Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Har en liten filserver som lett overbelastes. Har lagd en liten sak sjekker belastningen. Men er det en måte å gjøre det på som gjør at jeg slipper å skrive lese fra fil? Her er den delen: 

 

# Get the current CPU usage
        ps -eo pcpu | sort -k 1 -r | head -13 | tail -12 > cpu.usage
        load=$(paste -sd+ cpu.usage |bc)
Lenke til kommentar

 

Har en liten filserver som lett overbelastes. Har lagd en liten sak sjekker belastningen. Men er det en måte å gjøre det på som gjør at jeg slipper å skrive lese fra fil? Her er den delen: 

 

# Get the current CPU usage
        ps -eo pcpu | sort -k 1 -r | head -13 | tail -12 > cpu.usage
        load=$(paste -sd+ cpu.usage |bc)

 

Kan du ikke bare gjøre slik?

ps -eo pcpu | sort -k 1 -r |head -13 | tail -12 | paste -sd+ | bc

Edit: En annen ting er om dette gir noe godt bilde. Du kan lett få load average for siste minutt/5 minutter/15 minutter fra f.eks uptime-kommandoen.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare gjøre slik?

Edit: En annen ting er om dette gir noe godt bilde. Du kan lett få load average for siste minutt/5 minutter/15 minutter fra f.eks uptime-kommandoen.

Har prøvd

cores=$(nproc)

 

load=$(awk '{print $1}'< /proc/loadavg)

usage=$(echo | awk -v c="${cores}" -v l="${load}" '{print l*100/c}' | awk -F. '{print $1}')

 

Men føler at det ikke treffer. Får teste med det jeg har nå... Tror det er noe bedre.

Lenke til kommentar

 

Og hva skjer hvis du gjør det?

 

Ser ut til å funke fint her.

$ load=$(ps -eo pcpu | sort -k 1 -r |head -13 | tail -12 | paste -sd+ | bc)
$ echo $load
21.9

Man bør  bruke sort med -n for numerisk sortering (så 10 er større 9 osv), -k 1 trengs ikke hvis output bare har en kolonne.

-h opsjon for ps fjerner header linje (med forbehold om linux/unix variant), så man slipper kombinasjon av head og tail for å fjerne første linje.

Man kan bruke awk i stedet for å kombinere paste og bc.

Man får alle linjer uten første med tail -n +2.

load=$(ps -eo pcpu -h | sort -nr |head -12 | awk '{s+=$1}END{print s}')

Hvis man bare tar med alle prosessene, trenger man ikke sortere heller:

load=$(ps -eo pcpu -h | awk '{s+=$1}END{print s}')

 

edit: skal være ps h, ikke ps -h

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

Hva jeg en gjør, så for jeg 0.

load=$(ps -eo pcpu -h | sort -nr |head -12 | awk '{s+=$1}END{print s}') && echo $load

load=$(ps -eo pcpu -h | awk '{s+=$1}END{print s}') && echo $load

 

ps -eo pcpu -h | sort -nr |head -12 | awk '{s+=$1}END{print s}'

ps -eo pcpu -h | awk '{s+=$1}END{print s}'

 

Er forøvrig Debian Stretch på arm.

 

Edit:

ps -eo pcpu -h
 0.0
 0.0
 0.0
 0.0
 0.0
Og det var alt
 
Edit ps -eo pcpu h gjør susen.
Endret av toreae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvilke andre Linux kanaler finnes i Norge? Google+ er på vei bort og denne siden er blitt litt ødelagt for Linux folka etter omleggingen.

 

Gode forslag taes imot med takk. Foreløpig virker MeWe som en grei erstatter for G+. Men savner et aktivt norsk forum å følge.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Huff, her ble det som jeg antok, skikkelig rot ja... Jaja, jeg advarte mot det i kommentartråden den gang.

Uansett, så tror jeg nok at man må rett og slett bare flagge ut og dra til utlandet, personlig tror jeg nok at det blir Arch forumet eller Phoronix heretter.

 

Verste er at nå skal det samme gjøres med maskinvare delen av forumet og du får samme smørja der også uten adskilling.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som er satt i stein, men nå er det bare denne tråden her som har vært aktiv siden Januar, og tre GNU/Linux tråder som har vært aktiv i 2019. Jeg vet ikke hva du leter etter, men det er ikke mye å finne.

 

Jeg foreslår at dere lufter tankene deres i tilbakemeldingstråden, så blir dere i hvert fall synlige, og uten at jeg må snuble over feedback rent tilfeldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, her ble det som jeg antok, skikkelig rot ja... Jaja, jeg advarte mot det i kommentartråden den gang.

Uansett, så tror jeg nok at man må rett og slett bare flagge ut og dra til utlandet, personlig tror jeg nok at det blir Arch forumet eller Phoronix heretter.

 

Verste er at nå skal det samme gjøres med maskinvare delen av forumet og du får samme smørja der også uten adskilling.

Phoronix-forumet er dessverre direkte fælt. De aller fleste trådene under nyhetssaker avsporer umiddelbart over i eder, galle, trolling og personangrep.
Lenke til kommentar

Det er så sykt trist å sjekke dette forumet her når det nå minst er 95%  windows og mac tråder som slenges imot meg. Noe som absolutt ikke interreserer meg. Skjønner ikke hvorfor dette må blandes når jeg kun ønsker å lese Linux tråder. Dette er dårlig moderering av forum ansvarlig. Synd!

 

Tror det snart er siste gangen jeg logger inn på diskusjon.no

 

Sukk

Lenke til kommentar

Vi trenger en ny generasjon entusiaster. Millenials ser ikke ut til å bry seg om digital frihet :-( Kanskje alle er flasket opp med iPad som narresmokk?

Jeg tror ærlig talt ikke akkurat det var så mye annerledes for de som er født på 70-,80- og 90-tallet heller.

 

Strengt tatt er vel heller ikke Android, som det eneste reelle alternativet for folk flest, noe bedre alternativ når det kommer til frihet og i alle fall ikke personvern.

 

Forum i den formen som diskusjon.no er, har lenge vært i ferd med å dø ut selv om det nok vil eksistere en stund til. Det kan være at hjernen min husker alt som bedre før, men mener å huske at det sikkert kunne være 5-10 nye tråder hver dag for 10-15 år siden i GNU/Linux. Nå kan det ta måneder mellom hver nye tråd, Dette er en trend man ser generelt i diskusjonsforumer, ikke bare i diskusjon.no og GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...