Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2011 - VG1


Anbefalte innlegg

Forberedelsene jeg har gjort til nå:

 

Jeg har svart på alle spørsmålene under "The building block of career planning". Kom frem til to jobber som hadde passet perfekt for meg, det var:

- Jobbe for FNs utviklingsprogram

- Jobbe som frivillig for en hjelpe organisasjon

 

Har skrevet generell fakta om de to jobbene, hva de innebærer og hvilken utdanning man må ha for å få jobbene.

 

Men en annen ting, jeg sliter med at jeg skriver litt for norsk- engelsk, hvordan skal jeg forbedre dette? Vet det er bra og lese bøker, og det gjør jeg, men det er begrenset hvor mye jeg får lest frem til mandag (eksamensdag). Noen gode råd? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje noen disse kan være til hjelp:

http://ezinearticles.com/?Working-to-Live-or-Living-to-Work?&id=265783

http://www.choixdecarriere.com/pdf/6573/2010/SturgesGuest2004.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Work%E2%80%93life_balance

 

Tenker vi kanskje skal inkludere sitatet ''working to live or living to work'' i en av oppgavene eller vi skal forklare hva som menes med dette.

 

Noen som har noen idé om hva oppgavene kan bli ?

 

 

Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også!

 

Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger!

 

Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet :) Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom?

 

Selv har jeg til nå fokusert på dette:

- Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker

- Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!)

- Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts"

- Notert ned en del grammatikk!

 

Videre tenker jeg å ta for meg dette:

- Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker.

- Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke.

 

Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på :)

 

Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?"

 

Det er godt mulig ja, liksom hva som er forskjellen på å leve for å jobbe eller å måtte jobbe for å leve? :) Tror du vi skal skrive en personlig tekst der gjerne?

 

Oppgavene tror jeg kan bli:

- Oppgave 1 er nok bare avkryssning eller sånn "link ordene til riktig avsnitt"/"velg viktig ord" eller noe i den duren.

- Videre tror jeg nok vi får enten en oppgave om å skrive en CV eller en jobbsøknad, mulig jobbannonse?

- Så til slutt er det nok garantert at en av oppgavene blir sånn "Fortell om en dag i drømmeyrket ditt",

"Skriv en artikkel om tips til jobbintervju",

 

Det jeg ser for meg foreløpig hvertfall!

 

 

Lisjak: Tips om du skriver for norsk-engelsk! Ikke tenk setningen på norsk for så å oversette til engelsk, men prøv å tenke på engelsk, da blir det med en gang mye mer naturlig og lettere å formulere :) Selv ser jeg for meg at jeg enten er med i en engelsk film eller er på engelske nyheter og leser opp det jeg har skrevet når jeg sitter på tentamen/eksamen. Litt overdramatikk hjelper alltid på! :) Det gjør at tiden går litt fortere og arbeidet litt lettere også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oppgavene tror jeg kan bli:

- Oppgave 1 er nok bare avkryssning eller sånn "link ordene til riktig avsnitt"/"velg viktig ord" eller noe i den duren.

- Videre tror jeg nok vi får enten en oppgave om å skrive en CV eller en jobbsøknad, mulig jobbannonse?

- Så til slutt er det nok garantert at en av oppgavene blir sånn "Fortell om en dag i drømmeyrket ditt",

"Skriv en artikkel om tips til jobbintervju",

 

Det jeg ser for meg foreløpig hvertfall!

 

Læreren vår trodde det skulle bli to oppgaver, ikke tre. Har dere fått vite noe annet?

Lenke til kommentar

Ingen veit vell hvor mange oppgaver det blir (bortsett fra de som lager den selvfølgelig), men slik som det har vært de siste åra tipper jeg eksamen ser omtrent slik ut:

 

Del 1

Oppgave A: Tipper du skal parre forskjellige avsnitt med nummer. Her sjekker de forståelsen din. Denne oppgava er det ingenting å forbrede seg på, bortsett fra å lese tekster og øke forståelsen.

Oppgave B: Velg én av oppgavene. En som er yrkesfaglig vinkla og en som er studievinkla. Her tipper jeg det kan bli en oppgave som går på "politeness", altså formelt språk. Det kan virke slik ut i fra forbredelsesdelen. Den andre oppgava du kan velge kan være noe litt anna, som passer bedre til en yrkeselev, f. eks en jobbsøknad kanskje.

