Gå til innhold

Finnes det aktive Linux miljøer i Norge?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

I løpet av arbeidsdagen min hører jeg på diverse podcaster fra Jupiter Broadcasting og det virker som Linux miljøet i USA er stort. De har Linux Fest flere steder gjennom året, finnes det noe slikt i Norge? Linux.no ser nesten helt lik ut som den gang da jeg prøvde Linux for første gang for nesten 20 år siden.

 

Gikk over til Linux for 3 år siden, har dessverre ikke satt meg inn i GNU/Linux slik planen var men jobber med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å innstallere ting/programvare i Linux er den største mangelen i OS'et, men de har jo prøvd å innføre noe system for det også, men det er langt i fra alt som ligger i de systemene.

 

Windows har vært en ener på dette med innstallasjon fra "første dag".

 

Er litt ubegripelig at det fremdeles ikke er "fikset", 24 år siden jeg prøvde ut Linux for første gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er flere slike, litt avhengig av hvor i landet du bor.

 

Oslo har Hackeriet, OPLUG, Ping, bitraf, nuug, noe greier oppe på ifi, ulike arrangementer på mesh.

 

Bergen har BLUG, girl geek dinners m.m.

 

Trondheim er jeg ganske sikker på har noe utover driftsgruppa på samfundet.

 

Ellers er det jo ulike bransjetreff etc, men det er litt kjedeligere :)

 

EDIT: Skjønner ikke helt hva de over svarer på

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Linux mangler mest polish for desktop og ensartet support. En må være over middels datainteressert for å vedlikeholde og "leve" i en produktiv desktop i samme grad som i Windows eller MacOS. Bruker en bare nettleser så er det rimelig greit. Til spesialbruk og på serversiden er Linux aller best. På desktop er det litt for rotete med ørten forskjellige løsninger for desktop og pakkemanagement.

 

Bruker en del PuppyLinux fordi den er funksjonell og liten og har GPU-aksellerasjon som funker på ATI Mobility Radeon 9000 i motsetning til de fleste andre distroer jeg har prøvd. Ellers er Ubuntu brukt i ny og ne i tillegg til Armbian på knøttepc.

Lenke til kommentar

Å innstallere ting/programvare i Linux er den største mangelen i OS'et, men de har jo prøvd å innføre noe system for det også, men det er langt i fra alt som ligger i de systemene.

 

Windows har vært en ener på dette med innstallasjon fra "første dag".

 

Er litt ubegripelig at det fremdeles ikke er "fikset", 24 år siden jeg prøvde ut Linux for første gang.

 

Hva mener du egentlig? Jeg opplever det som helt omvendt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I løpet av arbeidsdagen min hører jeg på diverse podcaster fra Jupiter Broadcasting og det virker som Linux miljøet i USA er stort. De har Linux Fest flere steder gjennom året, finnes det noe slikt i Norge?

 

Tja, i Bergen finst det iallfall Bergen Linux User Group: https://www.blug.linux.no/

Og nasjonalt finst Norwegian UNIX User Group (som dekker Linux), men har (ganske stiv) medlemsavgift: https://nuug.no/

Og ein har kanskje eigne miljø ved universiteta rundt om i landet?

 

Dei som arbeider med å omsetta Linux-program (og fri programvare generelt) er samla på e-postlista i18n-no (rundt 130 medlemmar p.t., men dei fleste lurkar): https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no

(Nettsida til lista har dessverre sertifikatfeil, så ein får opp melding om at ho kanskje ikkje er til å stola på. Men ignorerer ein feilmeldinga, fungerer alt fint. Ein diskuterer for tida å flytta lista til ein annan plass for å bøta på sertifikatproblemet.)

 

På IRC er det visst ein #linux.no-kanal på både EFnet og Freenode. Denne kjenner eg ikkje til (og visste ikkje fanst før no), men ser det er ein del folk der.

Lenke til kommentar

Å innstallere ting/programvare i Linux er den største mangelen i OS'et, men de har jo prøvd å innføre noe system for det også, men det er langt i fra alt som ligger i de systemene.

 

Hva mener du egentlig? Jeg opplever det som helt omvendt.

 

Eg òg! Å installera program på Linux er jo ekstremt kjapt og enkelt samanlikna med for eksempel på Windows (med fullt atterhald om at Windows har blitt betre på dette området – eg har ikkje brukt Windows private på mange år).

