Gå til innhold

innlogging Ubuntu server 18.04


karekbo

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert Ubuntu server 18.04.1 LTS på en nybygget PC som skal fungere som server.

Dette er min første erfaring med andre OS enn Windows. Ved første start av programmet går innlogging med brukernavn og passord greit, men så kommer root og sudo.

Nå har jeg lest utallige instruksjoner og forsøkt i flere timer, men kommer ikke forbi dette punktet og får ikke åpnet programmet.

 

Jeg skjønner at root er adm. og passord er skjult, at man til daglig ikke har bruk for dette, men trenger et sudo-passord for å komme videre? Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp installert Ubuntu server 18.04.1 LTS på en nybygget PC som skal fungere som server.

Dette er min første erfaring med andre OS enn Windows. Ved første start av programmet går innlogging med brukernavn og passord greit, men så kommer root og sudo.

Nå har jeg lest utallige instruksjoner og forsøkt i flere timer, men kommer ikke forbi dette punktet og får ikke åpnet programmet.

 

Jeg skjønner at root er adm. og passord er skjult, at man til daglig ikke har bruk for dette, men trenger et sudo-passord for å komme videre? Hvordan gjør man det?

Når du installerte Ubuntu server, så valgte du også et root-passord. Det er det passordet du bruker når du logger deg inn som root eller tar root-tilgang med sudo.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

1) Jeg husker ikke at jeg ble bedt om å lage et root-passord. Tvert imot står det i alt jeg har lest av veiledning at root passordet er generert av ubuntu og er skjult, man advares mot å gå inn som administrator. Jeg har ikke noe root-passord.

2) Jeg er ikke interessert i å logge inn som administrator i første omgang, kun komme inn i programmet.

Men når jeg starter, og har logget inn med brukernavn og ubuntu-passord kommer dette root og sudo styret, og der blir jeg stående.

Er det ikke mulig å komme forbi dette?

Lenke til kommentar

Hvilket program er det du skal kjøre? Når du har fått logget inn, er du inne i Ubuntu. Forklar oss hva du ønsker å gjøre

 

Når du er logget inn, kjør sudo su, skriv inn det samme passordet som du brukte til å logge inn. Da har du tilgang til alt, og trenger ikke tenke mer på sudo. 

Endret av NaPlex
Lenke til kommentar

Dere har nok rett: jeg har ingen klare forestillinger om hva Ubuntu er, men håpet å lære underveis.

Jeg har altså bygget meg en 10 000 kr server med supermicro HK og Fractal design node kabinett med plass til 8 HDD.

Her ville jeg samle alt av filmer, bilder, tekstfiler etc, forhåpentligvis med mulighet for nettilgang på hytta etc.

Denne serveren må jo ha et operativsystem, og etter mye søk og lesing trodde jeg at ubuntu var hva jeg trengte.

Men det har altså ikke noe brukergrensesnitt som Windows (GUI?)

Så hvordan brukes det da?

Er det OS som passer bedre til mitt behov og min kompetanse?

Lenke til kommentar

Ville ikke anbefale å bruke sudo su for en som er såpass nybegynner. Lett for at du endrer eller sletter ting som ikke skal endres på. Venn deg heller til å skrive sudo foran kommandoen som skal utføres bare for de kommandoene som trenger root-aksess.

 

Som Emancipate skriver, installer XUbuntu. Det ligner mer på Windows. Ubuntu Server er bare Ubuntu uten grafisk grafisk grensesnitt.

 

For en mediaserver / enkel filserver ville jeg satt meg inn i mergerfs (enkel disk pooling), samba (for deling av filene med Windows) og Plex (for å sende filmer, bilder, etc til mobil, browser, nettbrett, TV, etc).

Lenke til kommentar

Dere har nok rett: jeg har ingen klare forestillinger om hva Ubuntu er, men håpet å lære underveis.

Jeg har altså bygget meg en 10 000 kr server med supermicro HK og Fractal design node kabinett med plass til 8 HDD.

Her ville jeg samle alt av filmer, bilder, tekstfiler etc, forhåpentligvis med mulighet for nettilgang på hytta etc.

Denne serveren må jo ha et operativsystem, og etter mye søk og lesing trodde jeg at ubuntu var hva jeg trengte.

Men det har altså ikke noe brukergrensesnitt som Windows (GUI?)

Så hvordan brukes det da?

Er det OS som passer bedre til mitt behov og min kompetanse?

 

Ubuntu Server er et OS som i utgangspunktet er ment å brukes i terminalen. Ubuntu kommer også i distribusjoner med forskjellige Desktop'er, så man kan velge. I tillegg til de som er nevnt (default Gnome, og Xubuntu) fins kubuntu med KDE. Anbefaler deg å google litt og lese deg opp før du velger. KDE er kanskje mest avansert, men ligner også en del på Windows. Du kan gjerne installere flere på en gang og bytte mellom, og hvordan har jo allerede noen svart på.

 

Nå vet vi ikke så mye om din kompetanse, men hvis du skal ha et OS som matcher kompetansen din, og linux-kompetansen ligger på 0, så er jo ikke linux tingen. Men så håpet du å lære noe underveis, sier du? Vel, da bør du jo bruke et OS du *ikke* kan alt om. Go figure ...

 

Selv om visse sider av Linux er vanskelig å lære vil jeg påstå det er det OS'et med best åpne lærerressurser på nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har foreslått en windows server installasjon, som vil dekke alle hannes bruksområder, og å sette seg inn i Linux via virtuelle maskiner i Hyper-v. Det var slik jeg selv satte meg inn i Linux. Da kan man enkelt lage snapshots og tilbakestille istedenfor å bruke sinnsykt mange timer på feilsøking når en kommando ble skrevet feil for eksempel. 

Lenke til kommentar

Når det først skal gjøres enkelt, hvorfor Windows Server? Alt han trenger er et windows share og eventuelt en Plex installasjon og Stablebit drivepool. Det kan fint gjøres i en vanlig Windows 10 installasjon.

 

Jeg forstår det slik at han vil lære Linux, og det er ikke mange kommandoer som skal til for å sette opp et Samba share (3 kommandoer+editering av config fil) med disk pooling (1 kommando + editering av fstab) og Plex (en kommando).

Lenke til kommentar

Takk for svar, svært hyggelig at så mange ønsker å dele sine kunnskaper.

Nå har jeg tenkt følgende, SSD-en er stor nok til flere OS:

1) installere Xubuntu på Ubunuinstallasjonen som allerede ligger på disken og lære å bruke det via virtuell maskin.

2) Installere Windows server som kan tas i bruk straks

 

Nå har jeg imidlertid et problem jeg ikke kommer forbi: Det gikk grei å "brenne" Ubuntu ISO-filen til installasjonsfil med Rufus.

Alt ser også greit ut når jeg legger inn Windows server, men når jeg klikker på "start" kommer en melding om at programmet ikke finner stasjonen. Jeg har forsøkt alle mulige varianter av innstillinger, kjøpt ny minnepinne, samme resultat.

Bør jeg prøve et annet program?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...