 

Del2

Velg én av oppgavene. Enten A, B, C eller D (E). En eller flere av oppgavene ber nok om å skrive en "tekst" eller en "artikkel". Begge de to er safe. Her får en bruk for forbredelsesdelen. Tror at noen av oppgavene baserer seg på enten "working to live og living to work" eller "Who's who" (diktet). Det er ikke for ingenting at disse står i forbredelsesdelen.

 

Håper ingen går etter dette og stoler blindt på meg. Dette er noe jeg TROR, basert på tidligere gitte eksamner.

 

Flott om flere har innvendinger.

 

Sliter selv med dette diktet som står bakerst. Er litt usikker på den. Tekster og tips som omhandler "working to live or living to work" tas også i mot med takk.

Lenke til kommentar

Lisjak: Tips om du skriver for norsk-engelsk! Ikke tenk setningen på norsk for så å oversette til engelsk, men prøv å tenke på engelsk, da blir det med en gang mye mer naturlig og lettere å formulere :) Selv ser jeg for meg at jeg enten er med i en engelsk film eller er på engelske nyheter og leser opp det jeg har skrevet når jeg sitter på tentamen/eksamen. Litt overdramatikk hjelper alltid på! :) Det gjør at tiden går litt fortere og arbeidet litt lettere også ;)

 

 

Men problemet et at jeg nesten aldri gjør det, hehe :D Har vell egentlig bare et litt begrenset ordforråd tror jeg..

Lenke til kommentar

Se om du finner gode tekster på nettet som er skrevet på engelsk. Les gjennom tekstene. Slå opp alle ord du ikke skjønner, eller ikke er 100% sikker på hva betyr. Vær sikker på at du forstår ordets sammenheng i teksten, hva teksten handler om, og hvordan ordet kan brukes i andre setninger og sammenhenger.

 

Ser du f.eks. etter tekster om et yrke do er interessert i vil antagelig noen av ordene være rettet mot yrket og ting som kan være kjekt å kunne om yrket. Disse ordene kommer sikkert godt med på eksamensdagen. Engelske aviser kan sikkert ha mange flotte tekster de også.

 

Prøv å være bevisst på om det er britisk-engelsk eller amerikansk-engelsk du er best på og benytter mest. Er det f.eks. britisk-engelsk vil det selvfølgelig være britisk-engelske tekster som vil passe best inn i ditt ordforråd.

 

Håper det kan hjelpe litt på veien :)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Vil anta vi ganske sannsynlig får en oppgave som går på og "diskutere" dette. Altså ''working to live or living to work''.

 

 

Kanskje noen disse kan være til hjelp:

http://ezinearticles.com/?Working-to-Live-or-Living-to-Work?&id=265783

http://www.choixdecarriere.com/pdf/6573/2010/SturgesGuest2004.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Work%E2%80%93life_balance

 

Tenker vi kanskje skal inkludere sitatet ''working to live or living to work'' i en av oppgavene eller vi skal forklare hva som menes med dette.

 

Noen som har noen idé om hva oppgavene kan bli ?

 

 

Har nå satt meg ned med forberedelsesdelen jeg også!

 

Jeg organiserer alle dokumentene, tekstene og linkene fra nettet osv. i et program som heter Onenote, det er kjempepraktisk og anbefaler andre å gjøre det samme, oversiktlig og lett å finne frem til tingene man trenger!

 

Uansett, til nå har jeg fokusert mest på de fire punktene på første siden av forberedelsesdelen, laget en oversikt over mine interesser, hva jeg er flink til, hva jeg liker og hva jeg kan osv. Syns det var vanskelig å dra inn så mye selvinnsikt, (tok en personlighetstest også som jeg har lagret resultatet til i onenote), men det er vel gjerne sånn som er fint å ha til seinere i livet :) Men ja, lurer veldig på hvordan dere andre organiserer tingene dere skal ta med dere på eksamen og hvilke "spørsmål" dere trekker ut av heftet, hva dere finner info om liksom?