 

Det er jo i dei fleste distroar berre ein enkel kommando for å installera eit program. Og føretrekker ein å gjera ting grafisk, har det jo komme lekre «app store»-liknande program for dette òg:

6TZLD15.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Linux mangler mest polish for desktop

Det presis pga polish på desktop at jeg bruker Linux og ikke Windows 10.

 

På desktop er det litt for rotete med ørten forskjellige løsninger for desktop og pakkemanagement.

Meningsløst argument. Man trenger ikke å bruke alle de forskjellige løsningene. Jeg har brukt samme i ti år, og det har knapt endret seg. I motsetning til Windows.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg òg! Å installera program på Linux er jo ekstremt kjapt og enkelt samanlikna med for eksempel på Windows (med fullt atterhald om at Windows har blitt betre på dette området – eg har ikkje brukt Windows private på mange år).

Hva mener du egentlig? Jeg opplever det som helt omvendt.

Problemet er selvsagt binary releases av proprietære programmer.

 

At dere selv ikke bruker eller ser behovet for slike programmer, er irrelevant.

Lenke til kommentar

Problemet er selvsagt binary releases av proprietære programmer.

 

At dere selv ikke bruker eller ser behovet for slike programmer, er irrelevant.

 

Tja, jeg bruker flere. Det er imidlertid en stund siden jeg har støtt på noe som verken har et apt-repository, en snap-pakke eller en .deb-fil tilgjengelig.

 

Edit: Men det hender, selvsagt, skjønt oftere før. Og jeg opplever ikke det som noe problem heller, det er ikke rocket science selv om det er annerledes enn i Windows.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, er det ikke bare proprietære programmer det gjelder, men også programmer der man vil ha en nyere versjon, eller en eldre versjon. Problemet er akkurat det samme ved proprietære programmer: lib-konflikt.

 

det er ikke rocket science

Ok, du får hjelpe meg du, da, hvis du synes det er så enkelt. For faktisk har jeg nettopp støtt på et problem som jeg ikke klarer å løse.

 

https://gcc.gnu.org/onlinedocs/libstdc++/manual/using_dual_abi.html

 

Det jeg trenger, er å kjøre et program som krever det nye C++ ABI på Ubuntu 14.04. ;) Edit: Hvis jeg har forstått det rett, det er det jo ingen garanti for.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Men du har jo et annet problem (lib-konfilkt) enn vi snakket om tidligere. Er det noen spesiell grunn til at du MÅ kjøre det på Ubuntu 14.04 og ikke kan oppgradere?

 

Uansett vil jeg råde deg til å unngå XY-problemet, og heller forklare hva du vil oppnå, hvilket program du vil kjøre, og ikke din antagelse om en mulig løsning på et for meg ukjent problem. :)

 

Det jeg gjør for å unngå library-konflikter (som jeg sjelden er borti, igrunnen), er å installere ting i en egen container, eller installere biblioteker jeg trenger et annet sted, f.eks under /opt, og bruke LD_PRELOAD og eller LD_LIBRARY_PATH for å styre lastingen av biblioteker i riktig retning.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du har jo et annet problem (lib-konfilkt) enn vi snakket om tidligere

Hvis du tror dette er et "annet problem", så har du helt misforstått. Det handler selvsagt ikke om at G er for dum til å trykke på en deb-fil. Problemet er at når man trykker på deb-fila, så blir ikke programmet installert og fungerende, fordi et eller annet går på tverke.

 

Og dette skjer flesteparten av gangene man skal installere noe fra deb-filer eller fra en fremmed apt-repository (snap-pakke har jeg ikke prøvd). Hovedregelen er faktisk at det ikke fungerer. På Windows fungerer det nesten alltid.

 

Dette er min erfaring, det kommer selvsagt an på hva man har prøvd å installere.

 

Uansett vil jeg råde deg til å unngå XY-problemet, og heller forklare hva du vil oppnå, hvilket program du vil kjøre, og ikke din antagelse om en mulig løsning på et for meg ukjent problem

Jeg ønsker ikke å oppnå en løsning, jeg ønsker at du skal forstå at det finnes et problem - noe du initielt ikke gjorde. Og det at det i det hele tatt er et problem, er nettopp det som ikke er godt nok. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det kan jeg :)

 

Xfce 4.10 med "vanlig" oppsett: oppgavelinje nederst, start-knapp til venstre.

 

Gtk2-temaene jeg har brukt i det siste er Greybird og Darklooks.

Ikon-tema er GNOME-Illustrious.

GUI-fonten er Verdana 9 (den ekte fra Microsoft).

