Gå til innhold

Linux distro for spilling


Anbefalte innlegg

Heisann

Trenger en linux distro for spilling, fordi windows atter en gang har fucka opp PCen min etter en oppdatering. 

 

Det gjør ingenting om det er vanskelig å sette opp. Jeg vil ha minst mulig tøv ferdiginnstallert. Har dere noen erfaringer rundt dette?

 

Jeg spiller COunter Strike mest på et konkuransenivå. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IMO, så trenger du en distro med lowlatency kernel. Dette gir lavere fps, men sikrer deg bedre mot input lag, audio lag, stutter om assets lastes fra disk on-the-fly, etc... Den vanlige linux-kjernen duger knapt nok til vanlig desktop-bruk, ettersom den er optimalisert for et kompromiss mellom vanlig desktop-bruk og server, og ikke minst fine benchmarks.
 
De eneste distroene som kommer med lowlatency kernel, er distroer for lyd-produksjon, og de er fulle av programmer for dette. Jeg anbefaler Ubuntu Studio. Den kommer også med en vanlig kernel, så du kan velge.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Problemet er vel helst at utvalget av spill som kjører på Linux er begrenset. Det meste er designet native for Windows og DirectX.

Spiller du bare CS er det neppe noe problem, men ellers blir du begrenset med hva som støtter Linux. Her snakker vi ca 4 av 5.

 

Valve har gitt ut SteamOS du kan teste. Siste bevegelse på release er fra Januar 2018, så det er fremdeles liv i prosjektet.

 

Ellers er Steam en app du kan installere i mange distoer hvis du vil bruke noe annet.

 

Wine som er Windows emulator i Linux kan også settes optimalt opp for spill.

 

Her er en guide for migrering til Linux som også har spillfokus; 

https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/5ohlyv/the_ultimate_guide_for_migrating_to_linux/

Lenke til kommentar

I prinsippet så spiller det ingen rolle hva du velger, men varianter av Debian/Ubuntu er hittil nå blitt den mest foretrukkende/populære for folk å bruke til spill, nettopp pga relativ god brukermasse og mange pakker rettet mot .deb grenen.

 

Dog, utover det så er det få som kan matche Gentoo på hastighet, men det krever langt mer at du kompilerer og setter opp ting selv slik at du selv har kontrollen. De fleste distroer inneholder pre-kompilerte programmer som er ment for en større brukermasse og støtter så mye mer, så om du går Gentoo veien så kan du optimalisere systemet rettet kun mot ditt bruk og din hardware.

 

Å sette opp Gentoo er langt enklere enn mange skal ha det til:

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64/Installation/About

 

Mitt primære distro er Sabayon som er en gren av Gentoo.

 

Er forsåvidt enig med emancipate ang en kernel med lav latency - kunne være noe å bruke. Vil anbefale deg å lese litt om CrossOver (proprietær og koster penger, men med støtte), Wine (åpen og gratis), PlayOnLinux (åpen og gratis), og det finnes mange mye info om å installere CS på GNU/Linux dersom du søker litt rundt.

 

Ellers kan jeg anbefale denne som har div info og scripts (men mer for de som spiller noe eldre spill):

 

https://wiki.dotslashplay.it/en/start

Lenke til kommentar

 

Wine som er Windows emulator i Linux kan også settes optimalt opp for spill.

 

Wine står for Wine Is Not An Emulator. Som igjen betyr at den ikke emulerer eget maskinvare slik som Qemu/VirtualBox/VmWare og opererer kun som en wrapper/oversetter.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant nok, men effekten er at en får Windows-funksjonalitet på Linux som teknisk sett er en høynivå emulering av Windows. 

Det morsomme med det er at det er programmer som kjører raskere med Wine enn Windows på identisk hardware.

 

Ja, det er det som er så fint egentlig, litt avhengig av hvordan win-programmet er konstruert så kan det både være en fordel og en bakdel, men å bruke ordet emulator er egentlig helt missvisende og derfor oppstår det missforståelser rundt Wine.

 

Høynivå emulering er Wine egentlig ikke, sånn teknisk sett.

 

Selve det å "emulere" handler først og fremst om å emulere en annen type CPU (hw) + et eget sandkassemiljø (som det gjøres i SNES9x for eksempel) men Wine består kun av biblioteker for å ta i mot kun det win-programmet trenger direkte.

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kompis av meg bruker Arch-linux på sin maskin og har ikke noe problemer med det. Fordelen med Arch er at man kan tilpasse i veldig stor grad hvilke deler av Linux som være installert. 

 

Jeg vet også at Fedora 28 har fått støtte for Nvidia sine native og proprietære drivere til skjermkort. Kan være verdt å sjekke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...