 

Selv har jeg til nå fokusert på dette:

- Mine styrker og svakheter, hvordan mine egenskaper egner seg i forskjellige yrker

- Personlige kvaliteter, tok personlighetstest (anbefales, det stemte hvertfall i mitt tilfelle og det var lettere å få satt ord på ting sånn!)

- Jobbintervju, hvordan man oppfører seg, tips, googlet og skrev oversikt over "do's and don'ts"

- Notert ned en del grammatikk!

 

Videre tenker jeg å ta for meg dette:

- Skrive ned fakta, krav til kvalifikasjoner og finne ut om en vanlig arbeidsdag fra et knippe yrker.

- Gå gjennom gamle tekster, se på feil og notere ned ting jeg må huske å sjekke.

 

Tar gjerne imot innspill om det er noe mer jeg burde fokusere på :)

 

Men jeg lurer på hva dere tenker om punktet "Working to live or living to work?"

 

Det er godt mulig ja, liksom hva som er forskjellen på å leve for å jobbe eller å måtte jobbe for å leve? :) Tror du vi skal skrive en personlig tekst der gjerne?

 

Oppgavene tror jeg kan bli:

- Oppgave 1 er nok bare avkryssning eller sånn "link ordene til riktig avsnitt"/"velg viktig ord" eller noe i den duren.

- Videre tror jeg nok vi får enten en oppgave om å skrive en CV eller en jobbsøknad, mulig jobbannonse?

- Så til slutt er det nok garantert at en av oppgavene blir sånn "Fortell om en dag i drømmeyrket ditt",

"Skriv en artikkel om tips til jobbintervju",

 

Det jeg ser for meg foreløpig hvertfall!

 

 

Lisjak: Tips om du skriver for norsk-engelsk! Ikke tenk setningen på norsk for så å oversette til engelsk, men prøv å tenke på engelsk, da blir det med en gang mye mer naturlig og lettere å formulere :) Selv ser jeg for meg at jeg enten er med i en engelsk film eller er på engelske nyheter og leser opp det jeg har skrevet når jeg sitter på tentamen/eksamen. Litt overdramatikk hjelper alltid på! :) Det gjør at tiden går litt fortere og arbeidet litt lettere også ;)

Lenke til kommentar

Læreren min sa 4...

 

 

Oppgavene tror jeg kan bli:

- Oppgave 1 er nok bare avkryssning eller sånn "link ordene til riktig avsnitt"/"velg viktig ord" eller noe i den duren.

- Videre tror jeg nok vi får enten en oppgave om å skrive en CV eller en jobbsøknad, mulig jobbannonse?

- Så til slutt er det nok garantert at en av oppgavene blir sånn "Fortell om en dag i drømmeyrket ditt",

"Skriv en artikkel om tips til jobbintervju",

 

Det jeg ser for meg foreløpig hvertfall!

 

Læreren vår trodde det skulle bli to oppgaver, ikke tre. Har dere fått vite noe annet?

 

 

Oppgavene tror jeg kan bli:

- Oppgave 1 er nok bare avkryssning eller sånn "link ordene til riktig avsnitt"/"velg viktig ord" eller noe i den duren.

- Videre tror jeg nok vi får enten en oppgave om å skrive en CV eller en jobbsøknad, mulig jobbannonse?

- Så til slutt er det nok garantert at en av oppgavene blir sånn "Fortell om en dag i drømmeyrket ditt",

"Skriv en artikkel om tips til jobbintervju",

 

Det jeg ser for meg foreløpig hvertfall!

 

Læreren vår trodde det skulle bli to oppgaver, ikke tre. Har dere fått vite noe annet?

Lenke til kommentar

@sri009

Det tror jeg også. Prøver å sette sammen en liste med punkter man kan ha med i en slik artikkel, men er ikke så lett. Til nå har jeg bare:

 

- sammenligne de to situasjonene (arbeid og penger vs. venner, familie og mindre penger)

- penger er ingen garanti for lykke

- helse

 

Vi får garantert også noen punkter til vi skal forholde oss til hvis vi får en slik oppgave, men er greit å ha noe på forhånd

Lenke til kommentar

Helt enig i at det ikke er så lett. Jeg er ikke så fornøyd med tema..