 

Font-rendering:

Det beste med Linux-desktopen vs. Windows, er at bokstavene er utrolig klare, tydelige og i tillegg jevne sammenlignet med på Windows. Her er instillingene:

 

Subpixel antialiased med hinting på "full" og følgende "supertweak": lcdfilter-light istedenfor lcdfilter-default (link og unlink de relevante filene in /etc/fonts/conf.d).

 

Denne "supertweaken" er helt essensiell (YMMV - your monitor may vary).

 

Så har jeg tweaket det sånn at microsoftfontene også velges riktig av Firefox (som standard velges dårlige open source-alternativer ofte), uten at jeg helt husker alt jeg gjorde (jeg tror jeg også måtte slette noe i /etc/fonts/conf.d), men dette ligger i hvert fall i /etc/fonts/local.conf:

 

 

 

    <!-- Use Microsoft fonts for serif and sans-serif -->
	<alias>
		<family>serif</family>
		<prefer>
			<family>Times New Roman</family>
		</prefer>
	</alias>
	<alias>
		<family>sans-serif</family>
		<prefer>
			<family>Verdana</family>
			<family>Arial</family>
			<family>BPG Glaho International</family> <!-- lat,cyr,arab,geor -->
			<family>Tahoma</family> <!-- lat,cyr,greek,heb,arab,thai -->
		</prefer>
	</alias>
	

	
	<!-- Autohint OpenSans to prevent fuzzyness -->
    <match target="font">
        <test name="family">
          <string>Open Sans</string>
        </test>
        <edit name="hinting">
          <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="autohint">
            <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="hintstyle" mode="assign"><const>hintfull</const></edit>
    </match>
    
   	<!-- Autohint OpenSans to prevent fuzzyness -->
    <match target="font">
        <test name="family">
          <string>Open Sans Regular</string>
        </test>
        <edit name="hinting">
          <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="autohint">
            <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="hintstyle" mode="assign"><const>hintfull</const></edit>
    </match>
    
    <!-- Autohint Roboto (Youtube) to prevent fuzzyness -->
    <match target="font">
        <test name="family">
          <string>Roboto</string>
        </test>
        <edit name="hinting">
          <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="autohint">
            <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="hintstyle" mode="assign"><const>hintfull</const></edit>
    </match>
    
        
    <!-- Autohint Roboto (Youtube) to prevent fuzzyness -->
    <match target="font">
        <test name="family">
          <string>Roboto Regular</string>
        </test>
        <edit name="hinting">
          <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="autohint">
            <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="hintstyle" mode="assign"><const>hintfull</const></edit>
    </match>

    <!-- Autohint Roboto Light (Dagbladet) to prevent fuzzyness -->
    <match target="font">
        <test name="family">
          <string>Roboto Light</string>
        </test>
        <edit name="hinting">
          <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="autohint">
            <bool>true</bool>
        </edit>
        <edit name="hintstyle" mode="assign"><const>hintfull</const></edit>
    </match>

 

Reglene om hinting gjør fontene tydeligere (gjelder ikke Chromium-baserte nettlesere).

 

post-96352-0-18183900-1528489123_thumb.png

 

Edit: Den nettleseren heter SeaMonkey.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg :)

 

Xfce 4.10 med "vanlig" oppsett: oppgavelinje nederst, start-knapp til venstre.

 

...

 

Takk for et fyldig svar. :)

 

For mange år siden prøvde jeg diverse konfigurering av fonter under FreeBSD. Jeg fikk i det minste oppleve at dette var et kraftig verktøy. Nå har jeg et oppsett med Arch, og det er nettopp utseendet som generelt har plaget meg med Linux. Jeg skal se nærmere på det du har skrevet, som ser veldig nyttig ut.

 

Men nå står det vel i lisensen for Windows at man ikke kan bruke fontene under andre operativsystemer. Ikke så å forstå at det plager meg, men det kan være interessant å høre fra noen som er fornøyd med fontene som er tilgjengelige under Linux.

Lenke til kommentar
Men nå står det vel i lisensen for Windows at man ikke kan bruke fontene under andre operativsystemer.

Det er en pakke med et begrenset antall fonter man kan bruke, så lenge man aldri distribuerer dem utenfor den originale cab-fila og eventuelt mer (les lisensen).

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/Microsoft_fonts#Legacy_packages

ttf-ms-fonts ser ut til å være det samme som ttf-mscorefonts-installer på ubuntu (som er det jeg bruker).

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...