Gå til innhold

Flytte ubuntu til SSD


Anbefalte innlegg

Bygget meg en stue-PC i fjor med diverse gamle deler, deriblant en HDD. Kjører Ubuntu på denne, har brukt litt tid på å få ting til å virke slik jeg vil ha dem, og har selvfølgelig ikke notert hva jeg gjorde. Nå har jeg kjøpt en SSD, og lurer på om det er noen enkel og grei måte å få installasjonen over på denne. Det er ingen mediefiler og den slags jeg ønsker å ta vare på, plass er ikke noe problem. Spørsmålet er vel om det er noen enklere måte å fikse det enn å klone harddisken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg gjort, fikk den der "boot disk not found"-feilen, husker ikke ordrett hva det står. Testet deretter med Clonezilla, men fikk det ikke til, selv om jeg brukte ekspertmodus og ba det ignorere størrelsesforskjell. Nå installerte jeg Ubuntu fra live-USB-en på SSD, det funker i hvert fall knirkefritt. Spørs om jeg gidder å krongle mer med dette, men det hadde vært digg å få med seg de gamle programmene og innstillingene...

Lenke til kommentar

Det er nok neppe verre enn å bare legge inn GRUB2 eller noe lignende før du overskrev kloningen.

 

Hadde nok bare brukt parted til å fikse opp plass på SSD om nødvendig for plassbehov og så lagt inn f.eks Ubuntu på siden av din installasjon (egen partisjon) for bootloaderen med mindre du vil rote med å lage booting selv manuelt med GRUB2. Det er enkelt etterpå å fjerne den nye installasjonen og beholde bootloaderen for å boote den gamle. Deretter er det barre å slette partisjonen du opprettet for nyinstallasjonen. Et alternativ; en kan som regel boote LiveCD med en eller annen Linux (f.eks Ubuntu), root-mounte SSD'en og gjøre en reinstall av GRUB2 basert på original-confen. Resten er mest sannsynlig helt iorden med kloningen.

 

https://howtoubuntu.org/how-to-repair-restore-reinstall-grub-2-with-a-ubuntu-live-cd

Lenke til kommentar

Neppe. Når du kloner med dd kopierer du over alt som er aksesserbart av data inkl. MBR/GPT. Så lenge BIOS tilgjengeliggjør disken på samme måte skal du vanligvis kunne bruke den direkte. Ellers trenger du bare reinitialisere bootingen, så er det oppe. GRUB2 hensyntar din aktive konfigurasjon av disker når du installerer med grub-install. Dette lærte jeg kjapt the hard way når jeg måtte klone en kritisk produksjonsserver kl 0530 en stund før folk kom på jobb.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bare flyttet en partisjon og ikke hele disken kan du flytte MBR/GPT med

 

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=512 count=1 

 

(bytt ut sda og sdb slik at det blir riktig i forhold til dine harddisker)

Så med andre ord: Hvis jeg først kloner den krympede partisjonen over på SSD-en med dd (det jeg gjorde frem til innlegg 6) og deretter gjør dette, vil det funke? Ble litt usikker på hvor vi var i rekkefølgen nå.




			
				


	Endret  av Isbilen
	
	

			
		
Lenke til kommentar

Ok. Nå klonet jeg på nytt fra disk til disk. Så kjørte jeg mbr/gpt-kommandoen. Det gjorde noe, for nå viser i hvert fall partisjonen riktig størrelse under "disks". Den ser også ut til å ha riktig innhold. Men selv om jeg velger SSD-en under oppstart nekter maskinen på tørre møkka å boote derfra og setter igang med harddisken. Prøver å koble fra HDD, da kommer jeg til lasteskjermen med "Ubuntu" og fem prikker som går i loop ad rebootam.

 

Prøvde meg på grub, men da skjer dettte

grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
Installing for i386-pc platform.
grub-install: warning: attempt to read or write outside of disk `hostdisk//dev/sda'.
grub-install: warning: Embedding is not possible.  GRUB can only be installed in this setup by using blocklists.  However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
grub-install: error: will not proceed with blocklists.

 

 

 

EDIT: Oi, nei, nå funket det faktisk da jeg ventet leeenge. Klikker litt rundt for å se om ting henger sammen, og starter på nytt for å se om neste oppstart er like treg.

 

EDIT2: Jepp, det tar fortsatt et par minutter å starte Ubuntu. Men når jeg først er inne er det SSD-ytelse.

 

EDIT3: The plot thickens. Når jeg kjører gparted for å utvide, får jeg beskjed om at jeg "can't have a partition outside the disk" og et par andre feilmeldinger jeg ikke husker ordlyden i. Nå viser hele disken som en unallocated partisjon, og jeg får ikke gjort noe med den. "Disks" i ubuntu viser den derimot som en kopi av harddisk-partisjonen. Velger å leke med noe mer idiotsikkert resten av kvelden, og starter opp Switch-en.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Når du kloner over på den mindre sdd'en med dd, så beholder den også "registrert" størrelse på partisjonen, dvs. sektoren det er "registrert" at partisjonen slutter på er større enn antall sektorer på ssd'en. Derfor klager den på "partition outside the disk".

 

Dersom "units" og "sector size" på gamle disken og ssd'en er likt (kan sjekkes med fdisk -l /dev/sd[ab]  ), så kan du forsøke å bruke fdisk til å slette klonet partisjonsinfo og opprette den på ny. fdisk endrer ikke på innholdet i partisjonen, så dersom det opprettes en ny partisjon som starter på akkurat samme sted (sektor) som gammel partisjon skal alt innholdet være intakt.

 

NB!!! Gjøres på eget ansvar.

Noter deg start-sektor på partisjonen og Id/Type.

På klonet ssd gjør du da (forutsetter "nyere" fdisk som angir partisjoner med sektorer)

1) fdisk /dev/sda  (dersom du kun har ssd tilkoplet)

2) Trykk d for å slette partisjon, har du kun en partisjon velges den automatisk

3) Trykk n for å lage ny, velg p for primary, og som start sektor angir du det du noterte deg om gammel partisjon

     Som slutt bruker du det den foreslår, som da bør være siste sektor på disken

4) Trykk L for å sette samme id/type på partisjonen som den gamle hadde.

5) Trykk w for å lagre og avslutte fdisk (den vil "varsle" om at kernel fortsatt bruker gammel info)

6) Boot for å teste (kernel får da samtidig får ny partisjonsinfo)

7) resize filsystemet til å stemme med ny partisjonsstørrelse.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Du kan manipulere sectorcount som HawP foreslår, men tror vel heller det er enklere å slette det som ikke er din aktive partisjon siden du arver alt fra gammel partisjonstabell.

Mener gparted også har en fiks som du kan gjøre om partisjonene er utenfor bounds fysisk på disken. Mener å huske denne spratt opp automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...