 

@sri009

Det tror jeg også. Prøver å sette sammen en liste med punkter man kan ha med i en slik artikkel, men er ikke så lett. Til nå har jeg bare:

 

- sammenligne de to situasjonene (arbeid og penger vs. venner, familie og mindre penger)

- penger er ingen garanti for lykke

- helse

 

Vi får garantert også noen punkter til vi skal forholde oss til hvis vi får en slik oppgave, men er greit å ha noe på forhånd

Lenke til kommentar

Jeg mener dette temaet er noe av det bedre. Ganske konkret og ikke så veldig åpent som det kunne vært. Har hatt verre temaer som har vært mye mer åpent. Hadde f. eks temaet vært "Careers" så ville det vært veldig åpent og en kunne tolket det i alle retninger. Da en derimot får tre ord til å forholde seg til mener jeg det blir en del enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

@Derimot

 

Jeg skal love deg at dette temaet er mye vanskeligere enn det vi hadde på tentamen. Da hadde vi Social Equality, et perfekt tema for å skrive artikler om og jeg fikk en 5/6

(Skulle egentlig være 6/5 men faglæreren min justerte ned tror jeg,

fikk 10/10 på oppgave 1, 5 på oppgave 2 og 6 på oppgave 3...)

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Temaet er ''careers''..

 

Jeg mener dette temaet er noe av det bedre. Ganske konkret og ikke så veldig åpent som det kunne vært. Har hatt verre temaer som har vært mye mer åpent. Hadde f. eks temaet vært "Careers" så ville det vært veldig åpent og en kunne tolket det i alle retninger. Da en derimot får tre ord til å forholde seg til mener jeg det blir en del enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Temaet er ''careers''..

 

Jeg mener dette temaet er noe av det bedre. Ganske konkret og ikke så veldig åpent som det kunne vært. Har hatt verre temaer som har vært mye mer åpent. Hadde f. eks temaet vært "Careers" så ville det vært veldig åpent og en kunne tolket det i alle retninger. Da en derimot får tre ord til å forholde seg til mener jeg det blir en del enklere.

 

Temaet er "Careers and Career Planning".

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

@Derimot

 

Jeg skal love deg at dette temaet er mye vanskeligere enn det vi hadde på tentamen. Da hadde vi Social Equality, et perfekt tema for å skrive artikler om og jeg fikk en 5/6

(Skulle egentlig være 6/5 men faglæreren min justerte ned tror jeg,

fikk 10/10 på oppgave 1, 5 på oppgave 2 og 6 på oppgave 3...)

 

Vi hadde ikke det. Uansett mener jeg at dette temaet er helt greit. Vi kunne fått noe som hadde vært mye vanskeligere. Men helt klart også noe som hadde vært bedre, men slik vil det vell uansett være uansett tema.

 

Hvor vanskelig/lett temaet er skal vi ikke diskutere videre. Temaet får vi ikke gjort noe med. Denne tråden er ment for idèmyldring blant medlemene. La oss da fortsette med å hjelpe hverandre med våres tips før mandag.

 

Syntes det siste diktet er forvirrende. Noen som kan gi ett kort referat/analyse av diktet?

Garantert at vi får noe om diktet.

Endret av Derimot
Lenke til kommentar

Jeg har valgt meg to yrker: lærer og psykolog. Jeg har funnet ut en del om disse, kvaliteter, utdanning, utfordringer osv. Valgt å fordype litt mer i den ene, for kanskje vi bare skal skrive om ett yrke. Jeg tok to i tilfelle vi skal sammenlikne.

 

Jeg har også skrevet en liste over mine styrker og svakheter og hva jeg setter pris på på arbeidsplassen.

 

I tillegg har jeg lest en del tips om å gå på jobb intervju. Tror jeg kommer til å skrive en CV også.

 

Vi fikk tips av engelsklæreren vår om å trekke inn bøker og filmer vi har sett og bruke mye kilder, da dette tydeligvis ville imponere sensor.

Han trodde det var sannsynlig at det ville bli debatt eller personal opinion på "working to live or living to work".

Han sa også at vi burde tenke over hvorfor jobben er så viktig for oss.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...