen. Sleng på en ssd og du er i boks. Lettvekter eller billig-pc har jeg ikke peil på.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...